Mulla hinattavan lanan kanssa ongelma että varsinkin kun on kova veto päällä ja alkaa nostaa lanaa niin jotenkin menee jumiin. sitten kun vähän laskee ja kokeilee varovasti uudestaan nostaa niin taas tapahtuu.
Olen miettinyt mistä mahtaa johtua. Lanassa on lukkoventtiilit, mutta ne on kerran vaihdettu valmistajan johdosta, kun kyselin että missä mahtaisi olla vika, mutta ei auttanut. Nyt sitten olen miettinyt että muuta vikakohtaa ei oikein ole kuin että pikaliittimet jotenkin lyö jumiin, niitä en ole vielä ehtinyt vaihtaa. Onko muilla vastaavaa kokemusta tai ajatuksia voiko tuollainen johtua pikaliittimistä? Minulla ihan outo juttu, vaikka monenlaisia ja ikäisiä pikaliittimiä on tullut käytettyä.
Minusta tuo on pikaliittimien yhteensopimattomuutta / kulumista / vioittumista.
Kyse lienee siitä että liittimet eivät pidä toistensa nastoja painettuna ja siis avoimena, vaan toinen antaa periksi ja toinen pääsee siis sulkeutumaan. Reilu öljyn virtaus tai nopea purske edesauttaa tuota ongelmaa. Toisiaan kyse on siitä että liittimen toleranssit ja jousivoimat eivät ole yhteensopivat, joskus taas siitä että liittimiä on nuijittu paineen poistamiseksi ja se nipukka on lyttääntynyt lyhyemmäksi, jolloin toleranssia liittimien välille jää liikaa. Yleensä ongelmaa esiintyy noilla push-pull-keksinnöillä, mutta joskus jopa halpis perusliittimilläkin. Hauskinta on kun vetää kipin pystyyn saakka ja öljyvirtauksen 'tärähdys' tunkin loppuessa saa liitinparin lukkoon. Ei mene ylös eikä alas eikä letkuakaan saa irti... saman teki aikanaan pikkuisen Velsan sylinterin juuressa oleva letkurikkoventtiili.
Kolmetonnisessa masserissa oli push-pullit jotka saivat meikäläisen raivon partaalle kunnes vaihdoin mokomat toisen tyyppisiin. Kaikki ongelmat, virtaus lukkiutui, potki letkuja irti, ei saanut irti, ei saanut kiinni. 6475:n liittimet ovat taas toimineet erittäin hyvin ainakin ekat 2000 h. Edes O-renkaita ei ole tarvinnut vaihtaa vaikka jossain vaiheessa niitä on käytetty melko paljon. Isossa Multivan kärryssä letkuja kun on riittävästi... 4 letkua + jarrut. Liittimen puhtaudesta kytkettäessä pidän kyllä tiukasti kiinni.
Korjaus, niitä letkuja taitaa olla 5 + jarru. Kippi, telilukko, aisajousto, 2 x perälauta ......