Kokemuksesta sanon myös, että kannattaa joskus käyttää renkaita pois paikoiltaan tai ainakin pultit löysätä ja kiristää.
Itsellä oli pieni operaatio kesän lopulla. Vanhan kuorma-auton perästä tehdyn kärryn renkaat olivat olleet n.20 vuotta paikallaan, pariasennuksen sisempi rengas oli kankailla ja ilman lisääminen tuntui jo itsemurhalta. Pultit lähtivät nätisti auki, sillä ulompi rengas oli vaihdettu aikaisemmin. Sen sijaan sisempi vanne oli ruostunut napaan kiinni, eikä irronnut edes traktorilla vetämällä. Seuraavaksi kokeilin hienosäätölekaa ja pullotunkkia runkoon tuettuna tuloksetta. Vaihtoehtoina oli siis joko lämmön antaminen, joka ei lukkovanteen kanssa ole mikään riskitön homma tai renkaan laittaminen vanteelle paikallaan tai koko navan irroittaminen, jolloin järeämpienkin keinojen käyttäminen onnistuu. Hylättyäni kaikki vaihtoehdot vaarallisina tai työläinä, päädyin rälläköimään vanteen pois navalta jolloin napaan jäi kiinni vain vanteen keskiö. Keskiö irtosi lopulta lyöntituurnalla hakkaamalla. Uuden vanteen osto tuli siis eteen, vanha tosin oli jo melko rajussa kunnossa. Uuteen vanteeseen laitoin asennuksen yhteydessä tervaa vanteen ja navan väliin, jospa se ei nyt ruostuisi kiinni.
Onneksi ei tarvinnut alkaa moiseen hommaan sesonkiaikaan