Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vuokrapellot  (Luettu 13293 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52013
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Vuokrapellot
En tiedä muuta kuin ostamissani pelloissa toisessa näkyi olevan ph olevan 6,8-7,0

Tilatukioikeudet tosin varastettiin entisen pitkäaikaisen vuokraajan toimesta.

kaino kylväjä

  • Vieras
Vs: Vuokrapellot
Mutta vuoraparonit kehuvat ainakin 6tonnin satoja,kalkkia ei levitetä ja salaojat tehty 50-luvulla ja unohdettu.miten mahdollista? ammattitaitoa ?:o

Viimeksi muokattu: 18.03.12 - klo:10:42 kirjoittanut kaino kylväjä

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Vuokrapellot
 Eipä siinä 600 euron hehtaarivuokran jälkeen juuri ylimääräistä jää pellon kunnostamiseen...luulisin.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Vuokrapellot
Pellonvuokramarkkinat on kans surkeat. Viimeisimmän vuokrakisan hävisin sillä verukkeella että toisella on paremmat mahdollisuudet suorittaa perusparannustoimia, eli siis kaivuri. Jos mä haluun perusparantaa, niin osaan minäkin kaivuriurakoitsijalle soittaa.. helv* sentään.

Kasvukunto yms. jutut on vuokrabisneksessä unohtunut kokonaan. Ei kai kukaan maksa somerolaisesta kanalan paskavaraston takana sijaitsevasta kämpästäkään samaa kuin vasta rempatusta keskustayksiöstä Helsingissä? Ja miksi sen perusparannuksen ja kalkituksen pitää olla aina vuokraajan vastuulla? Olisiko bisnes laittaa lehteen reilu ilmoitus että 25 ha ***** hyvää peltoa, kovassa kasvukunnossa, tiukassa kalkissa ja hyvissä ojissa. Hintapyynti 600 euroa / ha. Mielestäni toi olis reilumpaa kuin se, että siihen vuokraan sisällytetään mitä ihmeellisempiä metsästysmaiden pakkovuokria, moraalinen velvollisuus ojittaa, kalkita, tuoda joululahja pikkujouluna jne paskaa.

Vuokrat rahana käteen ja venkoilut muualle.  >:(
Nothing is Something Worth Doing

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5896
Vs: Vuokrapellot
Pellonvuokramarkkinat on kans surkeat. Viimeisimmän vuokrakisan hävisin sillä verukkeella että toisella on paremmat mahdollisuudet suorittaa perusparannustoimia, eli siis kaivuri. Jos mä haluun perusparantaa, niin osaan minäkin kaivuriurakoitsijalle soittaa.. helv* sentään.

Kasvukunto yms. jutut on vuokrabisneksessä unohtunut kokonaan. Ei kai kukaan maksa somerolaisesta kanalan paskavaraston takana sijaitsevasta kämpästäkään samaa kuin vasta rempatusta keskustayksiöstä Helsingissä? Ja miksi sen perusparannuksen ja kalkituksen pitää olla aina vuokraajan vastuulla? Olisiko bisnes laittaa lehteen reilu ilmoitus että 25 ha ***** hyvää peltoa, kovassa kasvukunnossa, tiukassa kalkissa ja hyvissä ojissa. Hintapyynti 600 euroa / ha. Mielestäni toi olis reilumpaa kuin se, että siihen vuokraan sisällytetään mitä ihmeellisempiä metsästysmaiden pakkovuokria, moraalinen velvollisuus ojittaa, kalkita, tuoda joululahja pikkujouluna jne paskaa.

Vuokrat rahana käteen ja venkoilut muualle.  >:(
Niin, harvemmin kyllä vaikka asunnon vuokraehdoissakaan kai edellytetään vuokralaista tapetoimaan olohuone ja laatoittamaan kylppäri..  ???

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Vuokrapellot
Kyllä vuokramaita hoitaa täytyy. Piiriojia kaivaa, laskuaukkoja kattella ja kalkkia levittää tarpeen mukaan. Se on tietysti hankala, jos vuokraaja vaihtuu joka vuosi. Mukavampi niitä on viljelläkkin kun maat on kunnossa.
Käteinen ratkasee

mf5465

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 232
Vs: Vuokrapellot
Kyllä vuokramaita hoitaa täytyy. Piiriojia kaivaa, laskuaukkoja kattella ja kalkkia levittää tarpeen mukaan. Se on tietysti hankala, jos vuokraaja vaihtuu joka vuosi. Mukavampi niitä on viljelläkkin kun maat on kunnossa.
Niin mutta kuinka pitkä vuokrasopimus kannattaa olla että noita toimenpiteitä kannattaa tehdä?
Itselläni on lähes kaikki vuokrapellot olleet viljelyksessä itselläni + 10 vuotta silloin on kannattanutkin kalkita ja ojata. Itse en ole alkanut harrastamaan noita 1 vuoen sopimuksia  ;)

