Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe koska saa rahaa?  (Luettu 57622 kertaa)

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: koska saa rahaa?

Mää oon sen aina tienny, että kunnon pesämuna kannattaa hommata  :D

Moni curtun kaltainen neiti-ihminen tietää tämän, ja elää vanhan närhen munilla.  ;D

Meinaatko että joku on näyttänyt Courtneylle närhen munat  ???
Mul on nyt tähän keskusteluun veto-oikeus. Käteenveto-oikeus  :D
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: koska saa rahaa?

Mää oon sen aina tienny, että kunnon pesämuna kannattaa hommata  :D

Moni curtun kaltainen neiti-ihminen tietää tämän, ja elää vanhan närhen munilla.  ;D

Meinaatko että joku on näyttänyt Courtneylle närhen munat  ???
Mul on nyt tähän keskusteluun veto-oikeus. Käteenveto-oikeus  :D
Sitä käyttää 60% lukijoistasi  :D

Horttanainen

  • Vieras
Vs: koska saa rahaa?
Minä toteaisin tohon vaan, että aika on aina yksi tekijä, nelikymppisellä ei ehkä ole tilillä kovinkaan paljoa, kuuskymppsellä pitäisi jo olla koska eläkepäivät lähestyy ja silloin on tienattuna se, mikä on tienattuna ...
Mää oon sen aina tienny, että kunnon pesämuna kannattaa hommata  :D

Kunnon pesä ja muna, vai miten se nyt oli ????
[/quote]

Kumpi oli ensin, muna vai pesä?

realisti

  • Vieras
Vs: koska saa rahaa?
enpä kyllä ihmettele kun kustannuskriiseistä puhutaan. Kuka hitto ottaa tavalliseen maatalousteen luotolliset tilit ja visa-kortit? Oma talouskaan ei aina investoineena ole niin häävissä iskussa, mutta aina tili on plussalla. Keväällä jotkut laskut venyi yliajalle kun oli rankempaa pellon kunnostusta menossa, nyt tuet valuu hallin rakennukseen. Luotollisilla korteilla ja tileillä vain huijaa itseään, joskus olen lannoitteita joutunut limiitille kovassa laajennustahdissa ostamaan, muuta en. Ei kannata ostaa niitä koneita tai muutakaan jos kauppa ei ole perusteltu käyttöasteen sekä toiminnan vuoksi. Oma tyylini investoida on tehdä se omalla rahalla samalla pankista pelto/tilanostolainoille haetaan lyhennysvapautta, joten velka ei kasva vaan lýhenee hiljalleen investointien välissä.

LuMon

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
  • Ole sinä se muutos, jonka toivot näkeväsi maailmas
Vs: koska saa rahaa?
Minä toteaisin tohon vaan, että aika on aina yksi tekijä, nelikymppisellä ei ehkä ole tilillä kovinkaan paljoa, kuuskymppsellä pitäisi jo olla koska eläkepäivät lähestyy ja silloin on tienattuna se, mikä on tienattuna ...
Mää oon sen aina tienny, että kunnon pesämuna kannattaa hommata  :D

Kunnon pesä ja muna, vai miten se nyt oli ????

Kumpi oli ensin, muna vai pesä?
[/quote]

Eikös se ole niin ,että jos miniäksi on mennyt niin ensin on ollut munat se jonnu mies ja sitten vasta se pesä asunto missä ne mukulat on kasvattanut.  8)
Emme voi ratkaista ongelmia ajattelemalla samalla tavalla kuin silloin, kun loimme ne.
  Alpert Einstein

