Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Mäksä - 26.04.11 - klo:18:58

Otsikko: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: Mäksä - 26.04.11 - klo:18:58
ja sillä toimiva tuuletin. Kuuluuko sen "napata kiinni" moottorin normaalissa käyntilämpötilassa, vai vasta sitten kun lämmöt nousee siitä yli esim. jossain raskaammassa vedossa? Tuntuu, ettei tuo flekti oikein pelaa niin kuin pitäisi. Putsailin niitä ripojen välejä ja kylmiltään käynnistäessä se vähän aikaa pyöri kovempaa/kierrosten mukaan. Ajelin sitten koneen lämpöseksi, niin pyörii ainoastaan hiljaisella nopeudella riippumatta kierroksista (pystyi myös vasaran varrella sivusta kevyesti painaen pysäyttämään) ja sammuttamisen jälkeen jäi rullaamaan omineen.

Lämpöongelmia siis on ollut, etten ihan huvikseni vaan ihmettele. Termarit on vaihdettu jo eikä auttanut.
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: oltsik - 26.04.11 - klo:20:31
ja sillä toimiva tuuletin. Kuuluuko sen "napata kiinni" moottorin normaalissa käyntilämpötilassa, vai vasta sitten kun lämmöt nousee siitä yli esim. jossain raskaammassa vedossa? Tuntuu, ettei tuo flekti oikein pelaa niin kuin pitäisi. Putsailin niitä ripojen välejä ja kylmiltään käynnistäessä se vähän aikaa pyöri kovempaa/kierrosten mukaan. Ajelin sitten koneen lämpöseksi, niin pyörii ainoastaan hiljaisella nopeudella riippumatta kierroksista (pystyi myös vasaran varrella sivusta kevyesti painaen pysäyttämään) ja sammuttamisen jälkeen jäi rullaamaan omineen.

Lämpöongelmia siis on ollut, etten ihan huvikseni vaan ihmettele. Termarit on vaihdettu jo eikä auttanut.

Tyhmempi vois kuvitella et välittää tehoa(ilmaa) jo koneen "normaalissa" lämpötilassa koska muutenhan kone lämpeisi :) Jos tuuletin pois pelistä niin kone keittää vaikka tyhjäkäynnillä. Jos lämmöt nousee, termarit/pumppu vaihdettu ja syyläri puhdistettu niin ei tuossa jää kuin anturi/flektivika
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: Mäksä - 26.04.11 - klo:21:09
Vesipumppua ei ole vaihdettu. Se oli seuraava aikomus, mutta aloin sitte epäilemään tuota viskotuuletinta. Harmi vaan, kun mikään ei ole niinkuin ennen. Foordeissa sentään näkee jo päältäpäin milloin vesipumppu on kaput ja tuuletin pyörii, jos hihna on ehjä.  :P
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: koivumaki - 26.04.11 - klo:21:29
Mulla on kaksi CNHn tekemää moottorivetäjää.
Toisessa on viskokytkin joka lähtee hiljalleen kiihdyttämään puhallusta lämmön noustessa.
Toisessa on termostaattiohjattu sähkökytkin joka rymähtää päälle kun moottorin lämpö tai ilmastointilaitteen toiminta sitä vaatii.Normaalisti kytkeytymisen voi ennustaa lämpömittarista.

Kumpikohan toimintaperiaate Mäksän koneessa on?Nimittäin termostaattiohjatussa systeemissä lienee mahdollista olla 'vain' sähkövika(termostaatti tai musta laatikko) jolloin kytkin ei kytkeydy.Näin minulle kerrottiin kun tuo sähkökytkin uusittiin.Syy vaihtoon oli laakerivaurio jolloin tuuletin alko puhaltamaan koko ajan.

Joku Valtra tietäjä sanoi että Valtra on siirtymässä(siirtynyt) viskosta termostaattiohjauksiseen systeemiin.
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: icefarmer - 26.04.11 - klo:21:37
Mulla on kaksi CNHn tekemää moottorivetäjää.
Toisessa on viskokytkin joka lähtee hiljalleen kiihdyttämään puhallusta lämmön noustessa.
Toisessa on termostaattiohjattu sähkökytkin joka rymähtää päälle kun moottorin lämpö tai ilmastointilaitteen toiminta sitä vaatii.Normaalisti kytkeytymisen voi ennustaa lämpömittarista.

Kumpikohan toimintaperiaate Mäksän koneessa on?Nimittäin termostaattiohjatussa systeemissä lienee mahdollista olla 'vain' sähkövika(termostaatti tai musta laatikko) jolloin kytkin ei kytkeydy.Näin minulle kerrottiin kun tuo sähkökytkin uusittiin.Syy vaihtoon oli laakerivaurio jolloin tuuletin alko puhaltamaan koko ajan.

