Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 30.10.14 - klo:20:20

Otsikko: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Oksa - 30.10.14 - klo:20:20
mahtaako joku tietää onko maailmassa sellasia liittimiä noihin värkkeihin että sais ns. nollattu noita paineita ilman vasaraa ja tamppia?   kun olen kerran jos toisenkin joutunna jakareilla löysäämään liittimen runkoa että saa tuon rehuleikkurin pihasta kiinni tahi auran liittimet kiinni kuormaajan turpaan.     ihan kiva kun jättää kesälläkin jonkun värkin pihalle ja sitten auringon lämmittänä sitä yrittää saaha paineisena kiinni niin .....!    jotenkin alkaa jo pikkasen nyppimään noilla tavon puolentuuman kikottimilla leikkiminen...
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: sorkkis - 30.10.14 - klo:20:30
mahtaako joku tietää onko maailmassa sellasia liittimiä noihin värkkeihin että sais ns. nollattu noita paineita ilman vasaraa ja tamppia?   kun olen kerran jos toisenkin joutunna jakareilla löysäämään liittimen runkoa että saa tuon rehuleikkurin pihasta kiinni tahi auran liittimet kiinni kuormaajan turpaan.     ihan kiva kun jättää kesälläkin jonkun värkin pihalle ja sitten auringon lämmittänä sitä yrittää saaha paineisena kiinni niin .....!    jotenkin alkaa jo pikkasen nyppimään noilla tavon puolentuuman kikottimilla leikkiminen...
Semmosii oli joskus ETRALlAmyynnissä . Keskellä semmonen paineen päästö pikkuventtiili .
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: kölli - 30.10.14 - klo:20:31
Tema liittimet pelittää ja kestää ainakin kaivinkoneessa.Itellä rehuleikkurissa pikaliittimet joita esim.avant.käyttää.On todella hyvät, vivulla kiini ja irti eikä välitä paineista.Ainoa miinus tietenkin hinta ja se että,kaikissa oltava samanlaiset.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: BACKSPACE - 30.10.14 - klo:20:33
Laita sellainen Faster -pikakiinnitin.. löytyy tuolla nimellä netistä. Letkut saa pois tai kiinni sekunnissa, paineineen tai ilman painetta..
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: (O) - 30.10.14 - klo:20:35
Onhan siinä aina  hiukan äheltämistä,usein kyllä menee liittimet kiinni kun kone on sammuksissa ja poistaa paineet koneen hydrauliikasta.Ei kait siinä vasaraa tarvita rehuleikkurin paineitten poistoon.Se että kun koneen irroittaa ei jätä siihen painetta auttaa ongelmaan useimmiten.Tänään laitin metsäkuormainta perään ja kuormaimen liittimet ei menneet kevyesti paikalleen,oli hiukan paineistunut,litoin traktorin hytrauliikan vapaakierrolle niin liittimet menivät nätisti paikalleen.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: zetor8045 - 30.10.14 - klo:20:40
Hiflexiltä saa semmosia normaali pikaliittimen näköisiä missä on pieni paineenpoistonappula siinä nipan päässä niin ei oo enää paine ongelmia..  On meinaan *****maista laittaa semmosia koneita paikalleen kesäkuumalla jotka on reilussa pakkasessa jätetty pois viimeksi :D 
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: mikasep - 30.10.14 - klo:20:44
Onhan siinä aina  hiukan äheltämistä,usein kyllä menee liittimet kiinni kun kone on sammuksissa ja poistaa paineet koneen hydrauliikasta.Ei kait siinä vasaraa tarvita rehuleikkurin paineitten poistoon.Se että kun koneen irroittaa ei jätä siihen painetta auttaa ongelmaan useimmiten.Tänään laitin metsäkuormainta perään ja kuormaimen liittimet ei menneet kevyesti paikalleen,oli hiukan paineistunut,litoin traktorin hytrauliikan vapaakierrolle niin liittimet menivät nätisti paikalleen.

Kyllä varsinkin kesähelteellä käy usein niin, että paineettomana jätetty kone kerää painetta öljyn lämpölaajenemisen seurauksena. Paineet poistavat pikaliittimet olis ihan kivat.

OT, mikähän kun ei nykytraktoreihin enää osata tehdä kevytkäyttöisiä ja käteviä pikaliittimiä? Meillä MF 575:n (vm. -82) pikaliittimet toimivat kuin ajatus eivätkä vuoda. Samaa ei voi sanoa uudemmista vehkeistä...

Mika
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 30.10.14 - klo:20:50
Vaihtaa vaikka fasterin naaraat siihen kuormaajaan.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Oksa - 30.10.14 - klo:21:01
kiitti tiedoista.  noita sähkölohkon liittimiä aina noitunna moni muukin, ei onnaa mikään vapaakiertokaan .    pitänee alkaa kyseleen kylältä, olisko mahd. saatavilla.                            yleensä hyllyt täynä noita halpispaskoja jokka vuotaakin niin pirusti jo muutaman käytökerran jälkeen.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: (O) - 30.10.14 - klo:21:14
Halpikset on halpiksia ja aina ne ei välttämättä ole edes mitoitukseltaa oikeita.Aikoinaan 390 metsämallin fergussa oli kätevät liittimet,niissä ei paineellinen kytkentä haitannut,mutta oli ne sitten melko hintavia jotain 35-40 €naaras liitin.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: SKN - 30.10.14 - klo:21:17
Halpikset on halpiksia ja aina ne ei välttämättä ole edes mitoitukseltaa oikeita.Aikoinaan 390 metsämallin fergussa oli kätevät liittimet,niissä ei paineellinen kytkentä haitannut,mutta oli ne sitten melko hintavia jotain 35-40 €naaras liitin.

Hmm.... tuli sellanen "flashback" siitä kun eräskin nimimerkki kertoi samaa tarinaa samaisesta fergusta ja vielä samaan asiaan liittyen. :o

DeJaVu, tapsujoukisJF. ;D

Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: ijasja2 - 30.10.14 - klo:22:18
Tema liittimet pelittää ja kestää ainakin kaivinkoneessa.

Teman kolmivarttiset kaivinkoneessa, piti oleman parhaat mahdolliset. Kouran laitoin paikoilleen ja yhen työmaan tein, liittimet joutui irrottamaan puoliväkisin. Oli kulahtaneet melkolailla, haulit osittain muovautuneet ja vastinpinta kulahtanut. Vajaa parisataa tuntia tuo urakka, nyt on uudet ollut ja kestäneet, kun ei yhtä pitkäkestoista urakkaa.

