Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe T153HT vs. N163D  (Luettu 19465 kertaa)

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: T153HT vs. N163D
Juu ei kannat yleistää. Toiset tietää mitä tekee ja toiset kynii vaan rahat ja parhaassa tapauksessa rikkoo asikkaan koneen(valitettavasti vaan asiakas aina maksumies näissä virittelyissä,vaikka ois tehtykin sutta paskaa)
Nii se on...

Väsynyt

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 78
  • Enemmän nopeasti
Vs: T153HT vs. N163D
Profin huhtikuun 2012 numerossa oli testattu kahta erilaista virityspakettia. Toinen oli fyysinen boksi joka asennettiin johtosarjaan ja toinen oli ohjelmanviritys läppärillä. Uudelleenohjelmointi antoi paremman tuloksen sekä tehonlisäykseen että poltooaineenkulutukseen. Boksi oli aiheuttanut toiseen testikoneeseen selvää pakokaasujen, jäähdytinnesteen ja öljyn lämpötilan nousua, mistä varoitettiin. Omalla vastuullahan noita virityksiä joutuu tekemään. Eli maltilla sanoisin mä, jos ei halua remonttikulujen nousua.
Tosta puheenollen, parivuotta sitten tilattiin kylälle Voimaa.com virittämään ja mittaamaan traktorien tehot, no meitin JD 6930 löytyi 170hv ja tarkotuksena oli pistää vähän lisää, no tietokoneohjelmaa siinä muutettiin ja oli testauksen aika, penkityksessä näytti sitten 250hv, alensimme senjälkeen sen 225hv:n. Kone piristyi 170hv:sta 225hv:n, ja polttoaineen kulutus kasvoi jonnin verran (vaikka luvattiin pienenevän) ja ajonopeus kasvoi 53 km/h:sta 55,5 km/h:nPari vuotta virityksestä on kulunut ja ohjelma on muutettu vakioksi 4kk sitten. Tosiaan moottorin normaalilämpötila nousi hujakalla, normisti oli 70c, mutta nousi 80 - 89c ja kärryä vedättäessä kävi jopa 102c. Viime kevääänä kylvökonetta vetäessä moottori pätki ja löi vedon pois päältä, sitten hirveän lakupilven ja sitten veto palasi, mutta kone liikkui kokoajan, kaasusta ei tapahtunut vedon loputessa mitään. Lämpötilan nousu oli kova ja jäähdytin neste ei kerinnyt koneessa kiertämään, joten päätimme että muutetaan ohjelma vakioksi. Huoltomies ajoi vakio-ohjelman sisään ja nyt ei ole enään mitään ongelmaa. Pelittää hyvin niinkuin ennen. Noi tietokoneviritykset ovat suuri riski! Tässä varottava esimerkki! Nyt pelaa kuin rasvattu, ihan kuin uusi kone, mutta 4000h ajettuna!  8)
Findiesel.fi ainut oikea virittäjä.... Itsellä 6830ap "hieman" kutiteltu ja ei mitään lämpö/pätkimis ongelmia.... Ohjelma sisässä ajettu n.2000h ja ei tule mieleen laittaa vakioks  8)

Koozzi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
  • Paska homma, mutta jonkun se on tehtävä!
Vs: T153HT vs. N163D
Profin huhtikuun 2012 numerossa oli testattu kahta erilaista virityspakettia. Toinen oli fyysinen boksi joka asennettiin johtosarjaan ja toinen oli ohjelmanviritys läppärillä. Uudelleenohjelmointi antoi paremman tuloksen sekä tehonlisäykseen että poltooaineenkulutukseen. Boksi oli aiheuttanut toiseen testikoneeseen selvää pakokaasujen, jäähdytinnesteen ja öljyn lämpötilan nousua, mistä varoitettiin. Omalla vastuullahan noita virityksiä joutuu tekemään. Eli maltilla sanoisin mä, jos ei halua remonttikulujen nousua.
Tosta puheenollen, parivuotta sitten tilattiin kylälle Voimaa.com virittämään ja mittaamaan traktorien tehot, no meitin JD 6930 löytyi 170hv ja tarkotuksena oli pistää vähän lisää, no tietokoneohjelmaa siinä muutettiin ja oli testauksen aika, penkityksessä näytti sitten 250hv, alensimme senjälkeen sen 225hv:n. Kone piristyi 170hv:sta 225hv:n, ja polttoaineen kulutus kasvoi jonnin verran (vaikka luvattiin pienenevän) ja ajonopeus kasvoi 53 km/h:sta 55,5 km/h:n Pari vuotta virityksestä on kulunut ja ohjelma on muutettu vakioksi 4kk sitten. Tosiaan moottorin normaalilämpötila nousi hujakalla, normisti oli 70c, mutta nousi 80 - 89c ja kärryä vedättäessä kävi jopa 102c. Viime kevääänä kylvökonetta vetäessä moottori pätki ja löi vedon pois päältä, sitten hirveän lakupilven ja sitten veto palasi, mutta kone liikkui kokoajan, kaasusta ei tapahtunut vedon loputessa mitään. Lämpötilan nousu oli kova ja jäähdytin neste ei kerinnyt koneessa kiertämään, joten päätimme että muutetaan ohjelma vakioksi. Huoltomies ajoi vakio-ohjelman sisään ja nyt ei ole enään mitään ongelmaa. Pelittää hyvin niinkuin ennen. Noi tietokoneviritykset ovat suuri riski! Tässä varottava esimerkki! Nyt pelaa kuin rasvattu, ihan kuin uusi kone, mutta 4000h ajettuna!  8)
Findiesel.fi ainut oikea virittäjä.... Itsellä 6830ap "hieman" kutiteltu ja ei mitään lämpö/pätkimis ongelmia.... Ohjelma sisässä ajettu n.2000h ja ei tule mieleen laittaa vakioks  8)
Ihme että on kestänyt! Onko kone kovassa käytössä?  8)

