Soittelin aikani kuluksi sahan ostomiehelle ja kyselin näkemyksiä autojen koon suurentamisesta. Ilmoitti, ettei ainakaan heidän yhtiöllään (Suomen suurimpia sahoja) ole suunnitelmia lastien kasvattamisesta. Ensinnäkin metsäautotiet eivät kestä nykyisiäkään lasteja kunnolla, samoin paikallistiet rapistuvat samaa tahtia. Kyseessä on operaatio jolla pitkien etäisyyksien puunkuljetuksia pyritään saamaan kannattavaksi. Lähinnä Pohjois-Suomea koskeva asia.
Tästä on jo pari vuotta aikaa, kun Metsäliiton viestissä kerrottiin, että liitto on testaillut moduulikuljetuksia eli tehdään välilastauspaikkoja joihin kerätään ensin kyseiseltä alueelta puuta ja siitä välilaanilta lastataan isompiin rekkoihin lasti, joka vie sen vasta tehtaalle. Artikkelissa oltiin hyvin innostuneita menetelmän tuomista säästöistä. Tietysti paine tämän tyyppisiin ratkaisuihin on kova, koska taustalla on ideologia, että kaikilla ostoalueilla puusta pitäisi maksaa saman verran. Ja kaikilla alueilla liitto on läsnä. Kuinkas muuten.
Seuraavaksi voidaan keskustella kaksilla rattailla ajamisesta (kyseessä voi olla myös SALALIITTO huom!). Eli Liiton luottamusmiespaikoilla istuu todennäköisesti huomattava joukko erään tietyn puolueen edustajia. Tämä sama puolue ajaa (nimellisesti) myös maaseudun ja sen elinolosuhteiden etua. Onko niin, että tämä puolue toisaalla vaatii tiestön ylläpitoa ja perusparannusta ja taas toisaalla on mukana tekemässä päätöksiä, jotka entisestään rapauttavat tiestöä.
Mitäpä tähän voisi sanoa? Sitten ovat onnistuneet hoopottamaan fiksun ja asiallisen elinkeinoministerin (nyt jo muihin tehtäviin siirtynyt) mukaan tähän hankkeeseen, jolla tietysti on ylevä periaate. Suomalaisen metsäteollisuuden kilpailukyvyn pelastaminen. Niinpä niin.