Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Tepe - 12.01.11 - klo:16:53
-
Tällä hetkellä on kylmän hallin lattiana asfaltti, mutta tarkoituksena olisi muuttaa halli lämpimäksi korjaamoksi ja lattia pitäisi olla tasainen helposti puhdistettava. Ehdotuksia mitä voisi asflatin päälle laittaa?
-
Jaa`a. Mitähän siihen voisi laittaa :D
Menee arvauksen puolelle, mutta betoni kuullostaa hyvältä ratkaisulta. Ja väliin vaikka styroksia. Samoin seinien viereen.
-
Jaa`a. Mitähän siihen voisi laittaa :D
Kissan paskoja ja koivunlehtiä ;D Meillä tulee molempia liukuoven alta.
-
Laita pystypuuta työpöytien viereen , kuten monissa koneistamoissa käytetään,,,,,
On lämmin ja ei mene osat rikki jos tippuu laattialle,,,,
Å,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Å
-
Jaa`a. Mitähän siihen voisi laittaa :D
Kissan paskoja ja koivunlehtiä ;D
Jos tekee korjaamon niin sama se on vaikka heti aluksi toisi lattialle Tuhti-kärryllisen vanhoja akkuja, trasseleita ja ruostuneita raidetangonpäitä :D
-
Keksi muuta tekemistä ja ulkoista korjaamohommat. Hallin lämmittämisellä ja eristämisellä perhe lentää kuukaudeksi australiaan nauttimaan hyvistä surffiaalloista ja loppurahalla saa huoltomiehen tekemään tarvittavat hommat... ;D
Ugh, olen puhunut.
-
Laita pystypuuta työpöytien viereen , kuten monissa koneistamoissa käytetään,,,,,
On lämmin ja ei mene osat rikki jos tippuu laattialle,,,,
Å,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Å
Semmosen hökkelin olen nähnyt, ettei edes kantoja oltu nyppästy hallin pohjalta poikkeen ;D Niistä saa valmiit istuimet, ja pöydät.
-
Keksi muuta tekemistä ja ulkoista korjaamohommat. Hallin lämmittämisellä ja eristämisellä perhe lentää kuukaudeksi australiaan nauttimaan hyvistä surffiaalloista ja loppurahalla saa huoltomiehen tekemään tarvittavat hommat... ;D
Ugh, olen puhunut.
Mutta kyllä 400e ennemmin lahjoitan AGAlle, kun Alkoon ;D
-
Keksi muuta tekemistä ja ulkoista korjaamohommat. Hallin lämmittämisellä ja eristämisellä perhe lentää kuukaudeksi australiaan nauttimaan hyvistä surffiaalloista ja loppurahalla saa huoltomiehen tekemään tarvittavat hommat... ;D
Ugh, olen puhunut.
Mutta kyllä 400e ennemmin lahjoitan AGAlle, kun Alkoon ;D
Oma on häpeäsi.. :P
-
Keksi muuta tekemistä ja ulkoista korjaamohommat. Hallin lämmittämisellä ja eristämisellä perhe lentää kuukaudeksi australiaan nauttimaan hyvistä surffiaalloista ja loppurahalla saa huoltomiehen tekemään tarvittavat hommat... ;D
Ugh, olen puhunut.
Mutta kyllä 400e ennemmin lahjoitan AGAlle, kun Alkoon ;D
Olet varmaan käsittänyt jotain väärin, tai sitten minä. http://www.alko.com.au/
-
Jos olis mahd. vetää uus kerros betonia, niin sanoisin että ei oo betoniin ja mastertopin voittanutta.
-
Jos olis mahd. vetää uus kerros betonia, niin sanoisin että ei oo betoniin ja mastertopin voittanutta.
Ja sinne betonin alle putket lattialämmitystä varten....
-
Jaa`a. Mitähän siihen voisi laittaa :D
Kissan paskoja ja koivunlehtiä ;D
Jos tekee korjaamon niin sama se on vaikka heti aluksi toisi lattialle Tuhti-kärryllisen vanhoja akkuja, trasseleita ja ruostuneita raidetangonpäitä :D
ja karhun papanoita,karhu pullon korkkeja :D
-
Tällä hetkellä on kylmän hallin lattiana asfaltti, mutta tarkoituksena olisi muuttaa halli lämpimäksi korjaamoksi ja lattia pitäisi olla tasainen helposti puhdistettava. Ehdotuksia mitä voisi asflatin päälle laittaa?
Finn-Foam 50mm alle, on vähän hintava mutta ei painu ainakaan kuten styrox.
Reilu verkotus, vahvista nurkat ja oviaukko. Laita sinne laattaan vesiputket jos tiedät ettei haittaa harrastustoimintaa. Laatan tekisin 15cm.
Pintaan esim. Mastertop400, tärkeää on se että hommat sitten sävytettyä tavaraa. Itsellä hallissa kirkaan harmaa, valo heijastuu hienosti takaisin sen sijaan että lattia imisi sen.
Epoksit yms pinnoitteet unohda kun kerran voit vaikuttaa itse laatan rakenteeseen.
Viimesenä käytännön vinkkinä, jos tulee nosto-ovi tai varaus sille, laita aukon kohdalle, sisäpuolelle oven kohtaan lämmityskaapeli. Ei sitäkään tarvi kytkeä mutta ei maksa paljoa ja on hyvä varokonsti jäätymistä vastaan
-
Kaavilla aloitti eristetehdas just nyt ja paikallinen X-maatalous myy pintavikaisia halvalla. Jos mä tekisin nyt lattioita niin tuolta hakisin :o
-
Tällä hetkellä on kylmän hallin lattiana asfaltti, mutta tarkoituksena olisi muuttaa halli lämpimäksi korjaamoksi ja lattia pitäisi olla tasainen helposti puhdistettava. Ehdotuksia mitä voisi asflatin päälle laittaa?
Finn-Foam 50mm alle, on vähän hintava mutta ei painu ainakaan kuten styrox.
Reilu verkotus, vahvista nurkat ja oviaukko. Laita sinne laattaan vesiputket jos tiedät ettei haittaa harrastustoimintaa. Laatan tekisin 15cm.
