Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet  (Luettu 38191 kertaa)

Dr.Who

  • Vieras
MF 86 ........... varteenotettava tappuri on myös Claas Consul, osaakin löytyy kiitettävästi myös purkuosana.
MF 87 Ja 187 on isommilla renkailla ja leveämmällä pöydällä periaatteessa sama kone. Menee märässä ihan erilailla. Pöytä noissa on lyhyt ja jakajat kiinteät. Ei parhaimmillaan ketjun aloittajan rukiinpuintiin. Uudempiin ranskanrapeisiin ei kannata sekaantua.
Itse olen aloittanut puinturani v. 1975  MF 87. 1979 tuo vaihtui 307, jonka vikalistasta saisi romaanin.
Oli tarkoitus laitta 186 MF. Lienee yksi legendaarinen puima.Ei tietty mikään tehohimmeli, mutta suht kevyt ja puintijälkikin ok. Faarit tietysti parhaita, aikanaan jostain syystä ne ovat pelloilta häipyneet.Claasin viheriää on etelästä päin tännekin päin levinnyt, mikä lie.Esimerkki vaikuttanut ja puimajälki ja tehokkuus.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19986
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
MF 86 ........... varteenotettava tappuri on myös Claas Consul, osaakin löytyy kiitettävästi myös purkuosana.
MF 87 Ja 187 on isommilla renkailla ja leveämmällä pöydällä periaatteessa sama kone. Menee märässä ihan erilailla. Pöytä noissa on lyhyt ja jakajat kiinteät. Ei parhaimmillaan ketjun aloittajan rukiinpuintiin. Uudempiin ranskanrapeisiin ei kannata sekaantua.
Itse olen aloittanut puinturani v. 1975  MF 87. 1979 tuo vaihtui 307, jonka vikalistasta saisi romaanin.
Oli tarkoitus laitta 186 MF. Lienee yksi legendaarinen puima.Ei tietty mikään tehohimmeli, mutta suht kevyt ja puintijälkikin ok. Faarit tietysti parhaita, aikanaan jostain syystä ne ovat pelloilta häipyneet.Claasin viheriää on etelästä päin tännekin päin levinnyt, mikä lie.Esimerkki vaikuttanut ja puimajälki ja tehokkuus.

Tuossa pikku-Claasissa on jäähdyttimen verkkokoppa herkästi tukkeutuva. Vasta isommissa on pyörivä jäähdytyserottelija. Varsinkin sen kopan etureuna ja ala-sisäreuna antaa puimurin sisälle päin, sinne missä pöly oikein pyöriskelee.  Samoin ilmanputsari tukkeutuu melko helposti, vaikka siinä onkin semmoinen esierottelija.

Meinasi moottori ruveta sauhuamaan tänään, ensin hälytti jäähdyttäjän koppa, ja imu- ja pakosarjan päälle oli kertynyt kasa luohon siementä/pölyä (tulee verkosta ja syyläristä läpi) , ja peerkinsin venttiilikopan kansi sen verran mehii öljyä, että alkoi kunnolla kyteä siitä imusarjan ja pakosarjan välisestä kainalosta.

Onneksi sain vikkelästi mentyä puukontupen kanssa kopistelemaan putukasan pois. Ja sitten heti kotio paineilmalla puhaltelemaan.

-SS-

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Kuinka monelta harmilta puimurinkäyttäjät ois merkistä merkkiin säästyneet, Jos kaikkiin puimureihin ois asennettu Deuzin ilmajäähtytteiset moottorit.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52013
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Kuinka monelta harmilta puimurinkäyttäjät ois merkistä merkkiin säästyneet, Jos kaikkiin puimureihin ois asennettu Deuzin ilmajäähtytteiset moottorit.

Sää vedit Deuz-kortin esiin...hih...
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
 Ei vesipumpun remontteja, ei tukkeutuneita jäähdyttäjiä, ei puhkiruostuneita lohkoja, ei palaneita kannentiivisteitä,,,,,,,,jne.

Dr.Who

  • Vieras
MF 86 ........... varteenotettava tappuri on myös Claas Consul, osaakin löytyy kiitettävästi myös purkuosana.
MF 87 Ja 187 on isommilla renkailla ja leveämmällä pöydällä periaatteessa sama kone. Menee märässä ihan erilailla. Pöytä noissa on lyhyt ja jakajat kiinteät. Ei parhaimmillaan ketjun aloittajan rukiinpuintiin. Uudempiin ranskanrapeisiin ei kannata sekaantua.
Itse olen aloittanut puinturani v. 1975  MF 87. 1979 tuo vaihtui 307, jonka vikalistasta saisi romaanin.
Oli tarkoitus laitta 186 MF. Lienee yksi legendaarinen puima.Ei tietty mikään tehohimmeli, mutta suht kevyt ja puintijälkikin ok. Faarit tietysti parhaita, aikanaan jostain syystä ne ovat pelloilta häipyneet.Claasin viheriää on etelästä päin tännekin päin levinnyt, mikä lie.Esimerkki vaikuttanut ja puimajälki ja tehokkuus.