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: T153HT vs. N163D
Paljonko on hieman? Prosentteina?

Väsynyt

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 78
  • Enemmän nopeasti
Vs: T153HT vs. N163D
Profin huhtikuun 2012 numerossa oli testattu kahta erilaista virityspakettia. Toinen oli fyysinen boksi joka asennettiin johtosarjaan ja toinen oli ohjelmanviritys läppärillä. Uudelleenohjelmointi antoi paremman tuloksen sekä tehonlisäykseen että poltooaineenkulutukseen. Boksi oli aiheuttanut toiseen testikoneeseen selvää pakokaasujen, jäähdytinnesteen ja öljyn lämpötilan nousua, mistä varoitettiin. Omalla vastuullahan noita virityksiä joutuu tekemään. Eli maltilla sanoisin mä, jos ei halua remonttikulujen nousua.
Tosta puheenollen, parivuotta sitten tilattiin kylälle Voimaa.com virittämään ja mittaamaan traktorien tehot, no meitin JD 6930 löytyi 170hv ja tarkotuksena oli pistää vähän lisää, no tietokoneohjelmaa siinä muutettiin ja oli testauksen aika, penkityksessä näytti sitten 250hv, alensimme senjälkeen sen 225hv:n. Kone piristyi 170hv:sta 225hv:n, ja polttoaineen kulutus kasvoi jonnin verran (vaikka luvattiin pienenevän) ja ajonopeus kasvoi 53 km/h:sta 55,5 km/h:n Pari vuotta virityksestä on kulunut ja ohjelma on muutettu vakioksi 4kk sitten. Tosiaan moottorin normaalilämpötila nousi hujakalla, normisti oli 70c, mutta nousi 80 - 89c ja kärryä vedättäessä kävi jopa 102c. Viime kevääänä kylvökonetta vetäessä moottori pätki ja löi vedon pois päältä, sitten hirveän lakupilven ja sitten veto palasi, mutta kone liikkui kokoajan, kaasusta ei tapahtunut vedon loputessa mitään. Lämpötilan nousu oli kova ja jäähdytin neste ei kerinnyt koneessa kiertämään, joten päätimme että muutetaan ohjelma vakioksi. Huoltomies ajoi vakio-ohjelman sisään ja nyt ei ole enään mitään ongelmaa. Pelittää hyvin niinkuin ennen. Noi tietokoneviritykset ovat suuri riski! Tässä varottava esimerkki! Nyt pelaa kuin rasvattu, ihan kuin uusi kone, mutta 4000h ajettuna!  8)
Findiesel.fi ainut oikea virittäjä.... Itsellä 6830ap "hieman" kutiteltu ja ei mitään lämpö/pätkimis ongelmia.... Ohjelma sisässä ajettu n.2000h ja ei tule mieleen laittaa vakioks  8)
Ihme että on kestänyt! Onko kone kovassa käytössä?  8)
Kesällä maanajoo/rehu hommaa ja talvella aurausta/lumenajoo+omat maataloustyöt

Koozzi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
  • Paska homma, mutta jonkun se on tehtävä!
Vs: T153HT vs. N163D
No on se näköjään kovas käytössä. Paljonkos sitä piristettiin?  8)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: T153HT vs. N163D
Voimaa.com optimoi ainoastaan omaa lompakkoaan, siitä Puljusta ei tule enää mitään meille. Ja olen myös pitänyt huolta ettei tututkaan tilaa sieltä mitään, sen verran persiilleen meni homma. Reilu tonni meni ja mitään ei saatu.

Voimaa.comin ohjelmia tuli iso läjä näille nurkille, kaikki toimineet kai suunnilleen odotetusti.
Suunnilleen siksi, kun ainakin mulla auton ohjelma nostaa joko liikaa ahtopaineita tai sitten turbiini luistaa/ohjelma haistelee liikaa vääntöä. Ajettu on paljon.
Pelkällä ohjelmalla tätä ei tapahtunut mutta myöhemmin poistettiin toisen ohjelmoinnilla pakokaasun kierrätys kun ko. venttiili rikkoontui ja ohjelmointi halvempi kuin uuden osan laittaminen. Samalla ko. paskan kierrätys loppui, säästäen moottoria. Tällä toimenpiteellä vetoa tuli selkeästi lisää, nyt taitaa olla auton voimansiirron raja-arvot liian lähellä ts. hätäkäyttötila liian iholla :)
Voimaa lisätty noin 40hv eli 20% alkuperäiseen lisää.

