Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Käyttökokemuksia  (Luettu 82892 kertaa)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Käyttökokemuksia

Kiitos Jornderelle selvityksestä. Nyt alkaa pikkuhiljaa nuo egr- erot selvitä. Mutta paria juttua mietin.. kumpikin egr- menetelmä lisää kulutusta, mutta eikö periaatteessa ulkoinen pitäisi mennä hieman vähemmällä sopalla (esim. 6r vs. 30 -premium)? Tuossa Fendtin 400- sarjassa on siis ulkoinen egr, nämä ovat suhteellisen pieniruokaisia koneita, mutta näissä ei kai ole ainakaan isommin ollut mitään ongelmaa egr- tekniikan pettämisen kanssa?

Entä puhtaat ureamoottorit sitten, esimerkiksi Valtran uudet 4,4 moottorit ja Fendtin 300- ja 500- sarja. Onko niissä tätä "sisäistä" egr-tekniikkaa vai mennäänkö oikeasti vain urealla? Meinaan näissä koneissahan vois ajatella polttonesteen kulutuksen jo alenevan jonkin verran.

 Ei ole Fendtin Egr:ien kanssa ollut murheita, toisin kuin JD:n vastaavan, jossa on juuttuvatilavuusturbo ja tuhannen vikakoodia.

 Ps. Stollin etukuormaimen  omaa sähköhallintaa en suosittele edes pahimmalle vihamiehelle. Maahantuojalla ei löydy sitten minkäänlaista tietoa/diagnostiikkaohjelmaa moiseen laitteeseen...ei toimi!  Kannattaa sitten laittaa joku Ergo-kahva tai vastaava, johon löytyy edes kytkentäkaavio.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Käyttökokemuksia

 Ei ole Fendtin Egr:ien kanssa ollut murheita, toisin kuin JD:n vastaavan, jossa on juuttuvatilavuusturbo ja tuhannen vikakoodia.

 Ps. Stollin etukuormaimen  omaa sähköhallintaa en suosittele edes pahimmalle vihamiehelle. Maahantuojalla ei löydy sitten minkäänlaista tietoa/diagnostiikkaohjelmaa moiseen laitteeseen...ei toimi!  Kannattaa sitten laittaa joku Ergo-kahva tai vastaava, johon löytyy edes kytkentäkaavio.

Millaisesta nelisatasesta sinulla on kokemusta? Onkohan 412 hieman laiska vai riittääkö mylly tuon kokoiseen traktoriin? Nelisatanen luulis olevan jo muutamaan kertaan kokeiltua tekniikkaa, että siinäkin sais varmaan luotettavan pelin jokapäiväiseen käyttöön.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Käyttökokemuksia

Kiitos Jornderelle selvityksestä. Nyt alkaa pikkuhiljaa nuo egr- erot selvitä. Mutta paria juttua mietin.. kumpikin egr- menetelmä lisää kulutusta, mutta eikö periaatteessa ulkoinen pitäisi mennä hieman vähemmällä sopalla (esim. 6r vs. 30 -premium)? Tuossa Fendtin 400- sarjassa on siis ulkoinen egr, nämä ovat suhteellisen pieniruokaisia koneita, mutta näissä ei kai ole ainakaan isommin ollut mitään ongelmaa egr- tekniikan pettämisen kanssa?

Entä puhtaat ureamoottorit sitten, esimerkiksi Valtran uudet 4,4 moottorit ja Fendtin 300- ja 500- sarja. Onko niissä tätä "sisäistä" egr-tekniikkaa vai mennäänkö oikeasti vain urealla? Meinaan näissä koneissahan vois ajatella polttonesteen kulutuksen jo alenevan jonkin verran.

 Ei ole Fendtin Egr:ien kanssa ollut murheita, toisin kuin JD:n vastaavan, jossa on juuttuvatilavuusturbo ja tuhannen vikakoodia.

 Ps. Stollin etukuormaimen  omaa sähköhallintaa en suosittele edes pahimmalle vihamiehelle. Maahantuojalla ei löydy sitten minkäänlaista tietoa/diagnostiikkaohjelmaa moiseen laitteeseen...ei toimi!  Kannattaa sitten laittaa joku Ergo-kahva tai vastaava, johon löytyy edes kytkentäkaavio.

Eipä oo itelläkään deeren ulkoisen egr kanssa ollut ongelmia. Molemmista kyllä egr jäähdyttimet menny mut nyt niitäkään ei tarte.
Omasta mielestä noi kyhmy mallin egr tekee koneesta semmosen maamoottorin ja koneen sotikijan jota ei helpolla vielä saa pois. Pura kone ja koneista kyhmyt pois. Joihinkin valttereihin tehneet ja ero valtava.
Entiedä johtuuko siitä toi egr pelaaminen koska meillä koneet saa "kyytiä", siis sitä tarkoitin et ei ole semmoisia tunnin sessioita josta kone liikkuu hieman esim. paalin noston verran ja taas pyörii puol tuntia tyhjäkäyntiä. Luulisi et käytössä oleva egr juurikin karstoittuu silloin... mene ja tiedä

Viimeksi muokattu: 13.01.13 - klo:07:18 kirjoittanut kyntaja

Nii se on...

