Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Keittiön kotitarvemylly?  (Luettu 14367 kertaa)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Keittiön kotitarvemylly?
VEHNÄJAUHOJA ja ruisjauhoja pitäisi saada tehtyä leipomiseen. Tuntuu että kaupan jauhot on kalliimmatkin laadultaan mitä sattuu mikä ei teollisuuteen kelpaa. Karkeusastekin pitäisi olla valittavissa mutta se kai yleensä noissa on. Jauho olisi lisäksi tuoretta kun se olisi itse jauhettua.
   Maatalousnäyttelyissä parissakin olen noihin hiukan tutustunut taannoin mutta ei ole tullut hankittua. Onko jollakulla hyviä kokemuksia jostakin merkistä tai mallista? Vai onko jäänyt pois käytöstä alkuihastuksen laannuttua, niin olen pelännyt itselleni käyvän. :-[ :-[ :P

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Keittiön kotitarvemylly?
Valitettavasti kotitarvemyllyt niin kalliita että samalla rahalla ostat kymmeniä vuosia lähimyllystä jauhosi.

Myllyposti taisi myydä jotain myllyjä.

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: Keittiön kotitarvemylly?
http://www.energian.net/osttiroler/index.html

Juu.. mullon tuolta hankittu mylly ollut vuoden, malli on A100.. Juurikin tänä aamuna jauhattelin omista vehnistä pannarijauhot.. :P
Tulee täysjyväjauhoa eikä mitään kaupan valkoista jauhoa..Viimeisessä MT:ssähän oli juttua noista jauhoista.
Maku näissä koko/täysjyväjauhoissa on erilainen kun kaupan jauhoissa tehdystä ja pullasta tulee tummaa.. muttei se haittaa... ;D Mutta maha tykkää ja nälkä lähtee..

Leipäkonekin löytyy kun sain sen synttärilahjaksi, mutta en oikein ole sillä osannut leipää tehdä, tarkoitettu kait lähinnä vehnäleivän ja pullan tekoon toi leipäkone..
Ruisleipääkin olen yrittänyt kerran tehdä muttei tainnut toi juuri onnistua...

Niin sen pannariohjeen löysin tuolta, sopii äijätyyliin kun ei tule tiskiä paljoa, taikinankin sekoittelen minigrip-pussissa ;D:

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/68761/Lautas%20Pannari

 

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Keittiön kotitarvemylly?
Tiedustelin tuossa talvella ihan OIKEAA kotitarvemyllyä. Sellaista jolla saa myös valkoista jauhoa ja tehot olisivat sentään sellaiset että viitsisi jauhaa 10-20 kg kerrallaan. Myös huoltotarpeen piti olla aika pieni, ja säädettävät seulat yms.

Hinta oli jotain 6000 €. Jäi ostamatta, kimppakoneeksi voisin edelleen ostaa.

Nuo pikkumyllyt ovat aika syvältä. Ketä kiinnostaa saada kourallinen kokojyväjauhoa minuutissa?

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Keittiön kotitarvemylly?
Nuo pikkumyllyt ovat aika syvältä. Ketä kiinnostaa saada kourallinen kokojyväjauhoa minuutissa?
Eihän siinä mitään taloudellista järkeä ole - ei ole varmaan meidänkään mylly 15 vuodessa itseään kuolettanut - mutta on kuitenkin eri fiilis leipoa ruisleivät, kun säkki on kaverin viljelemää ruista, jonka jauhatuslämpöisenä saa tiinuun laittaa. Ja ei sitä valkoista jauhoa kovin paljoa meillä kulu; johtuuko sitten tuosta myllystä vai ei, en osaa ottaa kantaa.

