Jes.
Lienee tietoni vanhaa tai hapettunutta
Eli siinä uskossa olen ollut että noita oksiideja tulee juuri osakuormalla kun ilma eli happimäärä on suuri verrataessa polttoaineen määrään.
Ei vain nyt löydy mistään se artikkeli jossa tuo mainittiin,kiinostaisi katsoa kuka sen on kirjoittanut.
Kyllä nuo muutama viritysguru on myös pitäneet tuota JD systeemiä poikkeuksellisena, eli juuri sitä että kierrätetään koko ajan,myös täydellä kuormalla.
Myös tuolta viri eli ohjelmointipuolelta Sisuista joissa on se nokka-akseli egr kuultua tarinaa vielä, eli niissä on ruiskuennakko huomattavan myöhäisellä,lieneekö perkiisselissä sama. Jopa 10% kulutuksen laskua lupailivat jos pelkästään ennakko jengataan kohdalleen.
Käsittääkseni ensimmäiset päästörajat täyttyivät systeemillä turbo-välijäähy-myöhästetty ennakko.
Lujiahan nämä nykykoneet ovat,tuossa väljätarinassa meinasin lähinnä sitä että ajo loppunee kierrättävällä moottorilla aikaisemmassa vaiheessa kuin perinteisellä,eli pakokaasut alkavat olla likaisempia ja sitä kautta tukkeutuu koko kone.
Viritysgurut tietysti miettivät asiaa yksioikoisesti, eli mahdollisimman kovan tehontuoton kannalta. Valmistajilla ei tätä luksusta ole, nuo määräykset ja mittaukset on niin tiukkoja, että niistä ei pääse läpi, jos ei päästöjä pystytä pitämään kurissa kaikilla kierroslukualueilla. Ulkoiset egr:t nykyisissä koneissa toimivat kaikki samalla tavalla, eli kierrätystä tapahtuu täydelle kuormalle saakka.
Virityspuolelle tuo uusia haasteita (ja ehkäpä töitäkin...) näiden päästösysteemien lisäksi se, että jo nyt parilla merkillä on isoissa koneissa toiminto, jossa vaihteisto-ohjain tunnistaa sinne ohjelmoidun konetyypin perusteella moottorin alkuperäisen suurimman väännön, eikä päästä tätä enempää vääntöä laatikosta läpi, eli vaihtaa pienemmälle samalla tavalla kuin pienitehoisemmalla moottorilla tai rajoittaa nopeutta portaattoman voimansiirron avulla, tai ilmoittaa moottorille pienemmän tehopyynnön vääntörajan ylittyessä. Eli perinteisestä pelkän moottorin virityksestä ei ole mitään hyötyä, jos et käytä voimanottoa.
Ruiskutusennakot noissa edellisissä sisäisen egr:n koneissa on tosiaan melko myöhällä, ruiskutus on tosin tietyillä kierros/kuorma-alueilla kolmivaiheinen, eli esiruiskutus-varsinainen ruiskutus-jälkiruiskutus...