Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Fendt Varion laatikko  (Luettu 47713 kertaa)

Hese_

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 382
Vs: Fendt Varion laatikko
Niin .... Portaaton hmmmm.... On hyvä jos työt sekalaista pyöritysta ja suurin osa kevyitä ns. postilaatikko hommia ja ulosotto töitä..
Samoilla linjoilla Retkun kanssa. Kaipaan kanssa mekaanista laatikkoa jossa ns, loikkari.
Niitä löytyy tällä hetkellä jcb 3230 ja John Deeren direct drive.
Erohan noissa on ett toinen power shift laatikko ja toinen suoravetoinen laatikko.
Mitä tuot DD,tä kokeilin niin toiminta periaatte on just se ett mekaanisenlaatikon tehot ulos kuitenkin paljoa menettämättä myöskään portaattoman laatikon ominaisuuksista.
Itse tykkäsin tuosta DD laatikosta. Omiin hommiin ottasin ennemmin DD,n kuin portaattoman jos JD,n ottasin.. Miten se sitten kestää niin aika näyttää???
Ne DD,n  kaksoiskytkimet ovat samoja kuin JD;N keppi malleissa olevat pääkytkimet. Kuin lie ne niissä kestäneet?

Kokeilun aikana 5pv  laatikko pelasi moitteetta. Alussa vähän oli villin varsan oireita, mutta parani muutaman ajo lenkin jälkeen, Liekkö sitten softa ns, opiskelevaa mallia. Alueen vaihtoa raskaassa ajossa kantsii miettiä josko sen tekee manuaalisesti jo pikkasen aikaisemmin kuin autoasetuksella tulis tapahtumaan, muuten miehekkäitä ääniä tiedossa auto asetuksella. Vaihto mitä noita ns. ps laatikoita kurmuuttanu mäki vedoissa niin DD,n laatikko pärjäs hyvin alueen vaihdossa raskaassa ylämäki vedossa moneen muuhun malliin verrattuna.
Vetotehossa  portaattomaan on eroa kuin yöllä ja päivällä DD,n eduksi. Moottorin ominaisuuksista tykkäsin kanssa. Mielestäni JD,llä on nyt hyvä mallisto kasassa mekaanisen ja portaattoman suhteen.

Jos sitten traktorilla haluaa raskasta siirtoa ajoa touhuta niin  fentin laatikko on ehkä siihen paras tai joku suoravetolaatikko. Mut miksi tehä traktorilla, kun siihen on parempiakin laitteita keksitty. Tässä olen samoilla samoilla linjoilla kuin esim Mattilan koneasema.

Massat on isoja  joita liikutellaan niin mehu vetoinen sotkee öljyjä ei sen kummempaa jos lauhdutus on kunnossa no problem. Pakkavetoisissa tietyt pakat kuluu silmissä kun isoja massoja vedossa ja vaihdot tulee rajuiksi. Pakka ei kulu silloin kun se on kiinni, vaan vaihdon aikana. Jokainen voi funtsia jos ylämäessä on 30T kuorma tai tyhjä traktori mikä vaikutus sillä on kun pakka kytkeytyy kiinni.


https://www.youtube.com/watch?v=24V9J1PR3ck
Tuossa hyvin esitetty vaihteiston toiminta. Hammas kosketus on aina päällä. Synkronrenkaat ja nuo kytkimet voi olla se murheen kryyni jos softa ei ihan pelaakkaan oikein..

eaton fuller laatikko.
https://www.youtube.com/watch?v=FJ_U7nc9i5M
§


***tuo  jd 6210 dd ei meidän testiporukassa mieltä lämmittäny. ei tuntunu olevan mikään paremmin vrt portaaton. fendtti oli mieluisampi.

sä vertaat viissiin nyykkäriä ja jontikkaa? nyykkärin portaaton on tiellä laiska, niin kuin edellä kirjoitinkin.
------------------

mun mielestä jcb ja jd dd on kaukana siitä "mekaanisesta" laatikosta jota tarkoitin. jd:ssä pyötii pakkaa ja planeettaa ihan niin kuin jossain valtra versussa tai mf dynä6. onko jcb laatikko powersift??