Traktorissa lievää mustan tupsauttelua vedossa maantiellä, onko vika mekaaninen vai ohjelmassa, sitä ei tiedä. Ei nosta lämpöjä, ei mitään oireita mistään. Noin 2000 tuntia ajettu, vääntöä ja voimaa tuli alakierroksille roppakaupalla, samoin yläkierroksien vetokin parani. Tehoa lisää noin 25%, alunperin matalaviritteiseen koneeseen.
Tietyissä töissä kulutus laski, kun voi ajaa isommalla vaihteella ja pienemmillä kierroksilla. Käytännössä kone vetää puhtaasti lähes tyhjäynniltä asti, kuskin pidettävä järki päässä ja maltettava jatkuvaa vedätystä liian matalilla kierroksilla. Aiempi huipputeho tulee nyt jo alle 1500 kierroksen :)
Kulutus vastaa tehontarvetta, silppurin edessä päiväkulutuksen keskiarvo tais olla parhaillaan 30 litran tuntumassa.

Autoille paras virittäjä lienee karala, traktoripuolella onkin sitten valinnan varaa. Paras on sellainen, joka tekee homman valmiiksi, niin että homma tulee kaikinpuolin valmiiksi. Nuo omat viritettävät oli aikoinaan "tuoreita" tapauksia, ettei niihin löytynyt ohjelmaa joka pajasta, sillä autoakin parsittu myöhemmin paremmaksi. Kulutus maltillista, ei muutosta suuntaan tai toiseen.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

FerQ

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71
Vs: T153HT vs. N163D
Voimaa.com optimoi ainoastaan omaa lompakkoaan, siitä Puljusta ei tule enää mitään meille. Ja olen myös pitänyt huolta ettei tututkaan tilaa sieltä mitään, sen verran persiilleen meni homma. Reilu tonni meni ja mitään ei saatu.
Kiitoksia vinkistä. Eipä tarvi edes soittaa kyseiseen puljuun.

Väsynyt

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 78
  • Enemmän nopeasti
Vs: T153HT vs. N163D
No on se näköjään kovas käytössä. Paljonkos sitä piristettiin?  8)
hetkellinen kulutus 51l/h :P

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: T153HT vs. N163D
No on se näköjään kovas käytössä. Paljonkos sitä piristettiin?  8)
hetkellinen kulutus 51l/h :P
olipas tyhjentävä vastaus :o

Koozzi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
  • Paska homma, mutta jonkun se on tehtävä!
Vs: T153HT vs. N163D
No on se näköjään kovas käytössä. Paljonkos sitä piristettiin?  8)
hetkellinen kulutus 51l/h :P
olipas tyhjentävä vastaus :o
Niin. Kysyin sitä että paljon piristettiin, monta hevosvoimaa tuli lisää? No kiva tietää siitä kulutuksestakin.  :)

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: T153HT vs. N163D
Nii sitte autoille vois olla se h lla alkava pulju. No muitakin varmaan on täälläkin asiaa opetellaan :-[ mutta aina kun haluatte kunnolla paukkua lisää. Pitää  ensin vaihtaa osia! Ja sitten vasta ajaa uusi ohjelma penkissä missä haetaan arvot muutoksen jälkeen paikoilleen. Tämä kaikki on kantapään kautta opittua!!! Niitä romuja on tullut monta!!! Mutta uusia varmaan vielä tulee :-[ :-[ :-[
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: T153HT vs. N163D
Niin kyl musta tollaset +50% on aika älyttömän kuulosia etenkin jos liikutaan mallisarjojen yläpäässä..

Koozzi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
  • Paska homma, mutta jonkun se on tehtävä!
Vs: T153HT vs. N163D
Niin kyl musta tollaset +50% on aika älyttömän kuulosia etenkin jos liikutaan mallisarjojen yläpäässä..
Täytyy ostaa tarpeeks iso ja tehokas raktori, ettei tarvi virittää sitä.  ;D

Hese_

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 382
Vs: T153HT vs. N163D
Niin kyl musta tollaset +50% on aika älyttömän kuulosia etenkin jos liikutaan mallisarjojen yläpäässä..
Täytyy ostaa tarpeeks iso ja tehokas raktori, ettei tarvi virittää sitä.  ;D
On se noinkin, mutta kyllä HYVIN tehty ohjemointi tiputtaa keskikulutusta. Ja deeren tapauksessa EGR luonnollisesti otetaan pois käytöstä, loppuu se moottorin sotkeminen.
Moon oikias, soot vääräs.