Pintaan esim. Mastertop400, tärkeää on se että hommat sitten sävytettyä tavaraa. Itsellä hallissa kirkaan harmaa, valo heijastuu hienosti takaisin sen sijaan että lattia imisi sen.
Epoksit yms pinnoitteet unohda kun kerran voit vaikuttaa itse laatan rakenteeseen.
Viimesenä käytännön vinkkinä, jos tulee nosto-ovi tai varaus sille, laita aukon kohdalle, sisäpuolelle oven kohtaan lämmityskaapeli. Ei sitäkään tarvi kytkeä mutta ei maksa paljoa ja on hyvä varokonsti jäätymistä vastaan
Lattialämmityksen pölyongelman vuoksi pitäisi olla helposti harjattava laattia? Riittääkö Mastertop?
-
Kyllä se ainakin ittellä on hyvin mennyt.
Sekin on varmasti hieman siitä kiinni miten se pinta hierretään. Tuossakin on kulkuoven kohta jätetty tarkoituksella hieman karheammaksi jotta ei liukastuisi ulkoa tullessa, isot pinnat on sitten vedetty ihan sileäksi.
-
Kyllä se ainakin ittellä on hyvin mennyt.
Sekin on varmasti hieman siitä kiinni miten se pinta hierretään. Tuossakin on kulkuoven kohta jätetty tarkoituksella hieman karheammaksi jotta ei liukastuisi ulkoa tullessa, isot pinnat on sitten vedetty ihan sileäksi.
On erittäin paljon kiinni hiertämisestä, mulla on kylmässä hallissa tosi sileäksi hierretty lattia.
Uskomattoman helppo siivota, pehmeä harja liikkuu kevyesti ja tavara pysyy harjan edessä. Harjaaminen ei edes oikein tunnu harjaamiselta verrattuna johonkin karheaan lattiaan.
Talvella tuo ei niin kauhean kiva ole, trukin pyörissä kun tulee lunta sisään osaa sopivalla kelillä olla ihan uskomattoman liukas... Vanhaan navettaan kun tehtiin pieni varastotila lattiamiehet teki sen sitten tarkoituksella hiukan karheaksi.
Tuossa on kyllä muuten kylällä yhdessä lämpimässä korjaamo hallissa asfaltti lattiana.
-
Kyllä se ainakin ittellä on hyvin mennyt.
Sekin on varmasti hieman siitä kiinni miten se pinta hierretään. Tuossakin on kulkuoven kohta jätetty tarkoituksella hieman karheammaksi jotta ei liukastuisi ulkoa tullessa, isot pinnat on sitten vedetty ihan sileäksi.
On erittäin paljon kiinni hiertämisestä, mulla on kylmässä hallissa tosi sileäksi hierretty lattia.
Uskomattoman helppo siivota, pehmeä harja liikkuu kevyesti ja tavara pysyy harjan edessä. Harjaaminen ei edes oikein tunnu harjaamiselta verrattuna johonkin karheaan lattiaan.
Talvella tuo ei niin kauhean kiva ole, trukin pyörissä kun tulee lunta sisään osaa sopivalla kelillä olla ihan uskomattoman liukas... Vanhaan navettaan kun tehtiin pieni varastotila lattiamiehet teki sen sitten tarkoituksella hiukan karheaksi.
Tuossa on kyllä muuten kylällä yhdessä lämpimässä korjaamo hallissa asfaltti lattiana.
ettei olis kuitenki petonia josta on ajan kans tullu asvaltin näköstä?
-
Tuossa on muuten semmonen huomioitava seikka, kun pinnotusta valitaan, että mahdollinen öljyjen ja rasvojen kanssa lutraaminen saattaa tehdä siitä onnettomuusherkän ;D
-
Kun laitat lattialämmitysputkia tai sähkölämmityskaapelia niin huomio mahdolliset kiinnityspaikat lattiaan mm. autonosturi ym sellaiset,saa ne putkien paikat selville valmiistakin lattiasta lämpökameralla mutta se maksaa .Piirrä tarkka kartta lattiasta ja kierrä kiinnityspaikat putkilla niin johan on helppo ropata autonosturi paikalleen. Autonostureita saa halvalla nykyään alle kolme tonnia.Veljenpoika osti sellaisen ja on pelannut tosi hyvin.
Viemäri kannattaa laittaa jotta saa lumensulamisvedet pois.
Laita niihin vain putket älä kaivoja koska viranomaiset tulkitsee että hallisa on viemäri ja siitä alkaa öljynerotuskaivo rumpa.
Sano rakennustarkastajalle että reiän koneiden korjausta varten eli saa vaikka ketjutaljalle tai muulle vetölaitteelle ankkuripaikan.
Piilota ulkona poistopää hyvin ettei tarkastaja nää.
-
Tällä hetkellä on kylmän hallin lattiana asfaltti, mutta tarkoituksena olisi muuttaa halli lämpimäksi korjaamoksi ja lattia pitäisi olla tasainen helposti puhdistettava. Ehdotuksia mitä voisi asflatin päälle laittaa?
Finn-Foam 50mm alle, on vähän hintava mutta ei painu ainakaan kuten styrox.
Reilu verkotus, vahvista nurkat ja oviaukko. Laita sinne laattaan vesiputket jos tiedät ettei haittaa harrastustoimintaa. Laatan tekisin 15cm.
Pintaan esim. Mastertop400, tärkeää on se että hommat sitten sävytettyä tavaraa. Itsellä hallissa kirkaan harmaa, valo heijastuu hienosti takaisin sen sijaan että lattia imisi sen.
Epoksit yms pinnoitteet unohda kun kerran voit vaikuttaa itse laatan rakenteeseen.
Viimesenä käytännön vinkkinä, jos tulee nosto-ovi tai varaus sille, laita aukon kohdalle, sisäpuolelle oven kohtaan lämmityskaapeli. Ei sitäkään tarvi kytkeä mutta ei maksa paljoa ja on hyvä varokonsti jäätymistä vastaan
Lattialämmityksen pölyongelman vuoksi pitäisi olla helposti harjattava laattia? Riittääkö Mastertop?
Tuossa on hyviä vinkkejä. Säästää voit kun laitat vain 30mm finfoamin. Ja kymmensenttinen laatta kestää kyllä. Pinnoituksen saat halvalla kun sekoittelet vanhoja öljymaalinloppuja yhteen, haet vielä lopuksi tarvittaessa jotain sävyn muuttamiseksi paremmaksi, lisäät 50% tärpättiä ja melot lattialle. :)
-
Meillä on hallin lattiassa pyökkiparketti.
