Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.  (Luettu 12134 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9824
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
http://www.softsalo.fi/ohjelmaesittelyt/peltotuki-pro


PELTOTUEN YLIVOIMAA

No mä en ainakaan ihan Peltotukea kehuis ..... Vaikka se multa löytyykin . Laskee mun mielesti oudosti joitain fosfori juttuja nurmella.  :(
Sanoivat vaan Softsalossa että nurmen fosfori taulukot eivät ole yksselitteisiä  8) Niin täytyypä selitellä sitten lannoitevalvonnassa  :P
En oo kyllä huomannu...  ???

fosfori luokka hyvä  nurmen perustaminen laitumeksi . Peltotuki salii 0kg P, sillä kuulemma laidun menee perustamisen edelle  :( Mutta sama lohko ja yksvuotinen laidun 15kg kun kuulemma perustetaan  ???( kuten myös se monivuotinenkin) , Tosin taulukoissa kyllä lukee että yksvuotiset rehunurmet 12 kg, mutta ei tarvi käyttää sillä perustaminen menee edelle  8) . Elikkä 4:nä vuotena yks vuotinen laidun ja yhteensä 60kg P. Mutta jos perustankin monivuotisen laitumen ja pidän 4v , niin 0 kg (siis perustaminenkin 0kg) , koska laidun menee perustamisen edelle  :o :o :o   Mä ymmärtäisin kyllä yksvuotisella laitumella paremmin 4*12 kg ja monivuotisella laitumella 15kg +0kg+0kg+0kg. SIIS kuulemma taulukot ei ole yksselitteisiä  :P 

Viimeksi muokattu: 28.03.10 - klo:09:20 kirjoittanut lypsyukko

ronikki

  • Vieras
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Lehmät paskoo laitumeen fosforia siinä se

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9824
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Lehmät paskoo laitumeen fosforia siinä se

Tottakai paskoo ja siksihän laitumen fosfori tarve onkin pienempi kuin muun nurmen , mutta paskoo ne sinne yksvuotiseen laidunnurmeenkin ::) siis peltotuki sallii siinä tapauksessa 15 kg fosforia (laitumeenkin ) vaikka yks vuotisen rehunurmen taulukko on 12 kg  :P Siis siinä perustaminen menee laitumen ja yksvuotisuuden edelle, mutta monivuotisen perustamisessa laidun menee perustamis taulukon edelle  ::)  Mulle ei vaan ole vielä oikein selvinnyt miksi näin on.Softsalosta olen saanut  vastauksen että TAULUKKO ei ole nurmien kohdalla aukoton . Toki se ei ole softsalon vaan luultavasti Mavin vika  ::) ::)  Mutta maksumies tietysti on viljelijä, eli varman päälle hommat pitää paperilla hoitaa  ;) Mutta miksi ihmeessä sitten sallii 15kg tuohon yksvuotiseen laitumeen  >:(

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Lehmät paskoo laitumeen fosforia siinä se

Tottakai paskoo ja siksihän laitumen fosfori tarve onkin pienempi kuin muun nurmen , mutta paskoo ne sinne yksvuotiseen laidunnurmeenkin ::) siis peltotuki sallii siinä tapauksessa 15 kg fosforia (laitumeenkin ) vaikka yks vuotisen rehunurmen taulukko on 12 kg  :P Siis siinä perustaminen menee laitumen ja yksvuotisuuden edelle, mutta monivuotisen perustamisessa laidun menee perustamis taulukon edelle  ::)  Mulle ei vaan ole vielä oikein selvinnyt miksi näin on.Softsalosta olen saanut  vastauksen että TAULUKKO ei ole nurmien kohdalla aukoton . Toki se ei ole softsalon vaan luultavasti Mavin vika  ::) ::)  Mutta maksumies tietysti on viljelijä, eli varman päälle hommat pitää paperilla hoitaa  ;) Mutta miksi ihmeessä sitten sallii 15kg tuohon yksvuotiseen laitumeen  >:(
Kyyl se mulla anto laittaa 15kg fosforia, vaikka laidunta perustinkin.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

