Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe rapidharjoittelua  (Luettu 21461 kertaa)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: rapidharjoittelua
Mulla on ollut sellainen käsitys, että 12km/h. Yksi koneen suosion salaisuuksista on ollut tuo mahdollisuus kovaan kylvönopeuteen. Sillä, kun on merkitystä hehtaarimäärän ollessa kohtuullisen suuri. Näin on isot pojat kertoneet.

Siis 12km/h alaraja??

Itse kylvelen veeämmällä 11-12km/h, hiljaahan tuo on verrattuna moneen muuhun mutta kovemmassa vauhdissa luisto kasvaa ja syöttömäärä vaihtelee liikaa ajonopeuden mukaan. Tutkaan perustuva syöttö olisi jees, samalla kun syöttölaitteet uusittaisiin vaihdelaatikolla varustettuun.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: rapidharjoittelua
Tahalliset provokaatiot ??? En ole löytänyt niitä vielä lainkaan :P

--emmmäääkääään

Mulla on 10,6km/h. Enempään ei ole rahkeita, koska pelloilla on päisteitäkin. 8)

--ei mullakaan boxista katsottu keskinopeus ole kuin 11,tuo 14 on marssivauhti suorilla.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: rapidharjoittelua
Kaksitoista on jonkinlainen ohjekirjan suositusnopeus. Lautasten muokkausvaikutus silloin optimi. En ota kantaa yli tai alinopeuksiin. Omalle ajonhallinnalle ainakin jo turhankin korkea.

Oli mitä oli, on tolla vauhdilla touot saanu tehtyä.

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Vs: rapidharjoittelua
Mites Ruotsissa?:

http://www.lantmannenmaskin.se/Produkter/Samaskiner/

Saman katon alla: Väderstad ja Överum

http://www.lantmannenmaskin.se/Produkter/Traktorer/

Saman katon alla: Valtu, Ventti ja Laassi.

JD+Rapid kielletty yhdistelmä? (Valtu+Rapitti taitaa olla yleisin?)
Grow the feed, not the weeds!

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: rapidharjoittelua
Kaksitoista on jonkinlainen ohjekirjan suositusnopeus. Lautasten muokkausvaikutus silloin optimi. En ota kantaa yli tai alinopeuksiin. Omalle ajonhallinnalle ainakin jo turhankin korkea.

Oli mitä oli, on tolla vauhdilla touot saanu tehtyä.

Vakkari 12,5 km/h  ::)  Ihan sopiva vauhti palalle jossa 15 sähköpaalua 6 kulmaa 1 lato ja
yksi muuntaja haruksilla  :P
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Regular Farmer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Vs: rapidharjoittelua
Mulla on ollut sellainen käsitys, että 12km/h. Yksi koneen suosion salaisuuksista on ollut tuo mahdollisuus kovaan kylvönopeuteen. Sillä, kun on merkitystä hehtaarimäärän ollessa kohtuullisen suuri. Näin on isot pojat kertoneet.
Tume Növä kömbin manuaalissa on ajonopeus-suositus 7-10 km/h. Seittämää kun alkaa köröttelee, niin se vaatii kyllä hermoja.
Ei silti, ei tume kömpi kovempaa ajonopeutta kestäisikään.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: rapidharjoittelua
Mulla on ollut sellainen käsitys, että 12km/h. Yksi koneen suosion salaisuuksista on ollut tuo mahdollisuus kovaan kylvönopeuteen. Sillä, kun on merkitystä hehtaarimäärän ollessa kohtuullisen suuri. Näin on isot pojat kertoneet.
Tume Növä kömbin manuaalissa on ajonopeus-suositus 7-10 km/h. Seittämää kun alkaa köröttelee, niin se vaatii kyllä hermoja.
Ei silti, ei tume kömpi kovempaa ajonopeutta kestäisikään.

Mikä asiantuntija taas.  :D
Kui mää ain olen paras?

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: rapidharjoittelua
Löytyykö saitilta 1500ha 3m Növällä kylvellyttä Täppäriä,tai 2000+ha 4m:n koneella?
Varaosatarve?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: rapidharjoittelua
Faktat tosiaan kiinnostaa.
Kui mää ain olen paras?

