Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puimuurit  (Luettu 12602 kertaa)

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Puimuurit
eiks siinä ole se noukka just tota varten... ja mitä muuta varten kiila on?   kuin että ei pyörä putoa... jokusakara sen pitää akselilla ettei pyöri..

Mitä sinne nokan väliin muka saa 😁 piukassakin ku perkele...
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Puimuurit
eiks siinä ole se noukka just tota varten... ja mitä muuta varten kiila on?   kuin että ei pyörä putoa... jokusakara sen pitää akselilla ettei pyöri..

Mitä sinne nokan väliin muka saa 😁 piukassakin ku perkele...

Nii et mitä akselia sää oot kiskonu irti?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Puimuurit
Ainakin 900 Faareissa on sellainen vakava ongelma, mikä kannattaa ottaa huomioon, että siihen on germaani tehnyt semmoiset akselikiilat, että ne on oikein kiilat. Ei sellaiset perinteiset akselikiilat. Nämä kiristyy vaan esim. ratasta ulosvetäessä. Minä en ainakaan ymmärrä miten ne kuuluisi poistaa. Olen vetänyt akselinpään poikki kiiloineen niin on helpottanut 😁 ehkä SKN:llä tietoa miten nuo irroitetaan.

Tämä on tosiaan vakavasti pohdittava asia 40 vuotta vanhaa konetta miettiessä. Juuri tästä syystä haluaisin vaihtaa nuorempaan.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on tuo 40 vuotta.

Tämä postaus myös todistaa, ettei Faari kuskit ole fanaattisia. Tilanne voisi olla toinen jos akselikiilat olisi normaaleja.

Mitäs akselia sää oot kiskonu irti?

Säiliön pohjaruuvin päässä olevaa ratasta ja yhtä remminkiristäjän pyörää. Sitten kerran poistettiin jotain pyörää mitä en nyt muista mikä se oli mutta se oli jo niin *****mainen että sen hoiti kyläseppä ja kelamies. Vieläkin tallella ne ulosvedin viritelmät. Ei tiedä jos tarvitsee 35 vuoden päästä uudelleen 😀

Edit. Piti oikeen käydä kattomassa. Se *****mainen oli just tuo säiliön ruuvin ratas. Jouduin tekemän sen 2 kertaan ja toinen meni jo helpommin niin ei muistanut.

Viimeksi muokattu: 11.11.16 - klo:20:37 kirjoittanut Luteikko

"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Puimuurit
Ainakin 900 Faareissa on sellainen vakava ongelma, mikä kannattaa ottaa huomioon, että siihen on germaani tehnyt semmoiset akselikiilat, että ne on oikein kiilat. Ei sellaiset perinteiset akselikiilat. Nämä kiristyy vaan esim. ratasta ulosvetäessä. Minä en ainakaan ymmärrä miten ne kuuluisi poistaa. Olen vetänyt akselinpään poikki kiiloineen niin on helpottanut 😁 ehkä SKN:llä tietoa miten nuo irroitetaan.

Tämä on tosiaan vakavasti pohdittava asia 40 vuotta vanhaa konetta miettiessä. Juuri tästä syystä haluaisin vaihtaa nuorempaan.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on tuo 40 vuotta.

Tämä postaus myös todistaa, ettei Faari kuskit ole fanaattisia. Tilanne voisi olla toinen jos akselikiilat olisi normaaleja.

Mitäs akselia sää oot kiskonu irti?

Säiliön pohjaruuvin päässä olevaa ratasta ja yhtä remminkiristäjän pyörää. Sitten kerran poistettiin jotain pyörää mitä en nyt muista mikä se oli mutta se oli jo niin *****mainen että sen hoiti kyläseppä ja kelamies. Vieläkin tallella ne ulosvedin viritelmät. Ei tiedä jos tarvitsee 35 vuoden päästä uudelleen 😀

Kauheesti oot joutunu taistelemaan vaaris kanssa.

Kyllähän siellä näkyy niitä kiiloja olevan siellä sun täällä, mut eikös ne irti lähde kun koputtelee ja naputtelee....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2531
  • Etelä-Karjala
Vs: Puimuurit
Jos pyörän tai rattaan takana akselilla on tilaa, niin ensin lyödään pyörää/ratasta hiukan sisäänpäin. 2-3 milliäkin auttaa. Sitten otetaan kiila pois, hyvä konsti on hitsata kiilan päähän mutteri ja siitä nykiä vetovasaralla. Sitten otetaan pyörä pois, ihan käsin tai ulosvetäjällä, riippuen tilanteesta.

Asiaan liittyen; olisko kellään jouten hyväkuntoinen väliakseli ja variaattoripyörä Sampoon (680/690/MF20) tai osaavan konepajan yhteystietoja. Vanhasta kiilaurat levinny p*skaksi, uutta pyörää ei ole saanut varaosana kahteen vuoteen. Pitäskö laittaa ketjuveto..?
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Puimuurit
Hokkakiilan irroitukseen on olemassa työkaluja
R127357 käyrä kiilarauta
R127356 pitkä kiilarauta
Sampon varaosanumeroita
pessimisti ei pety!

joujoujou

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15
Vs: Puimuurit
40 vuotiaalla Massey Fergusonilla. Ei kannata vaihtaa, on oppinut korjaamaan niin hyvin

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: Puimuurit
Istumen ja ohjauksen välissä vika, jos ei Faarilla tule puhdasta jälkeä, kuten Nisu vallan hyvin tietää.

 :D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

mikkocu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Puimuurit
just 20v vanhalla Sampolla..vähän yli 1000 tuntii mittarissa,vaihdeloota laakeroitu+tehty modifikaatio missä pakkiratas ei enää pyöri kolmosella..
puintikelan akseli+laakerit vaihdettu(laakeri kuluttanut akselin 2mm ohkasemmaksi..oliko väärä laakerisovite vai pehmosta rautaa?

olkikela ja akseli vaihdettu-vanhan kelan kiila oli mennyt väljäksi-uudessa Purku pörssin  akselissa oli kaksi kiilaa..ja akseli oli paksumpi..laakerisovite tiukempi..ja yli puolta halvempi kun porin akseli.

ja lisäks kaikkee pientä remonttii..

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1335
Vs: Puimuurit
Jos pyörän tai rattaan takana akselilla on tilaa, niin ensin lyödään pyörää/ratasta hiukan sisäänpäin. 2-3 milliäkin auttaa. Sitten otetaan kiila pois, hyvä konsti on hitsata kiilan päähän mutteri ja siitä nykiä vetovasaralla. Sitten otetaan pyörä pois, ihan käsin tai ulosvetäjällä, riippuen tilanteesta.

Asiaan liittyen; olisko kellään jouten hyväkuntoinen väliakseli ja variaattoripyörä Sampoon (680/690/MF20) tai osaavan konepajan yhteystietoja. Vanhasta kiilaurat levinny p*skaksi, uutta pyörää ei ole saanut varaosana kahteen vuoteen. Pitäskö laittaa ketjuveto..?

Eiks purkupörssiltä Kurikasta löydy?
Ajovariaattoriako tarkoittanetko.
On niitä sen verta purettuja .

Sami Nieminen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Vs: Puimuurit
Hei vaan ja kiva kun vastailitte.piti lopuksi päättää kahde välillä.toinen oli 73clayssoni ja 76fahr oli toinen.otin tuon Faahrin kun se on sentään kolme vuotta nuorempi niin se varmaan kestää tulevina vuosina paremin.