Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puolihinattava äes?  (Luettu 10521 kertaa)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Puolihinattava äes?
Kun kyselet puolihinattavasta, voisikohan se tarkoittaa esim. vanhaa Antti-Sampoa, jota kuljetetaan tiellä kahden pyörän varassa jotka pellolla nostetaan ylös, ja äes kulkee kahden varpajyrän varassa. Raskas vetää.
Jos pellolla painaa pyöriä maahan, se samalla nostaa ylös sivulohkoja joten auttaa vain uppoamisvaiheessa, ei muuten.
En suosittele.
Uudempi EsaTumehan ei nosta lohkoja kun ovat omilla sylintereillään ja on muuten yks niistä harvinaisista kotimaisista tuotteista joka on säilynyt ilman hitsaamista (ja jopa maalitkin on pysyneet tiukassa eli ei oo vedetty ruosteen päälle) vaikka ajoa on ollut yli 100ha peltoa vuodessa ja vauhtia kumminkin se melkein 20km/h  ;)  Varpajyriä ja laakereita joutuu sillointällöin uusimaan mutta se menee jo rutiinilla  ;D   Ei varmaankaan paras mutta toimiva ja ehtii rapidia karkuun riittävästi... Ja pintaahan tuolla nykyään vaan kraapitaankin... 

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2534
  • Etelä-Karjala
Vs: Puolihinattava äes?
Naapurissa oli aikanaan tuollainen Antti-Sampo. Isäntä itse käytti siitä nimeä "Rausku". Kuvaa kulkua työtilanteessa aika hyvin...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Fuller

  • Vieras
Vs: Puolihinattava äes?
Antti-Samposta oli sellainen versio jota kuljetettiin nostolaitteissa,mutta pellolla vedettiin "Potila" tyylisellä ristiketjulla. Kuulemma kelpo äes,mutta jos esim.kolmiolohkolla ajoi konkeloon nurkkaan,oli tynnörin työ päästä kiinni takaisin tähän elämään.
Naapurissa oli 2011 vuoteen saakka Suomi-merkkinen vastaava ns.puolihinattava n.4m.n äes, eikä niin hirvittävä jos konkeloon ajoi.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8408
Vs: Puolihinattava äes?
Suomen konepaja valmisti Antti-Sampo äkeet.
Meillä oli Tume SV 400, jossa oli ulosvedettävä kelkka vetolaitteessa. Tieajoon peruutettiin kelkka sisään ja äes tuli lähelle traktoria. Pellolla oli vajaan metrin kauempna ja silloin eivät paripyörät ottaneet äkeeseen kiinni.
Mystinen kesälaatumies

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Puolihinattava äes?
Suomen konepaja valmisti Antti-Sampo äkeet.
Meillä oli Tume SV 400, jossa oli ulosvedettävä kelkka vetolaitteessa. Tieajoon peruutettiin kelkka sisään ja äes tuli lähelle traktoria. Pellolla oli vajaan metrin kauempna ja silloin eivät paripyörät ottaneet äkeeseen kiinni.

  Mulla oli samanlainen,ne jousien varassa keikkuvat varpajyrät olivat hiukan kehot siellä takana,laakereita meni joka vuosi vaikka kuinka rasvaili..muuten ihan ok,sai jousikulmaakin säädettyä ym.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Puolihinattava äes?
Kun kyselet puolihinattavasta, voisikohan se tarkoittaa esim. vanhaa Antti-Sampoa, jota kuljetetaan tiellä kahden pyörän varassa jotka pellolla nostetaan ylös, ja äes kulkee kahden varpajyrän varassa. Raskas vetää.
Jos pellolla painaa pyöriä maahan, se samalla nostaa ylös sivulohkoja joten auttaa vain uppoamisvaiheessa, ei muuten.
En suosittele.
Uudempi EsaTumehan ei nosta lohkoja kun ovat omilla sylintereillään ja on muuten yks niistä harvinaisista kotimaisista tuotteista joka on säilynyt ilman hitsaamista (ja jopa maalitkin on pysyneet tiukassa eli ei oo vedetty ruosteen päälle) vaikka ajoa on ollut yli 100ha peltoa vuodessa ja vauhtia kumminkin se melkein 20km/h  ;)  Varpajyriä ja laakereita joutuu sillointällöin uusimaan mutta se menee jo rutiinilla  ;D   Ei varmaankaan paras mutta toimiva ja ehtii rapidia karkuun riittävästi... Ja pintaahan tuolla nykyään vaan kraapitaankin...

jännä juttu!

