hienoahan se on kun maaseudulle investoidaan. näistä vaan kaikki raha valuu ulkomaille. ei paljon paikallisia tarvita, ehkä muutama lounas menee keskustan baarissa enempi. kallioiden läpi vetävät isot rakennustoimijat tiet niin ettei tarvi murskettakaan ostaa. myllyjen kotimaisuusaste on siis todella matala ja rakennusvaiheen jälkeen työllisyysvaikutus aivan nolla. honkajoella työllistää kuulemma tällä hetkellä 1/8 miestyövuotta eli lumenauraajan.
raha menee muutamalle maanomistajalle lähes kokonaan vaikka esim. alastaron projektissa koko hankkeen ydin on tilojen yhdessä 70-luvulla rakentama erinomainen metsätieverkosto. ilman tätä koko projekti ei olisi mahdollinen. metsästäjä ja luonnossaliikkujana ei voi kovin innostunut olla kun on päivänselvää että myllyhomma on täysin tukien varaan rakentuvaa ja 15 vuoden päästä niistä ei pyöri yksikään.
Paikallisia tar***** teiden ja pohjien teossa, se paikallinen oli
http://www.tallqvist.fi/ eli naapurikaupungista. Ihan paikallisia ei tainnut olla kuin työmiehiä. Kalustoa oli kyllä saakelisti paikalla, ei näytä tuolla firman listassa olevan kuin osa
Kiveä louhittiin alueen kalliosta 200 000 kuutiota, eli 540 000 tonnia mihin riitti lupa. Loput kiviaines, mitä ajettiin kauempaa, tuli JOENSUUSTA tms. hevonjeerasta tulleiden autoilijoiden kyydissä jostakin, osa oli toki naapurikunnistakin. Ihme että kaukaa voi tulla ajamaan halvalla, ellei läheltäkään voi
Ne tienrungot on tehty 70-80 luvun vaihteessa juuri kuten joozeppi sanoi. Teitä vahvistettiin rajusti ja lisää tehtiin, todella järeää tietä taitaa olla alueella 30km:n luokkaa. Rakentajille oli lievä yllätys ettei näillä nurkilla maat ole samanlaisia kuin lapin soraharjut. Massoja vaihdettu raakasti
Tällä hetkellä työllistää lumenauraajan, joksi ei kelvannut kukaan paikallinen
No, lähes paikallinen kuitenkin. Parin viikon päästä alkaa myllyä nousemaan, ens talvena maisema on erilainen kun "takapihalla" näkyy vähintään 35 myllyä, ellei lähemmäs 50.
Viereiselle myllyalueelle, näitähän ihan vieri vieressä, auraaja oli tullut noin 150km:n päässä kun paikallinen oli kallis. No, jälki on sellaista että halpaa on
Ristiriitaiset on tunnelmat, itse olen työllistynyt hieman tuon kivimontun tiimoilta mutta enemmän tienhoitokunnan puheenjohtajan ominaisuudessa. Tiet on nyt kunnossa niiltä osin mitkä myllyalueella, niillä ei ole ikinä koskaan kelirikkoa
Muuten niin ja näin, maisema muuttuu ja hyötyjät on vähissä, mutta kaikki me niistä maksetaan kalliina veroina. Itse hyödyn hyvin vähän, mutta hyvä että joku edes kylällä hyötyy