Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Romppe - 28.11.07 - klo:07:59

Otsikko: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: Romppe - 28.11.07 - klo:07:59
Huomenta vaan kaikille,nyt on kyseessä polttoöljyn kesälaatu,paljonko se kestää pakkasta,ja miten pakkaskestoa voi lisätä kotikonstein,esim.valopetroolia sekaan tai muuta vastaavaa?
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: Wejjo - 28.11.07 - klo:08:42
Huomenta vaan kaikille,nyt on kyseessä polttoöljyn kesälaatu,paljonko se kestää pakkasta,ja miten pakkaskestoa voi lisätä kotikonstein,esim.valopetroolia sekaan tai muuta vastaavaa?

Moottoripolttoöljyillä taitaa samepiste olla -5 ja suodatettavuus -15

Käytännössä ei kotikonsteja lisäaineissa ole, ei ne pitkät hiilivetyketjut ja parafiini siitä miksikään muutu että sinne jotain lisäaineita laitetaan....

Parasta vaihtaa suodattimet ajoissa, ja varmistaa ettei ole yhtään vettä polttoöljyissä. Kesälaatu mennee tuonne -15 asti jos liikkeellelähdöt lämpimästä. Kylmästä lähtien alkaa ongelmat pikkuhiljaa jo tuosta -5 lämpötiloista kasaantua.
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: Maitopoika - 28.11.07 - klo:08:47
Niinpä se on,paitsi valmeteilla ajaavat ympäri vuoden kesälaadulla ;D
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: mlahti - 28.11.07 - klo:08:55
kuumavesipesurilla tankki kuumaksi niin kesälaatu menee..
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: Maalaispoika - 28.11.07 - klo:09:03
Kesälaadulla ja vanhoilla putsareilla on ajettu tämän syksyn -10 asteenkin pakkasissa ja kylmästä lähtö. Ainahan se tietysti on riski, joten eilen tuli vaihdettua uudet putsarit. Talvilaatua tuli laitettua tankkiin jo hieman aiemmin. Taitaa ennätys olla -15 kesälaadulla, mutta silloin ei enää ottanut täysiä kierroksia.
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: JaskaR - 28.11.07 - klo:09:15
Tuokin pakkasen kesto riippuu kuka aineen on toimittanut. Ennen ajettiin etupäässä Toveri Bensiinin aineella ja niiden kesälaaut toimi ihan hyvin tuonne -15:sta. Nyt tullut tilattua agrilta ja niiden kesälaadulla tulee ongelmia heti kun menee pakkaselle. Ainakin jos liikkeelle lähtö kylmästä. Pitäisi tilata agrilta ns. välilaatua se vastaisi suodatettavuudeltaan tuota TB:n kesälaatua.
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: jkk - 28.11.07 - klo:10:23
Minkä takia sitä pitää leikkiä sen kesälaadun kans, ei kai se parin sentin hintaero talvilaatuun ole sen arvoista. Kerran vaihdat turhaan suodattimet niin se on siinä, itte oon ainaki jo oppinu läksyn  ;D
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: nestori2 - 28.11.07 - klo:11:13
Olen ainakin viimeiset 10 vuotta ajanut Valtralla kesälaadulla(nykyään moottoripolttoöljyllä) ja ei ole ullut mitään ongelmia. Traktorit kylmässä konehallissa ja talvisin johdon päässä tunnin pari ennen käynnistystä. Lähes parikymmentä astetta kesälaatu sietää ja kylmemmillä ilmoilla minulla ei ole edes mitään pakkoa ajaa. Ja valtroissani on runkotankit, joten helpo noita on vaikka hieman esilämmittää, jos alkaa pelkäämään jämähtämistä.
Ei muutaman pakkaspäivän takia kannata talvilaatua toiseen farmaritankkiin ostaa ja kesäladun lämpöarvo on parempi, kuten taulukoista voidaan todeta.
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: Mullifarmari - 28.11.07 - klo:15:32
Ei muutaman pakkaspäivän takia kannata talvilaatua toiseen farmaritankkiin ostaa ja kesäladun lämpöarvo on parempi, kuten taulukoista voidaan todeta.