Nuo Temat on reilusti isommat kuin nimettömät kolmivarttiset, vahingossa ei voi laittaa toisen merkkistä kun ei meinakaan sopia yhteen. Tämä kannattaa huomioida kun noita teman liittimiä ostaa.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 30.10.14 - klo:22:26
Tema liittimet pelittää ja kestää ainakin kaivinkoneessa.

Teman kolmivarttiset kaivinkoneessa, piti oleman parhaat mahdolliset. Kouran laitoin paikoilleen ja yhen työmaan tein, liittimet joutui irrottamaan puoliväkisin. Oli kulahtaneet melkolailla, haulit osittain muovautuneet ja vastinpinta kulahtanut. Vajaa parisataa tuntia tuo urakka, nyt on uudet ollut ja kestäneet, kun ei yhtä pitkäkestoista urakkaa.

Nuo Temat on reilusti isommat kuin nimettömät kolmivarttiset, vahingossa ei voi laittaa toisen merkkistä kun ei meinakaan sopia yhteen. Tämä kannattaa huomioida kun noita teman liittimiä ostaa.
Temallakin lienee monenlaista liitin mallia, joskus tais MP-Lift käyttää temalaisia messinkisiä, että ei ruostuisi kuormaajan liittimet venttiiliin. Hyvin piti, mutta menee sinne pöly väliin, eli ei ihan helposti irronneet.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: ijasja2 - 30.10.14 - klo:22:34
Tema liittimet pelittää ja kestää ainakin kaivinkoneessa.

Teman kolmivarttiset kaivinkoneessa, piti oleman parhaat mahdolliset. Kouran laitoin paikoilleen ja yhen työmaan tein, liittimet joutui irrottamaan puoliväkisin. Oli kulahtaneet melkolailla, haulit osittain muovautuneet ja vastinpinta kulahtanut. Vajaa parisataa tuntia tuo urakka, nyt on uudet ollut ja kestäneet, kun ei yhtä pitkäkestoista urakkaa.

Nuo Temat on reilusti isommat kuin nimettömät kolmivarttiset, vahingossa ei voi laittaa toisen merkkistä kun ei meinakaan sopia yhteen. Tämä kannattaa huomioida kun noita teman liittimiä ostaa.
Temallakin lienee monenlaista liitin mallia, joskus tais MP-Lift käyttää temalaisia messinkisiä, että ei ruostuisi kuormaajan liittimet venttiiliin. Hyvin piti, mutta menee sinne pöly väliin, eli ei ihan helposti irronneet.

Nuo on rosteriset, nuo jotka itsellä jauhautui pelkistä paineiskuista :P
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: koivumaki - 30.10.14 - klo:23:13
Paineenpoistonipalliset...

Tai sitten esim:http://www.pneumacon.fi/cejn_multi_x.html

Noi cejn liittimet laittelin koukkulavoihin kun meni hermo tavallisten liitinten kanssa.Aika hyvin ovat vuoden verran pelanneet.Etukuormaajiin tarttis kans laittaa...
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Make - 30.10.14 - klo:23:19
Mach 2 on ollut kurottajassa 7 vuotta ja Agromaticissa viitisen vuotta. Menee kiinni paineisenakin ja on muutenkin helppo kytkentä. http://www.parker.com/portal/site/PARKER/menuitem.de7b26ee6a659c147cf26710237ad1ca/?vgnextoid=fcc9b5bbec622110VgnVCM10000032a71dacRCRD&vgnextfmt=FI&vgnextdiv=C27203&vgnextcatid=7091722&vgnextcat=MACH+2&Wtky=
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Oksa - 31.10.14 - klo:08:13
olipa hyvä että tuli tässä vaiheessa mieleen kysellä, kun onkin noita valinnanvaroja jopa tarjolla.   nyt vaan pitää alkaa noita paikallisia hydeliikkeitä pommittaa että hankkiva kanssa valikoimaan, noiten paskojen lisäksi.    joku toinenkii piruparka saattaais jopa ostaa.......
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: SDF - 31.10.14 - klo:13:09
Onhan noita vaihtoehtoja, mutta jos traktoristandardissa haluaa pysyä niin varmaankin ne Fasterit on silloin nr.1. Niitäkin montaa mallia. 3-sarja aika yleinen nykyään ja ensiasennettun monessa, mutta 4-sarjan liittimenhän pitäisi pystyä kytkemään molempien päiden ollessa paineellisena. Ei ole kokemusta noista, mutta Fendt on ainakin mainostanut tätä ominaisuutta nimellä "paineenalaisena kytkettävä liitin".
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: SKN - 31.10.14 - klo:16:08
Onhan tuohon paineenpoistoon olemassa ihan omanlaisensa laitekin.

Pitääkö sitä taas lähteä kuvamaan kameralla....


EDIT:

Tähänhän vois laittaa vaikka flooran kuvan.... ;D

Mut juu. Yks tai kaks tällästä niin paineet pääsee mukavasti pois. Mää käytän tuota aina tarpeen mukaan, siks siinä on pikaliittimet molemmissa päissä. Esmes lukkoventtiilin taakse jää helposti paine, tuon kun iskee väliin niin saa kätevästi öölin suhautettua pois napin painalluksella ja pikaliitin imaiseen ittensä seuraavalla kerralla vastapuoleen kiinni.

(http://i9.aijaa.com/t/00941/13564800.t.jpg) (http://aijaa.com/50KhNC)
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: kylmis - 31.10.14 - klo:17:35
Paineisten letkujen kanssa pärjäilee vielä ihan kivasti, mutta mitä pitäisi tehdä liitinten kanssa, jotka on 143:ssa. Tuuppaat letkun kiinni, tuntui menevän ok, heilutat letkua, tuntuu, että kiinni jäi. Sitten menet traktoriin, väännät hydrauliikkavipua, letku ampuu irti liittimestään. Kierros uusiksi, vedät mahdollisimman hitaasti vivusta, hyvällä säkällä kierto toimii kunnolla, huonolla säkällä ampuu taas liittimestä pihalle. Taas kierros uusiksi ja kokeilemaan. Aivan älytön systeemi.