zf 7300 pikkusen kehiteltynä olis hyvä lähtökohta. tai vaikka valtra hitec tupla järeydellä. tai volvo i-sift. kaksoiskytkimet + synkronoimaton vaihteisto

http://www.youtube.com/watch?v=uGDy4l-bEgk

http://www.youtube.com/watch?v=N8yWvja6mZs

Toi 7r ja 8r saatavilla oleva e23 vaihteisto oli aika jees mitä muutaman päivän koeajossa oli. Se on siis automatisoitu täys powershifti. Sellasen tilaat retku koeajoon, niin alkaa mielitehdä jo keltavanteista.  8) :P
Moon oikias, soot vääräs.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Fendt Varion laatikko
eaton fuller laatikko.
https://www.youtube.com/watch?v=FJ_U7nc9i5M

Tuo ei ole aito fuller, vaan Eaton Brasi'in valmistama 6+1R synkronoitu vaihteisto. Aito Fuller on synronoimaton suorahampainen kaksoisivuakseleilla ja uivalla pääakselilla varustettu vaihteisto. Siis päävaihteiston osalta, aluevaihteessa ja puolittajassa on vinot hampaat.

https://www.youtube.com/watch?v=RUZrNnJ5ScE

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Fendt Varion laatikko
Luja vaihteisto tuo Fuller.Historiaa kuitenkin.Miksi vaihtamisesta pitää tehdä niin hankalaa?
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Fendt Varion laatikko
tuossa yks päivä jätkät kokeili että 939;ssä etuvedon pakka luistaa ennemmin kuin pakista loppuu voima.

tuossa pari pätkää jossa revitään tietä auki pakilla:

https://www.youtube.com/watch?v=Vf9rs9_3WLM

Aika hepponen etuvedon pakka siinä on, jos ei ollut huomattavaa lisäpainotusta, eli vähintään omamassan verran lisää. Tien repimisessä ei traktorin kokoon nähden tarvita kovinkaan suurta vetovoimaa, jos tuollaiseen nopeuteen pystyy.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Fendt Varion laatikko
Luja vaihteisto tuo Fuller.Historiaa kuitenkin.Miksi vaihtamisesta pitää tehdä niin hankalaa?

Mitä ihmeen hankalaa siinä nyt on? Keppi liikkuu varsin kevyesti.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Fendt Varion laatikko
tuossa yks päivä jätkät kokeili että 939;ssä etuvedon pakka luistaa ennemmin kuin pakista loppuu voima.

tuossa pari pätkää jossa revitään tietä auki pakilla:

https://www.youtube.com/watch?v=Vf9rs9_3WLM

Aika hepponen etuvedon pakka siinä on, jos ei ollut huomattavaa lisäpainotusta, eli vähintään omamassan verran lisää. Tien repimisessä ei traktorin kokoon nähden tarvita kovinkaan suurta vetovoimaa, jos tuollaiseen nopeuteen pystyy.

***joo, heikkoutta se varman on. tosin 2t etunostolaite keulapainon yli ketju n 1.5m korkeudella, eli hiukka painotti keula alas. takapyörää nosti.

onko cultorilla muutes minkäverran ajokokemusta näistä? perustieto ja kaikki mikä lukemalla selviää on kyllä hanskassa sulla.

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Fendt Varion laatikko
Niin .... Portaaton hmmmm.... On hyvä jos työt sekalaista pyöritysta ja suurin osa kevyitä ns. postilaatikko hommia ja ulosotto töitä..
Samoilla linjoilla Retkun kanssa. Kaipaan kanssa mekaanista laatikkoa jossa ns, loikkari.
Niitä löytyy tällä hetkellä jcb 3230 ja John Deeren direct drive.
Erohan noissa on ett toinen power shift laatikko ja toinen suoravetoinen laatikko.
Mitä tuot DD,tä kokeilin niin toiminta periaatte on just se ett mekaanisenlaatikon tehot ulos kuitenkin paljoa menettämättä myöskään portaattoman laatikon ominaisuuksista.
Itse tykkäsin tuosta DD laatikosta. Omiin hommiin ottasin ennemmin DD,n kuin portaattoman jos JD,n ottasin.. Miten se sitten kestää niin aika näyttää???
Ne DD,n  kaksoiskytkimet ovat samoja kuin JD;N keppi malleissa olevat pääkytkimet. Kuin lie ne niissä kestäneet?