No joidenkin pitää pistää koneet käyntiin päivittäin oli sitten vaikka -35 pakkasta, ei voi jäädä tupaan makaamaan.
Aikanaan tuli värkkäiltyä kesälaadulla aina -10...-15 keleihin asti, mutta tuppaa teetättämään sit aina jossain vaiheessa ylimääräistä työtä ja kiroilua, joten mielellään pistää talvilaadut tankkiin jo ensi pakkasilla. Mut yleisestiottaen -10 menee ihan helposti vielä kesälaatuisella mpö:lla

-Mf-
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: Maitopoika - 28.11.07 - klo:18:07
 ;Että on poika joutunut kantapäänkautta kanssa opiskelemaan suomen talvea.Muistaakseni vielä viime talvena ne valmetin mötikät pyöri kesälöpöllä ihan nätisti.Miksi moinen  takin  kääntö ::)Se on silleen että talvilaatu ympäri vuoden ei tarvii risata hyytymien kanssa 8) 8)
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: arzyboy - 29.11.07 - klo:10:18
Shell kesälaadun mpö arvot: Huomatkaa päivämäärät!!!

Suodatettavuus
Filtrerbarhet °C
CFPP
EN 116
< -15 (1.9.-30.4)  < -10 (1.5.-31.8)

Samepiste
Grumlingspunkt °C
Cloud point
EN 23015
< -5 (1.9.-30.4) < 0 (1.5.-31.8)
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: KJL - 29.11.07 - klo:12:20
Shell kesälaadun mpö arvot: Huomatkaa päivämäärät!!!

Suodatettavuus
Filtrerbarhet °C
CFPP
EN 116
< -15 (1.9.-30.4)  < -10 (1.5.-31.8)

Samepiste
Grumlingspunkt °C
Cloud point
EN 23015
< -5 (1.9.-30.4) < 0 (1.5.-31.8)

Eli syyskuun alun jälkeen toimitettava tavara on aavistuksen parempaa pakkasketävyydeltään.
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: samppaj76 - 30.11.07 - klo:19:55
syksyllä loppuja syystöitä ajellessa tulee tankattua talvilaatua. muutama tankillinen niin kerkiää vaihtua. suodattimet vaihdetaan ja vedenerottimet puhdistetaan. koneet tulee tankattua päivän päätteksi niin ei kerry vettä säiliöön. lypsykarja tilalla koneitten pitää liikkua joka päivä. lämmin halli on hyvä säästää paljon koneita kun kylmäkäynnistykset jää pois. hintaero on pieni kesä ja talvilaadun välillä täällä kun talvella traktorin mittari näyttänyt joskus miinus 38 astetta. piti laittaa vielä varalta jäänestoa tankkiin ;D. kylmä kävellä kotia jos hyytyy tielle. ;).on tullut joskus pakkasessa vahdettua suodattimia jotakin on opittu ;) ;D.
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: ss3 - 30.11.07 - klo:20:04
Aamun eka homma oli lähteä maakuntaan vaihtaan suodatinta.Pakkasta -7,5 elikä se kesälaadun säästöstä. ;D
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: Make - 30.11.07 - klo:20:43
Kurottajaan ei oo kertaakaan tankattu talvilaatua. Neljä talvea ajettu ja jokikinen päivä. 655 valluun ei ole tällä vuostuhannella tankattu talvilaatua ja lähes päivittäin sekin on liikkunut. Kertaakaan ei oo hyytyneet. Kummatkin säilytetään lämpimässä.
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: Jurttijussi - 30.11.07 - klo:21:57
Teboilin kesäöljyllä pärjää kyllä hyvin täällä B-alueella...
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: Timppa - 01.12.07 - klo:10:34
Teboilin kesäöljyllä pärjää kyllä hyvin täällä B-alueella...

Koffin kolmosellakin menee kivasti pahimman talven yli.
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: ss3 - 01.12.07 - klo:11:38
Taikasana säilytetty lämpöisessä
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: Juho - 01.12.07 - klo:11:44
En suosittele missään tapauksessa.Lämmin olut maistuu ihan kissan kuselta ;D
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: maanviljelija - 01.12.07 - klo:13:04
En suosittele missään tapauksessa.Lämmin olut maistuu ihan kissan kuselta ;D

Tullut maistettua? :o
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: Jurttijussi - 01.12.07 - klo:13:12
Teboilin kesäöljyllä pärjää kyllä hyvin täällä B-alueella...

