Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - Perätalonen

Pieni varoituksen sana. 6300:ssa kykinvaijeri katkesi. Tuo mikrokytkin, joka irrottaa kaikki pikavaihteet, pelasti kuitenkin vahingolta, kun kone pysähtyi kytkinpolkimen painamisella. Kolmas vaijeri jo menossa eikä yhtään törmäystä.
Globetel tuli hankittua marraskuussa, kun tuli jälleen kerran hinnankorotusilmoitus Elisalta ja puhelua oli tullut edellisessä kuussa alle 60min. Toistaiseksi toiminut lupauksensa mukaisesti. En käytä liittymässä dataominaisuutta.
On itellä ollut N141 puhallinongelma. Se paneelin kiertokytkin sulanut ja kontaktit lakanneet toimimasta. Kyselin sitä rimpulan oloista kytkintä varaosana, mutta saa vain koko paneelin. Olikohan se jotain 150€. Protestihengellä ostin IKH:n 3-asentoisen kytkimen kympillä ja tein sopivat johdot ja asensin viereen tuon tarvikekytkimen. Toimii hyvin ja huomasin siinä samalla, että 1-nopeus ja 2-nopeus olivat korvakuulolla samat, joten 3-nopeuksinen kytkin toimii mainiosti.

Jos epäilet samaa vikaa, ota paneeli irti ja kokoeile johdon pätkällä siitä liitinmoduulista yhdistämällä vaikka laitimmaiset liittimet josko lähtis pyörimään.

Tarkemmin tutkiessani tulin tulokseen, että ongelman aiheuttaa oikeastaan suunnitteluvirhe. Kytkin on liian heppoinen suurimman nopeuden virralle ja siksi ylikuumenee ja sulaa.

Vanhassa 6000 sarjassa asia oli toteutettu paremmin. Suurimmalle nopeudelle on oma sulakkeensa ja virta menee releen kautta, jolloin kytkin ei ylikuormitu.

Jos vika löytyy, olis kiva "kuulla" diagnoosi vielä täällä palstalla.

Ps. Sinne liitinmoduulin puolelle tarvitaan normaali Abikoa pykälää pienempi liitin. Olikohan 4,7mm.
Onkos Oksa asiat korjattu?

En neuvo asiantuntijana vaan kerron mitä tein omalle Asukselle.

Oireet vähän kuin sinulla. Tosin käyttis W8. Kovalevyn rikkoutuminen oli perimmäinen syy. Tietysti käytössä oli toinen ehjä kone, jolla latasin Microsoftin virallisilta sivuilta käyttöjärjestelmän asennustiedoston tikulle. Asukseen  vaihdoin n. 250 Gb:n SSD levyn. Maksaa edullisimmillaan n. 100€. (Toshiba, Western Digital, Kingston Crucial, Samsung jne). Sitten vaan tikku sisään ja nettiliittymän johto kiinni ja käymään. Asennus alkaa, ja ohjaa kohtalaisen selkeästi loppuun asti. Siis asennettava sama järjestelmä, kuin oli alunperinkin. Tuoteavain oli mun koneessa emolevyllä valmiina, joten sitä ei edes kysytty. Jos ei olisi, niin koeta ensin vanhalla levyllä saada sen verran käyntiin, että saat sen esiin esim. jollakin netistä löytyvällä Keyfinder ohjelmalla. Joskus avaimeksi käy myös koneeseen liimatun tarran mukainen avain. Asuksen suomenkielisillä sivuilla on tukipuhelimen numero, johon voi soittaa. On 09 alkuinen, niin menee varmaan normaali puhelinmaksulla. Kun kerran olit kuvasi saanut talteen, tämä tyhjästä asennus käy mainiosti. Suonentiedon ohjelmat voi ladata netistä, kun vaan on avaimet tallella ja turvakopiot tehty niinkuin tapana on.

