Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2

Viestit - jullikka

Talvi mentiin vian kanssa. Vähän aikaa sitten aloin taas miettimään tätä ilmaongelmaa. Unohdin aiemmat pohdinnat ja aloin jäljittämään vikaa vaihtamalla letkuja ristiin esiohjauskahvalta. Sitä varten purin myös kahvan pölysuojan pois. Noh... eipä aikaakaan kun noston karanpainimen juuressa näkyy ohuesti öljyä ja sitten ilmakupla. Siinä se vika sit oli. Karan painimen tiiviste.

Soimasin itsäni, kun ei tuota tullut aiemmim kateltua. Järki vaan sano että kerran ei paineisena vuoda öljyä, niin ei se ilmaakaan voi imeä. Näköjään voi.

Onneksi sentään ei tullut pumppuremonttiin ja imuputken tiivisteen vaihtoon alettua.

Samanlaista tiivistettä ei saanut mistään, mutta lähellä oleva löytyi. Saa nähdä miten pitkään kestää.
Niin, pitää sieltä kysyä ja samalla tinkiä mittakelloa soviteosan kanssa lainaan. Mukavampi olisi tietysti kuulla saman suuntaisia arvoja parista eri lähteestä.

Ilmeisesti tuo ajoitus on moottorikohtainen, eikä pumppukohtainen. Ja mitä nyt vähän selvitteli, niin noita ruiskutuspumppuja on kymmeniä tai satoja erilaisia, vaikka ulkonäöltään samanlaisia.
Kysytäänpä täältä, kun Masinisti-palstalle ei onnistunut kirjautua.

Sampon pikkumotossa on Sisu 44DT-moottori. Sama kuin esim A95 valtrassa. Valtran korjauskäsikirjan löysin netin syövereistä ruotsinkielisenä, josta onkin ollut jo paljon apua.

Moton syöttöpumppu(mekaaninen Bosch VE jakajapumppu) kävi diesel pajalla ja laiton sen remontin jälkeen takaisin entiselle paikalleen, ilman ennakon mittausta. Toimii ihan ok, mutta tuntuu aavistus tehoja olevan hukassa.

Tuosta valtran korjausmanuaalista löytyy ohjeet ennakon mittaamiseen pumpun päästä mittakellolla. Mutta mikähän olisi  oikea säätöarvo? A95:ssa on manuaalin mukaan 0,25mm. Mutta ruiskutuspumput on kai vähän erilaiset(valtran varaosatiskillä tämän pumpun numeroa ei tunnistettu), niin uskaltaako tuohon luottaa.

Kysymys tietäjille: Onko tuota ennakon arvoa esim laitettu pumpun arvokilpeen tai jonnekin? Arvokilvessa on monta riviä numeroita.
Ei merkittäviä vuotoja ole, mutta öljyinen tuo venttiilipöytä on, eli varmaan jostain tihkuu.

Tässä kuormaajassa venttiilipöytä on asennettu ylös nostopuomin juureen, joten se on ylin komponentti.
No eilen taas hetken tuumailin tätä asiaa, kun edellisenä päivänä kävin jututtamassa Valtran ja Keslan huoltoihmisiä.

Valtralta tuli vinkiksi mitata nyt ensin pumpun paine ja kokeilla toisella traktorilla kuormaajaa. No paineen mittasin, 190 bar 1500 kierroksella tuli pikaliittimestä. Ei nyt kovin nopeasti tappiin asti noussut, kertooko lie jostain. Varmaan kesti pari kolme sekuntia ennen kuin nousi huippuunsa. Vertailun vuoksi mittasin paineet vanhemmasta 604:sta ja samalla tavalla sekin käyttäytyi.

Keslallakaan ei suoraan tunnistettu ongelmaa. Vinkiksi kuitenkin sain tarkistaa toimiiko esiohjauslinjan paluussa oleva vastaventtiili. Sen pitäisi pitää 5 bar paine aina linjoissa. No ilmeisesti 17 vuotta sitten sellaista ei ole asennettu, kun en minä sitä löytänyt. Suora letku tulee vaan venttiilipöydästä tankkiin.