-
Kyllä se ainakin ittellä on hyvin mennyt.
Sekin on varmasti hieman siitä kiinni miten se pinta hierretään. Tuossakin on kulkuoven kohta jätetty tarkoituksella hieman karheammaksi jotta ei liukastuisi ulkoa tullessa, isot pinnat on sitten vedetty ihan sileäksi.
On erittäin paljon kiinni hiertämisestä, mulla on kylmässä hallissa tosi sileäksi hierretty lattia.
Uskomattoman helppo siivota, pehmeä harja liikkuu kevyesti ja tavara pysyy harjan edessä. Harjaaminen ei edes oikein tunnu harjaamiselta verrattuna johonkin karheaan lattiaan.
Talvella tuo ei niin kauhean kiva ole, trukin pyörissä kun tulee lunta sisään osaa sopivalla kelillä olla ihan uskomattoman liukas... Vanhaan navettaan kun tehtiin pieni varastotila lattiamiehet teki sen sitten tarkoituksella hiukan karheaksi.
Tuossa on kyllä muuten kylällä yhdessä lämpimässä korjaamo hallissa asfaltti lattiana.
ettei olis kuitenki petonia josta on ajan kans tullu asvaltin näköstä?
Ei ole betonkia, ihan asfalttilattia on.
Sen verran aloin kyllä itsekkin epäilemään että täytyi päivällä soittaa ja varmistaa asia kaverilta joka on ko. hallissa työskennellyt.
-
Tällä hetkellä on kylmän hallin lattiana asfaltti, mutta tarkoituksena olisi muuttaa halli lämpimäksi korjaamoksi ja lattia pitäisi olla tasainen helposti puhdistettava. Ehdotuksia mitä voisi asflatin päälle laittaa?
Finn-Foam 50mm alle, on vähän hintava mutta ei painu ainakaan kuten styrox.
Reilu verkotus, vahvista nurkat ja oviaukko. Laita sinne laattaan vesiputket jos tiedät ettei haittaa harrastustoimintaa. Laatan tekisin 15cm.
Pintaan esim. Mastertop400, tärkeää on se että hommat sitten sävytettyä tavaraa. Itsellä hallissa kirkaan harmaa, valo heijastuu hienosti takaisin sen sijaan että lattia imisi sen.
Epoksit yms pinnoitteet unohda kun kerran voit vaikuttaa itse laatan rakenteeseen.
Viimesenä käytännön vinkkinä, jos tulee nosto-ovi tai varaus sille, laita aukon kohdalle, sisäpuolelle oven kohtaan lämmityskaapeli. Ei sitäkään tarvi kytkeä mutta ei maksa paljoa ja on hyvä varokonsti jäätymistä vastaan
Lattialämmityksen pölyongelman vuoksi pitäisi olla helposti harjattava laattia? Riittääkö Mastertop?
Tuossa on hyviä vinkkejä. Säästää voit kun laitat vain 30mm finfoamin. Ja kymmensenttinen laatta kestää kyllä. Pinnoituksen saat halvalla kun sekoittelet vanhoja öljymaalinloppuja yhteen, haet vielä lopuksi tarvittaessa jotain sävyn muuttamiseksi paremmaksi, lisäät 50% tärpättiä ja melot lattialle. :)
Jos kerran tekee, niin tekee kerralla kunnolla eikä tee mitään savolaista "olipa ilo säästää" tyyppistä ratkaisua.
Harvemmin olen kuullut kenenkään sanovan "Voi *****! Oiskohan tuo laatta kestänyt jos olisi jättänyt sen pari senttiä ohuemmaksi?!?"
Toisinpäin kylläkin.
Mikä helvetin järki on muuten maalata uusi lattia perseelleen kun sen voi Masterilla laittaa kerralla kuntoon. ???
:D
-
Kyllä se ainakin ittellä on hyvin mennyt.
Sekin on varmasti hieman siitä kiinni miten se pinta hierretään. Tuossakin on kulkuoven kohta jätetty tarkoituksella hieman karheammaksi jotta ei liukastuisi ulkoa tullessa, isot pinnat on sitten vedetty ihan sileäksi.
On erittäin paljon kiinni hiertämisestä, mulla on kylmässä hallissa tosi sileäksi hierretty lattia.
Uskomattoman helppo siivota, pehmeä harja liikkuu kevyesti ja tavara pysyy harjan edessä. Harjaaminen ei edes oikein tunnu harjaamiselta verrattuna johonkin karheaan lattiaan.
Talvella tuo ei niin kauhean kiva ole, trukin pyörissä kun tulee lunta sisään osaa sopivalla kelillä olla ihan uskomattoman liukas... Vanhaan navettaan kun tehtiin pieni varastotila lattiamiehet teki sen sitten tarkoituksella hiukan karheaksi.
Tuossa on kyllä muuten kylällä yhdessä lämpimässä korjaamo hallissa asfaltti lattiana.
ettei olis kuitenki petonia josta on ajan kans tullu asvaltin näköstä?
Ei ole betonkia, ihan asfalttilattia on.
Sen verran aloin kyllä itsekkin epäilemään että täytyi päivällä soittaa ja varmistaa asia kaverilta joka on ko. hallissa työskennellyt.
pest-hallin lattiassa olen asvaltin nähny, ku paikallisella sahalla oli halli tehty asvalttikentälle..
-
Tällä hetkellä on kylmän hallin lattiana asfaltti, mutta tarkoituksena olisi muuttaa halli lämpimäksi korjaamoksi ja lattia pitäisi olla tasainen helposti puhdistettava. Ehdotuksia mitä voisi asflatin päälle laittaa?
Finn-Foam 50mm alle, on vähän hintava mutta ei painu ainakaan kuten styrox.
Reilu verkotus, vahvista nurkat ja oviaukko. Laita sinne laattaan vesiputket jos tiedät ettei haittaa harrastustoimintaa. Laatan tekisin 15cm.
Pintaan esim. Mastertop400, tärkeää on se että hommat sitten sävytettyä tavaraa. Itsellä hallissa kirkaan harmaa, valo heijastuu hienosti takaisin sen sijaan että lattia imisi sen.