Aikanaan 6800 tuntui jo selvästi huonommalta kuin vanhemmat koneet, mutta 143:nen on tästä vielä paljon pahempi. Olen tullut siihen tulokseen, että nämä pikaliittimet on ihan perseestä. Vanhan mallinen liitin, jossa oli kaulus, on kaikkein luotettavin, se kun napsahtaa kiinni, niin siellä pysyy letku.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: SKN - 31.10.14 - klo:17:48
Paineisten letkujen kanssa pärjäilee vielä ihan kivasti, mutta mitä pitäisi tehdä liitinten kanssa, jotka on 143:ssa. Tuuppaat letkun kiinni, tuntui menevän ok, heilutat letkua, tuntuu, että kiinni jäi. Sitten menet traktoriin, väännät hydrauliikkavipua, letku ampuu irti liittimestään. Kierros uusiksi, vedät mahdollisimman hitaasti vivusta, hyvällä säkällä kierto toimii kunnolla, huonolla säkällä ampuu taas liittimestä pihalle. Taas kierros uusiksi ja kokeilemaan. Aivan älytön systeemi.

Aikanaan 6800 tuntui jo selvästi huonommalta kuin vanhemmat koneet, mutta 143:nen on tästä vielä paljon pahempi. Olen tullut siihen tulokseen, että nämä pikaliittimet on ihan perseestä. Vanhan mallinen liitin, jossa oli kaulus, on kaikkein luotettavin, se kun napsahtaa kiinni, niin siellä pysyy letku.

Vaihdat ne laadukkaampiin. Onks ne push-pullit?
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: kylmis - 31.10.14 - klo:17:53
Mikä olisi laadukas, kyllä tämän tason vehkeissä pitäisi olla asiat kunnossa ja valmiiksi mietittynä sellaiset liittimet joilla homma pelaa. Ja tarkoitan, että oikeesti toimii, vaikka olisi kuinka kädetön, niin systeemin pitäisi olla sellainen, ettei joudu miettimään mitään kikka-kolmos-temppuja. Näillä pitäisi vaan ajaa, ei sen enempää, häh?
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: +200 - 31.10.14 - klo:18:11
Siis mitä ihmeteltävää on pikaliittimis :o Senkun tuuppaa ne paikoilleen,niis mitää ihmejuttuja tarvi 8)
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: kylmis - 31.10.14 - klo:18:18
Sulla onkin laadukas John Deere.... ;D
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: SKN - 31.10.14 - klo:18:20
Mikä olisi laadukas, kyllä tämän tason vehkeissä pitäisi olla asiat kunnossa ja valmiiksi mietittynä sellaiset liittimet joilla homma pelaa. Ja tarkoitan, että oikeesti toimii, vaikka olisi kuinka kädetön, niin systeemin pitäisi olla sellainen, ettei joudu miettimään mitään kikka-kolmos-temppuja. Näillä pitäisi vaan ajaa, ei sen enempää, häh?

Onhan Fasterilla vaikka minkä kokosia ja hintasia pushpulleja. Varmaa löytyy sellasia mitkä sopii sun valumöttiin ja toimii vaikka niitä laittas sinne minkälainen handikäppi. ;D

KVG. :D
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: metsajussi - 31.10.14 - klo:18:33

Nuo on rosteriset, nuo jotka itsellä jauhautui pelkistä paineiskuista :P


En tiedä kestääkö oikein mikään liitin jos paineiskut ovat pahoja. Ainakaan minä en sellaisia onnistunut löytämään. Ne iskut voivat olla järjettömiä, joku oli mittaillut nopealla digianturilla huippupaineita heti sylinterin jälkeen kaivinkoneesta kun sillä oli kiviä koluttiin. Noin 200 bar systeemistä löytyi lähes 1000 bar piikkejä... Shokkiventtiilitkään eivät oikein ehdi mukaan, letkut ja putket tietysti joustavat ja vaimentavat kun kauemmaksi mennään.

Ei silloin ole ihme jos 200-bar luokkaan tehty liitin antautuu ajan mittaan.

Kiva muuten irrotella sellainen ½ vuotta kiinni ollut pikaliitin jossa kuulaura on kunnolla niittautunut ja siis liitin turvonnut siitä uran reunasta, niin että se ei enää mahdu ulos ilman raakaa voimankäyttöä :-/
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: vms1 - 31.10.14 - klo:18:39
Siis uudempien valtterien pikaliittimethan toimivat siten että ensiksi laitat kellunnan päälle sieltä kopista ja painat kellunnan ko lohkoille.sitten köpöttelet raktorin taakse ja tökkäät urosliittimen jotain vasten jotta saat letkun paineettomaksi ja sitten vasta työnnät sen avattuun liittimeen. Tämän jälkeen kävelet koneen ympäri pienen mutinan saattamana ja yhtälailla ensiksi tökkäät paineet letkusta pois ja sitten vasta lohkoon kiinni. Mitään sen ihmeempää ei tartte tehdä. Lisäksi kun käyttää suoria liittimiä niin homma toimii. Noihin venttileihin ei kannata edes koittaa työntää vähänkään paineistettuja liittimiä.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: vms1 - 31.10.14 - klo:18:41

Nuo on rosteriset, nuo jotka itsellä jauhautui pelkistä paineiskuista :P


En tiedä kestääkö oikein mikään liitin jos paineiskut ovat pahoja. Ainakaan minä en sellaisia onnistunut löytämään. Ne iskut voivat olla järjettömiä, joku oli mittaillut nopealla digianturilla huippupaineita heti sylinterin jälkeen kaivinkoneesta kun sillä oli kiviä koluttiin. Noin 200 bar systeemistä löytyi lähes 1000 bar piikkejä... Shokkiventtiilitkään eivät oikein ehdi mukaan, letkut ja putket tietysti joustavat ja vaimentavat kun kauemmaksi mennään.

Ei silloin ole ihme jos 200-bar luokkaan tehty liitin antautuu ajan mittaan.

Kiva muuten irrotella sellainen ½ vuotta kiinni ollut pikaliitin jossa kuulaura on kunnolla niittautunut ja siis liitin turvonnut siitä uran reunasta, niin että se ei enää mahdu ulos ilman raakaa voimankäyttöä :-/
Jos työlaitteen vaihtoaika on puoli vuotta niin miksi käyttää liittimiä kun voi auoraan ruuvata putken kiinni.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: metsajussi - 31.10.14 - klo:18:55

Kiva muuten irrotella sellainen ½ vuotta kiinni ollut pikaliitin jossa kuulaura on kunnolla niittautunut ja siis liitin turvonnut siitä uran reunasta, niin että se ei enää mahdu ulos ilman raakaa voimankäyttöä :-/

Jos työlaitteen vaihtoaika on puoli vuotta niin miksi käyttää liittimiä kun voi auoraan ruuvata putken kiinni.

Hyvä havainto - se on joskus vaan vaikea ennakoida. Taitaa useimmissa etukuormaimissakin olla pikaliittimet vaikka kuormainta ei välttämättä irroiteta edes joka vuosi... Niissä ne kyllä kai kestävät.

