1270 timberi ja osaava kuski, niin isommatkin puut onnistuu tarvittessa poistamaan muuta metsää suuremmin vaurioittamatta. Ja ainahan niitä vaurioita tuppaa tulemaan jos metsää harvennetaan nykyaikaisen tuottavalla menetelmällä. Moottorikelkka ja mies ei sitä normaalissa talousmetsässä ole.
Mitä se turha nysvääminen auttaa jos laadukkaammastakin puusta saa vain bulkin hinnan ?
Tuo osaava/motivoitunut kuski varmaan tärkein asia.
Silti isolla koneella ymmärrettävästi uran varrelle saatava puomille tilaa, muuten aika vekslausta ja vaurioriski kasvaa.
Turha nysväys ei auta, mutta suurempi tukkimäärä seuraavassa harvennuksessa tai päätehakkuussa ei haitanne?
Ei liene tulevat hinnat tiedossa kun perilliset hakkaa metsät nurin?
Eipä sitä tilaa paljoa siinä uran varressa tarvii työskentelyyn eri asia oli sillo joskus valmetin liukupuomien kans ku piti "ajaa" puomi puiden väliin.
Ei meinannu mahtuu 830 valmetti mun perässäni ajamaan ku oli urat vähä ahtaita. n 13tn kone ja 9.5m nosturi
Yleensä ei moto olekaan ongelma vaan ylisuuri ja painava ajokone jolle joudutaan tekee liian ison uran metsään jotta mahtuu hiemankin kallistellen kulkemaan. Siksi tämä systeemi on osoittautumassa aika hyväksi että moto kulkee siellä haamulla kertaalleen ja tekee itselleen sopivan aukon ja ajokone kulkee sitten isommilla urilla 30 metrin välein. Näistä vaikutuksista seuraaviin harvennuksiin niin ainakin viellä 80-90 luvuilla tehdyissä harvennuksissa koneet ei ole seuraavassa harvennuksessa seurannu vanhoja uria vaan ne on kyllä aina ajettu uusiin kohtiin.
Tää nyt on vähän samaa asiaa kun toisessa topicissa mutta..,
Kyllä yleensä mahdollisimman pitkälle pyritään käyttämään niitä ykkösharvennuksen uria jos vaan suinkin mahdollista.
Ja muutenkin ihan perusjuttu ensiharvennuksessa nykypäivänä mun mielestä on että uravarkosto suunnitellaan siitä riippumatta miten itse hakkuu tehdään siten että seuraavaa harvennus pystytään tekemään niitä uria hyödyntäen vaikka sillä 10 metrin ulottuvuudella olevalla "isolla motolla".
Eli ei ainakaan sitten missään tapauksessa mitään 30 metrin urajakoja. Ehkä kaiken pöhköin mahdollinen ratkaisu kun urilta ei ylty puimaan väliä ja väliin uusi ura puhkaisten tulee tavattoman tiuhat uravälit.