Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mittatikku  (Luettu 14045 kertaa)

Sepedeus

  • Vieras
Mittatikku
 Juustoahmatti nakertaa ilmastovaraa. Näin uutisoi paikallislehti MTT tekemää tutkimusta. Aika karua tekstiä on. Kilon emmentaljuuston syönti vastaa 60km henkilöautolla ajoa ja juustosta tulee vielä mittavat vesistöpäästöt.


https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/www/Palvelut%20Tiedonhaku/Hanska/Hankkeen_tiedot?p_hanke_seqno=43587&p_kysely_seqno=&p_status=perus&p_kieli=FI

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: Mittatikku
Juustoahmatti nakertaa ilmastovaraa. Näin uutisoi paikallislehti MTT tekemää tutkimusta. Aika karua tekstiä on. Kilon emmentaljuuston syönti vastaa 60km henkilöautolla ajoa ja juustosta tulee vielä mittavat vesistöpäästöt.


https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/www/Palvelut%20Tiedonhaku/Hanska/Hankkeen_tiedot?p_hanke_seqno=43587&p_kysely_seqno=&p_status=perus&p_kieli=FI

Ja kun Sepe oletettavasti ajaa "Okkelpuullaan" (moottorikelkka Etelä-Savosta )tunnin verran, sehän kuulemma vastaan 14 000 km ajoa henkilöautolla. Ja tuommonen kuski vielä etenkin jos LehtisLasse istuu tarakalla.  ;D ;DTunnissa menis 233 kiloa emmentaalia ja Sepelle ja Lasselle juuston kuoret...Ja tässä kun pään päältä lentää 200-500 liikennelentokonetta vuorokaudessa, niin ihan hyvällä omallatunnolla voi vielä juustoa höylätä.... :D :D

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Mittatikku
Juustoahmatti nakertaa ilmastovaraa. Näin uutisoi paikallislehti MTT tekemää tutkimusta. Aika karua tekstiä on. Kilon emmentaljuuston syönti vastaa 60km henkilöautolla ajoa ja juustosta tulee vielä mittavat vesistöpäästöt.


https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/www/Palvelut%20Tiedonhaku/Hanska/Hankkeen_tiedot?p_hanke_seqno=43587&p_kysely_seqno=&p_status=perus&p_kieli=FI

Ja kun Sepe oletettavasti ajaa "Okkelpuullaan" (moottorikelkka Etelä-Savosta )tunnin verran, sehän kuulemma vastaan 14 000 km ajoa henkilöautolla. Ja tuommonen kuski vielä etenkin jos LehtisLasse istuu tarakalla.  ;D ;DTunnissa menis 233 kiloa emmentaalia ja Sepelle ja Lasselle juuston kuoret...Ja tässä kun pään päältä lentää 200-500 liikennelentokonetta vuorokaudessa, niin ihan hyvällä omallatunnolla voi vielä juustoa höylätä.... :D :D

    Ei turhempaa hommaa ,kuin moottorikelkalla ajo ja traktoreiden vetokisat. Molemmissa kunnostautuu pohojalaaset.

jk. Savossa sanotaan, että turha työ, kun pässin työ lampaan tapun eellä :D

Maitopoika

  • Vieras
Vs: Mittatikku
Eli sepe teki paljon turhaa työtä hähähähähähähähähähäh ;D ;D ;D ;D ;D
Ja lammas on nyt tyytyväinen 8) 8) 8)

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Mittatikku
Juustoahmatti nakertaa ilmastovaraa. Näin uutisoi paikallislehti MTT tekemää tutkimusta. Aika karua tekstiä on. Kilon emmentaljuuston syönti vastaa 60km henkilöautolla ajoa ja juustosta tulee vielä mittavat vesistöpäästöt.


https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/www/Palvelut%20Tiedonhaku/Hanska/Hankkeen_tiedot?p_hanke_seqno=43587&p_kysely_seqno=&p_status=perus&p_kieli=FI

Paljonko saataisiin syödä juustoa, jos lopettetaisiin joutava moottori"urheilu"?

Tuntuu nämä Kioto ym. sopimukset aika turhanaikaisilta teollisuuden kurittamiselta, kun edes täysin turhiksi jopa vaarallisiksi luettavia fossiilisten polttoaineiden käyttömuotoja ( vapaa-aikamoottoroilu ) ei aiotakaan edes laittaa syyniin. :(

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Mittatikku
Näköjään tekemisen puutetta tutkijoilla kun tällaisiakin asioita tutkiskellaan ja laskeskellaan.   ???