Minulla kohteena oli kuitenkin omatekemät metsäkärryn tukijalat. Oma moka on siinä että niihin ei tullut heti laitettua lukkoventtiileitä jotka kantaisivat (yli)kuorman.  Koko viritys on muutenkin vähän vielä kehitystyön alla ja siinä on geometriaongelmiakin sylinterin liiallisen kuormituksen suhteen. En kuitenkaan osannut ennakoida tuota liitinmurhetta, mutta nyt osaan.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Varjo79 - 31.10.14 - klo:19:23
Onsekyllä hyvä että jollain muullakin on noiden liitintenkanssa vaivaa >:( Tuo Kylmiksen mainitsema liitinten irti ampuminen on liiankin tuttu juttu. Että sitte riepoo kun muutenkin kiiruussa niitä vehkeitä vaihtelee. Siinäsitte kun kiiruusti pomppaa niitä letkuja laittaan ja takasintullessa mojauttaa polvensa siihen oven pieleen. Niin avot johan meinaa jotain irtainta siirtyä lasinläpi aikaäkkiä >:( Toinen murhe on kaivurissa kun neet liittimet ei pidä >:( Kun esim luiskakauha ei ole käytösä ja vahinkossa polkasee kallistajan poljinta niin komeesti suihkasee. Sitte ne tiputteleekin aina :( Tuon paineisku homman kanssa onkanssa aivan mahtavaa kun neet liittimet on täysin pas**na. Irrota siinäsitte ja laita takasin kiinni >:(
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Oksa - 31.10.14 - klo:19:51
on hienoa että on jopa asiantuntijoita kohdetta käsittelemässä.   ite siunaan aina kun liitin on hitsautuna kiinni pitemmän käytön jälkeen jo noissa nyyn paineissa.   ja tuo ulosampuminen on niiiiin tuttua!   monta kertaa kiroillu...                             btw, kuin oletta saaneet noi puspill-liittimet pysymään sulina tuolla traktorin perseissä?   itellä ketuttaa nuo nyyn vakiot kun net tuntuu jäätyvän jo alle asteen pakkasessa pihalla viidessä minuutissa.    kosanilla helppoja sulattaa mutta ........
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: taisker - 31.10.14 - klo:19:56
onkohan tossa mun 143 jokku paremmat ku ei tee tommosta letku käteet ja töks paikalle ja siä on
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 31.10.14 - klo:20:07
onkohan tossa mun 143 jokku paremmat ku ei tee tommosta letku käteet ja töks paikalle ja siä on
Tuli kans mieleen käyttäjän osuus asiaan :P 25 vuotta vanhan Valmetin Fastereiden o-renkaita joskus täytyny uusia, paineellisna pitää, mutta painettomina tiputtaa herkemmin. Joku kyllä moitti massikan liittimiä, kone sammutettava ennunkuin menee letku paikoilleen. Siihen jäi jotenkin paine liittimeen, en muista maasian numeroa.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Kaupoi - 31.10.14 - klo:20:36
Tuosta paineenpoistosta. Kerran näin paineenpoistimen, joka oli rakennettu pikaliittimestä ottamalla keskinappi pois ja sen paikalle oli laitettu jenkatanko ja päähän nuppi, jolla sitä sai pyörittää. Tämä värkki vaan paineelliseen liittimeen kiinni ja pyöritys nupista ja paineet katos.
Laitetta esitteli joku heppu joskus paikallisen varaosaliikkeen messupäivillä.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: (O) - 31.10.14 - klo:20:51
voipi sen noinkin hienolla laitteella tehdä.mutta kunnon napautus koirasliittimen nipukkaan poistaa paineet,roiskuuhan siinä hiukan öljyä.Samoin käy kun SKÄnän kikkeliin iskee Opelmies meisselinsä,siinä mehut vain roiskuu
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: SKN - 31.10.14 - klo:20:53
voipi sen noinkin hienolla laitteella tehdä.mutta kunnon napautus koirasliittimen nipukkaan poistaa paineet,roiskuuhan siinä hiukan öljyä.Samoin käy kun SKÄnän kikkeliin iskee Opelmies meisselinsä,siinä mehut vain roiskuu

Onko sulla monivammasella mitään muuta paineenpoistoa ku toi nimimerkki? ;D

Mainostan vielä tätä, on hyvä.

(http://i9.aijaa.com/t/00941/13564800.t.jpg)
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: ijasja2 - 31.10.14 - klo:20:56

Nuo on rosteriset, nuo jotka itsellä jauhautui pelkistä paineiskuista :P


En tiedä kestääkö oikein mikään liitin jos paineiskut ovat pahoja. Ainakaan minä en sellaisia onnistunut löytämään. Ne iskut voivat olla järjettömiä, joku oli mittaillut nopealla digianturilla huippupaineita heti sylinterin jälkeen kaivinkoneesta kun sillä oli kiviä koluttiin. Noin 200 bar systeemistä löytyi lähes 1000 bar piikkejä... Shokkiventtiilitkään eivät oikein ehdi mukaan, letkut ja putket tietysti joustavat ja vaimentavat kun kauemmaksi mennään.

Ei silloin ole ihme jos 200-bar luokkaan tehty liitin antautuu ajan mittaan.

Kiva muuten irrotella sellainen ½ vuotta kiinni ollut pikaliitin jossa kuulaura on kunnolla niittautunut ja siis liitin turvonnut siitä uran reunasta, niin että se ei enää mahdu ulos ilman raakaa voimankäyttöä :-/

Mulla tulee selkeästi paineiskuja kun kallistajalta vaihtoventtilin kautta kouran käytölle kaivinkoneessa, napin löysääminen nitkauttaa kouraa tai kouran käyttö, muista kummin oli kun en oo tänä syksynä kouraa tarvinut. Kerran tekee tuon työliikettä vaihtaessa venttiilillä.
Jollei tuota vaihtoventtiiliä olisi, noita paineiskuja ei tulisi samalla tavalla "tyhjästä". Tottakai normikäytössä tulee jossain määrin, mutta koura päätyvaimenettu ja hydrauliikan virtaama maltillinen ettei rasita turhaan rakenteita. Tuo porukan koura ja yhellä ruuvataan letkut kiinni, mulla ja kaverilla pikaliittimet. Kourakäytössä voi joutua putsailemaan jonkin ryteikön ja irrottamaan välillä kaivamista varten, ruuvaaminen ei oikeen hotsita kun pikaliittimetkin keksitty. Täytyy seuraavassa isommassa urakassa ruuvata pikaliittimet pois.

