Se on vähän sellainen hölmö juttu. Jos nyt vaikka suolla ajelee jollain koneella. Kun ajaa hiljaa, kone pysyy paremmin pinnalla. Jos vauhtia lisää tarpeeksi, tietyssä vaiheessa kone sukeltaa. Joskus oon oppinut sanonnan: "kuorma ei tapa, vauhti tappaa". Toimii, kannattaa kokeilla. Isonkin puukuorman saa tienvarteen suolta jos on aikaa ajella sunnuntaiajoa.
Mutta kuitenkin, iso massa ja liian suuri vauhti ovat myrkkyä maaperälle. Oikeastaan kannattaa pellolla raktorilla kaahailua välttää.
jos telakoneen painon jakaa telojen pinta-alalle tulee erittäin pieni pintapaine. Parhaimmillaan se onkin juuri pieni kone takana tasapainottamassa ja seisoessaan pellon päisteessä.
Heti kun aletaan voimaa siirtää telojen kautta, niin paino ei jakaudu enää tasaisesti ja näistähän ei tehoa puutu. Näkyvä keuliminen on merkki jolloin painopisteen muutoksen voi huomata jo ilman mittausta. Jos taas vauhtia lisää, niin tehoa pitää lisätä, jolloin kuormitus maahan lisääntyy. Siksi kai se puukuormakin uppoaa sinne suohon, vaikka moottorikelkalla ilman kuormaa pääsee ajelemaan jopa veden päällä... Oma lukunsa on tämä kääntämistekniikka telavehkeillä.
Silti telakone on suunniteltu vetämiseen, jossain kuvassa oli jyrsin telatraktorin perässä. Jyrsiähän ei juuri vedetä, joten kulkee normiajossa vahvasti etupainoisena. Päisteessä kun myös jyrsin paino saadaan telojen päälle, niin aletaan tämä päisteen survominen kääntämällä.