Epoksit yms pinnoitteet unohda kun kerran voit vaikuttaa itse laatan rakenteeseen.
Viimesenä käytännön vinkkinä, jos tulee nosto-ovi tai varaus sille, laita aukon kohdalle, sisäpuolelle oven kohtaan lämmityskaapeli. Ei sitäkään tarvi kytkeä mutta ei maksa paljoa ja on hyvä varokonsti jäätymistä vastaan
Lattialämmityksen pölyongelman vuoksi pitäisi olla helposti harjattava laattia? Riittääkö Mastertop?
Tuossa on hyviä vinkkejä. Säästää voit kun laitat vain 30mm finfoamin. Ja kymmensenttinen laatta kestää kyllä. Pinnoituksen saat halvalla kun sekoittelet vanhoja öljymaalinloppuja yhteen, haet vielä lopuksi tarvittaessa jotain sävyn muuttamiseksi paremmaksi, lisäät 50% tärpättiä ja melot lattialle. :)
Jos kerran tekee, niin tekee kerralla kunnolla eikä tee mitään savolaista "olipa ilo säästää" tyyppistä ratkaisua.
Harvemmin olen kuullut kenenkään sanovan "Voi *****! Oiskohan tuo laatta kestänyt jos olisi jättänyt sen pari senttiä ohuemmaksi?!?"
Toisinpäin kylläkin.
Mikä helvetin järki on muuten maalata uusi lattia perseelleen kun sen voi Masterilla laittaa kerralla kuntoon. ???
:D
Järki tulee siitä että tekee tarkoituksenmukaisen rakenteen. Jos on ratkaisu kalliimpi niin sille pitäisi saada silloin vastaavasti lisäarvoa.
Meinaatko että 10 senttinen teräsbetonilaatta ei kestä? Luuletko että matalalämpöisen korjaamohallin lattian eristyksenä pitäisi olla finfoamia enemmän kun kolme senttiä?
Tuosta mastertopista minä en tiedä kun kokemusta ei ole, kirkas lattia kyllä tuo lisäarvoa valaistuksen ja puhtaanapidon muodossa. Mastertopilla tehty lattia on kyllä hyvä. Mutta pölyn sitomiseen riittää hyvin pieni maalikerroskin, lisäksi lattia ei tällöin ole kovin liukas joskin puhdistettavuus taas kärsii. :D
-
Paitsi että maalipinnat ei kestä liottimia ja bensaa ja öljyä eikä mekaanista kulutusta. Mitähän tarkoituksen mukaista tuossa on jos tehdään korjaamotilaa. ???
Sitä minä vaan että kun se lattia tehdään kuitenkin +15 vuodeksi niin tekee sen heti kunnolla.
100 neliötä (ihan vaan heittona) = 120€ per sentti noin karkeasti. Jos siitä laatasta tekee kunnollisen (10cm->15cm), lisäkulu huikeat 620€. Betonin hinta kaikestaan ~1800€
Sliippaus + hierto 10€ neliö. Mastertopin laittoa ei kannata ruveta yrittämään itse kun se pitää muutenkin hiertää koneella että tulee hyvä. 1000€ työt siis + matkakulut päälle jos ei ihan vieressä asu.
Itse mastertop 400 varmaankin tämän päivän hinta ~750€ tuolle alalle, riippuu paljonko laittaa.
Verkot ja raudoitustavarat 800€
Putket ja jakotukki... ~1500€ + 300€ kun putkari käy laittamassa tukin ja paineistaa
Se vastus oviaukolle, 150€ termostaatin kanssa
Finn-Foam 50mm ~700€ - Finn-Foam 30mm ~450€
Eli koko paketti, ilman kaivoa tosin maksaisi mun laskujen mukaan sadalle neliölle verollisena vajaa 7000€.
Sitten kaikki saa tinkiä kykyjensä mukaan, hinnat on enimmäkseen lonkalta vedetty, joku totuus ehkä löytyy.
Eristeen tai laatan paksuudesta ei ainakaan kannata säästää, se nyt varmaan tulee selväksi, niillä ei ole kokonaiskulussa suurta merkitystä.
-
Paitsi että maalipinnat ei kestä liottimia ja bensaa ja öljyä eikä mekaanista kulutusta. Mitähän tarkoituksen mukaista tuossa on jos tehdään korjaamotilaa. ???
Sitä minä vaan että kun se lattia tehdään kuitenkin +15 vuodeksi niin tekee sen heti kunnolla.
100 neliötä (ihan vaan heittona) = 120€ per sentti noin karkeasti. Jos siitä laatasta tekee kunnollisen (10cm->15cm), lisäkulu huikeat 620€. Betonin hinta kaikestaan ~1800€
Sliippaus + hierto 10€ neliö. Mastertopin laittoa ei kannata ruveta yrittämään itse kun se pitää muutenkin hiertää koneella että tulee hyvä. 1000€ työt siis + matkakulut päälle jos ei ihan vieressä asu.
Itse mastertop 400 varmaankin tämän päivän hinta ~750€ tuolle alalle, riippuu paljonko laittaa.
Verkot ja raudoitustavarat 800€
Putket ja jakotukki... ~1500€ + 300€ kun putkari käy laittamassa tukin ja paineistaa
Se vastus oviaukolle, 150€ termostaatin kanssa
Finn-Foam 50mm ~700€ - Finn-Foam 30mm ~450€
Eli koko paketti, ilman kaivoa tosin maksaisi mun laskujen mukaan sadalle neliölle verollisena vajaa 7000€.
Sitten kaikki saa tinkiä kykyjensä mukaan, hinnat on enimmäkseen lonkalta vedetty, joku totuus ehkä löytyy.
Eristeen tai laatan paksuudesta ei ainakaan kannata säästää, se nyt varmaan tulee selväksi, niillä ei ole kokonaiskulussa suurta merkitystä.