Sitten ilmakuplien alkuperän selvittämiseksi laitoin pikaliittimen ja tankin väliin kirkkaan muoviletkun. Käytin traktoria jonkun aikaa ja sitten ajoin öljyä letkun läpi. Ei siinä ilmaa näyttänyt kulkevan. Sammutin traktorin ja jätin öljyn tasaantumaan letkun kiepissä. Puolen tunnin päästä siihen oli muodostunut kuplavana, joka oli jaksanut öljyssä liikkua letkun yläpintaa vasten. Eli pieniä ovat.




Kysymys siis kuuluu, onko tuo määrä ilmaa öljyssä normaalia? Ilmasin lopuksi kuormaajan nostoliikkeen. Riittävästi kun laskin öljyä esiohjauslinjasta astiaan, niin kyllä viive taas poistui.

Eli kyllä kait se pitää alkaa sitä ilmavuotoa tukkimaan . Pitää ensin vaihtaa imusiivilän kotelon tiiviste ja muutenkin tsekata kotelon kunto. Kuulemman jossain ollut hiushalkeama. Mutta se oli kyllä vaahdonnutkin aika lailla.
No saattaahan kuormaajan suotimien vaihdosta olla viitisen vuotta aikaa. Traktoriin vaihdettu useammin.

Vika oli aluksi vain nosto-liikkeessä. Mutta nyt viivettä on vähän havaittavissa muissakin liikkeissä. Semmoinen tuntuma on, että viive ei ole niin suuri, jos tekee kaksi liikettä yhtä aikaa. Mutta jos ensin laskee puomia alaspäin ja sitten nostaa, niin on varmaan pari sekuntia paikallaan ja sitten rytkähtää liikkeelle.

Aluksi epäilinkin kuormaajan puolta, kun vaikutti olevan vain yhdessä liikkeessä. Oli ajatuksena vaihdella letkuja, että voisi selvittää onko vika kahvassa vai venttiilipöydässä. Mutta kun vika korjaantuu ilmaamalla esiohjauslinjaa, eli löysäämällä venttiilipöydästä kahvalta tulevaa nostoliikkeen letkun liitintä. Ilmakuplia sieltä näkyy ihan tulevan. Sitä en kyllä käsitä miten ilma joutuu enimmäkseen tuohon nosto-linjaan, vai onko vaan että se on raskain liike ja vaatii eniten esiohjauspainetta. Ja näin ilmakin puristuu eniten.
Edelliselle vastaajalle vielä, että kuormaajan molemmat paluut menee suoraan tankkiin, ilman pikaliittimiä.

Mielellään löytäisi vian jostain muualta. Kourakuormaajakin on tuppisovitteissa kiinni, joten aikamoista purkua luvassa, mikäli peräreppu pitää irrottaa.
Kiitoksia vastauksista. Eilen tuota taas yritin hetken ihmetellä.

Tarkistin esiohjauspaineet ja ne oli 25bar, eli ok.

Sitten otin kourakuormaajan paluuletkun irti ja laskin pönttöön öljyä reilu 10 litraa. Kun öljy tuli letkusta, niin näytti ettei siinä sen kummemmin ilmakuplia ollut, vähän tietysti tuli kun öljy osui pöntön seinään tai pohjalla olleeseen öljyyn. Mutta sitten kun etsin pientä veneen vesipumppua, millä pumppaisin öljyt takaisin, niin vähän ajan päästä öljyn pinnalla oli noussut sellainen pieni vaahtokerros. Eli kyllä kai siinä öljyn seassa on ollut ilmaa pieninä kuplina.