Tuossa pikku-Claasissa on jäähdyttimen verkkokoppa herkästi tukkeutuva. Vasta isommissa on pyörivä jäähdytyserottelija. Varsinkin sen kopan etureuna ja ala-sisäreuna antaa puimurin sisälle päin, sinne missä pöly oikein pyöriskelee.  Samoin ilmanputsari tukkeutuu melko helposti, vaikka siinä onkin semmoinen esierottelija.

Meinasi moottori ruveta sauhuamaan tänään, ensin hälytti jäähdyttäjän koppa, ja imu- ja pakosarjan päälle oli kertynyt kasa luohon siementä/pölyä (tulee verkosta ja syyläristä läpi) , ja peerkinsin venttiilikopan kansi sen verran mehii öljyä, että alkoi kunnolla kyteä siitä imusarjan ja pakosarjan välisestä kainalosta.

Onneksi sain vikkelästi mentyä puukontupen kanssa kopistelemaan putukasan pois. Ja sitten heti kotio paineilmalla puhaltelemaan.

-SS-
Kauralla kyllä ilmanputsarin imasee tukkoon, homma hoituu pienellä kehittelyllä, jäähdyttimen  kopasta kun säiliön tyhjennyksellä käy pyyhkäsemässä helpeet pois ei ole siitä ongelmaaa, ssa hiukan liikuntaa ja katottua muutakin, Muutoin soiva peli eikä herneen puintikaan ole ongelma kute Sampolla jossa pellit ei kestä herneitten paukkumista pelteihin, siitä kun tulee haulikolla ammutun näköinen hernelaihon jälkeen.

Köntys

  • Vieras
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Ei vesipumpun remontteja, ei tukkeutuneita jäähdyttäjiä, ei puhkiruostuneita lohkoja, ei palaneita kannentiivisteitä,,,,,,,,jne.

Öljypytken irtoomisia joitakin ollu ja kone leiponu. Öljynpainevaloakin varten pitäisi olla silmät takaraivossa.

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Nettikoneessa on nätti kivettömien peltojen 950 John Deere. Hintaluokka on sopiva, ja puimakoneisto kestää vertailun nykypuimureihin. 6-tonnia euroja, 6-sylinterinen moottori, 6-tonnia painava. Eikös siinä ole sopiva 666 - yhdistelmä. että oikein peto puimuriksi. Vetoakselisto eikös ole niin kuin traktorin perä. Aika pahoista paikoista noita silloin 1981 sadekesänä vedeltiin, kaivinkoneilla, metsäkoneilla, telapuskukoneilla. Aina vaan kesti. Korkea maavara auttoi, ei jäänyt pohjasta kiinni ennen kuin otti jankosta pitoa.

-SS-

Siellä on sekä 950 että 955. Nättejä pelejä. Tekis mieli ostaa itsellekin, mutta mäeltä löytyy jo 1157, 952 ja 430... Ei pysty enää perustelemaan edes itselleen, miksi pitäisi saada neljäs vanha peura!

Mä en oo juuri puinut muilla kuin jontikoilla, joten olen vähän jäävi vastaamaan. Muistan näistä rasvanipat ulkoa yms. Jontikka ja Fahr ei paljon säätöjä tarvitse. Tuuli täysille ja ajonopeus laihoon niin kovaa, että tappuri huristelee, sitten napsu variaattorista pois. Aika suuri kynnys olisi siirtyä toiseen merkkiin.

Ainoa itseä arveluttava seikka on akseliston kestävyys, mistä SamiT jo mainitsikin. Mulla on tuossa uusimmassa reilun kokoiset Trelleborit alla, mutta en ole aivan varma, onko se etuakseli jo astetta järeämpi kuin vanhemmissa. Pitäis kysyä joskus Laukkaselta.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Nettikoneessa on nätti kivettömien peltojen 950 John Deere. Hintaluokka on sopiva, ja puimakoneisto kestää vertailun nykypuimureihin. 6-tonnia euroja, 6-sylinterinen moottori, 6-tonnia painava. Eikös siinä ole sopiva 666 - yhdistelmä. että oikein peto puimuriksi. Vetoakselisto eikös ole niin kuin traktorin perä. Aika pahoista paikoista noita silloin 1981 sadekesänä vedeltiin, kaivinkoneilla, metsäkoneilla, telapuskukoneilla. Aina vaan kesti. Korkea maavara auttoi, ei jäänyt pohjasta kiinni ennen kuin otti jankosta pitoa.