No kestää ne maalit pellikatolla ja paskakärryssäkin. Puhdistustinnerinkin kestää. Mutta henkilökohtaisista valinnoista ja mieltymyksistä on tietysti kysymys, yhtään parempia remontteja ei tehdä kahdentuhannen lattialla kun seitsemän tuhannen MUTTA ei huonompiakaan jos tekijä on sama :D
Betonilaatasta vielä, minulla on iso laatta, K30, joka on ohuimmillaan 9 senttiä paksu, 6mm verkolla ja alla 50 mm lattiastyrox. Ikää kymmenen vuotta ja vielä on kestänyt hyvin vaikka kaikilla mahdollisilla koneilla on rallattu.
-
Paitsi että maalipinnat ei kestä liottimia ja bensaa ja öljyä eikä mekaanista kulutusta. Mitähän tarkoituksen mukaista tuossa on jos tehdään korjaamotilaa. ???
Sitä minä vaan että kun se lattia tehdään kuitenkin +15 vuodeksi niin tekee sen heti kunnolla.
100 neliötä (ihan vaan heittona) = 120€ per sentti noin karkeasti. Jos siitä laatasta tekee kunnollisen (10cm->15cm), lisäkulu huikeat 620€. Betonin hinta kaikestaan ~1800€
Sliippaus + hierto 10€ neliö. Mastertopin laittoa ei kannata ruveta yrittämään itse kun se pitää muutenkin hiertää koneella että tulee hyvä. 1000€ työt siis + matkakulut päälle jos ei ihan vieressä asu.
Itse mastertop 400 varmaankin tämän päivän hinta ~750€ tuolle alalle, riippuu paljonko laittaa.
Verkot ja raudoitustavarat 800€
Putket ja jakotukki... ~1500€ + 300€ kun putkari käy laittamassa tukin ja paineistaa
Se vastus oviaukolle, 150€ termostaatin kanssa
Finn-Foam 50mm ~700€ - Finn-Foam 30mm ~450€
Eli koko paketti, ilman kaivoa tosin maksaisi mun laskujen mukaan sadalle neliölle verollisena vajaa 7000€.
Sitten kaikki saa tinkiä kykyjensä mukaan, hinnat on enimmäkseen lonkalta vedetty, joku totuus ehkä löytyy.
Eristeen tai laatan paksuudesta ei ainakaan kannata säästää, se nyt varmaan tulee selväksi, niillä ei ole kokonaiskulussa suurta merkitystä.
No kestää ne maalit pellikatolla ja paskakärryssäkin. Puhdistustinnerinkin kestää. Mutta henkilökohtaisista valinnoista ja mieltymyksistä on tietysti kysymys, yhtään parempia remontteja ei tehdä kahdentuhannen lattialla kun seitsemän tuhannen MUTTA ei huonompiakaan jos tekijä on sama :D
Betonilaatasta vielä, minulla on iso laatta, K30, joka on ohuimmillaan 9 senttiä paksu, 6mm verkolla ja alla 50 mm lattiastyrox. Ikää kymmenen vuotta ja vielä on kestänyt hyvin vaikka kaikilla mahdollisilla koneilla on rallattu.
mutta hauskuushan on siinä että koskaan ei tiiä mitä 5-20 vuoden päästä tarvii. mieki olen sen kunnolla tekemisen kannalla, sentti kaks valussa ei merkka rahallisesti juuri mitään. samon ovista tahtoo aina tulla liian pieniä ja hallista matalia.. mistäs sen tietää vaikka joskus tarvii 20 tn pyöräkone ajaa sisälle..
-
Kannattaa muuten viisaammilta varmistaa miten styrox/uretaanilevy kestää asfaltin päällä.
Meinaan ennen ainakin eristeet suli liuottimien ythteydessä :o
-
Kannattaa muuten viisaammilta varmistaa miten styrox/uretaanilevy kestää asfaltin päällä.
Meinaan ennen ainakin eristeet suli liuottimien ythteydessä :o
Toi on ihan hyvä pointti. Styrox on herkkä liuottimille yms. Kokeilkaa vaikka spraymaalia stroxiin, sulaa ihan kivasti.
-
Kannattaa muuten viisaammilta varmistaa miten styrox/uretaanilevy kestää asfaltin päällä.
Meinaan ennen ainakin eristeet suli liuottimien ythteydessä :o
Tuossa mietin että minkälaista asfaltti on piikata?
Rautojahan siinä ei ole kiusana niinkuin betonissa ja muutenkin pehmeämpää.
Meinaan vaan että jos kunnolla aikoo tehdä niin maakiila koneen päivävuokra on muutamia kymppejä ja päivässä hakkaa auki, jos vain kunto riittää, koko ison alan lattiaa..
-
Kannattaa muuten viisaammilta varmistaa miten styrox/uretaanilevy kestää asfaltin päällä.
Meinaan ennen ainakin eristeet suli liuottimien ythteydessä :o
Tuossa mietin että minkälaista asfaltti on piikata?
Rautojahan siinä ei ole kiusana niinkuin betonissa ja muutenkin pehmeämpää.
Meinaan vaan että jos kunnolla aikoo tehdä niin maakiila koneen päivävuokra on muutamia kymppejä ja päivässä hakkaa auki, jos vain kunto riittää, koko ison alan lattiaa..
Tartte ku puskea trukkipiikit alle ja nostella pois. Jos haluaa sievissä paloissa pois niin asfalttileikkuri vuokralle, ruuduttaa sillä lattian ja nostelee sitten trukkipiikeillä pois. Ainakin pihasta sai asfaltin pois ihan vaan pelkillä trukkipiikeillä...
-
Kannattaa muuten viisaammilta varmistaa miten styrox/uretaanilevy kestää asfaltin päällä.
Meinaan ennen ainakin eristeet suli liuottimien ythteydessä :o
Tuossa mietin että minkälaista asfaltti on piikata?
Rautojahan siinä ei ole kiusana niinkuin betonissa ja muutenkin pehmeämpää.
Meinaan vaan että jos kunnolla aikoo tehdä niin maakiila koneen päivävuokra on muutamia kymppejä ja päivässä hakkaa auki, jos vain kunto riittää, koko ison alan lattiaa..
Tartte ku puskea trukkipiikit alle ja nostella pois. Jos haluaa sievissä paloissa pois niin asfalttileikkuri vuokralle, ruuduttaa sillä lattian ja nostelee sitten trukkipiikeillä pois. Ainakin pihasta sai asfaltin pois ihan vaan pelkillä trukkipiikeillä...