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Vuokrapellot
Kyllä vuokramaita hoitaa täytyy. Piiriojia kaivaa, laskuaukkoja kattella ja kalkkia levittää tarpeen mukaan. Se on tietysti hankala, jos vuokraaja vaihtuu joka vuosi. Mukavampi niitä on viljelläkkin kun maat on kunnossa.
Niin mutta kuinka pitkä vuokrasopimus kannattaa olla että noita toimenpiteitä kannattaa tehdä?
Itselläni on lähes kaikki vuokrapellot olleet viljelyksessä itselläni + 10 vuotta silloin on kannattanutkin kalkita ja ojata. Itse en ole alkanut harrastamaan noita 1 vuoen sopimuksia  ;)

Niinpä, riippuu vähän vuokranantajastakin kuinka pitkälle se arvostaa näitä toimenpiteitä. Tapauskohtaista...
Käteinen ratkasee

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Vuokrapellot

Itse olen ajatellut että 5 vuoden ja yli sopimuksilla olen kalkinnut ja tehnyt kaikki vaadittavat perusparannukset. Joka kerta olen vuokraneuvotteluissa sanonut, että alle 5 vuoden sopimukset ovat huonoja molemmille koska ei niihin kunnolla voi investoida. Toisaalta täällä peltoa on paljon tarjolla ja se on yleensä huonosti hoidettua (matala pH, usein vaihtuvat isännät) niin noita ratkaisuja on helppo tehdä, kertakalkituksellakin saa hyvän vasteen ja voi vaikka pienentää lannoituksia.

Mun mielestä pellosta kannattaa huolehtia hyvin tai sitten jättää se pelto kokonaan jollekin toiselle täpättäväksi..  ;)

Tosiaan, kovinkaan monet vuokranantajat eivät tunnu välittävän kuinka peltoja hoidetaan. Mutta rahaa kyllä pitäis lyödä tiskiin vuokrana..  :o
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

mf5465

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 232
Vs: Vuokrapellot

Itse olen ajatellut että 5 vuoden ja yli sopimuksilla olen kalkinnut ja tehnyt kaikki vaadittavat perusparannukset. Joka kerta olen vuokraneuvotteluissa sanonut, että alle 5 vuoden sopimukset ovat huonoja molemmille koska ei niihin kunnolla voi investoida. Toisaalta täällä peltoa on paljon tarjolla ja se on yleensä huonosti hoidettua (matala pH, usein vaihtuvat isännät) niin noita ratkaisuja on helppo tehdä, kertakalkituksellakin saa hyvän vasteen ja voi vaikka pienentää lannoituksia.

Mun mielestä pellosta kannattaa huolehtia hyvin tai sitten jättää se pelto kokonaan jollekin toiselle täpättäväksi..  ;)

Tosiaan, kovinkaan monet vuokranantajat eivät tunnu välittävän kuinka peltoja hoidetaan. Mutta rahaa kyllä pitäis lyödä tiskiin vuokrana..  :o
Täälä päin ei tuota peltoa kyllä taho oikein paljon olla tarjolla kaikki on otettava mitä tarjotaan  :'(
Onneks nyt saa tehä jopa 20 vuoen sopimuksia niin sillon kannaatki peltoon panostaa  :)
Tälläkin hetkellä oon levittänny kuonaa pääasiassa vuokrapelloille, kun tietää että niistä huolehtii niin ne pysyy jatkossakin itelläni  :)

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Vuokrapellot

Ootteko oikeesti saanut tehtyä yli 10 vuoden sopimuksia?  :) Täällä saa tosiaan olla diplomaattinen että saa yli 5 vuoden sopparin aikaiseksi, vuokranantaja tietää että pellot on hyvässä hoidossa ja haluavat että ne viljellään, mutta kun eivät uskalla tehdä niin kauaskantoisia sitoumuksia..  :-\
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: Vuokrapellot
mulla on sopimukset 5-6-10vuotisia, Pohjois-Satakunnassa.. Kyllä toiset osaa jo vaatia kalkitukset ja pientareitten niitot sopimuksiin, ei se mua haittaa jos 10vuotta on aikaa.

diego

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
Vs: Vuokrapellot
En tiedä muuta kuin ostamissani pelloissa toisessa näkyi olevan ph olevan 6,8-7,0

Tilatukioikeudet tosin varastettiin entisen pitkäaikaisen vuokraajan toimesta.

Ei kai se varastamista ole jos pitää omat oikeudet?


diego

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
Vs: Vuokrapellot
Itse olen vuokrapeltoni kalkinnut ja ojinut yms. mutta mulla on ollut pitkät vuokrasopimukset ja hyvät välit pellon omistajiin.
Mutta yleiseisesti ajatellen vuokrapeltojen huonoon hoitoon luulen olevan syynä se, että maatalouden tuotto tulee pääasiassa paljosta pinta-alasta, eikä siitä mitä se tuottaa. Ja jos joutuu maksamaan mielestään riittävän paljon vuokraa, niin ei kai siinä kalkituksia enää kannata tehdä.
Toisaalta Suomessa alkaa olla sellaisia maanomistajia jotka eivät ole koskaan olleet itse maanviljelijöitä. Tilan pellot on joskus 90-luvulla EU:hun liittymisen kynnyksellä vuokrattu pois. Sitten omistus on siirtynyt seuraavalle sukupolvelle ja näille tärkeintä on se, että riittävästi vuokrarahaa siirtyy tilille so*****na päivänä. Ei siinä pellon kunnolla oo merkitystä, kun ei maanomistaja edes välttämättä tiedä missä pellot sijaitsee.