Traktoreissa onkin sitten eroja, mihin letkut menee yleensä aina kiinni. Toinen juttuhan on jo mainittu, kuuma traktori ja kylmä pikaliitin, ne ei sovi yhteen ilman lämpöjen tasoittamista vaikka olisi miten sopivat pikaliittimet.
Viiatin pushpullit oli hyviä, niissä pieni reikä kyljessä josta pruikkas mikäli painetta traktorin puolella liikaa. Vai jäikö sinne koskaan painetta, toisin kuin näissä nykykoneissa joissa sähkölohkot?
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Juubi - 31.10.14 - klo:21:15
Onko tätä mainittua letkujen ampumista tapahtunut myös uusilla koirasliittimillä? Ja jos on niin onko myös laatumerkeillä vai pelkillä tarjouslaarin päillä?

Kaikissa käytettynä hankkimissani laitteissa ovat urospäät olleet asfaltti-ihottumaa tai vasaraa saaneena. Näitä piestyjä on sitten uusittu heti suosista Fasterin uroksilla eikä ehkä siksi ole vastaavia ongelmia ilmennyt. Viallisella urosliittimellä saa kyllä helposti tuhottua naaraan o-renkaan.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 31.10.14 - klo:21:21
Onko tätä mainittua letkujen ampumista tapahtunut myös uusilla koirasliittimillä? Ja jos on niin onko myös laatumerkeillä vai pelkillä tarjouslaarin päillä?

Kaikissa käytettynä hankkimissani laitteissa ovat urospäät olleet asfaltti-ihottumaa tai vasaraa saaneena. Näitä piestyjä on sitten uusittu heti suosista Fasterin uroksilla eikä ehkä siksi ole vastaavia ongelmia ilmennyt. Viallisella urosliittimellä saa kyllä helposti tuhottua naaraan o-renkaan.
Jep, myös puhtaus on täkeää! Pieni hiekanmuru viiltää o-renkaasta palan pois.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Mr. M - 31.10.14 - klo:21:55
Pikaliittimien paineistuminen on ongelma kesäkelillä, mutta helpottaa kun jättää työvälineet varjoon. Just tänään kytkin metsäperävaunun kuormainta kiinni, ja paluuletkun naaraspikaliitin oli paineistunut, kuten yleensä pidemmän seisokin aikana. Traktorissa on mukana pitkä pultti, minkä pää nipalle ja vasaralla napakka isku, mikä roiskauttaa öljyt saappaille ja hanskoille mutta toimii.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: SKN - 31.10.14 - klo:21:56
letku oli paineistunut, kuten yleensä pidemmän seisokin aikana.

Joo, voi tulla kuolio. :o
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Mr. M - 31.10.14 - klo:21:59


Joo, voi tulla kuolio. :o

Ei tuu kun on hyvin hoidettu hässäkkä..
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Opelmies - 31.10.14 - klo:21:59
voipi sen noinkin hienolla laitteella tehdä.mutta kunnon napautus koirasliittimen nipukkaan poistaa paineet,roiskuuhan siinä hiukan öljyä.Samoin käy kun SKÄnän kikkeliin iskee Opelmies meisselinsä,siinä mehut vain roiskuu

Ai mää isken omaaani vai?  :o
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: SKN - 31.10.14 - klo:22:00
voipi sen noinkin hienolla laitteella tehdä.mutta kunnon napautus koirasliittimen nipukkaan poistaa paineet,roiskuuhan siinä hiukan öljyä.Samoin käy kun SKÄnän kikkeliin iskee Opelmies meisselinsä,siinä mehut vain roiskuu

Ai mää isken omaaani vai?  :o

Ei, kun mää.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: jariman - 31.10.14 - klo:22:03
Tuosta paineenpoistosta. Kerran näin paineenpoistimen, joka oli rakennettu pikaliittimestä ottamalla keskinappi pois ja sen paikalle oli laitettu jenkatanko ja päähän nuppi, jolla sitä sai pyörittää. Tämä värkki vaan paineelliseen liittimeen kiinni ja pyöritys nupista ja paineet katos.
Laitetta esitteli joku heppu joskus paikallisen varaosaliikkeen messupäivillä.


Muutkin näemmä keksinyt saman patentin, aikas yksinkertainen rakentaa,
Vissiin  15 vuotta sit rakensin, käyttöä on kyllä keväisin,
Lämpötilavaihtelut aiheuttaa jäännöspainetta pikaliittimiin.
Saa kyllä siististi paineettomaksi pikaliittimet.
Tarttis kai pistää kuvat koneviestin  keksintöpalstalle 8) 8)
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Varjo79 - 31.10.14 - klo:22:15
Onko tätä mainittua letkujen ampumista tapahtunut myös uusilla koirasliittimillä? Ja jos on niin onko myös laatumerkeillä vai pelkillä tarjouslaarin päillä?

Kaikissa käytettynä hankkimissani laitteissa ovat urospäät olleet asfaltti-ihottumaa tai vasaraa saaneena. Näitä piestyjä on sitten uusittu heti suosista Fasterin uroksilla eikä ehkä siksi ole vastaavia ongelmia ilmennyt. Viallisella urosliittimellä saa kyllä helposti tuhottua naaraan o-renkaan.
Kaikkia on ampunut ainakin mulla. Ihan uusistakin koneista kuten paalain Claas, nniittomurskain Jf, kesantomurskain graffa, tyontövarsi Songe jne. Myös on vaihdeltu päitä esim kärryihin ja aina vaan välillä ampuu >:( Nuo vanhanmalliset pysyy aina kun vaan paikoilleen saa mutta nämä tökättävät ei. Mutta tuo kaivurissa vuotavat liittimet on vielä ärsyttävämmät >:( Olen laittanut siihen semmoisen letkun että öljy pääsee kiertämään liittimestä toiseen. Siis käytössä silloin kun luiskakauha ei ole paikallaan niin ei suihki mutta tippuu silti.  Sanomattakin kait selvää että sen luiskakauhan kanssa ne sitte tiputtelee vielä enempi. Juurikin kait nuo paineiskut saa ne vuotaan.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: zetor8045 - 31.10.14 - klo:22:24
Onko tätä mainittua letkujen ampumista tapahtunut myös uusilla koirasliittimillä? Ja jos on niin onko myös laatumerkeillä vai pelkillä tarjouslaarin päillä?