"juuston keskimääräinen päiväkulutus vastaa noin kahta prosenttia Suomen henkilöä kohti lasketuista ympäristövaikutuksista. Henkilöautomatkan vaihto bussikyytiin pienentää ilmastonmuutosvaikutuksen alle kolmannekseen, ja tyypillinen automatka vaikuttaa ilmastonmuutokseen yli 40 kertaa enemmän kuin ruisleivän syöminen."

Kuinkahan paljon maailma parantuisi jos jättäisi sen ruisleivänkin syömättä??

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5278
Vs: Mittatikku
Näköjään tekemisen puutetta tutkijoilla kun tällaisiakin asioita tutkiskellaan ja laskeskellaan.   ???
...Kuinkahan paljon maailma parantuisi jos jättäisi sen ruisleivänkin syömättä??

On kait niinkun entisen hevoskauppiaan hevonen, joka juuri opittuaan olemaan syömättä kuoli pois.

Syödä täytyy, jos meinaa elää. Mutta jos halutaan tehokkaasti pienentää kasvihuonekaasujen päästöjä, pitää tietää, mistä päästöt tulevat. Turha pipertää jonkun pikkujutun kanssa, jos isoista linjoista ei ole tietoakaan.

Syöminen eli laajemmin koko elintarvikeketju pellonraivauksesta aina perunoiden keittoon (tai einespitsan mikrossalämmittämiseen) on kaikkiaan iso osa ihmisen ympäristökuormitusta. Mielestäni on ihan oleellista tietää eri ruoka(valio)vaihtoehtojen ympäristökuormitus - ei pelkästään kasvihuonekaasut, Itämeri, luonnon monimuotoisuus, ... - jos vaikka jotenkin valitsemalla (verotus, maatalouspolitiikka, tuet, kuluttajavalistus...) voisi tilannetta parantaa. Saisi mahdollisesti maajussikin ajaa traktorillaan ja toimenpiteitä tehtäisiin myös siellä kulutuspäässä?

Petri

Unto

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 654
Vs: Mittatikku
Eihän syämine, juustot, moottoriurheelu tai mikää sellaane oo alakuhunkaa tehokkahia vapaa-aijjan päästöjen lähtehiä. Ei sinne päinkää.

Ainua torella tehokas on lomaalu ja matkaalu, varsinki kaukomaille lentämine. Jos lentää jyrähytät Suamesta vaikka ny Thaimaahi ja takaasi neliän hengen porukalla kuluttaa se neliän hengen porukka kerosiinia vähintään 3500-4000 litraa tai palio enämpiki. Ja ku muistetaha notta lentokonehes on aina monta henkiä palaa petroolia aika reirusti. Autolla pitääs ajaa monta vuatta notta sais saman määrän öliyä palamaha tai tupaaki sillä joutuus lämmittämähän vuaren pari. Kuuma siinä tulis ja aika pitkäksi.

Ja mikä parasta lentoliikentehen polttoainet on verotoonta eikä lentoliikennet kuulu minhinkää päästökauppojen piirihi. Ja päästökki menöö kerralla oikiaha osoottehi, ilimakehän yläkerroksihi.

Matkaaluhan on eherottoman tärkiää ja välttämätööntä ja mitä kauemmas  meet käymähä nii sen paree.

Lennä vaikka perseelles kunhan lennät

Viimeksi muokattu: 01.01.08 - klo:18:53 kirjoittanut Unto

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Mittatikku
Eihän syämine, juustot, moottoriurheelu tai mikää sellaane oo alakuhunkaa tehokkahia vapaa-aijjan päästöjen lähtehiä. Ei sinne päinkää.

Ainua torella tehokas on lomaalu ja matkaalu, varsinki kaukomaille lentämine. Jos lentää jyrähytät vaikka ny Thaimaahi neliän hengen porukalla kuluttaa se neliän hengen porukka kerosiinia vähintään 3500-4000 litraa tai palio enämpiki. Ja ku muistetaha notta lentokonehes on aina monta henkiä palaa petroolia aika reirusti. Autolla pitääs ajaa monta vuatta notta sais saman määrän öliyä palamaha tai tupaaki sillä joutuus lämmittämähän vuaren pari. Kuuma siinä tulis ja aika pitkäksi.