Joku Valtra tietäjä sanoi että Valtra on siirtymässä(siirtynyt) viskosta termostaattiohjauksiseen systeemiin.
uudemmissa on sitte vielä tuo pakokaasujen takasinkierrätys joka kait vaatii ropellia pyörimään kans vaikkei lämmöt sitä vaatis????
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: Mäksä - 26.04.11 - klo:22:00
Kyllä tuo minusta ihan viskotyyppinen on, siis 10 sarjan sontanenteeri kyseessä. Tuntui joku jousi/vieterisysteemi olevan siellä kytkimen päässä, kun käsikopelolla tunnustelin sieltä flektin ja syylärin välistä... Lieneekö se sitten voinut jumittua pölyn ym. takia. Meinasin ensin ruuvata koko puheltimen irti sieltä syynäiltäväksi, mutta helpommin siinä saa vaikka pyöräytettyä kiintoavaimella moottorin käyntiin, kuin ropelin irti  :D
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: koivumaki - 26.04.11 - klo:22:23
Ilmeisesti viskossa on tosiaan se vika ettei se kytkeydy lämpötilan noustessa kuten pitäisi.
Mulla tuo NHn viskoversio pyörii kans koko ajan hiljalleen.
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: D-Tune - 26.04.11 - klo:22:24
Jos sähkönen ni sillonku nyppäsee johdon pois ni on kokoajan päällä, Toi visko on hiukan huono juu ku koskaan ei oo 100%, mää sorvasin kiinteen laipan , toistakymmentä heppaa läks mut kylä jäähtyy.
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: koivumaki - 26.04.11 - klo:22:28
Jos sähkönen ni sillonku nyppäsee johdon pois ni on kokoajan päällä, Toi visko on hiukan huono juu ku koskaan ei oo 100%, mää sorvasin kiinteen laipan , toistakymmentä heppaa läks mut kylä jäähtyy.

--tai kun menee laakeri jumiin niinku mulla ja -25 niin kylä jäähtyyyyyyyyyy 8)
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: KJL - 26.04.11 - klo:22:56
Siis viskokytkin.Todennäköisesti siinä on häikkää jos ei ala pyörimään kun  koneen lämmöt nousee.Viskotuulettimen periaatehan on se että kun se öljy lämpiää niin alkaa käymään jähmeämmäksi ja sitten tuuletin alkaa pyörimään.Olettamus

Ei edes olettamus vaan juuri noinhan viskokytkin toimii. Omakohtainen kokemusperäinen laitteen ääntelymuutosten tulkinta pelkän kuulohavainnon perusteella on se, että humina kovenee, kun jäähdytystä tarvitaan... en tuota edes hienommin osaisi kuvailla... siispä viskoklönttiosiopalikka on nyt paskana... ehkä?
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: Tuumaaja - 27.04.11 - klo:12:38
Ootko sä nyt ihan varma jottei syyläri ole sieltä ö-lauhduttimen takaa tukossa.
Päällisinpuolin voi näyttää suht puhtaalta mutta kun alat paineilmalla puhdistelemaan onkin kennosto aivan tukossa.
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: Masinisti - 27.04.11 - klo:14:40
Kokeile onko siinä viskokytkimessä väljää, jollei niin se on ehjä.
Vika on todennäköisesti vesipumpussa, muovinen vesipyörä hajonnut.
Siihen kannattaa laittaa samalla rosterinen vesipesä mikä poistaa sen alumiinin sähköisen syöpymisen.
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: Mäksä - 27.04.11 - klo:16:21
Ootko sä nyt ihan varma jottei syyläri ole sieltä ö-lauhduttimen takaa tukossa.
Päällisinpuolin voi näyttää suht puhtaalta mutta kun alat paineilmalla puhdistelemaan onkin kennosto aivan tukossa.


Puhtaalta se tosiaan näyttää, mutta täytyy vielä kokeilla sitäkin puhallella. Pitäis olla vaan sellanen pitkällä pillillä varustettu puhalluspistooli, että pääsee kunnolla puhaltelemaan.

Kokeile onko siinä viskokytkimessä väljää, jollei niin se on ehjä.
Vika on todennäköisesti vesipumpussa, muovinen vesipyörä hajonnut.
Siihen kannattaa laittaa samalla rosterinen vesipesä mikä poistaa sen alumiinin sähköisen syöpymisen.