Lisätietona vielä, että kourakuormaaja on Kesla 203T. Walvoil 8SD pöytä hydraulisella esiohjauksella. Traktori ja kuormaaja vuosimallia 2002. Tunteja 8500.
Hydraulisesti esiohjattuun kourakuormaajaan on tullut liikkeisiin tolkuton viive. Sen verran selvitellyt, että ilmaa taitaa olla linjoissa. Vika poistuukin ilmaamalla esiohjauslinjat, mutta kohta tulee takaisin.

Mistähän ilmaa voi tulla? Onko muuta vaihtoehtoa kuin imusiiviläkotelon tiiviste, imuputken kumiosat laatikon sisään, tai itse pumppu? Kaksi viimeistä taitaa olla aika työläitä vaihtaa, joten ensin mielellään kokeilisi kaikki muut mahdollisuudet.
Kirjeessä oli yhdessä kuvassa tähtiä samalla tavalla ympyrässä kuin EU:n lipussa. Lisäksi lomakkeesseen oli esitäytetty yrityksen tietoja, alvinumeroa taisivat siinä pyytää lisäksi. Ja palautusaikaa ei ollut kuin kolme viikkoa.

Ensimmäinen ajatus oli, että EU kerää jotain harmaan talouden rekisteriä tms, johon tämä liittyy. Kun ei tämmöisiä ole ennen tullut, niin hetken kesti tajuta... Toivottavasti kukaan ei mene lankaan.
Tuli otsikon mukaiselta taholta kirje. Hetken mietin, että mikä tämä on, mutta Google lopulta selvensi asiaa: http://www.tilikeskus-yhtiot.fi/ajankohtaista/huijauskirjeita-liikkeella-european-business-number.

Toisen sivun kääntöpuolellä on hennon harmaalla sävyllä kerrottu mihin lomakkeella todellisuudessa sitoutuu.
Tunnustetaan nyt sitten tännekin, millaisia viritelmiä 6400:n hytistä löytyy.

Eli kyseessä ei ole Hitech vaan ihan tavallinen nappikytkimellä varustettu Valtra. Virallisia taakseajolaitteita ei ole, mutta vuosien jälkeen sain kyhättyä jotakin.

Eli suunnanvaihtokeppiin on pultattu kiinni lisäkahva, joka sojottaa takaviistoon. Se päässä nappi, jolla käytetään kytkintä. Käsijarruvivussa on myös lisävarsi ylöspäin. Tämän päässä on polkupyörän jarrukahva, josta vaijerilla käsijarrun vapautus. Ohjaus on toteutettu sähköisellä jakoventtiilillä kuormaajan käännöstä.

Jonkun verran rakentelua, mutta parannus edelliseen huomattava. Fiksumpi ehkä hommata Hitech kun viritellä tämmöisiä.

Metsätalous / Kellfri kuletin
: 04.11.15 - klo:19:45
Onko kellään sitä Kellfrin halpaa klapikuljetinta https://www.kellfri.fi/klapikuljetin-5-0-m?

Pitäisi saada joku pidempi kuletin klapikoneen perään ja Kellfri olisi aika edullinen. Mutta riittääkö tuossa siirtokapasiteetti, jos 6-osa terällä tekee paksusta puusta tavaraa? Moottori vain 0,5kW ja hihnan leveys 10cm.

Onko kokemuksia?
Kyselen vielä jos jollain olisi näitä paksummalla eristeellä varustettuja nosto-ovia?

Onko lamellit rakenne kestänyt, huolimatta muovisista(luultavimmin) kylmäkatkoista? Vääntyileekö pahasti jne....
Taiteovi oli minullakin alkuu ykkösvaihtoehtona. Mutta sitten löytyi nuita paremmin eristettyjä nosto-ovia, jolloin vaaka alkoi hieman kallistua nosto-oven suuntaan. Onhan siinä muutamia etuja, lähinnä tuo kestävyys mietityttää.

Oliko teillä nuo taiteovet Findoorilta, vai jostain muualta?
Sivuja: [1] 2