ronikki

  • Vieras
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Eikös se mene niin että monivuotiseen nurmeen laitetaan perustamisvuonna ne fosforit.Yksivuotinen on yksivuotinen,Ja viljavuustutkimuksen perusteella sitä sinne laitetaan.Ei mitään varastolannoituksia.Kasvin tarvitsemat ravinteet.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Eikös se mene niin että monivuotiseen nurmeen laitetaan perustamisvuonna ne fosforit.Yksivuotinen on yksivuotinen,Ja viljavuustutkimuksen perusteella sitä sinne laitetaan.Ei mitään varastolannoituksia.Kasvin tarvitsemat ravinteet.
Tästä ei ole kysymys.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9824
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.

Kyyl se mulla anto laittaa 15kg fosforia, vaikka laidunta perustinkin.

Voi olla että on korjattu tämänvuoden päivitykseen , tämä tapaus tuli esiin viimekeväänä ja silloisilla päivityksillä. Täytyypä jo pikkuhiljaa suunnitella tätä kevättä ja ajaa uudet päivitykset  ;D  Voi hyvinkin olla että joku muutos on tapahtunut versiossa tai softsalosta on kyselty neuvoja ylempää , hyvä jos niin on  :) 
On nämä vaan silti vähän liian tulkinnanvaraisia koko lannoitus säännöt  ???  Riistapellon perustamisessa saa käyttää lannoitteita mutta peltotuen tiedon mukaan nitraatti direktiivi ei salli karjanlantaa  ::) Tämäkin viimekevään päivityksen mukaan .

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.

Kyyl se mulla anto laittaa 15kg fosforia, vaikka laidunta perustinkin.

Voi olla että on korjattu tämänvuoden päivitykseen , tämä tapaus tuli esiin viimekeväänä ja silloisilla päivityksillä. Täytyypä jo pikkuhiljaa suunnitella tätä kevättä ja ajaa uudet päivitykset  ;D  Voi hyvinkin olla että joku muutos on tapahtunut versiossa tai softsalosta on kyselty neuvoja ylempää , hyvä jos niin on  :) 
On nämä vaan silti vähän liian tulkinnanvaraisia koko lannoitus säännöt  ???  Riistapellon perustamisessa saa käyttää lannoitteita mutta peltotuen tiedon mukaan nitraatti direktiivi ei salli karjanlantaa  ::) Tämäkin viimekevään päivityksen mukaan .
Tää oli viime keväänä. Pikalaidunseos + kaura, mutta muistaakseeni en merkannut kauraa TOS-maksun takia...  ;D
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Nämä tulkintaongelmat ovat todellisia, ei pelkkää filosofiaa. Yksi huomattavan suuri tila teetti Pro agralla viljelysuunnitelman, joka tehtiin Wisulla. Ongelmia tuotti uusi vuokrapelto josta ei ollut viljavuustuloksia suunnitelmaa tehdessä ja nurmea sinne perustettiin karjanlannan voimalla. Muutaman kilon heitto oli suunnitelmassa ja kai sitten lohkokortissakin. Todellisuushan on sitten aivan eri asia: lanta- ja maanäytteiden otto, analysointi, erityisesti maalajimääritys, levitystarkkuus ja maalajivaihteut lohkolla/lohkoilla. En tiedä sanktioista, mutta pelkkä tukien maksatuksen siityminen on paha homma velkaiselle.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9824
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Tää oli viime keväänä. Pikalaidunseos + kaura, mutta muistaakseeni en merkannut kauraa TOS-maksun takia...  ;D

Oho  :) Joo kauraa mullakin oli seassa eli periaatteessa monivuotisen nurmen perustaminen  suojakasvin kanssa käyttö laidun. Ohjelma vaan laski P tarpeen 0kg ja P luokka hyvä . Seuraava vastaus tuli softsalosta ....
"Me olemme menneet sen yleissäännön
mukaan, että laidun sallii aina vähemmän fosforia kuin muut rehunurmet.
Siksi laidun-sarake on priorisoitu perustaminen-kohdan edelle.

