Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rehuvaunua vanhaan navettaan  (Luettu 1684 kertaa)

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Rehuvaunua vanhaan navettaan
Hei,

On tässä muutamankin kolleegan kanssa (viimeksi täällä nimim. Peltojenmies) tullut näillä pakkasilla haasteltua paalirehun käsittelystä. Olen suositellut kaikille lämpimästi ajettavan, silppuavan rehuvaunun hankintaa (jos suinkin navettaan sopii), kun itsellä on ollut sellainen käytössä nyt vuodesta 2002. Vihreä ja sähkökäyttöinen (kun ei nyt merkkejä mainosteta  ;D).

Aika moni miettii josko moinen vaunu navettaan edes sopisi. Meillä on kaukalosta kaukaloon 210cm leveä ruokintapöytä ja kaikki lomittajatkin ovat siinä oppineet 150cm leveää vaunua ajamaan.

Seuraavaksi kun olen mainostanut sähkökäyttöisen vaunun erinomaisuutta polttomoottoriversioon nähden, on ihmetelty sähköjohdon hankaluutta. Hankala tuo kai vakiona onkin, jostain syystä Vihreän Vaunun valmistaja on laittanut johdon lähtemään taaksepäin vaunusta. Minä muutin kelan pyörimissuunnan ja tein korkeamman ohjaimen jolloin johto lähtee etukautta ylhäältä. Navetassa jossa rehulato on ruokintapöydän päässä, voidaan johto ripustaa lähtemään rehuladon katosta ruokintapöydälle menevän oven linjalta. Näin rehuladossa voi ajella johdosta välittämättä ja ruokintapöydälle peruutettaessa johto tulee luonnostaan perässä. Kun oven karmiin tekee johdolle kolon, voi ovenkin sulkea perässä rehua jaettaessa (toimii pariovilla, nosto-ovessa pitäisi kolo tehdä reunaan). Koskaan ei ole sähköjohdon kanssa ongelmia ollut, ei tule edes ajateltua koko johtoa.

Otin pari kuvaa äsken iltanavetalla Peltojenmiestä varten, mutta eivät sopineet liitteisiin. Niin että jos kiinnostaa niin voin pistää spostina, vaikka muillekin kiinnostuneille.


Mika