On noita muutama tullut asennettua. Ei tosin massikkaan ensimmäistäkään. LS-venttiili on yleensä kalliimpi, mutta ei aivan hirveästi. Kannattaa kysyä hydrauliliikkeestä, voit yllättyä positiivisesti. Purkaamoilta näitä saa muutamalla satasella. Yleensä ei kuitenkaan juuri tuohon mitä etsit, mutta soveltamalla. Periaatehan on yksinkertainen, jarruletkulta ohjauspaine, hydrauliikan paine pumpulta, paluu, ja letku jarruventtiiliin ja tietysti se ohjauspiiri. LS ei vaadi sarjoittamista, eli on periaatteessa yksinkertaisempi.
Juuri asennettiin nyykkäriin M100, josta jostakin syystä oli ko. venttiili poistettu (on yleensä vakiona) purkaamolta 150€ venttiili (ei LS, eikä nyykkärin oma). Paine otettiin ohjauksen pumpulta, joka on vakiotilavuuspumppu. Koko homma töineen ja tarvikkeineen kustansi 850€. Tiedä sitten täyttääkö lain kirjainta kun otettiin ohjaukselta, mutta hyvin tuntuu toimivan, eikä häiritse ohjausta yhtään.
Sitten on tullut tehtyä ns. virityksiä. Jarrupolkimeen potentiometri tunnistimeksi ja hydrauliikkaan sen ohjaama servoventtiili. Väliin yksi ohjauspiiri ja se on siinä. Jarrutusherkkyyden saa säädettyä niin kun haluaa.
Vastaava mekaaninen versio: jarrupolkimelta vaijeri vipuun jossa on eri reikävaihtoehtoja (välityksiä joilla saa säätää asetukset kohdalleen),siitä tanko venttiiliin.
Ja sitten sähköinen on/off venttiili, sekin toimii yllättävän hyvin kun vaan malttaa säätää kytkentäkohdan huolellisesti, eli kun poljin painuu tarpeeksi paljon, lohko antaa paineen jarruventtiiliin. Tässä kärryn jarru astuu peliin vasta sitten kun traktorin oma jarru ei riitä.
Niin ja nuo jarruventtiilin pikaliittimet on sikakalliita, olen vaihtanut ne tavallisiin. Tämä mahdollistaa kärryn jarrun kytkemisen normaali lohkoon jos/kun siihen kuitenkin joskus tulee tarve.