Kokeilun aikana 5pv  laatikko pelasi moitteetta. Alussa vähän oli villin varsan oireita, mutta parani muutaman ajo lenkin jälkeen, Liekkö sitten softa ns, opiskelevaa mallia. Alueen vaihtoa raskaassa ajossa kantsii miettiä josko sen tekee manuaalisesti jo pikkasen aikaisemmin kuin autoasetuksella tulis tapahtumaan, muuten miehekkäitä ääniä tiedossa auto asetuksella. Vaihto mitä noita ns. ps laatikoita kurmuuttanu mäki vedoissa niin DD,n laatikko pärjäs hyvin alueen vaihdossa raskaassa ylämäki vedossa moneen muuhun malliin verrattuna.
Vetotehossa  portaattomaan on eroa kuin yöllä ja päivällä DD,n eduksi. Moottorin ominaisuuksista tykkäsin kanssa. Mielestäni JD,llä on nyt hyvä mallisto kasassa mekaanisen ja portaattoman suhteen.

Jos sitten traktorilla haluaa raskasta siirtoa ajoa touhuta niin  fentin laatikko on ehkä siihen paras tai joku suoravetolaatikko. Mut miksi tehä traktorilla, kun siihen on parempiakin laitteita keksitty. Tässä olen samoilla samoilla linjoilla kuin esim Mattilan koneasema.

Massat on isoja  joita liikutellaan niin mehu vetoinen sotkee öljyjä ei sen kummempaa jos lauhdutus on kunnossa no problem. Pakkavetoisissa tietyt pakat kuluu silmissä kun isoja massoja vedossa ja vaihdot tulee rajuiksi. Pakka ei kulu silloin kun se on kiinni, vaan vaihdon aikana. Jokainen voi funtsia jos ylämäessä on 30T kuorma tai tyhjä traktori mikä vaikutus sillä on kun pakka kytkeytyy kiinni.


https://www.youtube.com/watch?v=24V9J1PR3ck
Tuossa hyvin esitetty vaihteiston toiminta. Hammas kosketus on aina päällä. Synkronrenkaat ja nuo kytkimet voi olla se murheen kryyni jos softa ei ihan pelaakkaan oikein..

eaton fuller laatikko.
https://www.youtube.com/watch?v=FJ_U7nc9i5M
§


***tuo  jd 6210 dd ei meidän testiporukassa mieltä lämmittäny. ei tuntunu olevan mikään paremmin vrt portaaton. fendtti oli mieluisampi.

sä vertaat viissiin nyykkäriä ja jontikkaa? nyykkärin portaaton on tiellä laiska, niin kuin edellä kirjoitinkin.
------------------

mun mielestä jcb ja jd dd on kaukana siitä "mekaanisesta" laatikosta jota tarkoitin. jd:ssä pyötii pakkaa ja planeettaa ihan niin kuin jossain valtra versussa tai mf dynä6. onko jcb laatikko powersift??

zf 7300 pikkusen kehiteltynä olis hyvä lähtökohta. tai vaikka valtra hitec tupla järeydellä. tai volvo i-sift. kaksoiskytkimet + synkronoimaton vaihteisto

http://www.youtube.com/watch?v=uGDy4l-bEgk

http://www.youtube.com/watch?v=N8yWvja6mZs

Toi 7r ja 8r saatavilla oleva e23 vaihteisto oli aika jees mitä muutaman päivän koeajossa oli. Se on siis automatisoitu täys powershifti. Sellasen tilaat retku koeajoon, niin alkaa mielitehdä jo keltavanteista.  8) :P

 8*10-sarjasta lähtien on (täyspowershift)vaihteet kelattu ylös- ja alaspäin automaattisesti käyttäjän toivomalla tavalla. Eikös tuo e23 näytä "tavalliselta" keppilootalta, jossa vaihtamisen hoitaa hydekytkimet, peräkkäiset planeetta-aurinkopyörä-hässäkät loistavat poissaolollaan?
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Fendt Varion laatikko


tässä mun volvossa on oikea aito,yksinkertainen suorahampainen synkronoimaton laatikko. on vahva ja nopea käyttää. tuollakin tulis työt tehtyä nykypäivänäkin. laatikko kestää varmaan 300hv tehoa 24/7, mutta sen verta silkkiperse olen nykyään että ei sillä viitti kuin leikkiä :-)

https://www.youtube.com/watch?v=kOBVCaoWvSk kytkin luistaen ekat testit mäkivetokisoista.