Pyrimme yleensä valitsemaan epäselvissä tilanteissa pienemmän
ravinnekaton eli menemään "varman päälle" ja käyttäjä voi halutessaan
pakottaa suuremman katon, jos tulkitsee asian toisin. Em. 15/12-kohdassa
on tähän nähden poikkeus, jota voit tosiaan pohtia. En osaa ottaa kantaa
sen enempää, koska asiasta ei ole julkaistu yksiselitteistä ohjetta."




Niin viljelijä sen vastuun kantaa . Eihän vika ole Softsalossa vaan epäselvissä "säännöissä".




Viimeksi muokattu: 28.03.10 - klo:22:28 kirjoittanut lypsyukko

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9824
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Nämä tulkintaongelmat ovat todellisia, ei pelkkää filosofiaa. Yksi huomattavan suuri tila teetti Pro agralla viljelysuunnitelman, joka tehtiin Wisulla. Ongelmia tuotti uusi vuokrapelto josta ei ollut viljavuustuloksia suunnitelmaa tehdessä ja nurmea sinne perustettiin karjanlannan voimalla. Muutaman kilon heitto oli suunnitelmassa ja kai sitten lohkokortissakin. Todellisuushan on sitten aivan eri asia: lanta- ja maanäytteiden otto, analysointi, erityisesti maalajimääritys, levitystarkkuus ja maalajivaihteut lohkolla/lohkoilla. En tiedä sanktioista, mutta pelkkä tukien maksatuksen siityminen on paha homma velkaiselle.


Kerran yks entinen piiriagrologi kertoi, että oli tehnyt kaikki suunnitelmat ja visut pyöristäen lannoitemäärät pyöreisiin lukuihin 5 kg tarkkuudella. No silloinhan joskus typpimäärät menivät kymmennyksen yli ja sanktiot paukkui  ;D

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Nämä tulkintaongelmat ovat todellisia, ei pelkkää filosofiaa. Yksi huomattavan suuri tila teetti Pro agralla viljelysuunnitelman, joka tehtiin Wisulla. Ongelmia tuotti uusi vuokrapelto josta ei ollut viljavuustuloksia suunnitelmaa tehdessä ja nurmea sinne perustettiin karjanlannan voimalla. Muutaman kilon heitto oli suunnitelmassa ja kai sitten lohkokortissakin. Todellisuushan on sitten aivan eri asia: lanta- ja maanäytteiden otto, analysointi, erityisesti maalajimääritys, levitystarkkuus ja maalajivaihteut lohkolla/lohkoilla. En tiedä sanktioista, mutta pelkkä tukien maksatuksen siityminen on paha homma velkaiselle.


Kerran yks entinen piiriagrologi kertoi, että oli tehnyt kaikki suunnitelmat ja visut pyöristäen lannoitemäärät pyöreisiin lukuihin 5 kg tarkkuudella. No silloinhan joskus typpimäärät menivät kymmennyksen yli ja sanktiot paukkui  ;D

Kyllä se peltotuellakin välillä noin ehdottelee kun antaa sen laskea lannoite. Pitää vain muistaa aina tarkistaa ja selata kiloja pienemmäksi.

Hakamaa

  • Vieras
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Tottakai paskoo ja siksihän laitumen fosfori tarve onkin pienempi kuin muun nurmen , mutta paskoo ne sinne yksvuotiseen laidunnurmeenkin ::) siis peltotuki sallii siinä tapauksessa 15 kg fosforia (laitumeenkin ) vaikka yks vuotisen rehunurmen taulukko on 12 kg  :P Siis siinä perustaminen menee laitumen ja yksvuotisuuden edelle, mutta monivuotisen perustamisessa laidun menee perustamis taulukon edelle  ::)  Mulle ei vaan ole vielä oikein selvinnyt miksi näin on.Softsalosta olen saanut  vastauksen että TAULUKKO ei ole nurmien kohdalla aukoton . Toki se ei ole softsalon vaan luultavasti Mavin vika  ::) ::)  Mutta maksumies tietysti on viljelijä, eli varman päälle hommat pitää paperilla hoitaa  ;) Mutta miksi ihmeessä sitten sallii 15kg tuohon yksvuotiseen laitumeen  >:(

