Nousi esille aihe siitä, miten perustella suurelle maidontuottajalle että miksi ei kannata lähteä Arlan kelkkaan paremman hinnan perässä. Pari senttiä x pari miljoonaa litraa tekee sentään 40 tonnia.
Jonkinlaisia perusteita kai keksisi, joitain taloudellisia ja monia erilaisia tunteisiin ja historiaan vetoavia.
Mutta olennaisempi kysymys on mielestäni se, miksi näille suurille pitäisi perustella yhtään mitään, ja mitä ylipäänsä haittaa jos joku lähtee? Logistiikan takia Arla varmaan pistehinnoittelulla tavoittelee isompia tuottajia, mutta valion logistiikka kattaa joka tapauksessa koko maan ja isomman yksikön tarjoamat edut ovat siinä suhteessa aika marginaalisia. Kun maidon kuljetustuet otetaan huomioon, puhutaan senttien osista tai korkeintaan parista sentistä.
Sen sijaan vastaanotetun maitomäärän vähentäminen kasvattaa selvästi tuottajahintaa. Tuottajahinta on eri tuotteiden kannattavuuden keskiarvo. Jotkut tuotteet tuottavat monta kertaa enemmän kuin toiset, ja kun maitomäärä vähenee, niistä huonoimmista voidaan luopua ja keskiarvo nousee. Arla on aika hyvä esimerkki, mitä enemmän se vastaanottaa maitoa niilla alueilla joilla se voi asettaa hinnan, sitä vähemmän se siitä maksaa koska jauhetta ja voita kertyy.
Eli Terve Menoa, sanon minä. Jos Valio vastaanottaisi vain miljardi litraa maitoa, veikkaan että tuottajahinta voisi sille miljardille olla lähellä 60 senttia. Jossain vaiheessa kiintiöiden poiston yhteydessä tulee tilanne jossa rajat täytyy jollain tavalla sulkea. Joko niin ettei oteta enää uusia tuottajia, tai sitten niin että osuuskunnat saavat sen parhaan hinnan vain tietylle määrälle maitoa, ja loput Valio ostaa siihen hintaan jonka se pystyy markkinoilta siitä saamaan (jauheena ja voina), esim 30-35 senttiä litra. Osuuskunnat voivat sitten päättää miten hyvän tuoton litrat jaetaan, tuskin uusille tuolokkaille paljoa heruu.
Valion iso tuottaja omistaa tällä hetkellä ison siivun erittäin tehokasta meijerialan yritystä joka loistaa sekä innovaatioiden, prosessien että markkinoinnin saralla. Jos sen osuuden haluaa antaa pois ilman takeita siitä että se on myöhemmin uudelleen tarjolla, niin siitä vaan. Ennustan että kun maitomarkkina kunnolla avautuu niin Valio on edelleen hyvä yritys mutta se ei enää samalla tavalla määritä Suomen tuottajahintoja vaan normaalin yrityksen tavoin tuottaa lisäarvoa omistajilleen ilman että niitä omistusosuuksia jaetaan kaikille halukkaille.
Jossain vaiheessa kaikenlainen maitosotiminen ja raaka-aineen saatavuuden rajoittaminen saattoi tuntua järkevältä strategialta. Mutta se on menneittein talvien lumia. Arlaa tai pienempiä bulkkipakkaajia ei pitäsi edes laskea Valion kilpailijoiksi puhumattakaan siitä että niiltä yrittäisi rajoittaa kapasiteettia. Tässä vaiheessa kun ylimääräisestä maidosta (KIVI:n ansiosta) vääristyneessä markkinatilanteessa voisi päästä eroon, tilaisuuteen pitää suorastaan tarttua.
Viimeksi muokattu: 30.05.13 - klo:23:28 kirjoittanut antti-x