JTJ

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 241
Vs: Käyttökokemuksia
Niin,tuntuu olevan jonkin asteinen ongelma mehtäkone puolellakin tuo egr/juuttuvaturbo.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5896
Vs: Käyttökokemuksia
Niin,tuntuu olevan jonkin asteinen ongelma mehtäkone puolellakin tuo egr/juuttuvaturbo.
Ja ne sentään käy työkierroksilla suurimman osan ajasta.

malanko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 513
Vs: Käyttökokemuksia
Siirtäköhän J-D vanhempien mallien valmistusta ns. kolmansiin maihin?

Eikö oo tietäjiä? :'(

JASS

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 159
Vs: Käyttökokemuksia
.

Lainaus
Ps. Stollin etukuormaimen  omaa sähköhallintaa en suosittele edes pahimmalle vihamiehelle. Maahantuojalla ei löydy sitten minkäänlaista tietoa/diagnostiikkaohjelmaa moiseen laitteeseen...ei toimi!  Kannattaa sitten laittaa joku Ergo-kahva tai vastaava, johon löytyy edes kytkentäkaavio.



  Onko siinä maahantuojan toiminnassa mitään kehuttavaa.Muuta kuin unohtaa koko laite.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Käyttökokemuksia
Tuosta egr jutusta jotain.
Jonnikan egr alkaa toimimaan vasta kun koneen lämpö ylittää noin 75-76 astetta. Ei toimi siis kylmänä ollenkaan.
Muuttuvasiipisellä ahtimellä hallitaan myös ahto/pakopaineen suhdetta koska jos pakosarjan paine pienempi kuin ahtopaine niin huonoahan se savun syöttö on.
Itse pakakaasun kierrätyksestä on vallalla harhaluulo tuosta hapen määrän rajoittamisesta. Eli tokihan pakokaasun kierrätyksen tarkoitus on pudottaa palamislämpötilaa jolloin niitä oksideja ei niin muodostu.
Siihen se on aivan käypäinen eväs koska se on suurimmaksi osaksi vesihöyryä ja sehän tunnetusti laskee palamislämpöä. Happeahan saadaan vähemmäksi ahtoja vähentämällä vai mitä?

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Käyttökokemuksia
Ensinnä tuosta palotapahtumasta: palaminen on nimenomaan hapettumista, eli kemiallisesti palamisessa syntyy jonkin alkuaineen ja hapen yhdistettä. Tuon pakokaasun takaisinkierrätyksen tarkoituksena on juurikin alentaa paloilman happipitoisuutta. Vesihöyry päinvastoin lisää happipitoisuutta, sen vuoksi esim. vetotraktoreissa imusarjassa on monesti vesiruiskutus, koska pelkästään ahtamalla happipitoisuutta ei saada riittävän korkeaksi. Normaalissa pakokaasussa on vesihöyryä hyvin vähän, ureamoottorin käsitellyssä pakokaasussa sen sijaan huomattavasti enemmän.

Sisäinen egr on käytännössä todella huono, koska siinä ei pystytä kontrolloimaan sitä, koska egr on käytössä. Tämän vuoksi soppaa kuluu vielä ulkoista egr:ääkin enemmän, koneet eivät tahdo lähteä kylmällä käyntiin ym.. Ulkoisessa egr:ssä se käännetään pois päältä pienellä kuormalla, alhaisilla kierroksilla, käynnistettäessä ym. Ulkoisessa egr:ssä yksi iso pa-kulutusta lisäävä tekijä on nuo puhaltimet joita joudutaan isojen jäähdyttimien takana pyörittämään. Tuntuu äkkiseltään merkityksettömältä, mutta 10 kW on aika pieni teho tuollaisen propellin pyörittämiseen. Autossa tämä ongelma on paljon pienempi kun ajoviima hoitaa suuren osan työstä.

Muuttuvasiipisen turbon sijaan voisi käyttää kahta erillistä perinteistä turboa tai kaksivaiheturboa, kuten esim. VW käyttää joissain uusimmissa TDI-koneissaan. Kokonaisuutena joka tapauksessa tuo takaisinkierrätettävä pakokaasu ja siinä oleva noki ei ole turboille mitään herkkua, oli käytettävä turbo sitten minkälainen tahansa. Viimeisimmässä päästötasossa tulee ongelmaksi myös se, että määräykset ovat entistä tiukemmat päästöjen vähenemisen mittauksen suhteen, jolloin näiden systeemien ohittaminen käy aina vaan hankalammaksi tai jopa mahdottomaksi. Ja sitäkin jo virkamiehet on suunnitelleet, että seuraavaksi näiden järjestelmien päällä olemista aletaan seuraamaan, jos off-road -vehkeetkin joudutaan katsastamaan...