Ja mikä parasta lentoliikentehen polttoainet on verotoonta eikä lentoliikennet kuulu minhinkää päästökauppojen piirihi. Ja päästökki menöö kerralla oikiaha osoottehi, ilimakehän yläkerroksihi.

Matkaaluhan on eherottoman tärkiää ja välttämätööntä ja mitä kauemmas  meet käymähä nii sen paree.

Lennä vaikka perseelles kunhan lennät

    Kuis tuo nyt menee. Jos joku ajaa esim polkupyörällä töihin ja käy kerran vuodes Thaimaassa ja Joku ajaa 100km töihin autolla. Kumpi saastuttaa enemmän. Ja tuo juttu, kun joltai 10 lehmän tilalta haetaan maitua ja ajomatkaa 100km. 3kertaa viikossa= 50x200=10000km Taitaa viedä dieseliä 2-3000litraa

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Mittatikku
Eihän syämine, juustot, moottoriurheelu tai mikää sellaane oo alakuhunkaa tehokkahia vapaa-aijjan päästöjen lähtehiä. Ei sinne päinkää.

Ainua torella tehokas on lomaalu ja matkaalu, varsinki kaukomaille lentämine. Jos lentää jyrähytät vaikka ny Thaimaahi neliän hengen porukalla kuluttaa se neliän hengen porukka kerosiinia vähintään 3500-4000 litraa tai palio enämpiki. Ja ku muistetaha notta lentokonehes on aina monta henkiä palaa petroolia aika reirusti. Autolla pitääs ajaa monta vuatta notta sais saman määrän öliyä palamaha tai tupaaki sillä joutuus lämmittämähän vuaren pari. Kuuma siinä tulis ja aika pitkäksi.

Ja mikä parasta lentoliikentehen polttoainet on verotoonta eikä lentoliikennet kuulu minhinkää päästökauppojen piirihi. Ja päästökki menöö kerralla oikiaha osoottehi, ilimakehän yläkerroksihi.

Matkaaluhan on eherottoman tärkiää ja välttämätööntä ja mitä kauemmas  meet käymähä nii sen paree.

Lennä vaikka perseelles kunhan lennät

    Kuis tuo nyt menee. Jos joku ajaa esim polkupyörällä töihin ja käy kerran vuodes Thaimaassa ja Joku ajaa 100km töihin autolla. Kumpi saastuttaa enemmän. Ja tuo juttu, kun joltai 10 lehmän tilalta haetaan maitua ja ajomatkaa 100km. 3kertaa viikossa= 50x200=10000km Taitaa viedä dieseliä 2-3000litraa

Mää veikkaan, että eniten saastuttaa pyöräilijä joka ei käy etelässä vaan pyöräilee lomankin ajan.

Koska sellaisen kovakuntoisen jäpikän elimistö syö energiaa niin maar pirusti. Voita, maitoa ja homejuustoa.

Tuollaisten tiivismuotoisten ravinteiden suurimääräinen tuottaminen saastuttaa runsaasti.
Kui mää ain olen paras?

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Mittatikku
Kuis tuo nyt menee. Jos joku ajaa esim polkupyörällä töihin ja käy kerran vuodes Thaimaassa ja Joku ajaa 100km töihin autolla. Kumpi saastuttaa enemmän. Ja tuo juttu, kun joltai 10 lehmän tilalta haetaan maitua ja ajomatkaa 100km. 3kertaa viikossa= 50x200=10000km Taitaa viedä dieseliä 2-3000litraa

Ei auton ja lentokoneen polttoaineen kulutuksia voi suoraan verrata toisiinsa. Lentokoneen päästöt joutuu suoraan stratosfääriin, jossa ne ovat haitallisimpia. Siellä on se otsonikerros, juu nou.

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Mittatikku
Eihän syämine, juustot, moottoriurheelu tai mikää sellaane oo alakuhunkaa tehokkahia vapaa-aijjan päästöjen lähtehiä. Ei sinne päinkää.

