Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: renki68 - 25.02.08 - klo:23:56
-
Kun on kärry missä on 3 akselia, saman puolen renkaat eivät ole yhteydessä toisiinsa (vrt. normaali teli) mutta samalla kohti olevat renkaat ovat eli normaali akseli ja hydraulijousitus niin onko se erillisjousitettu???
Kun normaali 3-akselisen max paino saa olla 24t niin erillisjousitetun max paino saa olla 30t, siksi kiinnostaa tollanen yksityiskohta.
-
Kun on kärry missä on 3 akselia, saman puolen renkaat eivät ole yhteydessä toisiinsa (vrt. normaali teli) mutta samalla kohti olevat renkaat ovat eli normaali akseli ja hydraulijousitus niin onko se erillisjousitettu???
Kun normaali 3-akselisen max paino saa olla 24t niin erillisjousitetun max paino saa olla 30t, siksi kiinnostaa tollanen yksityiskohta.
ei mun mielestä kun akselilla on kaksi rengasta. vert. mönkijät ja pick-upit..
-
Kun on kärry missä on 3 akselia, saman puolen renkaat eivät ole yhteydessä toisiinsa (vrt. normaali teli) mutta samalla kohti olevat renkaat ovat eli normaali akseli ja hydraulijousitus niin onko se erillisjousitettu???
Kun normaali 3-akselisen max paino saa olla 24t niin erillisjousitetun max paino saa olla 30t, siksi kiinnostaa tollanen yksityiskohta.
Millainen on kolmeakselinen "normaali teli"? Mites siinä on saman puolen pyörät yhteydessä toisiinsa, muuten kuin rungon kautta? Itse ymmärrän erillisjousitetuksi jousituksen, missä jokaiselle pyörän navalle on oma, itsenäinen jousitus.
-
http://fi.wikipedia.org/wiki/Erillisjousitus
-
Millainen on kolmeakselinen "normaali teli"? Mites siinä on saman puolen pyörät yhteydessä toisiinsa, muuten kuin rungon kautta? Itse ymmärrän erillisjousitetuksi jousituksen, missä jokaiselle pyörän navalle on oma, itsenäinen jousitus.
Tarkoitin normaalilla telillä lehtijousitusta koska siinähän on saman puolen renkaat jousipakan välityksellä yhteydessä toisiinsa ns."kynkän" avulla. Vai onko näin, jonkun valmistajan kotisivulla olen tällaisen kuvan nähnyt.
Ja onko yleensäkkään muuta jousitusvaihtoehtoa näissä suuremmissa kärryissä kuin lehti- ja hydraulijousitus? Ilmaa ei mahda kukaan käyttää...
Samalla lailla minäkin erillisjousituksen ymmärrän mutta ajattelinpahan kysäistä viisaammilta. ;)
-
Kun on kärry missä on 3 akselia, saman puolen renkaat eivät ole yhteydessä toisiinsa (vrt. normaali teli) mutta samalla kohti olevat renkaat ovat eli normaali akseli ja hydraulijousitus niin onko se erillisjousitettu???
Kun normaali 3-akselisen max paino saa olla 24t niin erillisjousitetun max paino saa olla 30t, siksi kiinnostaa tollanen yksityiskohta.
Eiköhän tässä yhteydessä erillisjousituksella tarkoiteta nimenomaan sitä, että jokainen akseli on erikseen runkoon jousitettu, ei siis telirakenne tai kynkkä. Käytännössä varmaan ilma- tai hydraulinen jousitus joka akselille.
Sen sijaan autotekniikassa tai mönkkäreissä erillisjousituksella tarkoitetaan nimenomaan sitä, ettei pyörien välissä ole jäykkää runkoon jousetettua akselia vaan jokainen pyörä on omalla ripustuksellaan rungossa. Tuskin tällä mitään tekemistä perävaunujen kantavuuden laskennassa...
Mutta mistä olet tuon 30tn luvun löytänyt 3-akseliselle erillisjousitetulle?
-
Tässä havainnollistetaan erillisjousitusta.
http://www.youtube.com/watch?v=zKO-tZGuFDg (http://www.youtube.com/watch?v=zKO-tZGuFDg)
-
Tässä havainnollistetaan erillisjousitusta.
http://www.youtube.com/watch?v=zKO-tZGuFDg (http://www.youtube.com/watch?v=zKO-tZGuFDg)
Hieno.
-
Tuosta ei kyllä saanut selvää, miten erillisjousitus oli Nissanis toteutettu... Kyse oli enemmän erillistissityksestä.