Viimeksi muokattu: 18.08.14 - klo:21:13 kirjoittanut retku

agricult

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 464
Vs: Fendt Varion laatikko
Niin .... Portaaton hmmmm.... On hyvä jos työt sekalaista pyöritysta ja suurin osa kevyitä ns. postilaatikko hommia ja ulosotto töitä..
Samoilla linjoilla Retkun kanssa. Kaipaan kanssa mekaanista laatikkoa jossa ns, loikkari.
Niitä löytyy tällä hetkellä jcb 3230 ja John Deeren direct drive.
Erohan noissa on ett toinen power shift laatikko ja toinen suoravetoinen laatikko.
Mitä tuot DD,tä kokeilin niin toiminta periaatte on just se ett mekaanisenlaatikon tehot ulos kuitenkin paljoa menettämättä myöskään portaattoman laatikon ominaisuuksista.
Itse tykkäsin tuosta DD laatikosta. Omiin hommiin ottasin ennemmin DD,n kuin portaattoman jos JD,n ottasin.. Miten se sitten kestää niin aika näyttää???
Ne DD,n  kaksoiskytkimet ovat samoja kuin JD;N keppi malleissa olevat pääkytkimet. Kuin lie ne niissä kestäneet?

Kokeilun aikana 5pv  laatikko pelasi moitteetta. Alussa vähän oli villin varsan oireita, mutta parani muutaman ajo lenkin jälkeen, Liekkö sitten softa ns, opiskelevaa mallia. Alueen vaihtoa raskaassa ajossa kantsii miettiä josko sen tekee manuaalisesti jo pikkasen aikaisemmin kuin autoasetuksella tulis tapahtumaan, muuten miehekkäitä ääniä tiedossa auto asetuksella. Vaihto mitä noita ns. ps laatikoita kurmuuttanu mäki vedoissa niin DD,n laatikko pärjäs hyvin alueen vaihdossa raskaassa ylämäki vedossa moneen muuhun malliin verrattuna.
Vetotehossa  portaattomaan on eroa kuin yöllä ja päivällä DD,n eduksi. Moottorin ominaisuuksista tykkäsin kanssa. Mielestäni JD,llä on nyt hyvä mallisto kasassa mekaanisen ja portaattoman suhteen.

Jos sitten traktorilla haluaa raskasta siirtoa ajoa touhuta niin  fentin laatikko on ehkä siihen paras tai joku suoravetolaatikko. Mut miksi tehä traktorilla, kun siihen on parempiakin laitteita keksitty. Tässä olen samoilla samoilla linjoilla kuin esim Mattilan koneasema.

Massat on isoja  joita liikutellaan niin mehu vetoinen sotkee öljyjä ei sen kummempaa jos lauhdutus on kunnossa no problem. Pakkavetoisissa tietyt pakat kuluu silmissä kun isoja massoja vedossa ja vaihdot tulee rajuiksi. Pakka ei kulu silloin kun se on kiinni, vaan vaihdon aikana. Jokainen voi funtsia jos ylämäessä on 30T kuorma tai tyhjä traktori mikä vaikutus sillä on kun pakka kytkeytyy kiinni.


https://www.youtube.com/watch?v=24V9J1PR3ck
Tuossa hyvin esitetty vaihteiston toiminta. Hammas kosketus on aina päällä. Synkronrenkaat ja nuo kytkimet voi olla se murheen kryyni jos softa ei ihan pelaakkaan oikein..

eaton fuller laatikko.
https://www.youtube.com/watch?v=FJ_U7nc9i5M
§


***tuo  jd 6210 dd ei meidän testiporukassa mieltä lämmittäny. ei tuntunu olevan mikään paremmin vrt portaaton. fendtti oli mieluisampi.

sä vertaat viissiin nyykkäriä ja jontikkaa? nyykkärin portaaton on tiellä laiska, niin kuin edellä kirjoitinkin.
------------------

mun mielestä jcb ja jd dd on kaukana siitä "mekaanisesta" laatikosta jota tarkoitin. jd:ssä pyötii pakkaa ja planeettaa ihan niin kuin jossain valtra versussa tai mf dynä6. onko jcb laatikko powersift??