Koffin kolmosellakin menee kivasti pahimman talven yli.
Sulla enemmänkin kokemusta ???
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: Juho - 01.12.07 - klo:18:32
En suosittele missään tapauksessa.Lämmin olut maistuu ihan kissan kuselta ;D

Tullut maistettua? :o

Juuei ole tullut ;D
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: Ojala - 01.12.07 - klo:19:55
Pakkasenkesto, lämpöarvo, voiteluominaisuudet...

Työväen petroolin aines kestää pakkasta mutta...
                          -lämpöarvo heikko
                          -voiteluoimnaisuus heikko
                          -laatu  vaihtelee (tukkii suotimia)

Nesteen soppa kestää pakkasta ?
                          -lämpöarvo kohallaan
                          -voiteluominaisuudet ok
                          -laatu ok ?

Kumpaa otat jos Neste +2cent kalliimpaa ?

Itte vaihdoin Nesteen soppaan joka tulee NEOT kautta Agrimarketista
Puutteelliseen voiteluun loppu 2kpl siirtopumppuja ja suutinkärki,
vettä ei löytyny mistään ja jakaja pumpullinen kävi rumasti mutta
kun vaihtoo NESTE:een soppaan nii tehot nousi, käynti tasaantu,
kuivurissa lämm laadulla selvä ero mittarista luettuna  :(

Taisi loppua multa TB:n sopan osto ?   

Tulevan kesän srategia on ottaa toukokuussa "oikeaa" kesälaatua,
samepiste 0 eniten parafiinia ja voitelee parhaiten, korkein lämpöarvo.
Vasta lokakuus vaihto talvilaatuun. Elokuusta alkaen tulee välilaatu -5
samepiste ja seuraava on talvivälilaatu -15 ?

Aina pitäs ajaa mahdollisimman "rasvasella" sopalla koska sen litrahinnalla
halvinta tehoa, talvilaatu laihaa ja kalliimpaa... 
                   
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: nestori2 - 02.12.07 - klo:10:07
Siinähän tuo juuri on, että jos on pakollinen kovalla pakksella(siis yli -20) vähäistä, niin ei ainakaan kannata erillistä faramaritankkia hankkia talvilaatuista moottoripolttoöljyä varten. Pieninkin tankki makssa 1500-1600 euroa, kyllä siinä tulee pottoaineelle hintaa.
En muista, minkä firman(ehkä TB) kesälaatuista tavallista lämmitysöljyä oli tankissa, mutta Vartra 900:n pistin parin tunnin lämmittäisen jälkeen käymään kylmästä konehallista, kun pakkasta oli -28 astetta. Annoin käydä tyhjäkäyntiä ehkä 10 minuuttia ja sitten vaan ajelemaan, ei minkäänlaista käyntihäiriötä.
Ehkä tärkeintä on, kun kone ensimmäsen kerran oudosti hörähtää pakkasella, sammuttaa se VÄLITTÖMÄSTI, muuten on parafiinia joka paikka täynnä. Antaa lämmön moottorista johtua putkiin ja suodattimiin ja sitten jos mahdollista, lämmittää putkia ja suodattimia, pienet parafiinikertymät vielä lähtevät liikeelle, mutta umpitukkoon päästetty systeemi ei enää korjaannu kuin suodattimet vaihtamalla.
Nykyään monet rekkaautotkaan eivät välttämättä tarvitse talvilaatua, polttoaineen kierto on niin voimakas, että lumet sulavat polttoainetankin päältä.
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: handetonttu - 02.12.07 - klo:20:46
Onko kellään muulla käytössä polttoaineen lämmitintä? Mulla toisessa koneessa pö lämpiää hytin lämpökierrosta erillisellä spiraalilla. Ei ole siinä koneessa ollu polttoaineen kans ongelmia kun malttaa käyttää koneen niin että lämmöt alkaa nousta.
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: Ojala - 02.12.07 - klo:21:35
Onko kellään muulla käytössä polttoaineen lämmitintä? Mulla toisessa koneessa pö lämpiää hytin lämpökierrosta erillisellä spiraalilla. Ei ole siinä koneessa ollu polttoaineen kans ongelmia kun malttaa käyttää koneen niin että lämmöt alkaa nousta.


