sattuipa tuossa silmiin ylen juttu sähköautoista. aika hauska kun pitää olla auto joka painaa saakelisti, juuri niiden akkuin takia , ja pitää päästä yhellä latauksella piiitkälle.. ja sitten kun tietää paljonko luonto antaakaan kun niitä aukkuja tehdään. mitä se mahtaa takoitaakaan kun jos suomiautot kaikki olisi sähköisiä? tuntuu että tuo ilmastohörhöttely on pikkasen karannu käsistä. kun vielä muistaa millasilla autoilla ajeltiin 1900-luvun lopulla. autot ei paljon yli tonnia painaneet ja hepoi oli joku 50-80 ja hyvin immeiset liikkui paikasta toiseen. kuolleita oli kyllä, mutta aika harva näistä nykykuskeistakaan on elossa 2070 ! pikkasen kun moottoritekniikka paransi niin aika sukkamehulla netkin kotterot kulki ja saasteita siis vähän ilmaan.
oma uunokin vei sen 4,5 litraa satasella ja eipä nuo päästöt hirmuja ollu vielä lopunaikoinaan ja hyvin nopsaan pääsi perillekin. mutta ite vaan joutui ajamaan. ei ollu kaikkea hitisvinkulaa vikaantumaan kuten nykyään. tosa eilen illalla yks tuttu tuli apuja kyselemään kun oli kia lopettannu kulkemisen, kait saanu vettä vikapaikkaan.. nooo, viime vuosituhannen koslalla sit piti heittää kotionsa ja hinuri haki koslan illemmalla.. ja luonto ei pelastunna taaskaan.
Paino ei onneksi nosta kulutusta yhtä jyrkästi kuin vauhti. Tien pinnasta ja renkaista riippuen vierintävastus lisääntyy melko hitaasti, sen sijaan nopeuden tuplaaminen heti nelinkertaistaa ilmanvastuksen.
Suuremman painon kiihdyttäminen vie toki enemmän energiaa, mutta kun sähköpirsseissä vastaava jarrutusenergia pyritään saamaan takaisin akkuun niin ei sekään niin suuri kysymys ole.
Perusmallin tavallliset sähköautot painavat siinä 1500 kg paikkeilla, superautoluokkaan kuuluvat tietysti painivat omassa ryhmässään.
Kovin kauas painon suhteen ei nykyään jää moni tavallinen polttomoottorikärrykään. Tämä johtuu aina vaan lisääntyvästä turvavarustelusta, äänieristyksestä, verhoilusta, paremmista penkeistä ja muusta mukavuudesta vaikka moottori ja voimansiirto ovat taatusti kevyempiä kuin 70-luvulla.
Sähköauto ei välttämättä ole paljoa painavampi, esimerkkinä Hyudai Ioniq. Siitä on hybridi, PHEV ja täyssähköversiot.
Hybridit 1445 - 1552 kg, täyssähköversiot 1495 - 1550 kg. Tietysti hybridikin on aina painavampi kuin perinteinen, ero lienee siinä 100 kg tyypillisesti.
Leaf painaa noin 1550-1600 kg. Vertailun vuoksi vaikka Volvon perinteinen V70 näkyy olevan 1854 kg, onhan Volvo toki isompi pirssi mutta hyvin yleinen auto kuitenkin.
Vertailu pitäisi myös tehdä aina automaattilaatikolla ja muutenkin samalla varustelulla oleviin versioihin.
Sähköautolla on rajoitteensa - joista hinta ei ole vähäisin - mutta monesti se olisi ihan käypäinen vaihtoehto. Kuten vaikka meillä, perinteisellä ajetaan varmasti alle 5% kilometreistä, kaikki muu sähköautolla. Kuitenkin valtaosa liikkumisesta tapahtuu noin 150 km säteellä johon sähkö riittää hyvin.
Mulla ei ole mitään ilmastonmuutosagendaa, etsin vain halpoja ajokilometrejä tuoreella autolla.