No hyvä on, puskeehan se aika paljon lunta, mutta suht turha se on silti Kauppalehti Optiossa on oikeasti tehokkaasta lumityöstä juttu. Helsinki-Vantaalla kymmenkunta 8m leveää auraharjapuhallinta (http://yle.fi/alueet/tampere/2011/01/suomalainen_osaa_siirtaa_lunta_2276013.html) vetää rinta rinnan ja linko heittää loppuun syntyvän karhon huit helkkariin. "3 kilometriä pitkä ja 60 metriä leveä kiitotie on puhdas 13 minuutissa. Työvauhti on 35-40km/h".
...ja aurattavan lumen paksuus? Montako milliä?
Eikös sitä nyt ole jo helsingin suunnalla satanut sen 1,5 metriä ja hyvin on mennyt? Harva asiakas on sitä mieltä että lumen saa poistaa vasta kun sitä on puoli metriä.
Mä ny tarkotinki tuota lentokentän juttua, että eikös ne auraa siä periaattees koko ajan...
Joo, ymmärsin kyllä, mutta kai sielläkin voi 5 senttiä ehtiä asfaltille. ja kun 60metristä kaistaa aurataan 40km/h tekee sekin aika monta kuutiota tunnissa. 0,05 x 60 x 40000 = 120 000 m3. Tosin konetta kohden vain sen 12000 m3.
Ja pitää nyt vielä kehaista suomalaista tuotetta, eli starkin u-auraa. Sitä edelsi 3,2 metrinen ilmeisesti tanskassa tehty AM nivelaura jota korjattiin pari kertaa joka talvi, keskinivel repesi irti siivestä, keskinivel hajosi noin muuten vaan, kiinnityslevy repesi auki jne. Tuon starkin hinta on aika lailla kovempi mutta niin on tuotekin. Tekniset ratkaisut ovat jo akateemisella tasolla hämmentävän hienoja ja lisäksi toimivat käytännössä ja ovat todella kestävän oloisia. Siivet ja runko kääntyvätkin juuri niin nopeasti kuin niitä ikinä uskaltaa heiluttaa. Moni kehuu nykyään mieluummin siipikauhoja mutta itse olen kyllä tykännyt kun koko aura kääntyy ja toisaalta möytäilee pohjaa, enemmän käytänkin alueauraniveltä kuin siipiä. Lisäksi saa etukuormaajalla työnnettyä korkeammalle ja nopeammin kuin kauhalla kun ei tarvitse kippausvaraa.
Tämä suitsutus siis sen "aina haukutaan suomalaista" ketjun innoittamana.