zf 7300 pikkusen kehiteltynä olis hyvä lähtökohta. tai vaikka valtra hitec tupla järeydellä. tai volvo i-sift. kaksoiskytkimet + synkronoimaton vaihteisto

http://www.youtube.com/watch?v=uGDy4l-bEgk

http://www.youtube.com/watch?v=N8yWvja6mZs

Toi 7r ja 8r saatavilla oleva e23 vaihteisto oli aika jees mitä muutaman päivän koeajossa oli. Se on siis automatisoitu täys powershifti. Sellasen tilaat retku koeajoon, niin alkaa mielitehdä jo keltavanteista.  8) :P

 8*10-sarjasta lähtien on (täyspowershift)vaihteet kelattu ylös- ja alaspäin automaattisesti käyttäjän toivomalla tavalla. Eikös tuo e23 näytä "tavalliselta" keppilootalta, jossa vaihtamisen hoitaa hydekytkimet, peräkkäiset planeetta-aurinkopyörä-hässäkät loistavat poissaolollaan?

Onhan powershifteja jo pitkään ollut sekä planeetta-tyyppisiä että pää-sivuakseli -rakenteella toteutettuja. Magnum varmaan ensimmäisiä hyviä esimerkkejä tästä ja ko. laatikko pohjaa aikaisempiin IH:n synkrolaatikoihin kuitenkin niin, että synkrot ja sakarakytkimet on korvattu pakoilla. Nykyään maataloustraktoreissa ei enää planeetta-tyyppisiä täys-powershiftejä olekaan, viimeinen taisi olla JD 55-sarjassa, tai sitten 7010:n 19+7? Maanrakennuspuolella varmaan, mutta niissä vaihdemäärät paljon pienempiä. 8000-sarjan laatikko on aina ollut pää-sivuakseli -tyyppinen ja kaiketi ainakin vaikutteita saanut Funkista. Siinä mielessä tuo e23 on toimintaperiaatteeltaan samanlainen, mutta pointtina kaiketi onkin täys-powershiftiksi ennenkuulumattoman suuri vaihdemäärä ja täysin tasainen porrastus, jota ei kyllä kaikista powershifteistä voi sanoa.

En nyt tuota tupladeetä kyllä oikein osaa muuna kuin osapowershiftinä pitää... Mitä väliä sillä on, onko ne pikavaihdepykälät toteutettu kahdella vai useammalla kytkinpakalla, kun tuloksena kuitenkin on tietty (rajallinen) vaihdemäärä? Sinänsä ihan hienoa, että perinteistä mekaanista voimansiirtoa edelleen kehitetään.

agricult

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 464
Vs: Fendt Varion laatikko


tässä mun volvossa on oikea aito,yksinkertainen suorahampainen synkronoimaton laatikko. on vahva ja nopea käyttää. tuollakin tulis työt tehtyä nykypäivänäkin. laatikko kestää varmaan 300hv tehoa 24/7, mutta sen verta silkkiperse olen nykyään että ei sillä viitti kuin leikkiä :-)

https://www.youtube.com/watch?v=kOBVCaoWvSk kytkin luistaen ekat testit mäkivetokisoista.

Päälaatikonkin hampaat tosiaan taitaa olla suorat, ihan kuten 05-sarjassakin  ;D Sinänsä jännä, että synkro/ei-synkro liitetään hammaspyörien muotoon, vaikka ei Volvossakaan päälaatikossa rattaita keskenään naiteta vaikka suorat ovatkin  ??? Paitsi aluepuolella, siellä taitaa olla siirtohammaspyöriä Majori-tyyliin. Taitaa olla Volvon laatikko myös sukua jollekin kuorkkipuolen synkrolodjulle?

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Fendt Varion laatikko
Niin .... Portaaton hmmmm.... On hyvä jos työt sekalaista pyöritysta ja suurin osa kevyitä ns. postilaatikko hommia ja ulosotto töitä..
Samoilla linjoilla Retkun kanssa. Kaipaan kanssa mekaanista laatikkoa jossa ns, loikkari.
Niitä löytyy tällä hetkellä jcb 3230 ja John Deeren direct drive.
Erohan noissa on ett toinen power shift laatikko ja toinen suoravetoinen laatikko.
Mitä tuot DD,tä kokeilin niin toiminta periaatte on just se ett mekaanisenlaatikon tehot ulos kuitenkin paljoa menettämättä myöskään portaattoman laatikon ominaisuuksista.
Itse tykkäsin tuosta DD laatikosta. Omiin hommiin ottasin ennemmin DD,n kuin portaattoman jos JD,n ottasin.. Miten se sitten kestää niin aika näyttää???
Ne DD,n  kaksoiskytkimet ovat samoja kuin JD;N keppi malleissa olevat pääkytkimet. Kuin lie ne niissä kestäneet?