Lantalan edustalla ei edes huomannu kun pihtikauha luisti asfaltin reunan alle.
-
Tuossa mietin että minkälaista asfaltti on piikata?
Rautojahan siinä ei ole kiusana niinkuin betonissa ja muutenkin pehmeämpää.
Meinaan vaan että jos kunnolla aikoo tehdä niin maakiila koneen päivävuokra on muutamia kymppejä ja päivässä hakkaa auki, jos vain kunto riittää, koko ison alan lattiaa..
Tartte ku puskea trukkipiikit alle ja nostella pois. Jos haluaa sievissä paloissa pois niin asfalttileikkuri vuokralle, ruuduttaa sillä lattian ja nostelee sitten trukkipiikeillä pois. Ainakin pihasta sai asfaltin pois ihan vaan pelkillä trukkipiikeillä...
Lantalan edustalla ei edes huomannu kun pihtikauha luisti asfaltin reunan alle.
Joo, jotain tuollaista ajattelinkin.
Itse kyllä purkaisin sen asfaltin pois alta kerran noin helpolla onnistuu.
-
Paitsi että maalipinnat ei kestä liottimia ja bensaa ja öljyä eikä mekaanista kulutusta. Mitähän tarkoituksen mukaista tuossa on jos tehdään korjaamotilaa. ???
Sitä minä vaan että kun se lattia tehdään kuitenkin +15 vuodeksi niin tekee sen heti kunnolla.
100 neliötä (ihan vaan heittona) = 120€ per sentti noin karkeasti. Jos siitä laatasta tekee kunnollisen (10cm->15cm), lisäkulu huikeat 620€. Betonin hinta kaikestaan ~1800€
Sliippaus + hierto 10€ neliö. Mastertopin laittoa ei kannata ruveta yrittämään itse kun se pitää muutenkin hiertää koneella että tulee hyvä. 1000€ työt siis + matkakulut päälle jos ei ihan vieressä asu.
Itse mastertop 400 varmaankin tämän päivän hinta ~750€ tuolle alalle, riippuu paljonko laittaa.
Verkot ja raudoitustavarat 800€
Putket ja jakotukki... ~1500€ + 300€ kun putkari käy laittamassa tukin ja paineistaa
Se vastus oviaukolle, 150€ termostaatin kanssa
Finn-Foam 50mm ~700€ - Finn-Foam 30mm ~450€
Eli koko paketti, ilman kaivoa tosin maksaisi mun laskujen mukaan sadalle neliölle verollisena vajaa 7000€.
Sitten kaikki saa tinkiä kykyjensä mukaan, hinnat on enimmäkseen lonkalta vedetty, joku totuus ehkä löytyy.
Eristeen tai laatan paksuudesta ei ainakaan kannata säästää, se nyt varmaan tulee selväksi, niillä ei ole kokonaiskulussa suurta merkitystä.
No kestää ne maalit pellikatolla ja paskakärryssäkin. Puhdistustinnerinkin kestää. Mutta henkilökohtaisista valinnoista ja mieltymyksistä on tietysti kysymys, yhtään parempia remontteja ei tehdä kahdentuhannen lattialla kun seitsemän tuhannen MUTTA ei huonompiakaan jos tekijä on sama :D
Betonilaatasta vielä, minulla on iso laatta, K30, joka on ohuimmillaan 9 senttiä paksu, 6mm verkolla ja alla 50 mm lattiastyrox. Ikää kymmenen vuotta ja vielä on kestänyt hyvin vaikka kaikilla mahdollisilla koneilla on rallattu.
mutta hauskuushan on siinä että koskaan ei tiiä mitä 5-20 vuoden päästä tarvii. mieki olen sen kunnolla tekemisen kannalla, sentti kaks valussa ei merkka rahallisesti juuri mitään. samon ovista tahtoo aina tulla liian pieniä ja hallista matalia.. mistäs sen tietää vaikka joskus tarvii 20 tn pyöräkone ajaa sisälle..
Joo onhan se tietysti niinkin mutta köyhälle kun kaikki tahtoo olla kallista...Minusta nuo renen vinkit kautta linjan on hyviä!
-
Paitsi että maalipinnat ei kestä liottimia ja bensaa ja öljyä eikä mekaanista kulutusta. Mitähän tarkoituksen mukaista tuossa on jos tehdään korjaamotilaa. ???
Sitä minä vaan että kun se lattia tehdään kuitenkin +15 vuodeksi niin tekee sen heti kunnolla.
100 neliötä (ihan vaan heittona) = 120€ per sentti noin karkeasti. Jos siitä laatasta tekee kunnollisen (10cm->15cm), lisäkulu huikeat 620€. Betonin hinta kaikestaan ~1800€
Sliippaus + hierto 10€ neliö. Mastertopin laittoa ei kannata ruveta yrittämään itse kun se pitää muutenkin hiertää koneella että tulee hyvä. 1000€ työt siis + matkakulut päälle jos ei ihan vieressä asu.
Itse mastertop 400 varmaankin tämän päivän hinta ~750€ tuolle alalle, riippuu paljonko laittaa.
Verkot ja raudoitustavarat 800€
Putket ja jakotukki... ~1500€ + 300€ kun putkari käy laittamassa tukin ja paineistaa
Se vastus oviaukolle, 150€ termostaatin kanssa
Finn-Foam 50mm ~700€ - Finn-Foam 30mm ~450€
Eli koko paketti, ilman kaivoa tosin maksaisi mun laskujen mukaan sadalle neliölle verollisena vajaa 7000€.
Sitten kaikki saa tinkiä kykyjensä mukaan, hinnat on enimmäkseen lonkalta vedetty, joku totuus ehkä löytyy.
Eristeen tai laatan paksuudesta ei ainakaan kannata säästää, se nyt varmaan tulee selväksi, niillä ei ole kokonaiskulussa suurta merkitystä.
