Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3

Viestit - Peltoman

0,66 litra kesälaatu kotiin säiliöön pumpattuna. Tais kalliilla mennä... :P
Uusvanha idea putkahtelee tänäkin päivänä keskusteluihin :)

https://www.youtube.com/watch?v=Ha0lz6slpoo
Onko 10-sarjan Jonnikassa päävirtakytkin? Pari tuhatta tuntia tuli ajettua mut ei kyllä millään muista, ehkä hyvä niin. Kolmekymppiseen joutu just vaihtamaan, kun pyöritti todella laiskasti ja hädin tuskin lähti käymään, riippumatta lämmitysajasta  :P
linkkiä?!
http://www.iisalmensanomat.fi/news/150-euron-kriisituki-htavuksi-on-jo-tiloja-joilla-ei-ole-rahaa-ruokaan/

Vaikka tälle nauretaan, on minulla omakohtaista kokemusta, kun kauan sitten seurasin köyhän lapsiperheen rahankäyttöä. Rahaa oli tasan sata markkaa. Tupakkaan ja kossuun meni 80, kymppi bensaan ja viimeisellä kympillä ostettiin lapselle muropaketti ja litra maitoa.




Ja mie seurailen parasta aikaa vastaavaa tilannetta. Ainoa ero on että ulosottomies ottaa ensin 30 pinnaa, lopusta 80% menee tupakkaan ja kaljaan, 10% bensaan ja 10% perheen ruokaan, siis lapsen ja vanhempien. Ja mitenhän sitä voisi korrektisti neuvoa että kannattaisko tupakan poltto ja kaljan juonti lopettaa?  :o
On se kumma kun traktorilla saa rällätä tiellä kuitenkin vaikka pari vuorokautta läpi eikä siinä ole mitään rajoituksia...

No niinpä. Paitsi liikennetraktorit kaupallisessa ajossa. Niissäkin pitäisi olla ajopiirturi...
Tuossa syksyllä olin SKAL:lin kurssilla näistä asioista. En tiedä miten se poliisiauton takapenkillä menee, mutta ainakin siellä teroitettiin että ajopiirturia ei tarvitse käyttää jos työhön ei sovelleta ajo-ja lepoaikasäädöksiä. Sama kysymys oli tentissäkin. Esimerkkinä tästä mainittiin mm. maidon keräily ... keräilyyn ei sovelleta, vaan sen maidon kuljettamiseen (yhdistelmä) meijerille ja tyhjänä takaisin.


Maatalouden ajot on aina vähäisiä, eikä kukaan tuollaista päätoimenaan tee. Joten nyt kaikki porukalla nauttimaan tuosta autoilun ihanuudesta. Homma luonaa ihan hyvin, kunhan ei noita nälkäkilpiä ala kiinnittelemään.  Taitaa tuo vähäisyys pykälä löytyä sieltä ammattipätevyysteksteistäkin?

Luulis että ainakin kaikki traktoria kaupallisessa ajossa koskevat vähäisyys pykälä- porsaanreiät ja vastaavat on tukittu kesän 2014 lakiuudistuksessa  ;D 
Notta onhan se niinkin jos hankkii yhdistelmäkortin, ammattipätevyydet, liikenneluvan, käyttää ajopiirturia ja maksaa polttoaineverot joka ajosta ihan varmuuden vuoksi, niin ei tarvitse viettää aikaa sinivuokkojen takapenkillä. Paitsi siitä puutteellisesta kuorman sidonnasta  ::)
Niin ja kun otetaan termit haltuun nii piirturia on käytettävä AINA.
Myös maitoautossa ym. Eri asia on sitte ajoaikalain noudattaminen,
johon on tietyt kuljetussuoritteet saanut vapauksia.

Juu  :D Ja seuraavaksi otetaan faktat haltuun  8)

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L2P7

7 pykälä,"Poikkeukset ajopiirturin käytöstä ja ajoajoista" ensimmäinen momentti, kohta:
"a) maanviljelyä, puutarhaviljelyä, kotieläintaloutta tai kalastusta harjoittavan yrityksen käyttämässä tai ilman kuljettajaa vuokraamassa ajoneuvossa enintään 100 kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta, jos ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätoimi ja ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita myydään torilla tai muutoin tietyssä paikassa tai näiden yritysten omassa hoidossa olevia hevosia;"

ja

"h) ajoneuvossa, joka on tarkoitettu maidon keräämiseen maatiloilta ja maidonkuljetusastioiden tai eläinten ravinnoksi tarkoitettujen maitovalmisteiden palauttamiseen maatiloille;"

ja nämä kohdat on samanlaiset vuoden 2007 uudistuksen jälkeen...   :D
Kehtaisinpa väittää että piirturi tarvitaan nykyään AINA kun ajetaan kuorma-autolla. Riippumatta ajosta.

Kehtaisinpa väittää että löytyy poikkeuksia, joihin ei sovelleta ajo- ja lepoaika-asetuksia. Esim. maidon keräily tiloilta tai sakokaivolietteiden kuljetus. Lisäksi pelastus- ja hätätyö, siirto korjaamolle ym.
Sivuja: [1] 2 3