Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ravinteet häviävät metsästä  (Luettu 4190 kertaa)

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Ravinteet häviävät metsästä
Aika arvailua. Voi aiheuttaa. Sama kuin: veetille voi aiheutua sydänkohtaus tundraviljelijöiden kahdehtimisesta.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Ravinteet häviävät metsästä
Aika arvailua. Voi aiheuttaa. Sama kuin: veetille voi aiheutua sydänkohtaus tundraviljelijöiden kahdehtimisesta.

  Mulla ainakin on omakohtaiset näkemykset asiasta. -92 kesällä hakatusta 5ha kuviolta ajettiin hakkuutähteet polttoon.
Taimikko sillä alueella on karun näköistä. Näyttää siltä ,että hoitolannoitus olis tarpeen, vaikka maaperä ei periaatteessa ole karua. Vieressä puut kasvaa hyvin.

Veeti

  • Vieras
Vs: Ravinteet häviävät metsästä
Aika arvailua. Voi aiheuttaa. Sama kuin: veetille voi aiheutua sydänkohtaus tundraviljelijöiden kahdehtimisesta.

Ei aiheudu....ennen tundraviljely loppuu ennenkuin  Veeti saa sydärin

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Ravinteet häviävät metsästä
Lietevaunulla paskaa mettään vaan.
Kui mää ain olen paras?

simmo 48

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 765
  • muori
Vs: Ravinteet häviävät metsästä
Kuka käskee myydä risut ja kannot? Meillä ne on aina jätetty metsään ja jätetään vastakin.
..mutta minä tiedän Lunastajani elävän ja viimeisenä hän on seisova multien päällä(Job 19:25)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Ravinteet häviävät metsästä
Eikös niissä puun rungoissa ravintteet häivy mettästä?  :D
Kui mää ain olen paras?

simmo 48

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 765
  • muori
Vs: Ravinteet häviävät metsästä


Ei aiheudu....ennen tundraviljely loppuu ennenkuin  Veeti saa sydärin
--tuollasesta katkerasta vouhkaamisesta ei voi olla seurauksena muu kuin sydäri tai halvaus.Ei keho kestä jatkuvaa ylikierroksilla käyntiä............... >:(
..mutta minä tiedän Lunastajani elävän ja viimeisenä hän on seisova multien päällä(Job 19:25)

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8709
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Ravinteet häviävät metsästä
Eikös niissä puun rungoissa ravintteet häivy mettästä?  :D

Niinpä, taitaa olla huuhaa puhetta koko ravinteiden häviäminen. On tuosta meidän soramontustakin kaikki risut ja kannot poistettu ja silti luiskat kasvavat pirun vahvaa männyntaimikkoa.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65679
Vs: Ravinteet häviävät metsästä
sillä periaattellahan ei voisi viedä tosiaan tukkeja ja ropsejakaan pois, mutta eihän kannoissa ja risuissa lähde kuin osa tavarasta ja se rikkain osa yleensä jää maahan joten vieköön! mulla ainaski vanhemmiten jalka ei enää kapsa niin korkialle joten kulku helpottuu risuttomassa maastossa ja hoitotyöt tulee tehtyä aikanaan joten kui´teski lussan puolelle jääpi!

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Ravinteet häviävät metsästä
Eikös niissä puun rungoissa ravintteet häivy mettästä?  :D

Niinpä, taitaa olla huuhaa puhetta koko ravinteiden häviäminen. On tuosta meidän soramontustakin kaikki risut ja kannot poistettu ja silti luiskat kasvavat pirun vahvaa männyntaimikkoa.

Jossain soramontun penkalla kyseessä voi olla lämpösumma joka taimia kasvattaa. Olen itsekin vastaavassa paikassa mitannut taimille ennätys vuosikasvut. Myöhemmässä kasvuvaiheessa rajoittava kasvutekijä on ravinteiden saanti.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65679
Vs: Ravinteet häviävät metsästä
mutta missä vaiheessa on puustolla se järeytymisen vaihe? ettet vain mittaa sitä juuri silloin?    ja mikä on väli jos puu kasvaa 78 tai 82 vuotta samaan mittaan ?     et kuitenkaan saa siitä hyötyä mitattua täysimäärin!      mutta hoidon helpotuksellakin hinta!

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Ravinteet häviävät metsästä
mutta missä vaiheessa on puustolla se järeytymisen vaihe? ettet vain mittaa sitä juuri silloin?    ja mikä on väli jos puu kasvaa 78 tai 82 vuotta samaan mittaan ?     et kuitenkaan saa siitä hyötyä mitattua täysimäärin!      mutta hoidon helpotuksellakin hinta!

Olen ymmärtänyt että uudistushakkuun jälkeen ensimmäisen 15-20 vuoden aikana perustettu taimikko ei kykene hyödyntämään täysimääräisesti maapohjan ravinteita. Tästä syystä esim. uudistusalan kantojen poistolla ja hakkuutähteiden korjuulla ei ole suurta merkitystä taimikon kasvuun. Ensiharvennuksesta lähtien kaikki puuston hakkuu ja hakkuutähteiden korjuu on poissa jäävän puuston kasvusta.

Viimeksi muokattu: 02.05.10 - klo:19:31 kirjoittanut Luomujussi

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Ravinteet häviävät metsästä
mutta missä vaiheessa on puustolla se järeytymisen vaihe? ettet vain mittaa sitä juuri silloin?    ja mikä on väli jos puu kasvaa 78 tai 82 vuotta samaan mittaan ?     et kuitenkaan saa siitä hyötyä mitattua täysimäärin!      mutta hoidon helpotuksellakin hinta!

Olen ymmärtänyt että uudistushakkuun jälkeen ensimmäisen 15-20 vuoden aikana perustettu taimikko ei kykene hyödyntämään täysimääräisesti maapohjan ravinteita. Tästä syystä esim. uudistusalan kantojen poistolla ja hakkuutähteiden korjuulla ei ole suurta merkitystä taimikon kasvuun. Ensiharvennuksesta lähtien kaikki puuston hakkuu ja hakkuutähteiden korjuu on poissa jäävän puuston kasvusta.

   Tää on siitä hyvä juttu, että on vapaa-ehtoista antaako vai eikö anna. Hakuutähteiden maatuminen vie sen 10v Sit onkin jo tarvetta ravinteille. ;D

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Ravinteet häviävät metsästä
mutta missä vaiheessa on puustolla se järeytymisen vaihe? ettet vain mittaa sitä juuri silloin?    ja mikä on väli jos puu kasvaa 78 tai 82 vuotta samaan mittaan ?     et kuitenkaan saa siitä hyötyä mitattua täysimäärin!      mutta hoidon helpotuksellakin hinta!

Olen ymmärtänyt että uudistushakkuun jälkeen ensimmäisen 15-20 vuoden aikana perustettu taimikko ei kykene hyödyntämään täysimääräisesti maapohjan ravinteita. Tästä syystä esim. uudistusalan kantojen poistolla ja hakkuutähteiden korjuulla ei ole suurta merkitystä taimikon kasvuun. Ensiharvennuksesta lähtien kaikki puuston hakkuu ja hakkuutähteiden korjuu on poissa jäävän puuston kasvusta.

   Tää on siitä hyvä juttu, että on vapaa-ehtoista antaako vai eikö anna. Hakuutähteiden maatuminen vie sen 10v Sit onkin jo tarvetta ravinteille. ;D

Just noin. Ystäväsi tönöveeti turhaan itkee ilmaiseksi annettujen hakkuutähteiden perään. Se on jokaisen oma päätös. Jos joku epäilee kertomaani niin tuokoon sen esille.