Meillä on esatume niitä harvoja kotimaisia tuotteita jolla on ollut enemmän hitsaustunteja kun työtunteja. Joka ikinen nurkka on hitsattu/vahvistettu, kuljetuspyörät ratkes irti (onneksi pellolta lähties), varpajyriä parsittu monet kerrat...

terveisin kivettömien maiden viljeijä...

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Puolihinattava äes?
Kun kyselet puolihinattavasta, voisikohan se tarkoittaa esim. vanhaa Antti-Sampoa, jota kuljetetaan tiellä kahden pyörän varassa jotka pellolla nostetaan ylös, ja äes kulkee kahden varpajyrän varassa. Raskas vetää.
Jos pellolla painaa pyöriä maahan, se samalla nostaa ylös sivulohkoja joten auttaa vain uppoamisvaiheessa, ei muuten.
En suosittele.
Uudempi EsaTumehan ei nosta lohkoja kun ovat omilla sylintereillään ja on muuten yks niistä harvinaisista kotimaisista tuotteista joka on säilynyt ilman hitsaamista (ja jopa maalitkin on pysyneet tiukassa eli ei oo vedetty ruosteen päälle) vaikka ajoa on ollut yli 100ha peltoa vuodessa ja vauhtia kumminkin se melkein 20km/h  ;)  Varpajyriä ja laakereita joutuu sillointällöin uusimaan mutta se menee jo rutiinilla  ;D   Ei varmaankaan paras mutta toimiva ja ehtii rapidia karkuun riittävästi... Ja pintaahan tuolla nykyään vaan kraapitaankin...

jännä juttu!

Meillä on esatume niitä harvoja kotimaisia tuotteita jolla on ollut enemmän hitsaustunteja kun työtunteja. Joka ikinen nurkka on hitsattu/vahvistettu, kuljetuspyörät ratkes irti (onneksi pellolta lähties), varpajyriä parsittu monet kerrat...

terveisin kivettömien maiden viljeijä...
Mitä sä sillä oot oikeen tehnyt  :P  Varpahyriä menee aina sillointällöin ja piikkejäkin mutta muuten ei oo kyllä tarvinnut korjailla eikä tosiaan hitsailla ja vedetään niin kovin kuin perse kestää ja nykyään kun on etu-jousitus ja kuormain jousitus niin hiukan joutunut tuosta tintkimään  :o   Ja tuossa on vielä maaliakin jäljellä joka on harvinaista kun yleensä kotimaiset tuotteet maalataan joko ruosteen päälle tai suojaöljyn päälle  ;D

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Puolihinattava äes?
Kun kyselet puolihinattavasta, voisikohan se tarkoittaa esim. vanhaa Antti-Sampoa, jota kuljetetaan tiellä kahden pyörän varassa jotka pellolla nostetaan ylös, ja äes kulkee kahden varpajyrän varassa. Raskas vetää.
Jos pellolla painaa pyöriä maahan, se samalla nostaa ylös sivulohkoja joten auttaa vain uppoamisvaiheessa, ei muuten.
En suosittele.
Uudempi EsaTumehan ei nosta lohkoja kun ovat omilla sylintereillään ja on muuten yks niistä harvinaisista kotimaisista tuotteista joka on säilynyt ilman hitsaamista (ja jopa maalitkin on pysyneet tiukassa eli ei oo vedetty ruosteen päälle) vaikka ajoa on ollut yli 100ha peltoa vuodessa ja vauhtia kumminkin se melkein 20km/h  ;)  Varpajyriä ja laakereita joutuu sillointällöin uusimaan mutta se menee jo rutiinilla  ;D   Ei varmaankaan paras mutta toimiva ja ehtii rapidia karkuun riittävästi... Ja pintaahan tuolla nykyään vaan kraapitaankin...

jännä juttu!