Kaikissa käytettynä hankkimissani laitteissa ovat urospäät olleet asfaltti-ihottumaa tai vasaraa saaneena. Näitä piestyjä on sitten uusittu heti suosista Fasterin uroksilla eikä ehkä siksi ole vastaavia ongelmia ilmennyt. Viallisella urosliittimellä saa kyllä helposti tuhottua naaraan o-renkaan.
Kaikkia on ampunut ainakin mulla. Ihan uusistakin koneista kuten paalain Claas, nniittomurskain Jf, kesantomurskain graffa, tyontövarsi Songe jne. Myös on vaihdeltu päitä esim kärryihin ja aina vaan välillä ampuu >:( Nuo vanhanmalliset pysyy aina kun vaan paikoilleen saa mutta nämä tökättävät ei. Mutta tuo kaivurissa vuotavat liittimet on vielä ärsyttävämmät >:( Olen laittanut siihen semmoisen letkun että öljy pääsee kiertämään liittimestä toiseen. Siis käytössä silloin kun luiskakauha ei ole paikallaan niin ei suihki mutta tippuu silti.  Sanomattakin kait selvää että sen luiskakauhan kanssa ne sitte tiputtelee vielä enempi. Juurikin kait nuo paineiskut saa ne vuotaan.
Mitä ***** paskaliittimiä sulle on myyty  ;D 
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Varjo79 - 31.10.14 - klo:22:29
En ole liittimien merkkiä kyllä kattonu mutta totta että paskoja ovat :-[
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: SKN - 31.10.14 - klo:22:30
En ole liittimien merkkiä kyllä kattonu mutta totta että paskoja ovat :-[

Osta Fasterit.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Opelmies - 31.10.14 - klo:22:39
En ole liittimien merkkiä kyllä kattonu mutta totta että paskoja ovat :-[

Osta Fasterit.

Fistaa osterit...  ::)

Sorry....  :'(
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: jupe - 01.11.14 - klo:06:00
Mulla hinattavan lanan kanssa ongelma että varsinkin kun on kova veto päällä ja alkaa nostaa lanaa niin jotenkin menee jumiin. sitten kun vähän laskee ja kokeilee varovasti uudestaan nostaa niin taas tapahtuu.

Olen miettinyt mistä mahtaa johtua. Lanassa on lukkoventtiilit, mutta ne on kerran vaihdettu valmistajan johdosta, kun kyselin että missä mahtaisi olla vika, mutta ei auttanut. Nyt sitten olen miettinyt että muuta vikakohtaa ei oikein ole kuin että pikaliittimet jotenkin lyö jumiin, niitä en ole vielä ehtinyt vaihtaa. Onko muilla vastaavaa kokemusta tai ajatuksia voiko tuollainen johtua pikaliittimistä? Minulla ihan outo juttu, vaikka monenlaisia ja ikäisiä pikaliittimiä on tullut käytettyä.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Oksa - 01.11.14 - klo:08:17
onko kellään sattunu että se pikaliittimen sisällä oleva nipukka on juntaantunu siten että se jää auki, kuin kanitukseen hieman vinoon.   en muista merkkiä mutta casessa aikoinaan teki sitä muutaman kerran kun kipin laskua aikoi, liekö se paine isku  vai mikä lie tehny moisen.                      sitten on noita kuulapäitä liittimissä ja ne toimii mielestäni paremmin kuin noi napilliset.                    katellu mutta en ole löytäny uusia, tulivat muistaaksein just casen mukana.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: metsajussi - 01.11.14 - klo:08:50
Mulla hinattavan lanan kanssa ongelma että varsinkin kun on kova veto päällä ja alkaa nostaa lanaa niin jotenkin menee jumiin. sitten kun vähän laskee ja kokeilee varovasti uudestaan nostaa niin taas tapahtuu.

Olen miettinyt mistä mahtaa johtua. Lanassa on lukkoventtiilit, mutta ne on kerran vaihdettu valmistajan johdosta, kun kyselin että missä mahtaisi olla vika, mutta ei auttanut. Nyt sitten olen miettinyt että muuta vikakohtaa ei oikein ole kuin että pikaliittimet jotenkin lyö jumiin, niitä en ole vielä ehtinyt vaihtaa. Onko muilla vastaavaa kokemusta tai ajatuksia voiko tuollainen johtua pikaliittimistä? Minulla ihan outo juttu, vaikka monenlaisia ja ikäisiä pikaliittimiä on tullut käytettyä.

Minusta tuo on pikaliittimien yhteensopimattomuutta / kulumista / vioittumista.

Kyse lienee siitä että liittimet eivät pidä toistensa nastoja painettuna ja siis avoimena, vaan toinen antaa periksi ja toinen pääsee siis sulkeutumaan. Reilu öljyn virtaus tai nopea purske edesauttaa tuota ongelmaa. Toisiaan kyse on siitä että  liittimen toleranssit ja jousivoimat eivät ole yhteensopivat, joskus taas siitä että liittimiä on nuijittu paineen poistamiseksi ja se nipukka on lyttääntynyt lyhyemmäksi, jolloin toleranssia liittimien välille jää liikaa. Yleensä ongelmaa esiintyy noilla push-pull-keksinnöillä, mutta joskus jopa halpis perusliittimilläkin. Hauskinta on kun vetää kipin pystyyn saakka ja öljyvirtauksen 'tärähdys' tunkin loppuessa saa liitinparin lukkoon. Ei mene ylös eikä alas eikä letkuakaan saa irti... saman teki aikanaan pikkuisen Velsan sylinterin juuressa oleva letkurikkoventtiili.

Kolmetonnisessa masserissa oli push-pullit jotka saivat meikäläisen raivon partaalle kunnes vaihdoin mokomat toisen tyyppisiin. Kaikki ongelmat, virtaus lukkiutui, potki letkuja irti, ei saanut irti, ei saanut kiinni.  6475:n liittimet ovat taas toimineet erittäin hyvin ainakin ekat 2000 h. Edes O-renkaita ei ole tarvinnut vaihtaa vaikka jossain vaiheessa niitä on käytetty melko paljon. Isossa Multivan kärryssä letkuja kun on riittävästi... 4 letkua + jarrut. Liittimen puhtaudesta kytkettäessä pidän kyllä tiukasti kiinni.