Petri

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Keittiön kotitarvemylly?
Joo.. Minun ideani oli jauhaa koko suvulle ja montaa lajia. Tonnitolkulla liian hyvää vehnää myytäväksi.

ronikki

  • Vieras
Vs: Keittiön kotitarvemylly?
http://www.myllyposti.fi/
tuolla näyttäsi olevan myllyjäja kait se sellanen pitää olla jossa kuoret saa erikseen,ohrasta ainakin

KAri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 566
Vs: Keittiön kotitarvemylly?
VEHNÄJAUHOJA ja ruisjauhoja pitäisi saada tehtyä leipomiseen. Tuntuu että kaupan jauhot on kalliimmatkin laadultaan mitä sattuu mikä ei teollisuuteen kelpaa. Karkeusastekin pitäisi olla valittavissa mutta se kai yleensä noissa on. Jauho olisi lisäksi tuoretta kun se olisi itse jauhettua.
   Maatalousnäyttelyissä parissakin olen noihin hiukan tutustunut taannoin mutta ei ole tullut hankittua. Onko jollakulla hyviä kokemuksia jostakin merkistä tai mallista? Vai onko jäänyt pois käytöstä alkuihastuksen laannuttua, niin olen pelännyt itselleni käyvän. :-[ :-[ :P

Ostin pari vuotta sitten äidilleni syntymäpäivälahjaksi tuollaisen kotitarvemyllyn. Merkkiä ja mallia ei ulkoa muista, mutta posti sen toi suoraan Sakemanneista *(Myllyposti tai energian.net samaa merkkiä myy). Mylly oli kohtuu isolla jauhatuskivellä ja isommankin leipätaikinan ainekset sillä rukiista jauhaa ihan kohtuuajassa. Ainakin äitini on myllyyn ollut tosi tyytyväinen, lähinä ruista on sillä jauhanut.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Keittiön kotitarvemylly?
http://www.myllyposti.fi/
tuolla näyttäsi olevan myllyjäja kait se sellanen pitää olla jossa kuoret saa erikseen,ohrasta ainakin

Ne kuorivat maksavat yli 2600€. Mulla on tarjous Energiansäästöltä, hyvät koneet eivät näy netissä ollenkaan.

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Keittiön kotitarvemylly?
Joskus aikoinaan kyselin kotitarvemyllyjä mutta hankinta kaatui hintaan. Kaipa tässä pitää alkaa väsäämään omaa myllyä. Vanhat jauhinkivet olis valmiina, miten niitä helpoimmin pyörittäis?? Luomumenetelmä ei oikein kiinnostais.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Keittiön kotitarvemylly?
Valitettavasti kotitarvemyllyt niin kalliita että samalla rahalla ostat kymmeniä vuosia lähimyllystä jauhosi.

Myllyposti taisi myydä jotain myllyjä.
:( Eipä ole lähimyllyjä. Ja jauhot ei kaupassakaan ole kalliita, tuntuu vaan että laatu vaihtelee ja saa kaikki sellaisetkin jauhot jotka ei kuuluisi edes keittiöön. Jauho ei oikeastaan pitäisi säilyä kovin pitkään muuten kuin jyvinä. Mikähän siinäkin on että täysjyväjauhot on puolta kalliimpia kun valkoiset jauhot, parikin euroa kilo?
  Leipäkoneeseen minä noita jauhoja tarviisin, hyvää velliäkin niistä toki saa. Mutta ei tarvii pakosti saada kuoria erilleen. Leipäkoneeseen joutuu kyllä ainakin puolet jauhoista olla vehnää. Jauhatuskarkeus pitäisi kyllä olla säädettävä.

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Keittiön kotitarvemylly?
Tuossa olet kyllä oikeassa. Kaupasta ostettu jauho ei ole koskaan vasta jauhetun veroista. Itse olen saanut ostaa ohrajauhoja eräästä Tundran myllystä. Voittaa laadussa kaupan tuotteet mennen tullen.

Ehkäpä meidän tulee perustaa jonkinlaisia myllyosuuskuntia jotta saadaan kunnon jauhoja omasta viljastamme.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: Keittiön kotitarvemylly?

Ehkäpä meidän tulee perustaa jonkinlaisia myllyosuuskuntia jotta saadaan kunnon jauhoja omasta viljastamme.

http://www.myllyliitto.fi/

ronikki

  • Vieras
Vs: Keittiön kotitarvemylly?
Kyllä noita myllyjä jokaisen lähialueella vissiin löytyy 100 kiloometrin säteellä.Eihän sitä nyt aivan joka viikko edes tarvi myllyttää.itsekin jauhattanut ohria ja kyllä niistä paras hiivaleipä tulee ohraryyni puuro ym.