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: koska saa rahaa?
enpä kyllä ihmettele kun kustannuskriiseistä puhutaan. Kuka hitto ottaa tavalliseen maatalousteen luotolliset tilit ja visa-kortit? Oma talouskaan ei aina investoineena ole niin häävissä iskussa, mutta aina tili on plussalla. Keväällä jotkut laskut venyi yliajalle kun oli rankempaa pellon kunnostusta menossa, nyt tuet valuu hallin rakennukseen. Luotollisilla korteilla ja tileillä vain huijaa itseään, joskus olen lannoitteita joutunut limiitille kovassa laajennustahdissa ostamaan, muuta en. Ei kannata ostaa niitä koneita tai muutakaan jos kauppa ei ole perusteltu käyttöasteen sekä toiminnan vuoksi. Oma tyylini investoida on tehdä se omalla rahalla samalla pankista pelto/tilanostolainoille haetaan lyhennysvapautta, joten velka ei kasva vaan lýhenee hiljalleen investointien välissä.

maitomiesten höpinöitä, kokeileppa että tuloista 80 % tulee syys-joulukuussa, kestääkö vielä tilin saldo, tai että mikä on se summa mikä on oltava tilillä vappuna että syyskuussa on nenä pinnalla, voin mää tietty urakoijien laskujen maksua vähän viivästyttää :P :P
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: koska saa rahaa?
>enpä kyllä ihmettele kun kustannuskriiseistä puhutaan. Kuka hitto ottaa tavalliseen maatalousteen luotolliset tilit ja visa-kortit?


Tässä on toinen sankari joka ei ymmärrä sianpidosta mitään.Jokapaikan asiantuntijoita tuntuu löytyvän joka puun takaa.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: koska saa rahaa?
Joo, ei oo oikein realismia.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: koska saa rahaa?
enpä kyllä ihmettele kun kustannuskriiseistä puhutaan. Kuka hitto ottaa tavalliseen maatalousteen luotolliset tilit ja visa-kortit? Oma talouskaan ei aina investoineena ole niin häävissä iskussa, mutta aina tili on plussalla. Keväällä jotkut laskut venyi yliajalle kun oli rankempaa pellon kunnostusta menossa, nyt tuet valuu hallin rakennukseen. Luotollisilla korteilla ja tileillä vain huijaa itseään, joskus olen lannoitteita joutunut limiitille kovassa laajennustahdissa ostamaan, muuta en. Ei kannata ostaa niitä koneita tai muutakaan jos kauppa ei ole perusteltu käyttöasteen sekä toiminnan vuoksi. Oma tyylini investoida on tehdä se omalla rahalla samalla pankista pelto/tilanostolainoille haetaan lyhennysvapautta, joten velka ei kasva vaan lýhenee hiljalleen investointien välissä.

maitomiesten höpinöitä, kokeileppa että tuloista 80 % tulee syys-joulukuussa, kestääkö vielä tilin saldo, tai että mikä on se summa mikä on oltava tilillä vappuna että syyskuussa on nenä pinnalla, voin mää tietty urakoijien laskujen maksua vähän viivästyttää :P :P

 Näin on. Sitten kun maito- tai muut miehet venyttää urakointilaskujen maksamista niin ompa kiva! >:( Vappuna täytyy olla eläinmyynnin jaksotuksesta riippuen 60k€-100k€ maksukykyä valmiina ettei loppukesästä mene vettä henkeen. Lisäksi: jos pankkilainan korko on 2%, konerahoituksen 4% ja luotollisen tilin 1% niin miten kannattaa toimia?  ;)

Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

nilihaara

  • Vieras
Vs: koska saa rahaa?
enpä kyllä ihmettele kun kustannuskriiseistä puhutaan. Kuka hitto ottaa tavalliseen maatalousteen luotolliset tilit ja visa-kortit? Oma talouskaan ei aina investoineena ole niin häävissä iskussa, mutta aina tili on plussalla. Keväällä jotkut laskut venyi yliajalle kun oli rankempaa pellon kunnostusta menossa, nyt tuet valuu hallin rakennukseen. Luotollisilla korteilla ja tileillä vain huijaa itseään, joskus olen lannoitteita joutunut limiitille kovassa laajennustahdissa ostamaan, muuta en. Ei kannata ostaa niitä koneita tai muutakaan jos kauppa ei ole perusteltu käyttöasteen sekä toiminnan vuoksi. Oma tyylini investoida on tehdä se omalla rahalla samalla pankista pelto/tilanostolainoille haetaan lyhennysvapautta, joten velka ei kasva vaan lýhenee hiljalleen investointien välissä.
   On se niin hienoa vaan että kun tuet tulee niin alkaa nuo maitomiesten laskut virrata viljatiloille. Hyvähän se on on kun luototamme teidän debit tilit, on vaan sen verran opittu että maailmanmarkkina hinnalla ei kuormat liiku. Onneks on muitakin tuloja kun nuo teidän pitkään pihdatut laskut joihin me olemme sitoneet pääomamme jo vuosi jopa kaksi aikaisemmin. Tää nyt ei ole just sua vastaan mutta yleisesti, tiloja on moneen lähtöön. Parhaiten maksavat laskunsa juuri ne alle 20 lehmän tilat ja niille lähtee mielellään tekemään muitakin konetöitä.    Miksi ei rehellisesti voi sanoa että maksan sitten syksyllä kun tuet tulee. Kerron parhaan kommentin kun peräsin kaivulaskua. Kaivoin pari kuukautta navetanpohjaa useita vuosia sitten ja syksyllä vein laskun töistä jota kyselin joulun alla. Vastaus oli "jos sulla on rahat vähissä niin pitää varmaankin sun käydä pankista lainaa". Laskun eurot kilahti sitten seuraavan vuoden syyskuussa tilille, mutta hyvä kun tulivat. 

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: koska saa rahaa?
Kukin taaplaa tylillään hyväksyn sen, mutta en ymmärrä miksi luotollisia tilejä yms halveksitaan vakavaraisemmissa piireissä? Samanlainen rahoitusinstrumentti ne ovat kuin mikä tahansa muukin. Rahoituskriiseihin ja viljelijän talouspätevyyteen sillä ei ole mitään merkitystä rahoittaako kaikki kulut kassasta vai esim. limiitillä, kyse on vain siitä, että onko siihen oikeasti varaa? Jos pelaa pelkällä kassalla, on helppo seurata menoja ja tuloja, limiitin käyttö vaatii vain hieman enemmän laskemista että homma pysyy kasassa. Kaikessa on kyse suuunnittelusta ja siitä parjaamastani strategiasta joka antaa tilalle viitekehyksen jossa voidaan vapaasti toimia. http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=29666.msg483443#msg483443

Oma tyylini investoida on tehdä se omalla rahalla samalla pankista pelto/tilanostolainoille haetaan lyhennysvapautta, joten velka ei kasva vaan lýhenee hiljalleen investointien välissä.

Hyvä että sinulla on selvillä sinulle parhaiten toimiva malli investoida, mutta se ei ole parempi kuin minun, joka taas ei ole parempi kuin sinunkaan, mutta erilainen. Mielestäni jokaisen investoinnin pitää olla kannattava ja siten sen investoinnin pitää pystyä itsensä kohtullisessa ajassa kuolettamaan, (eli investointeja ei sekoiteta toisiinsa, vaan ne käsitellään kaikki erikseen. Silloin voi olla runsaasti investointeja jotka kaikki on kannattavia. Kannattamattomat investoinnit lopetetaan) kun mä joskus ostan sen mun multicontrollerin niin mun strategiassani on tarkkaan laskettu euromäärä vuotuisille investoinneille jotka voin kannattavuuden puitteissa tehdä, 5 v maksuajalla investointi menee yli tuon budjetin joten mun pitää jostain säästää se puuttuva vuosittainen summa. Säästöt otetaan sitten jostain tai ollaan ostamatta tai keksitään tapa jolla investointeja voidaan kasvattaa. Mutta oleellista on se, että muiden lainojen laina-aika ei pitene, mä voin samalla investoida kannattavasti ja lyhentää lainaa alkuperäisellä aikataululla. Mielestäni nopea lainan luhennys on kaiken a ja o, sillä ajan kuluessa riskit kasvaa ja jos tiedät tulevaisuudessa investoivasi vaikka peltoon, niin sitä lainaa vain yksinkertaisesti pitää pystyä lyhentämään nopeasti jotta lainanottokyky säilyy.