Kokeilun aikana 5pv  laatikko pelasi moitteetta. Alussa vähän oli villin varsan oireita, mutta parani muutaman ajo lenkin jälkeen, Liekkö sitten softa ns, opiskelevaa mallia. Alueen vaihtoa raskaassa ajossa kantsii miettiä josko sen tekee manuaalisesti jo pikkasen aikaisemmin kuin autoasetuksella tulis tapahtumaan, muuten miehekkäitä ääniä tiedossa auto asetuksella. Vaihto mitä noita ns. ps laatikoita kurmuuttanu mäki vedoissa niin DD,n laatikko pärjäs hyvin alueen vaihdossa raskaassa ylämäki vedossa moneen muuhun malliin verrattuna.
Vetotehossa  portaattomaan on eroa kuin yöllä ja päivällä DD,n eduksi. Moottorin ominaisuuksista tykkäsin kanssa. Mielestäni JD,llä on nyt hyvä mallisto kasassa mekaanisen ja portaattoman suhteen.

Jos sitten traktorilla haluaa raskasta siirtoa ajoa touhuta niin  fentin laatikko on ehkä siihen paras tai joku suoravetolaatikko. Mut miksi tehä traktorilla, kun siihen on parempiakin laitteita keksitty. Tässä olen samoilla samoilla linjoilla kuin esim Mattilan koneasema.

Massat on isoja  joita liikutellaan niin mehu vetoinen sotkee öljyjä ei sen kummempaa jos lauhdutus on kunnossa no problem. Pakkavetoisissa tietyt pakat kuluu silmissä kun isoja massoja vedossa ja vaihdot tulee rajuiksi. Pakka ei kulu silloin kun se on kiinni, vaan vaihdon aikana. Jokainen voi funtsia jos ylämäessä on 30T kuorma tai tyhjä traktori mikä vaikutus sillä on kun pakka kytkeytyy kiinni.


https://www.youtube.com/watch?v=24V9J1PR3ck
Tuossa hyvin esitetty vaihteiston toiminta. Hammas kosketus on aina päällä. Synkronrenkaat ja nuo kytkimet voi olla se murheen kryyni jos softa ei ihan pelaakkaan oikein..

eaton fuller laatikko.
https://www.youtube.com/watch?v=FJ_U7nc9i5M
§


***tuo  jd 6210 dd ei meidän testiporukassa mieltä lämmittäny. ei tuntunu olevan mikään paremmin vrt portaaton. fendtti oli mieluisampi.

sä vertaat viissiin nyykkäriä ja jontikkaa? nyykkärin portaaton on tiellä laiska, niin kuin edellä kirjoitinkin.
------------------

mun mielestä jcb ja jd dd on kaukana siitä "mekaanisesta" laatikosta jota tarkoitin. jd:ssä pyötii pakkaa ja planeettaa ihan niin kuin jossain valtra versussa tai mf dynä6. onko jcb laatikko powersift??

zf 7300 pikkusen kehiteltynä olis hyvä lähtökohta. tai vaikka valtra hitec tupla järeydellä. tai volvo i-sift. kaksoiskytkimet + synkronoimaton vaihteisto

http://www.youtube.com/watch?v=uGDy4l-bEgk

http://www.youtube.com/watch?v=N8yWvja6mZs

Toi 7r ja 8r saatavilla oleva e23 vaihteisto oli aika jees mitä muutaman päivän koeajossa oli. Se on siis automatisoitu täys powershifti. Sellasen tilaat retku koeajoon, niin alkaa mielitehdä jo keltavanteista.  8) :P

 8*10-sarjasta lähtien on (täyspowershift)vaihteet kelattu ylös- ja alaspäin automaattisesti käyttäjän toivomalla tavalla. Eikös tuo e23 näytä "tavalliselta" keppilootalta, jossa vaihtamisen hoitaa hydekytkimet, peräkkäiset planeetta-aurinkopyörä-hässäkät loistavat poissaolollaan?

