Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe LAIVA UPPOAA  (Luettu 6769 kertaa)

mah

  • Vieras
Vs: LAIVA UPPOAA
Eipä noita kukaan hullu ala jaottelemaan pää tai sivutoimisia tiloja. Se kun ei vaan tuu onnistumaan!

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Sinipuna...
Rotatkin lähtee uppoavasta laivasta , siitä on kysymys. Suomalainen maatalous ui vuodenpäästä syvällä.

Ei vielä vuoden kuluttua... mutta seuraavien eduskuntavaalien jälkeen kyllä... tuet jaetaan kokonaan uudella tavalla - vain päätoimisia viljelijöitä tuetaan... harrastelijapellet saavat keksiä muuta tekemistä  :P
Vaikka olenkin tällä hetkellä vielä osa-aika viljelijä, niin olen samaa mieltä kanssasi. Ainoo ongelma on, että mikä on päätoiminen viljelijä? Määritäppä se.

Päätoiminen viljelijä, onko nalle walhroos päätoiminen viljelijä, vaikka pääosa tuloista tulee muualta kuin maataloudesta, silti se hakkaa maataloustuloillakin varmaan 90 %:tia niistä viljelijöistä, jotka pitävät itseään päätoimisina viljelijöinä, koska muitakaan tuloja ei ole ....

Toisaalta 17 tonttua, se ehkä voisi olla yksi tapa tarkastella päätoimisuutta, mutta siinä on vaan sellanen ongelma, että joku voi olla päätoiminen tuonkin tulon alla ja toinen olla yläpuolella, vaikkei tee muuta kuin nostelee tukia pelloilta.

En osaa itse sanoa, miten raja pitäisi vetää, mutta jonkinalinen jälkiseuranta voisi olla paikallaan, esim. että tilalta syntyisi jotain myytävää tuotantoa, joka on myös myyty jonnekkin päin, se mikä on taso, on toinen juttu.
Mielestäni sellainen ei kumminkaan ole päätoiminen viljelijä, joka ei muuta tee kuin heinän niittää ja tuen nostaa.
Heinät pitäisi myydä vaikka naapurille, jos ei muuta vaatimusta aseteta ....
Entäs jos 30 hepan vuokratalli pihassa, jonka asukit syövät heinät. Tilanomistajan tehtävä on pitää pihat ja rakennukset kunnossa, sekä huolehtia että ruokaa ja vettä on saatavilla, mutta hevon omistajat huolehtivat ruokinnasta, siivoksesta ja liikuttamisesta. Tuosta voi laskea reilun 100t€ liikevaihtoa, mutta onko se päätoimista maanviljelyä?

Ja sit Sampari77 heräs...

Tuo ehdotelmasi on mahdoton, koska asiakkaita ollessa enemmän kuin 2, alkavat ne tappelemaan keskenään, varsinkin jos ovat naisia.

Ja sit ne tulee ensin rehvakkaana takki levällään, mutta kuukauden päästä ei maksuvaraa enää löydykään.
Kui mää ain olen paras?

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: LAIVA UPPOAA
Eipä noita kukaan hullu ala jaottelemaan pää tai sivutoimisia tiloja. Se kun ei vaan tuu onnistumaan!
Ei todellakaan...

Ja Timppa: Sit mä heräsin ja päätin alkaa maidontuottajaksi...
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: LAIVA UPPOAA

Ja Timppa: Sit mä heräsin ja päätin alkaa maidontuottajaksi...
[/quote]

***Ei ole mulle uutinen. Noin pari kuukautta olen tuon faktan tiennyt.
Kui mää ain olen paras?

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: LAIVA UPPOAA

Ja Timppa: Sit mä heräsin ja päätin alkaa maidontuottajaksi...

***Ei ole mulle uutinen. Noin pari kuukautta olen tuon faktan tiennyt.
[/quote]
Mä tiedän, että sä tiedät, että mä tiedän ja nyt tietää muutkin.  :-X
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

poronpurija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 959
Vs: LAIVA UPPOAA
Kerro minne rotat lähtee uppoavasta laivasta-rotanloukkuunko?

Mielestäni rottia ei tarvita pinnalla pysyvässä laivassakaan, mutta näyttää toisten ahterilla tulessa istuvia olevan... eli rottia.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: LAIVA UPPOAA
Eipä noita kukaan hullu ala jaottelemaan pää tai sivutoimisia tiloja. Se kun ei vaan tuu onnistumaan!
Ennen vanhaan hyvään aikaan päätoimisuutta tuettiin avokätisesti, se oli silloin, kun täällä etelässäkin oli vielä kotieläintuet!!
Jos joku täppäri kävi vielä karjanpidon ohella palkkatöissäkin, niin kyllä se ne extrat varmasti ihan ansaitti ja maksoi vielä mukavasti verojakin.