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Käyttökokemuksia
Lisäyksenä edellisen, eli DIESELmoottorin pakokaasussa on vesihöyryä hyvin vähän, bensavehkeet on sitten erikseen...

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Käyttökokemuksia

Onkohan kaikissa edellisen päästötason koneissa tuo sisäinen egr (esim. MF 6455 Perkins) vai onko joku valmistaja pärjännyt jopa ilman ennen tätä viimeisintä muutosta?
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Käyttökokemuksia
 Ajatella kun ei olisi Vihreät-nimistä puoluetta olemassakaan, niin ei tarvitsisi tälläisiä asioita pohtia, polttoaine olisi halvempaa ja koneet edullisempia. Lisäksi elämä olisi moninpuolin helpompaa.  :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Käyttökokemuksia
Ajatella kun ei olisi Vihreät-nimistä puoluetta olemassakaan, niin ei tarvitsisi tälläisiä asioita pohtia, polttoaine olisi halvempaa ja koneet edullisempia. Lisäksi elämä olisi moninpuolin helpompaa.  :)
Sepäs tässä maailmassa onkin hauskaa että vaikka tämä nyt on niin vihreää toimintaa niin loppujen lopuksi tämä on kaikkea muuta kun lisää niin polttoaineenkulutusta kuin kulutusta muutenkin kun koneet täytyy uusia useammin jos pelkää ongelmia... Varaosia menee enemmän... No mutta talouskasvu uuteen nousuun  ;D  Vielä ne rastapäiset pössyttelijät ei sitä ymmärrä mutta kyllä ne sen vielä huomaa että ne on olleet ilmaisia mainostajia näille uusille helvetinkoneille...  No mutta eikös ole hienoa kun voi ostaa puhtaan omantunnon maailmanpelastus operaatiossa täällä euroopassa kun afrikkalaiset ei saa kuin uusia rivipumpullisia koneita joissa ei ole yhtäkään tietokonetta ja mustaa lakua tulee putkesta...    :-[ 

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Käyttökokemuksia

Onkohan kaikissa edellisen päästötason koneissa tuo sisäinen egr (esim. MF 6455 Perkins) vai onko joku valmistaja pärjännyt jopa ilman ennen tätä viimeisintä muutosta?

Stage 3A:han kyllä oli mahdollista päästä ilman sisäistä egr:ää, eikä sitä kaikilla valmistajilla ollutkaan. Perkinsin koneista minulla ei ole tarkempaa tietoa, lieneekö jollakin muulla täällä. Mutta periaatteessa jos on ihan perusmoottori ja niinkuin onkin, niin todennäköisesti pieni sisäinen egr on käytössä ihan sen vuoksi, että se on teknisesti erittäin yksinkertainen ja halpa tehdä verrattuna muihin vaihtoehtoihin...

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Käyttökokemuksia
Ajatella kun ei olisi Vihreät-nimistä puoluetta olemassakaan, niin ei tarvitsisi tälläisiä asioita pohtia, polttoaine olisi halvempaa ja koneet edullisempia. Lisäksi elämä olisi moninpuolin helpompaa.  :)
Sepäs tässä maailmassa onkin hauskaa että vaikka tämä nyt on niin vihreää toimintaa niin loppujen lopuksi tämä on kaikkea muuta kun lisää niin polttoaineenkulutusta kuin kulutusta muutenkin kun koneet täytyy uusia useammin jos pelkää ongelmia... Varaosia menee enemmän... No mutta talouskasvu uuteen nousuun  ;D  Vielä ne rastapäiset pössyttelijät ei sitä ymmärrä mutta kyllä ne sen vielä huomaa että ne on olleet ilmaisia mainostajia näille uusille helvetinkoneille...  No mutta eikös ole hienoa kun voi ostaa puhtaan omantunnon maailmanpelastus operaatiossa täällä euroopassa kun afrikkalaiset ei saa kuin uusia rivipumpullisia koneita joissa ei ole yhtäkään tietokonetta ja mustaa lakua tulee putkesta...    :-[

Kieltämättä ainakin näin äkkinäiselle tulee mieleen, että näiden lisäkomponenttien valmistuksella ja vaihtamisella, kusen valmistamisella ja rahtaamisella ympäri maailmaa, lisääntyneellä polttoaineenkulutuksella, koneiden käyttöiän merkittävällä lyhenemisellä ym. ym. aiheutetaan enemmän päästöjä kun mitä off-road -moottorit ikinä pystyvät vähentämään. Tiekäytössä (henkilöautot ja rekat) tuon nykyisen päästösääntelyn vielä ymmärtää, mutta off-road -vehkeissä oltaisiin hyvin voitu jäädä esim 2- tai 3a-tasolle ja oltu tyytyväisiä siihen...