Ainua torella tehokas on lomaalu ja matkaalu, varsinki kaukomaille lentämine. Jos lentää jyrähytät vaikka ny Thaimaahi neliän hengen porukalla kuluttaa se neliän hengen porukka kerosiinia vähintään 3500-4000 litraa tai palio enämpiki. Ja ku muistetaha notta lentokonehes on aina monta henkiä palaa petroolia aika reirusti. Autolla pitääs ajaa monta vuatta notta sais saman määrän öliyä palamaha tai tupaaki sillä joutuus lämmittämähän vuaren pari. Kuuma siinä tulis ja aika pitkäksi.

Ja mikä parasta lentoliikentehen polttoainet on verotoonta eikä lentoliikennet kuulu minhinkää päästökauppojen piirihi. Ja päästökki menöö kerralla oikiaha osoottehi, ilimakehän yläkerroksihi.

Matkaaluhan on eherottoman tärkiää ja välttämätööntä ja mitä kauemmas  meet käymähä nii sen paree.

Lennä vaikka perseelles kunhan lennät

    Kuis tuo nyt menee. Jos joku ajaa esim polkupyörällä töihin ja käy kerran vuodes Thaimaassa ja Joku ajaa 100km töihin autolla. Kumpi saastuttaa enemmän. Ja tuo juttu, kun joltai 10 lehmän tilalta haetaan maitua ja ajomatkaa 100km. 3kertaa viikossa= 50x200=10000km Taitaa viedä dieseliä 2-3000litraa

Mää veikkaan, että eniten saastuttaa pyöräilijä joka ei käy etelässä vaan pyöräilee lomankin ajan.

Koska sellaisen kovakuntoisen jäpikän elimistö syö energiaa niin maar pirusti. Voita, maitoa ja homejuustoa.

Tuollaisten tiivismuotoisten ravinteiden suurimääräinen tuottaminen saastuttaa runsaasti.

Niinpä, ympäristön onneksi Sepe ei urheile, makoilee vain uuninpankolla ja kittaa kaljaa.  :P

Unto

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 654
Vs: Mittatikku
Eihän syämine, juustot, moottoriurheelu tai mikää sellaane oo alakuhunkaa tehokkahia vapaa-aijjan päästöjen lähtehiä. Ei sinne päinkää.

Ainua torella tehokas on lomaalu ja matkaalu, varsinki kaukomaille lentämine. Jos lentää jyrähytät vaikka ny Thaimaahi neliän hengen porukalla kuluttaa se neliän hengen porukka kerosiinia vähintään 3500-4000 litraa tai palio enämpiki. Ja ku muistetaha notta lentokonehes on aina monta henkiä palaa petroolia aika reirusti. Autolla pitääs ajaa monta vuatta notta sais saman määrän öliyä palamaha tai tupaaki sillä joutuus lämmittämähän vuaren pari. Kuuma siinä tulis ja aika pitkäksi.

Ja mikä parasta lentoliikentehen polttoainet on verotoonta eikä lentoliikennet kuulu minhinkää päästökauppojen piirihi. Ja päästökki menöö kerralla oikiaha osoottehi, ilimakehän yläkerroksihi.

Matkaaluhan on eherottoman tärkiää ja välttämätööntä ja mitä kauemmas  meet käymähä nii sen paree.

Lennä vaikka perseelles kunhan lennät

    Kuis tuo nyt menee. Jos joku ajaa esim polkupyörällä töihin ja käy kerran vuodes Thaimaassa ja Joku ajaa 100km töihin autolla. Kumpi saastuttaa enemmän. Ja tuo juttu, kun joltai 10 lehmän tilalta haetaan maitua ja ajomatkaa 100km. 3kertaa viikossa= 50x200=10000km Taitaa viedä dieseliä 2-3000litraa

Onko se meijerillä töis se pyärällä kulukeva vai mihinä?

Eikä se Thaimaan lomalla kuitenkaa kehtaasi enää pyärällä ajella, taksilla päästelis ja juavuksis istuus takapenkillä. Törsääs kaikki säästämänsä rahat siälä ja polttaas ne savuna ilimaha. Makaas senki aikaa kotona nii säästyys neki rahat.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Mittatikku
Eihän syämine, juustot, moottoriurheelu tai mikää sellaane oo alakuhunkaa tehokkahia vapaa-aijjan päästöjen lähtehiä. Ei sinne päinkää.

