Öljynsuotimissa nyt ei paljoa kannata nuukailla jos vaihtovälit satoja, jopa tuhansia tunteja. Kuitenkin ovat öljyn ohella melkoisen oleellisia komponentteja. Enemmän saa rahallista hyötyä jos järkeistää traktorinkäyttötottumuksiaan, niissä on yleensä enempi säästöpotentiaalia.
Kaikessa kannattaa säästää, mutta tarvikesuotimet kannattaa jättää kauppaan. Itse en ymmärrä, mitä lisäarvoa tuotantoon tulee sillä, että siitä samasta acgon suotimesta maksaa vitosen enempi toiseen puljuun?
Huolloissa viimeisin säästökohde oli kun vaihdettiin paskankuormauskoneen etunavan laakerit ja stefa, selvisin noin 500 euron kuluilla, jos napa olisi ehtinyt hajota niin olis menny viisi tonnia. Usein tapahtuvassa napaöljyjen vaihdossa selviää isommat viat jo etukäteen, kun tutkii öljyä. Eka väri muuttuu, kun alkaa olla vikaa ja sitten vasta rupee rautaa löytymään siitä ropusta
Raskaassa etukuormaintyössä vaihdan napoihin öljyt 4-500 joskus jopa motariöljynvaihdon yhteydessä 250-300 tunnin välein. Ne 500 tunnin vaihtovälit motareissakin kannattaa unohtaa, jos konetta meinaa pitää pisempään, mitkään lisäaineet ei auta siihen kun dieselkoneen öljyt kuitenkin nokeentuvat ja jos koneessa vielä pakokaasun takaisinkierrätys käytössä, niin motarit tarttis vaihtaa 100-150 tunnin välein.