No kestää ne maalit pellikatolla ja paskakärryssäkin. Puhdistustinnerinkin kestää. Mutta henkilökohtaisista valinnoista ja mieltymyksistä on tietysti kysymys, yhtään parempia remontteja ei tehdä kahdentuhannen lattialla kun seitsemän tuhannen MUTTA ei huonompiakaan jos tekijä on sama :D
Betonilaatasta vielä, minulla on iso laatta, K30, joka on ohuimmillaan 9 senttiä paksu, 6mm verkolla ja alla 50 mm lattiastyrox. Ikää kymmenen vuotta ja vielä on kestänyt hyvin vaikka kaikilla mahdollisilla koneilla on rallattu.
mutta hauskuushan on siinä että koskaan ei tiiä mitä 5-20 vuoden päästä tarvii. mieki olen sen kunnolla tekemisen kannalla, sentti kaks valussa ei merkka rahallisesti juuri mitään. samon ovista tahtoo aina tulla liian pieniä ja hallista matalia.. mistäs sen tietää vaikka joskus tarvii 20 tn pyöräkone ajaa sisälle..
Joo onhan se tietysti niinkin mutta köyhälle kun kaikki tahtoo olla kallista...Minusta nuo renen vinkit kautta linjan on hyviä!
Perseaukisten ei kannata/tarvi rakentaa lämmintä korjaamoa. Eikä köyhän muutenkaan ostaa/tehdä halpaa. On se nyt kumma että on jotenkin fiksua että esim neuvotaan tekemään ohuempi laatta.
Se on justiin niinkus M.Lahti meinas, ei sitä tiedä mitä huominen tuo tullessaan!!
Vielä jo oikeen fiksusti tekee, niin kuorii tosiaan asfaltin pois kuten viksummat neuvo, en itse tuota sulamista tajunnut.
Sitten yhteen nurkkaan, vaikkapa 5*3 metrin alalle 2-kerros raudoitus ja 25-30cm laatta ilman sitä vesikiertoa! On sitten pohjat kunnossa jos tarvii jotakin puristinta tai muuta metallikonetta laittaa.
:D
-
Minkä ***** takia se asfaltointi pitäisi purkaa pois? Laittaa rakennusmuovin tai varmuuden maksimoidessaan kattohuovan väliin. Se on sinällään tosi juttu että liuottimet syö finnfoamia. Joskus koitin liimata bostikilla ja hävisi alta. Irtoaako vanhasta asfaltista mitään, onkin sitten toinen juttu. Asfaltin päälle ei tarvitse kovinkaan paksua laattaa, että kestää vaikka tankin. Eriste, raudoistus ja mahdollinen lattialämmitys tarkoittaa minimissään kymmentä senttiä. Mutta varmasti kestää.
-
Onko tuossa alkuperäsessä lattiassa muuten raudoitus myös ??? Siis tuossa asfalttilattiassa.
-
Onko tuossa alkuperäsessä lattiassa muuten raudoitus myös ??? Siis tuossa asfalttilattiassa.
Mites jos vetäisi hyvin lievällä betonilla ja 5mm verkolla 6cm kuoren asfaltin päälle, ”oikaisu" ja peruskaatojen muotoilu siis. Sitten FF ja siihen päälle 15cm valu.
Alkaako kestämään ydinsodan? :D
-
Kyllä minä olisin kanssa sen puiolesta, että asfaltin päälle muovi, sitten 30 mm. foamia ja betoni. 10 cm riittää " yleiskäyttöön", mutta kannattaa funtsata, josko johonkin kohtiin laittaisi 20 senttiä. Itselle tuli tämä eteen, kun hommasin puominosturin. Piti pultata se kiila-ankkureilla lattiaan, mutta paljonpa siinä kiilailet, kun pora menee läpi valusta kun vasta pitäis alkaa se pitävä osa.. oikeastaan, siihen paksumpaan valuun kannattasi jättää kunnolla muuhun verkkoon kiinnitetyt metallitartunnat jotka tulee pintaan, vois sitten siitä jatkaa hitsaamalla mitä vaan.
Eli nyt katse 20 vuoden päähän; " tuohon vois joskus laittaa sen härpäkkeen"..
-
Voi hitsin pimpulat! :D :D :D :D
Yleensä olen kyllä itsekin kunnollisen rakentamisen kannalla mutta kyllä rakenne pitää olla tarkoituksenmukainen. Jos yksittäiseen hommaan käyttää tuhansia euroja ilman että niille saa lisäarvoa ja tämän tekee usein niin olisi sen rahan voinut paremminkin käyttää :D
Jos lämmitys on jatkuvaa ja halutaan lattialämmitys ja korkea sisälämpötila niin silloin paksumpi eristys ehkä on paikallaan. Ei noita kuitenkaan tiämmä tehdä aina teollisuushalleissakaan. Ja jos sydämessään tuntee että lattia ei kestä niin kai silloin tekee paksumpaa laattaa ja laittaa enemmän rautaa.
Yleisimmin korjaamohallin puutteet tulee vastaan matalana kattona ja ovena tai muuten pienenä oviaukkona. Kokokin usein jää pieneksi kun tavaraa kerääntyy ja koneet kasvaa, lattian kestävyys harvoin tulee vastaan. Jos on itselle tehnyt ylihintaisen lattian niin kai sitä on pakko silloin suositella muillekin ::)
Tuo kannattaa myös harkita tarvitseeko lattialämmitystä välttämättä, jos riittäisikin halpa lämminilmakehitin ja pinnoite suoraan tuon asfaltin päälle. Joka tapauksessa välillä tulee tarve saada halliin reilusti lämpöä äkkiä jos maalaa jotain isompaa. Tai vaikka tekee jotain lasikuidusta.
Itselläni on hallissa vain raudoitettu betonilattia ilman eristyksiä, 30m2 on vain murskeella että saa tarvittaessa jotain siihen tehtyä mutta sekin on tömppääntynyt niin että saa pumppukärryillä siirreltyä kamoja siitä yli. Tuo on tarkoituksenmukainen minulle :)
-
Onko tuossa alkuperäsessä lattiassa muuten raudoitus myös ??? Siis tuossa asfalttilattiassa.
Ei oo raudoitusta.
-
Kuten rene kirjoitti harvassa paikassa lattia on pettänyt. vaan muuten tila on käynyt soveltumattomaksi kyseiseen tarpeeseen.
Itse sillä kannalla jos rakentaa niin tekee hyvin. Tietenkin ylirakentamista kannattaa välttää. Lattian vahvuudeksi laittaisin jotain 12cm keskimäärin normaalissa maataloudessa. .