Korjaus, niitä letkuja taitaa olla 5 + jarru. Kippi, telilukko, aisajousto, 2 x perälauta  ......
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: {o|o} - 01.11.14 - klo:08:52
Mites tällaisten monta liitintä kerralla kiinni -tyypisten systeemien likaantuminen, kun työkone ei ole kiinni?  Mietin lähinnä etukuormaajaa, jossa on välillä vailla hiekkakauha.  Siinä hommassa tahtoo murut leijailla.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: BACKSPACE - 01.11.14 - klo:09:04
Mites tällaisten monta liitintä kerralla kiinni -tyypisten systeemien likaantuminen, kun työkone ei ole kiinni?  Mietin lähinnä etukuormaajaa, jossa on välillä vailla hiekkakauha.  Siinä hommassa tahtoo murut leijailla.
No ne putsataan jos niihin menee likaa. Kuten muutkin liittimet. Ja voihan ne suojata, ja pitääkin.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: bouli - 01.11.14 - klo:09:52
Mites tällaisten monta liitintä kerralla kiinni -tyypisten systeemien likaantuminen, kun työkone ei ole kiinni?  Mietin lähinnä etukuormaajaa, jossa on välillä vailla hiekkakauha.  Siinä hommassa tahtoo murut leijailla.
Fasterissa on naaraspuoliskossa sellainen kansi mikä käännetään päälle kun liitin ei ole kytkettynä. Ja se pinta mikä jää näkyviin kun liitin ei ole kytkettynä on ihan eri tyyppinen kuin tavisliittimessä, tasainen ja helppo puhdistaa.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: kyntaja - 01.11.14 - klo:10:52
http://www.hydrauliikkakauppa.fi/pikaliittimet-cejn-pikaliitin-paineenpoistoventtiililla-c-306_45_146.html
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: MKR - 03.11.14 - klo:15:40
Itselle kaivurin kallistuvaan pikaliittimeen/kouran käyttöön, jossa myöskin on sähköinen valintaventtiili, eikä liittimet kestä, tulossa nämä: Faster kierrettävä naaras (http://www.ikh.fi/Tarvikkeet_tyokoneet_ja_traktorit/Hydrauliikkakomponentit_ja_-liittimet#!164_177_181_tid49470) ja Faster kierrettävä uros (http://www.ikh.fi/Tarvikkeet_tyokoneet_ja_traktorit/Uutuudet#!tid49471). Näihin saa myös suojatulpat ja suojahatut, niin ei ole aina liittimet p*skaa täynnä kun on esim. koura ollut pidempään poissa. Näissä paineenkesto 730bar. Flat Face-liittimetkin Fasterilta kestävät 350bar, ne oli toisena vaihtoehtona. Nuo normi pikaliittimet kun kestävät 200 tai 250bar, ja kaivurissa tulee jo suoraan pumpulta enemmän mittarin mukaan, paineiskuista puhumattakaan. Ja liittimet tiputtavat aina...
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: nuffieldmaster - 15.11.14 - klo:20:01
Uuden t-sarjan hydrauliliitinvalmistajaksi mainitaan Bucher. Onkohan noita saatavina irtotavarana?

Mistä muuten löytyy osat nk. öljynkeräysjuttuihin pikaliitinten ympärille jottei kaikki menisi kankaalle?
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Hervast - 15.11.14 - klo:20:41
Itse ainakin kysyisin semmosia jokihydrosta.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: mah - 15.11.14 - klo:20:48
Uuden t-sarjan hydrauliliitinvalmistajaksi mainitaan Bucher. Onkohan noita saatavina irtotavarana?

Mistä muuten löytyy osat nk. öljynkeräysjuttuihin pikaliitinten ympärille jottei kaikki menisi kankaalle?

IKH:lla näkyi olevan faster-liittimien "kerääviä läppiä", ainakin niitä vanhempia valtra-mallisia. :-X
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: {o|o} - 16.11.14 - klo:10:07
Lainaus
No ne putsataan jos niihin menee likaa. Kuten muutkin liittimet. Ja voihan ne suojata, ja pitääkin.
Kiitos, tämä sisältää kaiken tarpeellisen ja reilusti ylikin ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: jussi - 17.11.14 - klo:22:38
Minä olen ratkaissut etukuormaajan pikaliitin ongelman kun olen vaihtanut toisen liittimen uros puoleiseksi.
Kun irroitan rehuleikkurin painan paineen vapautus painiketta, irroitan letkut ja panen vastakkain rehukouran letkut (pysyvät puhtaana, ja mahdollinen paineen pousu purkautuu sylinterin pidennyksenä) Etukuormaajan puolelle pikaliittimen suojukset paikoilleen. Suojuksetkin ovat puhtaat koska ne ovat olleet vastakkain, uros ja naaras.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Oksa - 18.11.14 - klo:07:53
ja tuossa on parasta että virtaukset on aina oikein.                noi reijälliset nipat oli kyllä sairaan hintaisia joten olkoon, mutta kokeiluksi otin yhen paineen poistovälinipan, jonnekin värkkiin.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: {o|o} - 18.11.14 - klo:08:05
Minäkin olen tehnyt tämän uros ja naaras eri letkuissa -systeemin.  Eniten se auttaa siinä, että letkut menevät aina samoin päin, eli pihti tottelee tikkua aina samoin päin. Ja puhtaanapysymisessä tietenkin.

Mutta paineasiaa se ei ratkaise, helpottaa kylläkin.   Lämpölaajeneminen tapahtuu koko nestemäärässä, siis molemmissa letkuissa.   Tämä siis silloin, kun letkut laittaa yhteen pakkasella ja koettaa kytkeä helteellä.  Toinen vastaava tilanne on silloin, kun (lomittaja) puristaa pihdin kiinni tai auki ja sitten repäisee letkut irti. 
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: jussi - 18.11.14 - klo:08:20
Kyllä se auttaa paineongelmaankin, kun jättää sylinterin sillä lailla ettei ole pisimmässä asennossa.
Kun oljy lämmetessä laajenee sylinteri pitenee. Öljytilavuus on männänvarren verran isompi työntöpuolella.
Toinen konsti on käyttää uivaa asentoa terän laskussa, silloin ei täyty sylinterin toinen puoli.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: {o|o} - 18.11.14 - klo:09:36
Kyllä se helpottaa, muttei ratkaise.

Ajattelutapa:
Sinulla on yhtenäinen letku täynnä öljyä.  Onko sen letkun puolivälissä  sama paine kuin vaikkapa puoli metriä jompaan kumpaan suuntaan? On.
Kytketään letkujen päät sylinteriin, männän eri puolille.  Onko letkun keskellä sama paine, kuin sylinterin nipoissa? On
Viedään sylinteri-letku -hässäkkä kuumaan.  Nouseeko öljynpaine? Nousee.
Laitetaan letkun keskelle liitinpari.  Toistetaan kaikki edelliset.  Toimiiko fysiikan laki vielä? Toimii.

Eli kyseessä on kaksi asiaa, jotka saattavat mennä helposti sekaisin:
Letkujen, eli liitinten, välinen paine-ero ja niiden paine ympäröivään ilmanpaineeseen verrattuna.

Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: kyntaja - 18.11.14 - klo:14:40
Kyllä se helpottaa, muttei ratkaise.

Ajattelutapa:
Sinulla on yhtenäinen letku täynnä öljyä.  Onko sen letkun puolivälissä  sama paine kuin vaikkapa puoli metriä jompaan kumpaan suuntaan? On.
Kytketään letkujen päät sylinteriin, männän eri puolille.  Onko letkun keskellä sama paine, kuin sylinterin nipoissa? On
Viedään sylinteri-letku -hässäkkä kuumaan.  Nouseeko öljynpaine? Nousee.
Laitetaan letkun keskelle liitinpari.  Toistetaan kaikki edelliset.  Toimiiko fysiikan laki vielä? Toimii.

Eli kyseessä on kaksi asiaa, jotka saattavat mennä helposti sekaisin:
Letkujen, eli liitinten, välinen paine-ero ja niiden paine ympäröivään ilmanpaineeseen verrattuna.

ja lisätään vielä että varren puolella on pienempi tilavuus kuin männän puolella...
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: {o|o} - 18.11.14 - klo:14:59
Jos sylinterin männän eri puolilta lähtevät letkut kytketään yhteen, sylinterin poikkipinta-aloilla ei ole merkitystä. Koko letkun matkalla on sama paine, onhan se yhtenäinen letku :)

Kun kirjoitin, että letkujen yhteenkytkeminen "helpottaa", tarkoitin, että liittimiä toisistaan irroitettaessa, päätynappien ollessa vielä raollaan, saattaa O-renkaiden välistä päästä purkautumaan painetta.  Tai sitten ei.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: metsajussi - 18.11.14 - klo:18:52
Helpotus perustuu varmaan siihen että paineen ollessa kohtuullisen pieni, liittimien rauhallinen irrottaminen päästää jo tirskahtamaan liiat paineet pois. Irrottaminen on kuitenkin helpompaa kuin kytkeminen jos painetta on vain vähän.

Jos painetta on niin paljon että irrottaminenkaan ei onnistu, sitten on hankalampi paikka...

Olen huomannut sen, että jos paineletkussa on sulkuhana heti liittimen jälkeen (kuten vaikka Multivan lautasmuokkarissa) niin tuon hanan sulkeminen ennen irrotusta auttaa huomattavasti myöhempää kiinnittämistä. Kun tämän letkun saa kiinni, hana auki ja hydrauliikasta paineet pois; tämän jälkeen sen toisenkin letkun saa kiinni leikiten.

Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: Tbs - 18.11.14 - klo:21:02
Jos sylinterin männän eri puolilta lähtevät letkut kytketään yhteen, sylinterin poikkipinta-aloilla ei ole merkitystä. Koko letkun matkalla on sama paine, onhan se yhtenäinen letku :)

Kun kirjoitin, että letkujen yhteenkytkeminen "helpottaa", tarkoitin, että liittimiä toisistaan irroitettaessa, päätynappien ollessa vielä raollaan, saattaa O-renkaiden välistä päästä purkautumaan painetta.  Tai sitten ei.

Miksei sylinterin tilavuudella männän eri puolilla ole merkitystä? Jos letkut kytkee yhteen silloin kun mäntä on sisällä. Tämän jälkeen, jos vedät männän ulos, jolloin varren puolen öljy siirtää männän puolelle suurempaan tilaan, niin eikö tällöin paine laske letkuissa?
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: jussi - 18.11.14 - klo:22:44
Juuri noin tapahtuu. Tämä sillä olettamalla että sylinteri voi liikkua pitempään suuntaan. näin yleensä on etukuormaajaan kytkettävissä leikkureissa. Vastaavasti päinvastaisessa tapauksessa jos sylinteri pyrkii lyhenemään yhteenkytkettyjen letkujen paine nousee.
Lämpölaajeneminen on sen verran iso että minulla on VM:n perälevyssä letku posahtanut kun kevätaurinko lämmitti sylinteriä. Tämän voi estää kun ennen irroitusta panee venttiilin vapaa-asentoon ja peruuttamalla kääntää terää. Vanhemmuuten ongelma poistuu kun männän tiiviste päästää läpi, ja levyn terä kääntyy sen verran ettei letku rikkoonnu.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: metsajussi - 19.11.14 - klo:09:00
Jos sylinterin männän eri puolilta lähtevät letkut kytketään yhteen, sylinterin poikkipinta-aloilla ei ole merkitystä. Koko letkun matkalla on sama paine, onhan se yhtenäinen letku :)


Huonosti nukutun yön jälkeen on kivaa jankata :-|

Kyllä se yhteenkytkeminen auttaa lämpölaajenemiseen - silloin kun se sylinteri voi pidentyä ilman suurempaa kuormaa. Ajatteluun auttanee se, että tuohon piiriin voit lisätä sitä enemmän öljyä mitä ulommas männänvartta vedät. Sinne isomman tilavuuden puolelle tulee liikkeen mukana enemmän lisää tilaa kuin mitä pienemmältä tulee öljyä tilalle. Laajentuva öljy liikuttaa mäntää niin että tasapaino hiukan isommalle tilavuudelle löytyy.

Usein vaan se tunkki kohtaa pidentyessään koneessa jotakin vastusta joten painetta sitten kertyy sitä vastaavasti. Ja jos sylinteri on jo valmiiksi maksimipituudessaan niin eipä se sitten enää voi pidetä.

1-toimisellakin ongelma löytyy, esim helmikuussa irroitettu kippiletku saattaa olla ikävä saada heinäkuussa kiinni, tyhjäkin lava tekee sen verran vastusta että painetta löytyy.

Kaveri lainasi kerran kesällä kärryäni jonka jarruletku oli ollut viimeksi talvella kiinni , eikä laittanut sitä letkua (traktorista kun puuttui jarruliitäntä). Jarrut laahasivat niin että savu nousi...
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: {o|o} - 19.11.14 - klo:10:29
Kyllä myönnän virheeni :-[
Jos mäntä pääsee liikkumaan, paine ei nouse.
Otsikko: Vs: hydrauliliittimistä
Kirjoitti: metsajussi - 19.11.14 - klo:11:20
Kyllä myönnän virheeni :-[
Jos mäntä pääsee liikkumaan, paine ei nouse.

Näitä virheitä sattuu itse kullekin, ei sillä väliä.

Välillä huomaan itsekin ajatelleeni jonkin jutun päin mäntyä, ja sitten olen vielä tehnyt kuten ajatellut :-(
Nuorena virheistään vielä oppi jotakin, vanhempana... no joo...