Niin, mutta aleneeko ne keräilykustannukset suhteessa, jos pysähdyksiä on kolmen paikan sijasta kaksi tai yksi ? Eli kun se nautapuolella se auto jokatapauksessa hakee niitä poistolehmiä maitotiloilta ympäri maakuntaa, niin mikä jää pois jos lihantuotanto keskitetään isompiin yksiköihin, eli mistä se säästö oikein tulee ? Varmaan jotain pientä säästöä tulee, mutta ei sillä mitään oleellista kilpailuetua saavuteta. Kuten sanoin jo ylempänä, logistiikan merkitystä liioitellaan kustannuksissa, ei sen merkitys ole niin suuri kuin oletetaan täällä.
Palaan tähän vielä sen verran että jos suinkin osaat niin koitas nähdä vähän laajempi kuva? Oletko koskaan tutustunut tarkemmin mitä ja miksi teurastamon hankinnassa ja logistiikassa tehdään? Siinähän logistiikka syöttää tavaraa "liukuhihnalle joka ei saa pysähtyä" ja se tuo omat haasteensa hommaan mm ajoitukseen ja muuhun. Ja se muuten on sitten iso kustannus jos tuo liukuhihna pysähtyy sen takia että logistiikka tyrii. Että logistiikan merkitys teurastamosektorilla on hyvinkin suuri.
Ai niin, asiasta kukkaruukkuun, tiedän ainakin kaksi tilaa jotka ovat ajaneet Forssan teurastamolle kuormat itse. Isompia sikatiloja, toinen ajaa edelleenkin, toisesta en ole ihan varma. Mutta jotkut ovat laskeneet että sekin kannattaa?
Takerrut liikaa tuohon "yksi pysähdys enemmän". Jos nyt ajatellaan että 90% kuormista ajetaan siten että "tuolla tilalla vakio joka viikon maanantai kello 09:30 kuorma täyteen" niin osaatko hahmottaa mitä se tarkoittaa logistiikkaosastolla? Montako henkeä tarvitaan suunnittelemaan tuollainen vakioreitti? Kun vaihtoehtona on että 30 tilaa ilmoittaa kukin 10-30 eläintä kyytiin ja sitten lähdet miettimään että autojen kapasiteetti, suht "pyöreä" edullinen reitti, tautitilanne tiloilla, joudutaanko sen takia muuttamaan järjestystä jne jne vaikka kuinka monta asiaa ja yksityiskohtaa kuten lastausjärjestys (sonnit / lehmät), pääseekö tilalla ympäri kärryn kanssa vai pelkkä nuppi, mahtuuko isoin nuppi tuolle tilalle jne jne. Osaatko hahmottaa mitä tuo tarkoittaa osaamisessa, työmäärässä ja henkilötarpeessa? Ja sitten on aina niitä että "perkele, tuossa olisi vain 10 kilometriä lisää reittiin mutta kun auto tulee täyteen, minkä jätän pois ja minkä auton ajatan tilalle" -juttuja ja montaa muuta. Ainakin toinen suurempi teurastamo käsittääkseni yritti kerätä nuo poistolehmät tavallaan vakiopäivinä eli tiloille ilmoitettiin että niinä ja niinä päivinä auto kiertää siellä suunnalla ja kyytiin, olikos siinä jotain kaupallista kannustettakin?
Mutta että kyllä logistiikka on ihan todellinen kustannus teurastamoille sekä toimiessaan että varsinkin jos asiat menee pieleen ja kyllä kaikki mikä pienentää tai suurentaa kustannusta sillä puolella näkyy tuottajan tilinauhassa tavalla tai toisella. Ja olennaisin luku on ehkä kilometriä ja työtuntia per teurastamolle saatu lihakilo. Ja tosiasia nyt vaan on että mitä enemmän hajallaan tilat ovat ja mitä pienempiä tilat ovat niin sitä suurempia nuo km ja tunnit per lihakilo ovat, se on ihan matematiikkaa.
Mutta turhaan minä tätä taidan selittää kun olet kerran päättänyt että logistiikkakustannuksella ei ole mitään merkitystä tai ainakaan sillä että kaukana olevalta pieneltä tilalta haetaan yksi tai kaksi eläintä niin se ei ole kustannus eikä mikään vaan menee siinä sivussa ihan ilmatteksi niin mitäpä minä turhaan selitän, oikeassa kun olet joka tapauksessa.