-SS-

Siellä on sekä 950 että 955. Nättejä pelejä. Tekis mieli ostaa itsellekin, mutta mäeltä löytyy jo 1157, 952 ja 430... Ei pysty enää perustelemaan edes itselleen, miksi pitäisi saada neljäs vanha peura!

Mä en oo juuri puinut muilla kuin jontikoilla, joten olen vähän jäävi vastaamaan. Muistan näistä rasvanipat ulkoa yms. Jontikka ja Fahr ei paljon säätöjä tarvitse. Tuuli täysille ja ajonopeus laihoon niin kovaa, että tappuri huristelee, sitten napsu variaattorista pois. Aika suuri kynnys olisi siirtyä toiseen merkkiin.

Ainoa itseä arveluttava seikka on akseliston kestävyys, mistä SamiT jo mainitsikin. Mulla on tuossa uusimmassa reilun kokoiset Trelleborit alla, mutta en ole aivan varma, onko se etuakseli jo astetta järeämpi kuin vanhemmissa. Pitäis kysyä joskus Laukkaselta.

Se on juuri se isompi etuakselisto johon tällä kylällä on noita katkenneita pyöränakseleita vaihdettu, mutta on katkennut vain jos on isompaa rengasta ollut alla.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Duunarifarmari

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 172
  • Juoppo
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Fahr 750 puinut jo 12 vuotta, niin kuvina kuin märkinä syksyinä. Yksi rengasrikko pysäyttänyt puinnit koko aikana (koputtaa puuta). Itselle ainakin sopiva kampe. ps. onko joku tai jokin laittanut tällaiseen joskus 600- renkaita?!?
Tässä kait pitäs lukea jotain terävää....

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52013
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Fahr 750 puinut jo 12 vuotta, niin kuvina kuin märkinä syksyinä. Yksi rengasrikko pysäyttänyt puinnit koko aikana (koputtaa puuta). Itselle ainakin sopiva kampe. ps. onko joku tai jokin laittanut tällaiseen joskus 600- renkaita?!?

On varmaan, parisia ja piikkejä ainakin.

Se on sitten samalla parempi ottaa verstaan nurkkaan ainakin uudet vetokehät jos leveyttä tai pitoa mielii lisäillä noissa sivuvaunumalleissa.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Duunarifarmari

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 172
  • Juoppo
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
ÖK! Laakerit tuli vaihdettua pari vuotta sitten etunavoille...
Tässä kait pitäs lukea jotain terävää....

  • Vieras
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Fahr 750 puinut jo 12 vuotta, niin kuvina kuin märkinä syksyinä. Yksi rengasrikko pysäyttänyt puinnit koko aikana (koputtaa puuta). Itselle ainakin sopiva kampe. ps. onko joku tai jokin laittanut tällaiseen joskus 600- renkaita?!?

On varmaan, parisia ja piikkejä ainakin.

Se on sitten samalla parempi ottaa verstaan nurkkaan ainakin uudet vetokehät jos leveyttä tai pitoa mielii lisäillä noissa sivuvaunumalleissa.

Ei useinkaan riitä pelkkä vetokehä, usein lohkee myös vanne, missä vetokehä kiinni ja jos huono säkä niin menee vetoaksilakin mutkalle.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Fahr 600 ei menny voimansiirrosta mitään vaikka paripyöriäkin käytettiin.  Toki variaattorin hihnoja ei vedetty liian tiukkaan, että pääsi pahassa paikassa antamaan vähän periksi. F 66 sesta yksi vetoakselin laakeri. 1080 vielä vahvempi voimansiirto.

Köntys

  • Vieras
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Fahr 600 ei menny voimansiirrosta mitään vaikka paripyöriäkin käytettiin.  Toki variaattorin hihnoja ei vedetty liian tiukkaan, että pääsi pahassa paikassa antamaan vähän periksi. F 66 sesta yksi vetoakselin laakeri. 1080 vielä vahvempi voimansiirto.

Se on paljon huonojen olosuhteiden lisäksi kuskistakin kiinni, hajooko ne vetokehät. Kytkimellä nykimiset ja kovat jarrutukset ja jarrukäännökset rasittaa vetokehiä. Onneksi tuos mun yksilös on aika huonot jarrutkin  :D