Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe NH:n Suuttimet  (Luettu 5934 kertaa)

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
NH:n Suuttimet
Tere! Onko kukaan arvon raadista vaihtanut NH TM sarjaan "vanhemman mallin" ruiskutussuuttimia(M,-ja 60 mallit), tai muita isompi suuttimia? Jos on niin onko ollut hyötyä. Onko muuttunut teho/vääntö, löpön kulutus, savutus tai jotain muuta eroa ilmennyt alkuperäisiin verrattuna. Mistä suutinkärjet hommattu? Entäs välijäähdyttimiä asennettu, jos on niin kiinnostaisi tietää millainen ja miten on sovitettu pellin alle( ei turhaa tilaa liiemmin ole)! Koneet vm.2000-2002 joissa ei cooleria vakiona.

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: NH:n Suuttimet
Koneet vm.2000-2002 joissa ei cooleria vakiona.

Vanhemmista en tiedä, mutta mulla on Vm. 2006 TM120 tehdas coolerilla. Huollossa säätivät dynossa 160hv tappitehoksi pelkästään pumppua säätämälllä. Savua ei tule kuin kaasua polkaisemalla. Tasaisella vedolla tulee putkesta vähän lämpö väreilyä. On kyllä aivan eri kone mitä vakio säädöillä.

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: NH:n Suuttimet
Välijäähdytin tekee paljon, onko mikä ahdin 120:ssä, nuo suuttimet kiinnostaisi, tai onko vastaavaa hyötyä suuttimien vaihdosta kun hintaa kuitenkin tulee aika paljon.

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: NH:n Suuttimet
Ei se teho ja vääntö NH noissa malleissa kyllä suuttimista ole kiinni. Suuttimet kyllä pelittää jos vaan pumppu antaa ruokaa. Ei muuta kun pumppua pajalle.

Oma NH M100 (vakiona 100 hv) antoi syksyllä dynamometristä 223 hv. Turbo on laitettu, muut vakioita, ruokaa on tietysti lisätty. Koneessa on iskutilavuutta niin paljon että tehoja saa kyllä irti tarvittaessa enemmänkin.

Tm

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
Vs: NH:n Suuttimet
On vaihettu suuttimet 120 teeämmään. Ja on kuin eri peli. Ajoitusta pitää samalla aikaistaa.

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: NH:n Suuttimet
Miten muuttui suuttimien vaihdolla? Koneessa on jonkun verran syöttöä lisätty, ajoitusta aikaistettu ja puhallinta päivitetty. Savuaa likaa jos vielä syöttöä lisää, tahtoo enemmän  ilmaa ja viileää sellaista.

"Oma NH M100 (vakiona 100 hv) antoi syksyllä dynamometristä 223 hv." Teho moottorissa vai voimanotosta, muistatko minkälainen saparo pellin alle laitettu.

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: NH:n Suuttimet
"Oma NH M100 (vakiona 100 hv) antoi syksyllä dynamometristä 223 hv." Teho moottorissa vai voimanotosta, muistatko minkälainen saparo pellin alle laitettu.

Teho oli tapista. Turbo on Switser tai jotakin sinne päin. Tyyppiä en tiedä, oli valmiissa asennussarjassa jonka agritek myi.

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: NH:n Suuttimet
Hirveästi on tehoa lähtenyt m100:sta, onko ahtopaineista tietoa. Tässä ehken eri suuttimet kuin tm sarjassa(ei varma tieto)?

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: NH:n Suuttimet
Olin vähän itsekin yllättynyt tehoista. Pajalla annettiin pumpulle säädöt 180 hv ja sen jälkeen olen antanut ruuvista "vähän" lisää... On kone kyllä reipas, sitä ei voi kiistää. Vie 7m äestä ihan miten vaan, mutta kyllä kuluu ruokaakin.

Ahtopaineita en ole mitannut, mutta taitaa olla aika korkeat. Kerran kyntähommissa turbon ja imusarjan välissä oleva kumiputki halkesi. Tehot hävisi kerralla ja pakoputkesta tuleva savu oli kyllä mieliin painuva.

Silloin huomasin että kyllä sillä turbolla ihan oikeasti on vaikutusta.

Jussi Ahonen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 24
Vs: NH:n Suuttimet
Asensin keväällä TM 125:n pellin alle välijäähdyttimen. Jäähdytin on peräisin TSA:sta, se on korkeampi kuin TM:n alkuperäinen. TM:n normaali syläri on senverran korkea, että välijäähdyttimen putket eivät sopineet syylärin ja konepellin välistä. Korotin peltiä kokonaisuudessaan 10 cm, takapäähän saranoiden alle koroke, etupäähän lukon alle koroke sekä alareunaan etupainotelineen yhteyteen koroke. Näiden muutostöiden jälkeen välijäähdytin ja putket mahtuivat pellin alle. Viitteitä välijäähdyttimen toiminnasta saa kun käy kokeilemassa ahtoputkia raskaan vedätyksen jälkeen, turbolta lähtevä putki on niin kuuma, ettei siitä pysty pitämään kiinni, mutta imusarjaan menevä putki on vain lämmin. Lämpötilan ero on kymmeniä asteita.

Kylvötöiden yhteydessä TM:n alkuperäinen turbo alkoi antamaan ylimääräisiä ääniä, akseli heilui liikaa sivusuunnassa ja siivikko otti pesään kiinni. Tilasin Finturbolta hukkaporttiturbon, mutta mitoitus ei sattunut aivan kohdalleen, en saanut hukkaportista mitään hyötyä. Vakiosyötöillä ahtopaineet nousivat 0,7, syötön lisäyksen jälkeen 0,9, lisäyksen jälkeen juuri ja juuri yli 1. En uskaltanut lisätä enää syöttöjä.

Koneen ominaisuudet kyllä paranivat, kulutus käyttäytyi seuraavasti: vakio 14 l/h syötetty 12,5 l/h. Kylvökoneen ja äkeen vedossa kierrokset olivat 1200 - 1500, nopeus noin 15 km/h. Omatekoinen suorakylvökone tuli perässä parhaimmillaan 20 km/h. Alavääntö lisääntyi hieman, mutta ei niin paljon kuin tavoittelin.

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: NH:n Suuttimet
Akut ilmeisesti siirretty muualle, muuten ehken liian ahdasta, varmaan eron huomaa. Minkälainen ahdin???

Jussi Ahonen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 24
Vs: NH:n Suuttimet
Akut siirretty ohjaamon oikealle puolelle kynnyksen alle, siinä samalla tein työkalulaatikon ja päävirtakytkimen.

Turbo on Holsetin WH1E.

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: NH:n Suuttimet
Vastaa varmaan hx 40:stä (Entinen varmaan Garret gt35), entä kokemusta muiden merkkien vastaavista viritelmistä?