Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kylvöt 2022  (Luettu 7342 kertaa)

alpo10

  • Vieras
Vs: Kylvöt 2022

Oliko sulla kyseessä tämä fundamentalistisin luomuversio, jossa pellot on luomussa mutta eläimet tavanomaisessa? Eli ostat rehut naapurin sivutoimiviljelijältä, joka saa kolmesataa euroa vähemmän tukea hehtaarilta? Omilla tiluksilla sitten keskitytään siihen oleelliseen...
Joo. Tai no kaikki eivät ole sivutoimiviljelijöitä. Ja mistä tuon kolmensadan eron saat? Mä en tiedä kuin lhk:n 60e ja luomutuen 160e erojen syntyvän? Onko mulla jäänyt joku her*****nen tuki huomaamatta?  ;D
Keräilytalous oli historiassa maanviljelyä edeltävä tapa elättää itsensä keräämällä luonnosta syötävää... nykyisessä keräilytaloudessa ei enää kyyristellä noukkimassa maasta syötävää, vaan näyttöpääte-kumarassa tehtaillaan näppäimistöllä hakemuksia ja keräillään kaikki tuet. Siinä serkku kaupungista voi aiheesta kysyä, että mitähän ***tua, eiks kaikkien luomutilojen ole edes tarkoitus tuottaa muille mitään... lihottaa vaan isännän lompsaa? Samalla kaupat myy eioota. Tuntuu jopa suoraselkäiseltä olla vaan tämmöinen sivutoimiviljelijä ja tukibongari, bongaus on keräilystä se aineeton muoto eli havainnoidaan ja ollaan kiinnostuneita, muttei keräillä kaikkia itselle... ja maksellaan verojakin kiltisti.

Ole ihan rauhassa, kyllähän sulle kaikki tuet tulee, mitkä kuuluukin nykysysteemissä. Seuraavaksi sun pitäisi tietysti saada sen naapurin sivutoimiviljelijänkin tuet, joka siis ruokkii sun elukat... ihan kohtuullinen vaatimus :)

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: Kylvöt 2022
Luultavasti kesantorajoite on poistunut, joten kylvetään kesantokasveja.
Kylvöaikaa on jatkettu lokakuulle.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Kylvöt 2022
Vain eläkeläisviljelijät jatkavat. Heillä on perustulo joten katettakaan ei tarvitse jäädä. Valtiokin säästää laitoshoidossa reilusti tukien määrän.

Heikkokuntoisemmat voivat sitten tsempata tovereitaan positiivisesti Eemelin tapaan netissä.
MOT.

Viljelijät jatkavat yhä vanhemmiksi https://yle.fi/uutiset/3-10209237
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1545
Vs: Kylvöt 2022
Vain eläkeläisviljelijät jatkavat. Heillä on perustulo joten katettakaan ei tarvitse jäädä. Valtiokin säästää laitoshoidossa reilusti tukien määrän.

Heikkokuntoisemmat voivat sitten tsempata tovereitaan positiivisesti Eemelin tapaan netissä.
MOT.

Viljelijät jatkavat yhä vanhemmiksi https://yle.fi/uutiset/3-10209237

Toisaalta yhteiskunnan kannalta myös hyväkin uutinen. Eikös sitä pitänyt työuria pidentää, jotta eläkkeille riittäisi maksajia?

Itse olen päätoiminen viljelijä. Jatkajasta ei ole varmuutta. Tällä hetkellä tekisi mieli jatkaa niin kauan kun kykenee. Vaikka jutussa mainittu viljelijöiden keski-ikäkin on ylitetty. Pidän työstäni tosi paljon, ja tällä tulee asiallisesti toimeen. Tilaa on kehitetty ja kehitetään edelleen. Tosin kehitysvauhtia on joutunut hidastamaan sekä rahantulon pienenemisten että kasvaneen varovaisuuden vuoksi. Tilan olen itse ostanut, ja olen valmistautunut myös luopumaan siitä, kun siltä tuntuu.

Tällä hetkellä ei tunnu.
Don Essex