Meillä on esatume niitä harvoja kotimaisia tuotteita jolla on ollut enemmän hitsaustunteja kun työtunteja. Joka ikinen nurkka on hitsattu/vahvistettu, kuljetuspyörät ratkes irti (onneksi pellolta lähties), varpajyriä parsittu monet kerrat...

terveisin kivettömien maiden viljeijä...
Mitä sä sillä oot oikeen tehnyt  :P  Varpahyriä menee aina sillointällöin ja piikkejäkin mutta muuten ei oo kyllä tarvinnut korjailla eikä tosiaan hitsailla ja vedetään niin kovin kuin perse kestää ja nykyään kun on etu-jousitus ja kuormain jousitus niin hiukan joutunut tuosta tintkimään  :o   Ja tuossa on vielä maaliakin jäljellä joka on harvinaista kun yleensä kotimaiset tuotteet maalataan joko ruosteen päälle tai suojaöljyn päälle  ;D

No ehkä se ei alunperin oo suunniteltu reilu 220hp/8t koneen perään. Perunamaita äestäes just jaksaa talla pohjas 10-12km/h kulkea  ;D

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Puolihinattava äes?
Kun kyselet puolihinattavasta, voisikohan se tarkoittaa esim. vanhaa Antti-Sampoa, jota kuljetetaan tiellä kahden pyörän varassa jotka pellolla nostetaan ylös, ja äes kulkee kahden varpajyrän varassa. Raskas vetää.
Jos pellolla painaa pyöriä maahan, se samalla nostaa ylös sivulohkoja joten auttaa vain uppoamisvaiheessa, ei muuten.
En suosittele.
Uudempi EsaTumehan ei nosta lohkoja kun ovat omilla sylintereillään ja on muuten yks niistä harvinaisista kotimaisista tuotteista joka on säilynyt ilman hitsaamista (ja jopa maalitkin on pysyneet tiukassa eli ei oo vedetty ruosteen päälle) vaikka ajoa on ollut yli 100ha peltoa vuodessa ja vauhtia kumminkin se melkein 20km/h  ;)  Varpajyriä ja laakereita joutuu sillointällöin uusimaan mutta se menee jo rutiinilla  ;D   Ei varmaankaan paras mutta toimiva ja ehtii rapidia karkuun riittävästi... Ja pintaahan tuolla nykyään vaan kraapitaankin...

jännä juttu!

Meillä on esatume niitä harvoja kotimaisia tuotteita jolla on ollut enemmän hitsaustunteja kun työtunteja. Joka ikinen nurkka on hitsattu/vahvistettu, kuljetuspyörät ratkes irti (onneksi pellolta lähties), varpajyriä parsittu monet kerrat...

terveisin kivettömien maiden viljeijä...
Mitä sä sillä oot oikeen tehnyt  :P  Varpahyriä menee aina sillointällöin ja piikkejäkin mutta muuten ei oo kyllä tarvinnut korjailla eikä tosiaan hitsailla ja vedetään niin kovin kuin perse kestää ja nykyään kun on etu-jousitus ja kuormain jousitus niin hiukan joutunut tuosta tintkimään  :o   Ja tuossa on vielä maaliakin jäljellä joka on harvinaista kun yleensä kotimaiset tuotteet maalataan joko ruosteen päälle tai suojaöljyn päälle  ;D

No ehkä se ei alunperin oo suunniteltu reilu 220hp/8t koneen perään. Perunamaita äestäes just jaksaa talla pohjas 10-12km/h kulkea  ;D
No joo ei se tuota varmaan kestä  ;)  Me vedetään vaan 2-3cm syvyydestä ja siittä rapidilla yli... Mutta tänä keväänä EsaTumesta ei lähtenyt kunnolla oikeen ees ruosteet kun vedettiin vaan Kirellä...

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Puolihinattava äes?
  Ei taida pojilla olla savikoita..

Fuller

  • Vieras
Vs: Puolihinattava äes?
Muistanko oikein tai kenties hyvin väärin, että valmistiko surullisen kuuluisa Kuljetuskone Oy Oitista myös äkeitä? Olivat ainakin em.virman mainitut koneet emäsuden maineessa aikoinaan ::)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Puolihinattava äes?
  Ei taida pojilla olla savikoita..
Täällä on oikeaa savea  ;)  3-siipisillä auroilla 100hv traktori melkein pysähtyy välillä laukaisimet natisee...  Kiren esimuokkarilla saa sen pinnan tarpeeksi tasaiseksi että rapidi disceillä riittää oikein hyvin...