Ps. Mulla ei ole limiittiä, ainakaan toistaiseksi, mutta jos tilanne näyttä että sitä tarvitaan, niin en kangistu 30-vuotta vanhoihin maatilan talousoppeihin. Vakavaraisuus on hieno asia, mutta sillä ysin ei elä.

pps. luottoja ja limiittejä on sitten monia erilaisia, agrirahat ja muut rahastuspaskat kierrän kaukaa.

Viimeksi muokattu: 10.09.11 - klo:09:35 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: koska saa rahaa?
Eihän maatalouskaupan limiiteissä todellinen korko ole kuin.. mitä, kympin luokkaa?  :D

Yksi kommentti vielä tuohon kassaan. Minusta(kin) talouden suunnittelu ja toteutus pitäisi pystyä hoitamaan siten, ettei koko ajan olla sen kassan ympärillä. Kassa on vain resurssi, mutta strategia täytyy olla siitä erillään. Toki usealla tilalla kassa yksinkertaisesti määrää sen, mitä voidaan tehdä. Se, mihin on varaa, on myös aika kontekstiriippuvainen -tai ainakin määrittelijäriippuvainen asia. Yksi sanoo että varaa on, kun on käyttökatetta. Toinen sanoo että varaa on, mikäli investoinnin jälkeen viiden vuoden päästä investoinnilla tehdään voittoja.

Positiivinen kassa on tosiaan helpompi budjetin seurannan kannalta. Pääasia että jokainen löytää oman systeemin omalle kohdalle, julistusta suuntaan ja toiseen tulee aina riippuen myös siitä, kuinka perillä talousasioista sattuu olemaan.

Minusta shekkitili/ kassakeskustelua tärkeämpää (siis maksuvalmius on lyhyellä tähtäimellä aina tärkeintä, pitkässä kuusessa edellyttää kannattavuutta) on talouskokonaisuus. Jos velkaa on viisinkertaisesti liikevaihtoon nähden, on aivan sama onko sitä limiittiä prosentti liikevaihdosta - vai kassa plussalla sen prosentin liikevaihdosta
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: koska saa rahaa?
Kassa on vain resurssi
Hieno kirjoitus peuralta, monia noista asioista minäkin yritin hakea, mutta ulosanti ei riittänyt. Tuo lausahdus; kassa on vain resurssi, se on hienosti sanottu ja kiteyttää koko homman. Kiitos siitä. Kassa on todellakin vain resurssi jolla pyritään tekemään mahdollisimman paljon tulosta. Rahan makaaminen kassassa ei ole itseisarvo, ainakaan kannattavuuden osalta.

Viimeksi muokattu: 10.09.11 - klo:09:55 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: koska saa rahaa?
Kukin taaplaa tylillään hyväksyn sen, mutta en ymmärrä miksi luotollisia tilejä yms halveksitaan vakavaraisemmissa piireissä?

En tiedä. Itselläkin on luotollinen tili, kun saadessani tilan haltuuni pankista sellaisen tyrkyttivät.  Onneksi on tarpeettomaksi osoittautunut, mutta en näe tuossa mitään pahaakaan. Minusta ihan pätevät perustelut kertoi pankkineiti, kun tuet tulee vaan kerran vuoteen, ja jos yllättäviä menoja sattuu, niitähän maataloudessa riittää. Kyllä on liikaa ylpeyttä, jos jotain väärää näkee siinä, että pientä joustovaraa tilillä. ;D Oikeaa rahaa en ole mukana kantanut vuosiin, ainoastaan kolikkoa ostoskärryyn. Toisaalta olenkin tätä sukupolvea joka tottunut ostamaan netistä visalla kaiken, ja valuutta vain numeroita tilillä.

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: koska saa rahaa?
Maitomiehet kehtaa vielä kriisistä puhua.  ::) Ne kriisit on ihan muissa tuotantosuunnissa.  :P