SSD levyllä tuo oma Asukseni muuttui todella nopeaksi. Windows käynnistyy muutamassa sekunnissa. Samoin ohjelmat latautuvat kuin rasvattuna. Muuten käytän seiskaa pääkoneessani, johon laitoin muutama vuosi sitten SSD levyn. Toimii vakaasti ja vilkkaasti, kun huolehtii päivityksistä. En vaihda niin kauan kun MS antaa päivitystuen.
Niin siitä klappialueesta sellainen on ollu ihan ominaisuus valtroissa. Ainakin meillä noissa on ihan uudesta asti pieni tyhjäalue ohjauksessa. Ei tosin ole ihan uusimmista sillätavalla kokemusta. Käsittääkseni ko (varuste) lymyilee ihan ratin ja orbitroolin välissä. On kyllä ikävän sorttinen vaiva joka vain vanhemmassa koneessa lisääntyy. Hieman tuntuu hölmöltä välillä kun lähtee dötsillä liikkeelle valtran jälkeen, kun siinä yrittää samalla tavalla rattia heilutella niin rakvaattori reagoikin heti suunnan muutoksiin. Valtran nahkaratin kun sais dötsiin niin olis kiva. Muutoin nuo kulkevat tiellä melko samalla tavalla. Dötsi nyt tietty menee jonkinverran tasasemmin kun on jouset. Toki hytin jousitus sitte taas korkeessa koneessa aiheuttaa pientä sivuttais heilumista. Minkä aina aluksi huomaa kun erikoneilla lähtee liikkeelle.
Sepä se tyhjä alue kummastuttaa. Vanhassa 6000 sarjaisessakin on tyhjää, muttta ei samanlaisesti ajoa häiritsevää. Mikähän se varuste siellä orbitrolin ja ratin välissä on?  Miksiköhän sellainen on? Ajattelisi, että jos Valtran miehet traktoria suunnittelee tosissaan, kävisivät kokeilemassa myös muita ja huomaisivat , mitä virheitä ja heikkouksia on omaan tuotokseen jäänyt.
Kertokaapaa eri traktorienne ohjattavuudesta. Mulla vertilussa JD6410 vm 2001. Kevyt ja tarkka kuin autossa.
Valtra n141 ht vm2011 ohjaus on kankeampi ja sellainen klappialue, että maantiellä pitää ikäänkunin navigoida. Ensin vähän toiseen reunaan ja sitten taas toiseen reunaan. Hankalaa ja varsinkin kuormalla heittelevää.

Pomppimisessa taas ero toisinpäin. JD pomppii siinä neljänkympin nopeudessa tavattoman paljon. Valtra pomppiii suhteelisen vähän ja voi huoletta ajaa viittäkymppiä.

Onkos tuo Valtran vika korjattavissa vai onko ominaisuus?. Onkos joku onnistunut vaihtamaan Valtraan parempilaatuisen orbitrolin? Nivelet eivät tunnu väljiltä, mikä on selvääkin 1350t ajetulta koneelta, jossa ei ole kuormaajaa eikä etupainoja.

Kävipä silmään otsikko traktorin ajokorttivaatimuksista  http://www.iltalehti.fi/autot/2015102220547757_au.shtml.
Pelko käväisi mielessä. Ollaanko tosiaan vaatimassa 50 Vallun kuljettamiseen peräkärryllä rekkakortti ?
Taitaa koittaa taas autokouluilla kulta-ajat jos kaikki maajussit, joilla on viidenkympin laatikolla oleva kone, joutuvat ajamaan rekkakortin. >:(
Vredesteinia aktiivisesti tarjottu. Onko kellään kokemusta moisesta?
Pitäis hommata paripyörät 460R38 sellaiset jotka voi myöhemmin laittaa varsinaisiksi.
Mitä kokemuksia palstalaisilla Vredestein, Mitas, Cultor ja Continental -renkaista tositoimissa pellolla, tiellä, talvella?
Sivuja: [1]