Itse betoni on varsin haurasta kestämään taivutusta. Betonin lujuus ja sitkeys saadaan aikaan raudoituksella. Myös maaperän tiivistys on aika olennainen asia jotta lattia ei murru.
Raudoitus voisi olla joko 6mm lanka 150 mm silmällä olevaa verkkoa. Niille kohdille joihin arvelee tarviivansa enemmän lujuutta niin voi heittää 8- 10mm puikkoa lisäksi. Yleensä hallin keskikohta ja laidoilla riittää pelkkä verkko jos ei niitä 100t rässejä sinne raijjaa.
Itsekkin vähän ihmettelen tuota lattialämmitystä konehallissa. Sukkasillaanko työ siellä tuohuatte.
Itse olen ajatellut puhallin radiaattoria. Kuivaa koneet huomattavasti nopeammin kun ilman on kierrossa. No nyt joku sanoo jotta pölyttää koko paikan tuo puhallin. Epäilenpä sitä kunhan suuntaa sen puhalluksen yläkautta eikä sen tarvii niin kovalla olla jotta tukka on putkella. Saa myös nopeasti lämmintä halliin jos tarvetta.
Varaajasta kun ottaa kierukan kautta lämmön niin voipi laittaa vaikka glykolit putkiin niin voipi jättää kylmilleen ja nopeasti puhaltimella lämpimäksi jos on vain lyhyaikaista tarvetta lämmittää. Lattian kautta lämpöä ei saa nopeasti halliin.
Lattian kuivamista tietysti joku mörmöttaa. Laittaa kaadot kohdalleen niin vesi poistuu viemäriin eikä aiheuta kosteus ongelmia rakenteisiin haihtuessaan.
-
Me ollaan tehty noita lattioiden pohjia yleisiin henkilökäytössä oleviin tiloihin useasti 8mm tuplaverkolla sekä 140mm laatalla. Autohalleihin sitten yksinkertainen 8mm verkko ja kuitubetonia sen 100mm. Ilman foamia tehdyissä on 200mm laatta sisätiloissa. Anturan reunaan irrotuskaistat ja laattaan 10-12mm vahvikkeet reunoille sekä pilastereiden ympärille. Liikuntasauman tarve kannattaa myös selvittää. 100 neliön tilassa tälle tuskin kuitenkaan on tarvetta. Nuo henkilökäytössä olevien tilojen laatat ovat hurjasti ylimitoitettuja, mutta näin ne kuitenkaan tavataan tehdä.
Verkkohan sijoitetaan n. 30mm päähän betonin pinnasta, suurempi rako johtaa halkeiluun ja pienemessä alkaa verkko näkyä läpi (ruostuminen). Ei pidä ihan millilleen tuota tulkita.
Ihan jos tarkkoja ollaan, niin tuon finnfoamin alle pitäisi kapillaarikatkot tehdä kosteusongelmien välttämiseksi. Mitään rakennusmuovia siihen asfaltin päälle ei pitäisi laittaa, koska se estää kosteuden liikkumisen maahan. Ongelma korostuu kun on lämmintä ja kosteaa. Kapillaarikatkon todellisen tarpeen näkee, kun purkaa asfaltin pois ja katsoo onko maa kosteaa vai kuivaa. Mikäli siellä on kuivaa, ei kapillaari-ilmiö todennäköisesti ylety laattaan asti eikä erillistä katkoa tarvitse tehdä. Rivien välistä voi lukea, että suosittelen asfaltin pois purkua.
-
Juttelin tänään suunnittelijan, rakennusmiehenä ollut kaveri vähitellen lukenut inssiksi, kanssa taloremontista ja kysyin mielenkiinnosta samalla tuota betonilattian tekoa asfaltin päälle.
Meinasi että periaatteessa kyllä, mutta vanhan asfalttilattian pitäisi olla hyvin tasainen, jos monttuja ei niistä pääse mahdollinen uuden lattian alle joutuva vesi pois mihinkään suuntaan.
Joka tapuksessa oli sitä mieltä että asfaltin purkaminen on paras vaihtoehto.
-
Me ollaan tehty noita lattioiden pohjia yleisiin henkilökäytössä oleviin tiloihin useasti 8mm tuplaverkolla sekä 140mm laatalla. Autohalleihin sitten yksinkertainen 8mm verkko ja kuitubetonia sen 100mm. Ilman foamia tehdyissä on 200mm laatta sisätiloissa. Anturan reunaan irrotuskaistat ja laattaan 10-12mm vahvikkeet reunoille sekä pilastereiden ympärille. Liikuntasauman tarve kannattaa myös selvittää. 100 neliön tilassa tälle tuskin kuitenkaan on tarvetta. Nuo henkilökäytössä olevien tilojen laatat ovat hurjasti ylimitoitettuja, mutta näin ne kuitenkaan tavataan tehdä.
Verkkohan sijoitetaan n. 30mm päähän betonin pinnasta, suurempi rako johtaa halkeiluun ja pienemessä alkaa verkko näkyä läpi (ruostuminen). Ei pidä ihan millilleen tuota tulkita.
Ihan jos tarkkoja ollaan, niin tuon finnfoamin alle pitäisi kapillaarikatkot tehdä kosteusongelmien välttämiseksi. Mitään rakennusmuovia siihen asfaltin päälle ei pitäisi laittaa, koska se estää kosteuden liikkumisen maahan. Ongelma korostuu kun on lämmintä ja kosteaa. Kapillaarikatkon todellisen tarpeen näkee, kun purkaa asfaltin pois ja katsoo onko maa kosteaa vai kuivaa. Mikäli siellä on kuivaa, ei kapillaari-ilmiö todennäköisesti ylety laattaan asti eikä erillistä katkoa tarvitse tehdä. Rivien välistä voi lukea, että suosittelen asfaltin pois purkua.
Siis yleensähän suojaetäisyys on tuo 30 milliä, sen verran pitäisi betonia olla joka puolella raudan :) Käytännössä tuon verkon kanssa on aika suuri toleranssi joten laatan paksuus ei paljon alle 100:aa milliä voi olla että suojaetäisyys on joka paikassa riittävä.
Mitä tuo kuitubetoni yleensä maksaa? Ja mikä on lujuusluokka? Tuolla kai tulee melko hyvä pintakin jos vaan taidolla ja viitseliäästi tekee :)