Ympäristötuen sitoumusehtojen fosforitaulukko ei tunne yksivuotista laidunta vaan yksivuotiset rehunurmet, monivuotisten nurmien sarakkeessa on laidun ja muut rehunurmet. Eikös noita pitäisi noudattaa vai onko jossain muualla tai muilla joitain erivapauksia.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9824
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Tottakai paskoo ja siksihän laitumen fosfori tarve onkin pienempi kuin muun nurmen , mutta paskoo ne sinne yksvuotiseen laidunnurmeenkin ::) siis peltotuki sallii siinä tapauksessa 15 kg fosforia (laitumeenkin ) vaikka yks vuotisen rehunurmen taulukko on 12 kg  :P Siis siinä perustaminen menee laitumen ja yksvuotisuuden edelle, mutta monivuotisen perustamisessa laidun menee perustamis taulukon edelle  ::)  Mulle ei vaan ole vielä oikein selvinnyt miksi näin on.Softsalosta olen saanut  vastauksen että TAULUKKO ei ole nurmien kohdalla aukoton . Toki se ei ole softsalon vaan luultavasti Mavin vika  ::) ::)  Mutta maksumies tietysti on viljelijä, eli varman päälle hommat pitää paperilla hoitaa  ;) Mutta miksi ihmeessä sitten sallii 15kg tuohon yksvuotiseen laitumeen  >:(

Ympäristötuen sitoumusehtojen fosforitaulukko ei tunne yksivuotista laidunta vaan yksivuotiset rehunurmet, monivuotisten nurmien sarakkeessa on laidun ja muut rehunurmet. Eikös noita pitäisi noudattaa vai onko jossain muualla tai muilla joitain erivapauksia.

Mikä sun näkemys sitten on? Kyllä mä ymmärtäisin että siitä yksvuotisen taulukosta katsotaan vaikka olis laidunkin. Siinä tosin Peltotuki esittää sitä perustamisen fosfori tasoa  >:( Katso edellinen lainaus  8)  Mä en kyllä ymmärä miksi yksvuotisen nurmen arvoihin tehdään "perustamiskorvaus" sillä sehän perustetaan joka vuosi  ;D ;D
Mutta jos mä perustan keväällä nurmen ja vaikka käyttö onkin laidun niin mä kyllä ajattelisin käyttäväni sitä perustamis vuoden fosfori arvoa . Mutta siinä siis Peltotuki käyttää laitumen tasoa.  Sitä en ole katsonut miten se laskis jos syksyllä perustaisin sen nurmen . Ensin siis laitumena heinäkuun lopulle ja sitten syysperustaminen. Kyllä mun mielestä siinä ainakin pitäis saada käyttää perustamistasoa. Mutta EI tuo sitoumus taulukko OLE yksiselitteinen. Hiusten halkomistahan tämä , mutta siitähän ne valvojat palkkansa saa  8)

ronikki

  • Vieras
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Sanoo softsalon ukot mitä hyvänsä kun noudattaa ympäristötuen lannoitusohjeita ei pitäisi olla sannktion paikka.Kumma ohjelma jos ei käyttäjä voi muuttaa noita asetuksia.onneksi ei ole enää käytössä.Aikanaan oli mutta ohjelmoija oli niin jäärä että piti päänsä ja niin pidin minäkin ja vaihdoin sellaiseen viljelyohjelmaan jossa on parempi asiantuntemus nurmiviljelystä.Sentään on jonkun verran kokemusta softsalon peltotuki 0,9 dos versiosta asti meikällä.

Viimeksi muokattu: 29.03.10 - klo:09:35 kirjoittanut ronikki