tein omalle maalle 1,9 km kääntölenkin.
Savon puolessa tällainen kulukoo termillä "luoja lenkki"...
Se puolella kuormalla ajelu vaan perustuu kylmästi rahaan. Tietysti jotain pieniä nökkösiä tuodaankin pois metästä, mutta esim. puoltoista nippua oikein pätkäistä mäntyrankaa on semmoinen juttu, mitä ei mielellään käpistele kuin kerran. Aikaa menee ja hyöty lyhyillä matkoilla on kyseenalainen. Ja monesti sillä pohjakuormalla ei tulla montaa kilometriä sinne täyttöpaikalle, mutta kun ne useinkaan ei ole saman polun varressa, niin joutuu metsään päinkin puita viemään. Tietysti tätä pyritään välttämään mutta joskus ei muuten onnistu.
Kyllä se puolella kuormalla ajo johtuu ihan vaan siitä että eri töille on olevinaan eri maksajat ja kokonaisuutta ei jakseta rakentaa kuntoon.
Se on nyt ihan selvä että on hirveä riski lähteä sillä bling, bling joulukuusella mettään kääntyilemään kuormalla vaan aina olisi optimaalista lapata kuorma täyteen. Jos lajike vaihtuu kuormatessa niin täydellä kuormalla lähimpään terminaaliin missä pienempi nyssäkkä pois ja täysi kuorma päälle josta matka saisi jatkua sitten käyttöpaikalle. Ei kait kukaan tykkää lähteä kasan viereltä pois jotta saa mennä seuraavalle kinttupolulle hakemaan uutta kuormaa.
Toki tämä vaatisi asiallisia terminaaleja ja hyvää logistista hallintaa. Käytännössä se ei toteudu muulla kuin että kuskit itse hallitsisi tämän systeemin eli saisivat itse päättää mistä hakisivat milloinkin ja minne veisivät.