-
Mutta mistä olet tuon 30tn luvun löytänyt 3-akseliselle erillisjousitetulle?
Liikennetraktorilupakoulutuksesta tuli tuomoinen tieto.
-
Mutta mistä olet tuon 30tn luvun löytänyt 3-akseliselle erillisjousitetulle?
Liikennetraktorilupakoulutuksesta tuli tuomoinen tieto.
ne nyt siellä kertoo vaikka mitä satuja että saisko vähän jotain "mustaa valkosella"
-
Mutta mistä olet tuon 30tn luvun löytänyt 3-akseliselle erillisjousitetulle?
Liikennetraktorilupakoulutuksesta tuli tuomoinen tieto.
ne nyt siellä kertoo vaikka mitä satuja että saisko vähän jotain "mustaa valkosella"
Aeka hurja lukema kun 4-akselin ka saa painaa 32 tn.
-
Mutta mistä olet tuon 30tn luvun löytänyt 3-akseliselle erillisjousitetulle?
Liikennetraktorilupakoulutuksesta tuli tuomoinen tieto.
ne nyt siellä kertoo vaikka mitä satuja että saisko vähän jotain "mustaa valkosella"
Voinpa ottaa selvää että löytyykö painettua tekstiä ko. aiheesta. Itse en ollut tuolla kurssilla mutta kysyn tutulta joka oli.
Onko niillä kurssin vetäjillä tapana satuja kertoa, ei faktaa?
-
Lakikokoelma sanoo
3. Perävaunua tiellä kuljetettaessa ei sen telille kohdistuva massa saa ylittää seuraavia arvoja:
a) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on pienempi kuin 1,0 metriä 11 t
b) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on vähintään 1,0 metriä mutta pienempi kuin 1,3 metriä 16 t
c) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on vähintään 1,3 metriä mutta pienempi kuin 1,8 metriä 18 t
d) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on vähintään 1,8 metriä 20 t
e) kolmiakselinen teli, jos akselien etäisyys on enintään 1,3 metriä 21 t
f) kolmiakselinen teli, jos akselien etäisyys on suurempi kuin 1,3 metriä 24 t
g) neli- tai useampiakselinen teli 24 t
-
Lakikokoelma sanoo
3. Perävaunua tiellä kuljetettaessa ei sen telille kohdistuva massa saa ylittää seuraavia arvoja:
a) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on pienempi kuin 1,0 metriä 11 t
b) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on vähintään 1,0 metriä mutta pienempi kuin 1,3 metriä 16 t
c) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on vähintään 1,3 metriä mutta pienempi kuin 1,8 metriä 18 t
d) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on vähintään 1,8 metriä 20 t
e) kolmiakselinen teli, jos akselien etäisyys on enintään 1,3 metriä 21 t
f) kolmiakselinen teli, jos akselien etäisyys on suurempi kuin 1,3 metriä 24 t
g) neli- tai useampiakselinen teli 24 t
Tossa taitas olla se villakoiran ydin, josta voi alkaa tekeen vaikka millasia tulkintoja.
-
Niin ja sitten on se ajoneuvoverolaki, 7§ vai mikä se nyt olikaan, mikä koskee maa- ja mtsätaloutta. Tämä laki puolestaan kumoaa ainaki osan tieliikennelakia.
Miksi ihmeessä lain pitää olla noin vaikeasti tulkittavaa ja pykälät siroteltu sinne tänne mitä on vaikea löytää kun niitä etsii? ???
Tuo taulukko on ihan ok mutta miksi lupakurssin vetäjät sitte sanoo jonkun erillisjousitussäännön jos se ei perustu johonkin pykälään? Ei kait ne voi opettaa mitä sattuu päähän juolahtamaan vaan lakipykäläthän niitten sanomisia ohjaa.
-
Niin ja sitten on se ajoneuvoverolaki, 7§ vai mikä se nyt olikaan, mikä koskee maa- ja mtsätaloutta. Tämä laki puolestaan kumoaa ainaki osan tieliikennelakia.
Miksi ihmeessä lain pitää olla noin vaikeasti tulkittavaa ja pykälät siroteltu sinne tänne mitä on vaikea löytää kun niitä etsii? ???
Tuo taulukko on ihan ok mutta miksi lupakurssin vetäjät sitte sanoo jonkun erillisjousitussäännön jos se ei perustu johonkin pykälään? Ei kait ne voi opettaa mitä sattuu päähän juolahtamaan vaan lakipykäläthän niitten sanomisia ohjaa.
monesti käytäntö ei ole sama mitä laissa lukee..