Tämä ei liity otsikon aiheeseen mutta muutama sana omasta Claas 255:sta, joka on vuosimallia 2005.
Kone hankittiin meille paalausurakoitsijalta vuonna 2006 tai 2007. Koneella oli paalattu 5000 paalia mutta teloista päätellen varmasti enemmänkin ja nyt meillä sillä on paalattu tuhansia paaleja lisää. Koneeseen oli vaihdettu yksi tela, kun se oli jostain syystä tuhoutunut matkan varrella.
Ensimmäisenä käyttöönottovuotena meidän käytössä, verkkosidonta toimi päin persettä ja miten sattuu riippuen paalattavan materiaalin kosteudesta ja koostumuksesta oli sitten Rondotexia tai Piippoa. Ruokohelven sidonta ei onnistunut juuri millään lailla. Verkon pujottaminen eritavoilla tankojen välistä ei vaikuttanut asiaan. Haukuin paalaimen paskaksi ja olin tilaamassa sille kyytiä Stenalle tai Kuusakoskelle, ennen kuin sidontatapahtumaan tarkasti perehdyttyäni aloin toisena käyttöönottovuotena säätämään verkkojarrua. Tein kolme paalia ja perstuntumalla säädin konetta samalla. Tuon jälkeen CLAASISSA EI OLE OLLUT häiriöitä sidonnassa riippumatta käyttääkö Rondotexia vai Piippoa. Paalattavalla materiaalilla ei myöskään ole sidonnan onnistumiseen mitään vaikutusta. Olen lukenut ja itsekin kirjoittanut Claasin perseestä olevasta verkkkosidonnasta mutta kyseessä olikin SÄÄTÖVIRHE, jonka korjaaminen otti aikaa sen kolmen paalin verran tälläiselta hidasälyiseltä kuin minä, joten onnistuisi varmaan 90 prosentilta suomalaisista pyöröpaalainkuskeista, jos hoksaa säätää oikeaa paikkaa.
Monet sanovat, että Claas ei silppua paalattavaa materiaalia lainkaan. Monessa Claasissa olen nähnyt, että terät on asennettu koneeseen väärin. Väärinasennetut terät vajoavat liian alas ja taivuttavat terapaketin alla olevan tangon mutkalle. En jaksa selittää enempää tästä, koska aiheesta on suomenkielinen Youtube-pätkäkin pyörinyt täällä foorumilla. Eli terien asennuksessa PITÄÄ OLLA TARKKANA, koska terien asennus ja kiinnitys on HUONOSTI SUUNNITELTU JA TOTEUTETTU. Sitä en tiedä, että silppuaako se hyvin mutta pyöröpaalaimeksi ihan jees.
Paalien koko ja paino riippuu traktorin tehosta, tiukkuuden säädöstä sekä ratin ja penkin välistä.
Lisäksi muutamia seikkoja Claasista:
- laakereita EI OLE tarvinnut vaihtaa yhtään kappaletta..vielä...kop...kop, paitsi siihen jo aiemmin vaihdettuun telaan
- noukin on markkinoiden parhaita jos ei paras
- taitamattomat idiootit eivät osaa sillä ajaa eikä sitä säätää, niin hinnat ovat kohtuullisia varsinkin käytettynä mutta tuo uusi Uniwrap on hinnoiteltu pilviin
- Claasia parempia paalaajia ovat MCHale ja ehkä Welger, riippuu keltä kysyy
Tällaista mulla. En kyllä halua leimautua miksikään Claasin puolestapuhujaksi mutta ei niitä kannata haukkua, jos ei mitään niistä tajua