Regular Farmer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Vs: rapidharjoittelua
Faktat tosiaan kiinnostaa.
Joo tuli viimelumien aikana vaihdettua rapid nova combiin, lähinnä paremman työsyvyyden hallinnan takia. Siltä osin kone onkin parempi, sekä hieman pienemmän vetotehontarpeensa vuoksi.
Mutta tumessa ei tahdo lautaset pysyä kiinni. Itse kiinniteltiin niitä useampana päivänä ja yhden päivän oli vantaiden kimpussa kaksi tehtaan miestä.Niiden kiakkojen kiinnitys on täysin naurettava. Neljällä kahdeksanmillisellä pultilla kiinni, eikä mitään tukea navasta. Ei voi mitenkään kestää. Ne tehtaanmiehet sanoivat, että tänävuonna on ollut erityisen paljon ongelmia, mutta niihin lautasten kiinnityksiin on tulossa vahvempi versio.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: rapidharjoittelua
Ne tehtaanmiehet sanoivat, että tänävuonna on ollut erityisen paljon ongelmia, mutta niihin lautasten kiinnityksiin on tulossa vahvempi versio.
Suomalainen tuotekehitys taas vauhdissa eli isäntä toimii testaajana omaan piikkiinsä.

TRUBADUURI

Vs: rapidharjoittelua
Löytyykö saitilta 1500ha 3m Növällä kylvellyttä Täppäriä,tai 2000+ha 4m:n koneella?
Varaosatarve?

Mulle tarjottiin 360mm sileitä kiekkoja projektiini. Oli siis kulutettu 20mm syrjästä pois. Kone josta kiekot oli otettu tuli virosta suomeen. Ilmeisesti siihen vaihdettiin uudet kiekot ja laakerit. Veikkaan että koneella oli ajettu juurikin toi 1500-2000ha. Tosi käyttöön kone ilmeiseti vielä meni.
Noi kiekkojen hinnat löytyy Tumen sivuilta. Jotain 50€/kiekko. Laakeri maksaa 5€/kpl.
1500€ huolto remontilla pitäisi ajaa noin 3000ha asti. lisäksi tulee itse aiheutetut viat ja rengasrikot.
Kulujen suuruuteen tai koneen kestävyyteen ei Nova Combin kannattavuus kaadu.
Tänäkin vuonna saa taas todeta että luonto se järjestää taas suurimmat ongelmat kylvöjen onnistumiselle. Ainakin täällä Lounais-suomessa sadetta kaivattaisiin pelastamaan tasainen alkuunlähtö.
Asioilla on tapana järjestyä.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: rapidharjoittelua
Faktat tosiaan kiinnostaa.
Joo tuli viimelumien aikana vaihdettua rapid nova combiin, lähinnä paremman työsyvyyden hallinnan takia. Siltä osin kone onkin parempi, sekä hieman pienemmän vetotehontarpeensa vuoksi.
Mutta tumessa ei tahdo lautaset pysyä kiinni. Itse kiinniteltiin niitä useampana päivänä ja yhden päivän oli vantaiden kimpussa kaksi tehtaan miestä.Niiden kiakkojen kiinnitys on täysin naurettava. Neljällä kahdeksanmillisellä pultilla kiinni, eikä mitään tukea navasta. Ei voi mitenkään kestää. Ne tehtaanmiehet sanoivat, että tänävuonna on ollut erityisen paljon ongelmia, mutta niihin lautasten kiinnityksiin on tulossa vahvempi versio.


Saitko mitään ratkaisua tuohon ongelmaan?
Kui mää ain olen paras?

Teroman

Vs: rapidharjoittelua

Rapidissa ei onnistu syyvyyden säätö

HUH

å

MFV8

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 410
Vs: rapidharjoittelua
3 metrinen VM yllätti positiivisesti vetotehon tarpeen osalta, ei tunnu MF 3060:n perässä yhtään painavammalta kuin entinen 3m takapyörä-Juko vaikka olis laarit täynnä. Löpöä menee 6-7 l/ha vauhtia 9-10 ja kierrokset 1600-1700. Ja liikkuu hyvin ilman nelivetoa, sattuneesta syystä  ;)

V*ttumaisin ominaisuus tuntuu olevan tosiaan tuo syvyyden säätö, maat kun vaihtelee jatkuvasti laidasta laitaan niin tarkkana saa olla. Lähes kaikki kynnettyä tänä keväänä. Rapamaille tarttis vissiin jonkun raskaan jyrän millä ne sais sopivasti tiivistettyä ennen kylvöä. Äkeellä ei sovi kuin vähän hipsiä pintaa tasaiseksi.