Onhan powershifteja jo pitkään ollut sekä planeetta-tyyppisiä että pää-sivuakseli -rakenteella toteutettuja. Magnum varmaan ensimmäisiä hyviä esimerkkejä tästä ja ko. laatikko pohjaa aikaisempiin IH:n synkrolaatikoihin kuitenkin niin, että synkrot ja sakarakytkimet on korvattu pakoilla. Nykyään maataloustraktoreissa ei enää planeetta-tyyppisiä täys-powershiftejä olekaan, viimeinen taisi olla JD 55-sarjassa, tai sitten 7010:n 19+7? Maanrakennuspuolella varmaan, mutta niissä vaihdemäärät paljon pienempiä. 8000-sarjan laatikko on aina ollut pää-sivuakseli -tyyppinen ja kaiketi ainakin vaikutteita saanut Funkista. Siinä mielessä tuo e23 on toimintaperiaatteeltaan samanlainen, mutta pointtina kaiketi onkin täys-powershiftiksi ennenkuulumattoman suuri vaihdemäärä ja täysin tasainen porrastus, jota ei kyllä kaikista powershifteistä voi sanoa.

En nyt tuota tupladeetä kyllä oikein osaa muuna kuin osapowershiftinä pitää... Mitä väliä sillä on, onko ne pikavaihdepykälät toteutettu kahdella vai useammalla kytkinpakalla, kun tuloksena kuitenkin on tietty (rajallinen) vaihdemäärä? Sinänsä ihan hienoa, että perinteistä mekaanista voimansiirtoa edelleen kehitetään.

 Nytpä taas vajaa pää hieman enempi tuskassa. Tuossa 19+7 viisitoista pienintä suurinpiirtein kilsan välein, sen jälkeen harvempaa.
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Fendt Varion laatikko
On siinä sitte äijjät väitelly noista laatikoista ;D Muuten niin se Fentin pakki lienee ihan riittävän tehokas. Muistaisin että fentin runko katkesi jollain tien haraajalla. Eihän tuotakaan kait ole tommoseen suunniteltu alkujaan. Uudemmat mallit saattaa jo ollakkin suunniteltu kestämään tommostakin. Mutta kait se pakillakin sitte riittävästi vetää ;D Toisekseen eikös portaaton laatikko korvaa juurikin puuttuvaa voimaa? Koska pyrkii pitämään välityksen optimina moottorin voimiin nähden. Ei ainakaan tarvi hämmentää keppilöitä ;D
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Realisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 713
Vs: Fendt Varion laatikko
Huippuja vario-kokemuksia, massikan 7485 dyna-vt porsi 4v 2kk ja 2200h kohdalla. Huollettu ohjelman mukaan ja pidetty muutenkin asiallisesti. Ei otettu uber-tehoja, taisi olla tehonlisäys peräti 2pv uutena.
Laatikko "kuoli" täysin eli ei mitään paineita, jotenkin skn:n aloitus uudet traktorit on täysiä paskoja alkaa tuntua oikealta. Nimittäin tänään myös n143 halvaantui urea-puolen vikaan. Eli molemmat talon 10-luvulla tulleet on telakalla, mf 2680 -83 ja deere 7810 -02 vaan pelaa...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12234
  • Virolaista kiitos!
Vs: Fendt Varion laatikko
Nimittäin tänään myös n143 halvaantui urea-puolen vikaan.
Inffoa mitä tapahtui, kun saat koneen kuntoon. Semmoinen käsitys minulla on, että kokonaisia ureapumppupaketteja on vaihdettu ja taisi olla 1500e motti. Syistä miksi näin kävi, ei ole tietoa.

suomileijona

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 460
Vs: Fendt Varion laatikko
Huippuja vario-kokemuksia, massikan 7485 dyna-vt porsi 4v 2kk ja 2200h kohdalla. Huollettu ohjelman mukaan ja pidetty muutenkin asiallisesti. Ei otettu uber-tehoja, taisi olla tehonlisäys peräti 2pv uutena.
Laatikko "kuoli" täysin eli ei mitään paineita, jotenkin skn:n aloitus uudet traktorit on täysiä paskoja alkaa tuntua oikealta. Nimittäin tänään myös n143 halvaantui urea-puolen vikaan. Eli molemmat talon 10-luvulla tulleet on telakalla, mf 2680 -83 ja deere 7810 -02 vaan pelaa...
Soita findieselille, niin käyvät 10 minuutissa ottamassa ureasysteemit pois päältä..