Aika jämäkältä vaikutti, ainoastaan ympäri pyörii niinkuin pitääkin, muuten ei tuntunut klappia. Vesipumpun tilasta ei kait tietoa saa muuten kuin purkamalla... Ihan hyvässä paikassa se sentään on, mutta minkälainen lienee kiinnitys sillä yhdellä putkella joka siitä ylöspäin lähtee, joku holkkiliitos ilmeisesti joka pitäis saada nykäisemällä ylös ja sitten taas painetaan takaisin paikalleen laittaessa?
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: kkk - 27.04.11 - klo:19:06
On itsellä kokemusta noista "vanhanaikaisista" viskokytkimistä kahdesta Ameriiikan autosta ja nykyään tuosta mannin kuorma-autosta, niin se on helppo kokeilla käsin tuo toiminta. Kylmänä kun kokeilee, niin siivet pyörii helposti käsin ja kuumana ovat huomattavasti jäykemmät. ps. muista sammuttaa kone ensin ;)
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: Masinisti - 27.04.11 - klo:19:32
Kokeile onko siinä viskokytkimessä väljää, jollei niin se on ehjä.
Vika on todennäköisesti vesipumpussa, muovinen vesipyörä hajonnut.
Siihen kannattaa laittaa samalla rosterinen vesipesä mikä poistaa sen alumiinin sähköisen syöpymisen.

Aika jämäkältä vaikutti, ainoastaan ympäri pyörii niinkuin pitääkin, muuten ei tuntunut klappia. Vesipumpun tilasta ei kait tietoa saa muuten kuin purkamalla... Ihan hyvässä paikassa se sentään on, mutta minkälainen lienee kiinnitys sillä yhdellä putkella joka siitä ylöspäin lähtee, joku holkkiliitos ilmeisesti joka pitäis saada nykäisemällä ylös ja sitten taas painetaan takaisin paikalleen laittaessa?


Ota remmi pois ja kokeile pyörittää pumppua, jos vesipyörä on haljennut, akseli pyörii kevyesti.
Se putki on ihan painamalla siinä päällä.
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: Mäksä - 27.04.11 - klo:20:01
On itsellä kokemusta noista "vanhanaikaisista" viskokytkimistä kahdesta Ameriiikan autosta ja nykyään tuosta mannin kuorma-autosta, niin se on helppo kokeilla käsin tuo toiminta. Kylmänä kun kokeilee, niin siivet pyörii helposti käsin ja kuumana ovat huomattavasti jäykemmät. ps. muista sammuttaa kone ensin ;)


Niin. Normilämpöisenä kun sammuttaa, saa siivet helposti käsin pyöräytettyä liikkeelle ja pyörii pitkän aikaa "vapaalla". Oikeastaan se on nyt päinvastoin. Koneen ollessa kylmä siivet ei jää pyörimään kun käsin antaa vauhtia, mutta pyörii kuitenkin aika herkästi. Kylmyys varmaan kangistaa :)

Lainaus
Ota remmi pois ja kokeile pyörittää pumppua, jos vesipyörä on haljennut, akseli pyörii kevyesti.
Se putki on ihan painamalla siinä päällä.

Täytyy kopasta tuokin kunhan kerkeää taas itse koneen ääreen.
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: Mäksä - 28.04.11 - klo:20:43
Juu se tuuletin pyörii moottorin mukana ainoastaan vähän aikaa kun kone on vielä kylmä ja koneen lämmetessä visko ei tartu kiinni.

Kokeilin myös tuon vesipumppu jutskan ja se pyörii kyllä hyvinkin herkästi käsin, mutta eikö tuon luulis sitten kevyessäkin ajossa nostavan lämmöt punaselle, jos ei vesipumppu pelaa?
Otsikko: Vs: Viskositeettikytkytin
Kirjoitti: kkk - 28.04.11 - klo:20:59
Juu se tuuletin pyörii moottorin mukana ainoastaan vähän aikaa kun kone on vielä kylmä ja koneen lämmetessä visko ei tartu kiinni.

Kokeilin myös tuon vesipumppu jutskan ja se pyörii kyllä hyvinkin herkästi käsin, mutta eikö tuon luulis sitten kevyessäkin ajossa nostavan lämmöt punaselle, jos ei vesipumppu pelaa?
No, varmaan keittää... nesteen kierron ainakin näkis jos käyttää korkki auki niin kauan että termostaatti aukee.

Itse jumitin kerran yhden viskon viilapenkissä kun sen laakeri meni sököksi ja vaara oli, että siivet menee syyläristä läpi, jos irtoo.

Kyllähän tuo pahasti näyttäis, että se vika on nimenomaan viskossa...