Polttoaineen tiheys muuttuu lämpötilan noustessa, lämpöarvo
laskee (tehot) selvästi, ai mistäkö tiedän ?
Varion monitorista selviää tuokin, keväällä talvilaatusella kun ajaa
tankin vajalle koko päivän kiertäessään lämmintä ja jos välis käyt
ottamas kylmää soppaa nii tehot nousee 10-15 bar ero ajopainees.
Formuloissa huomanneet saman  ::)

Toki "rivipumpullises" perustuu tilavuusannosteluun joten tiheys
kun muuttuu niin muutos tdnäk suurempi vrt Commorail koneeseen
missä suuttimen aukioloaikaa ja painetta yhteispainekanavassa
muutetaan kierrosten muuttuessa  8)

Menikö yli hilseen ?  ;)

Siis= polttoainetta lämmitettäessä tiheys laskee ja tehot pienenee ::)
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: ss3 - 02.12.07 - klo:22:15
Eikö Variossa ole muka termostaatti ohjatua polttoaineen lauhdutinta. Liian kuuma polttoaine aiheutaa sähkö ohjatussa suutimessa neulan liiallista laajenemista ja tästä johtuen pö-kulutus kasvaa 0.01341 promillea Ja päästöt lisäätyvät paljon. ???
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: kimmo - 03.12.07 - klo:08:24
Polttoaineista puhuttaessa on hyvä muistaa, että EN590 standardi sallii laajan vaihteluvälin moottoripolttoaineille.
Esimerkiksi niinsanotussa talvilaatuisessa moottoripolttoaineessa on n.5% vähemmän energiaa litrassa, kuin kesälaatuisessa.
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: nestori2 - 03.12.07 - klo:09:22
Eipä taida monelle tulla mieleen, että lähes 10% kalliimaksi tuo talvilaatu todellisuudessa tulee, ei niin vähäpätöinen asia ainakaan paljon ajaville. Joku ajoi ennen ympäri vuoden talvilaadulla luullen, että se on mukamas parempaa, kun tosiasissa on päinvastoin.Nykyisten moottoripolttoöljyjen voitelevuus kait on samanlainen, mutta ennen kun ajettiin lämmityslöpöllä, eroa todella oli, ainakin jakajapumpussa merktystä.
Kyllä täällä A-B-alueella talvi on nykyään niin lämmin, että talvilaadulle on perin vähän käyttöä. Traktoreissa on tosiaan eroa, toinen haistaa jo 5 asteen pakkasen, toinen pelaa samalla aineella vielä -25 asteen pakkasessa. Halvemmaksi täällä tulee, kun huoltoasemalla tankaamassa ne talvilaatuiset, jos ei rohkene kesälaadulla ajaa. Eri polttoainelaadut sekoittuvat +8 asteen lämpötilassa.
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: Maalaispoika - 03.12.07 - klo:10:28
Joku jo aiemmin kirjoittikin, että jos traktori(t) pitää saada käyntiin kelistä riippumatta päivittäin, niin kyllä silloin talvilaadun käyttäminen on perusteltua. Eihän niitä yli -35 asteen pakkasia ole montaa talvessa, mutta se yksikin kerta riittää, kun takkuat koneen kanssa ulkona. Varsinkin, jos ruokinta on kiinni traktoreiden toiminnasta, niin silloin ei kannata koneiden paljon jäätyä. Mullakin menee noin 2000 litraa talvilaatua talvessa apevaunu- ja etukuormaajatraktoreihin. Sillä määrällä kannattaa jo ostaa oma säiliö, kun ajattelee hinnaneroa huoltoaseman mittariin. Varsinkin jos ajaa ensin sen reilun 30 km, että on mittarilla.
Otsikko: Vs: P-öljyn pakkaskesto
Kirjoitti: ss3 - 03.12.07 - klo:18:00
Hommasin pari vuotta sitten d-kortin siten MPÖ hinta on aika sopiva huoltoasemalla .Ei talvella tarte omaa säiliötä.Homma toimii hyvin jos tankkaus piste lähellä ja tankki sopivan iso