Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hevi - 06.08.13 - klo:18:31
-
Onko muille koskaan käynyt että sampon 2000sarjan puimurissa on torven sakarat törmänneet toisiinsa, ja mitä silloin on seurannut? Ajatteko muuten torvi sivulla, vai käännättekö joka tyhjennyksen jälkeen torven koneen kylkeen. Itselle kävi toissa vuonna niin että jokin lievä törmäys kävi ja vinojen sakaroiden päässä jonkinasteinen kolhu, joka hiottiin pois. Samassa tyhjennystorven laakeri työntyi n. pari senttiä ulos painaen kiinnityspeltiä torven päästä lommolle. oikaistua tuo saatiin kuitenkin.
-
Taidanpa siis olla ainoa jolle torvi on törmännyt sakaroihin. Silti olisi kiva kuulla puitteko torvi sivulla vai käännetäänkö joka tyhjennyksen yhteydessä,
-
Niin ei käy jos annat kairan pysähtyä kunnolla ennenkuin käännät torven alas.
Sillai ne sakarat jää aina sellaiseen asentoon että ne ei osu toisiaan päin.
Älä siis hätäile.
-
Aivan mielenkiinnosta kysyn - onko siellä tosiaan perinteiset haarukat, jotka irtoavat tai kytkevät kun torvea kääntää ?
Omassa toisen merkin rosmassa on 2 ristikkoniveltä ja välissä pieni pätkä pooriakselia joka sallii pituuden muutoksen. Kohtuudella torvea voi käännellä tyhjentäessäkin, aivan kuljetusasennossa en ole kokeillut.
-
Aivan mielenkiinnosta kysyn - onko siellä tosiaan perinteiset haarukat, jotka irtoavat tai kytkevät kun torvea kääntää ?
Just sellaiset, eli tuo torven nivel on avonainen.
Rakennettu kuitenkin siten että torvi voi olla käännettynä vaikka säiliössä tavaraa.
-
Eiks tää liittynytkään kalevalaan mitenkään. Hemmetti johonkin puimuriin. >:(
-
Muistaakseni haarukat ei ole meillä koskaan tökänneet, mutta märkää puijessa, tavaraa tahtoo kertyä ruuvin akselin kuppiosaan, josta taas seuraa torven päätyn pullahtaminen. Akselin kuppi onkin säännöllisesti tarkistettava huonoilla keleillä ajaessa.
-
Itselle tosiaan kävi tuo törmäys, vaikka kyllä aina annan pysähtyä ennen kääntöä. torvessa oleva ruuvihan voi pyörähtää tärinästä rorven ollessa tyhjä. Eli mikään mikään ei takaa että torven ruuvi olisi täysin samassa asennossa kaiken aikaa, kuin mihin se on jäänyt. Tuo kupin täyttyminen on aivan totta, ja sitä pitää märällä tavaralla seurata. Jäi vielä epäselväksi kuinka moni pui peltojaan torvi sivulla, vai käännättekö joka tyhjennyksen jälkeen?
-
Jäi vielä epäselväksi kuinka moni pui peltojaan torvi sivulla, vai käännättekö joka tyhjennyksen jälkeen?
Aina torvi pitkällä puidessa. Ainoastaan silloin käännän sivulle jos puidessa ohitan sähköpaalun niin että se on lähellä puimurin vasemmalla puolella.
-
Ei oo ollut ongelmia sakaroiden osumisen kanssa. Kyllähän niiden pitäisi pyörähtää kohdilleen kun ottavat kiinni toisiinsa. Sillai olen ongelmia saanut, kun jotenkin unessa/epähuomiossa on käynnistänyt tyhjennyksen kun torvi ei ole sivulla. Silloin ne jyvät menee torven laippapintojen väliin ja sitten saa kauhoa jyviä pois välistä.
Torven taitan aina takaisin sivulta kun lähden tyhjentämästä. Eipähän siinä hytky suotta puidessa. Työtäkään se ei hidasta yhtään kun taiton ja avauksen voi tehdä ajaessa.
-
13 vuotta rykäsin sampolla ei koskaan menny sakarat päittäin ajoin aina putki kyljessä kii eikä se muutenkaan sohlannu ihme vikoja äijillä no nyt tuli kuningas taloon takas jos se niin hyvä kun kehutaan niin sillä voi varmaan puida silmät kii kun en mää sampookaan ikänä rikki saanu
-
Aina torvi kyljessä kiinni puidaan n 550 ha vuodessa ainoastaan kerran vuosien varrella sattunut niin että on osunut kohdakkain voi myös teroittaa piikille niin vielä vaikeampi saada pökkäämään vastakkain
-
Jäi vielä epäselväksi kuinka moni pui peltojaan torvi sivulla, vai käännättekö joka tyhjennyksen jälkeen?
*******mallin hytillä ollella Sampolla puin torvi pääasiassa ulkona ensimmäiseen tolppaan ajoon asti... ::)
Sen jälkeen on aina käännetty. ;D
Suurin syy torvi ulkona ajoon oli toisessa topicissa mainittu perin tympeä torven käyttö sivupaneelista, itseasiassa sen syksyn jälkeen on ollutkin kahvassa torven käyttö. ::)