Ainua torella tehokas on lomaalu ja matkaalu, varsinki kaukomaille lentämine. Jos lentää jyrähytät vaikka ny Thaimaahi neliän hengen porukalla kuluttaa se neliän hengen porukka kerosiinia vähintään 3500-4000 litraa tai palio enämpiki. Ja ku muistetaha notta lentokonehes on aina monta henkiä palaa petroolia aika reirusti. Autolla pitääs ajaa monta vuatta notta sais saman määrän öliyä palamaha tai tupaaki sillä joutuus lämmittämähän vuaren pari. Kuuma siinä tulis ja aika pitkäksi.

Ja mikä parasta lentoliikentehen polttoainet on verotoonta eikä lentoliikennet kuulu minhinkää päästökauppojen piirihi. Ja päästökki menöö kerralla oikiaha osoottehi, ilimakehän yläkerroksihi.

Matkaaluhan on eherottoman tärkiää ja välttämätööntä ja mitä kauemmas  meet käymähä nii sen paree.

Lennä vaikka perseelles kunhan lennät

    Kuis tuo nyt menee. Jos joku ajaa esim polkupyörällä töihin ja käy kerran vuodes Thaimaassa ja Joku ajaa 100km töihin autolla. Kumpi saastuttaa enemmän. Ja tuo juttu, kun joltai 10 lehmän tilalta haetaan maitua ja ajomatkaa 100km. 3kertaa viikossa= 50x200=10000km Taitaa viedä dieseliä 2-3000litraa

Mää veikkaan, että eniten saastuttaa pyöräilijä joka ei käy etelässä vaan pyöräilee lomankin ajan.

Koska sellaisen kovakuntoisen jäpikän elimistö syö energiaa niin maar pirusti. Voita, maitoa ja homejuustoa.

Tuollaisten tiivismuotoisten ravinteiden suurimääräinen tuottaminen saastuttaa runsaasti.

Niinpä, ympäristön onneksi Sepe ei urheile, makoilee vain uuninpankolla ja kittaa kaljaa.  :P

  Eipäs, kun Sepe kasvattaa metsää. Metsä kuluttaa tutkitusti tissinkoittajien tuottamaa hiilidioksidia :D

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Mittatikku
Eihän syämine, juustot, moottoriurheelu tai mikää sellaane oo alakuhunkaa tehokkahia vapaa-aijjan päästöjen lähtehiä. Ei sinne päinkää.

Ainua torella tehokas on lomaalu ja matkaalu, varsinki kaukomaille lentämine. Jos lentää jyrähytät vaikka ny Thaimaahi neliän hengen porukalla kuluttaa se neliän hengen porukka kerosiinia vähintään 3500-4000 litraa tai palio enämpiki. Ja ku muistetaha notta lentokonehes on aina monta henkiä palaa petroolia aika reirusti. Autolla pitääs ajaa monta vuatta notta sais saman määrän öliyä palamaha tai tupaaki sillä joutuus lämmittämähän vuaren pari. Kuuma siinä tulis ja aika pitkäksi.

Ja mikä parasta lentoliikentehen polttoainet on verotoonta eikä lentoliikennet kuulu minhinkää päästökauppojen piirihi. Ja päästökki menöö kerralla oikiaha osoottehi, ilimakehän yläkerroksihi.

Matkaaluhan on eherottoman tärkiää ja välttämätööntä ja mitä kauemmas  meet käymähä nii sen paree.

Lennä vaikka perseelles kunhan lennät

    Kuis tuo nyt menee. Jos joku ajaa esim polkupyörällä töihin ja käy kerran vuodes Thaimaassa ja Joku ajaa 100km töihin autolla. Kumpi saastuttaa enemmän. Ja tuo juttu, kun joltai 10 lehmän tilalta haetaan maitua ja ajomatkaa 100km. 3kertaa viikossa= 50x200=10000km Taitaa viedä dieseliä 2-3000litraa

Onko se meijerillä töis se pyärällä kulukeva vai mihinä?

Eikä se Thaimaan lomalla kuitenkaa kehtaasi enää pyärällä ajella, taksilla päästelis ja juavuksis istuus takapenkillä. Törsääs kaikki säästämänsä rahat siälä ja polttaas ne savuna ilimaha. Makaas senki aikaa kotona nii säästyys neki rahat.

  Höpsis, Thaimaas makaa rannalla ja tytöt hierois,,, Kyl siinä viikko kaks menee ilman mitään aktiviteettiä :D