Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 15.01.11 - klo:20:11
-
tuli hankittua toi 2550 näppä kun ei ollut paljon valinvaraa ton levyisistä, käyttty ja nyt tuli pulma; akseli painui eteenpäin niin että takana on n. 3 senttiä tyhjää ja edestä ottaa palkkiin kiinni, ei jaksa pyörähtää ja kun putsasin lumet nin huomasin että etulaakerin takana ei olekaan mitään säätöpalan tapista puslaa laakeria nojaamassa, takanahan ei olekaan muuta kuin tuo 214 laakeri. koska on laantai nin eipä tiedä miten on tehtynä! millanen holkki on tossa välissä? miten paksu?
eihän tollanen massa pysy kuitenkaan parilla kuusiokololla paikoillaan töissä! koska en tiedä muuta kuin tekijän niin tietääkö joku onko mallistossa mah. suunnanvaihtajalla olevaa mallia?
kun joutuu linkoomaan muutakin kuinpuh.lumi niin muuten vaikuttaa hyvältä peliltä paitsi tuo pyörimissuunta on väärinpäin, koskas vasemasta torvesta 805 lumesta jas oikeasta vain 20 joten tienlaitaa pitäsi ajaa väärinpäin!
hukia kattelin mutta sitten kun kyselin niin sen melu ei paljoa kiinnostanut mutta toi näppä on kivan hiljainen, jopa vaiteliaanpi kuin leppä! mikä on onneksi talojen pihassa yöllä!
-
Mä aattelin hakee Hukin 265.Ala-talkkari sais mennä nettikoneeseen.
Oli koeajos kaverin Huki,ja semmoinen lingon pitäis olla.Maalla ei melu haittaa.10km/h sai ajaa lujempaa kuin alatalkkarilla.
-
Mä aattelin hakee Hukin 265.Ala-talkkari sais mennä nettikoneeseen.
Oli koeajos kaverin Huki,ja semmoinen lingon pitäis olla.Maalla ei melu haittaa.10km/h sai ajaa lujempaa kuin alatalkkarilla.
TR:ltä joku raskas uusi malli. kuulin.
-
Laitta nin että se on tulee sinne noin laakeri jos ei ja niin sille laadot masassa, hitsaa linkonaksileet tasuriin.
-
saisko tuon soomikielelläkin jotta jummartaisin jotain?
-
Itse kokeilisin tuota.
http://varilasteel.com/tr270.html
Hinta n.5000€ sis.alv
Huki tuohon nähden semmoinen omatekemä.Ja tossa tr korkeat siivet...
-
painoa aika julmasti ja kun nää talvet alkaa olla tälläsii ettei saa polanteita niin kuluminen ja kivet on hirmu yleistä. mitenhän tonkii sais pyörien päälle? taidan katella tr 250 joka on kevyt ja melko sopivan kokonen ja aurata vamallla enemmän mettäteitä, ajakoot kappeemmilla teillä!
-
Soita sinne pajalle vaan kyllä se neuvoo vkl... minä käyn katsomassa tuosta omasta onko siellä mitään holkkia, muistaakseni tuohon pienempään malliin laitettiin sellainen, mut isommassa 2550 en ole varma. Onhan näpälläkin power malli alennusvaihteella.... tekeevät vain tilauksesta...
-
Kyllä tuossa omassa näkyi olevan hitsattu putki/kaulus laakerin takana joka estää eteenpäin siirtymisen, joten jos sitä ei ole soitappa sinne pajalle....
-
Itse kokeilisin tuota.
http://varilasteel.com/tr270.html
Hinta n.5000€ sis.alv
Huki tuohon nähden semmoinen omatekemä.Ja tossa tr korkeat siivet...
Aika pienet ulostuloaukot lumelle tuossa ja muutenkin tuo luukun nivelöinti vähän sellainen omatekoisen näköinen viritys jos Hukiin vertaa. Tuo tappikiinnitys siiville periaatteessa hyvä, mutta yksi paikka tulee lisää joka väljistyy pidemmän päälle. Olis mielenkiintoinen tietää onko noissa siipien nivelöinneissä rasvanippoja ja laakeriholkkeja ?
Kestävän näköinen linko muuten, hyvä jos Hukillekin tulis varteenotettavia kilpailijoita kun sitä täydellistä lumilikoa ei vielä ole keksitty.
-
hukia kattelin mutta sitten kun kyselin niin sen melu ei paljoa kiinnostanut mutta toi näppä on kivan hiljainen, jopa vaiteliaanpi kuin leppä! mikä on onneksi talojen pihassa yöllä!
Mikä helvetin melu ja kolina? Laita joku linkoomaan hukilla ja mene kuuntelemaan talon sisälle. Ei kuulu kuin traktorin ääni ja jos kolinoita kuuluu niin miksi pitää laskea ulosoton käyntinopeutta alas? Eihän ne pihat sentään umpihankeen avata ja sen parikymmentä metriä pystyy sillä lingolla vetämään molemmat luukut kiinni huoletta jos lunta on alle kymmenen senttiä.
Ainut miinus hukissa on nuo jalasten säätö ja painavassa lingossa painopistekin taka osassa niin ohjaus kärsii nollakelissä linko ilmassa ajellessa eli puskee rajusti mutkassa. Etupainot auttaisivat.
-
Itse kokeilisin tuota.
http://varilasteel.com/tr270.html
Hinta n.5000€ sis.alv
Huki tuohon nähden semmoinen omatekemä.Ja tossa tr korkeat siivet...
Mulla oli muutaman vuoden se kullanvärinen eskon alennusvaihdelinko. Oon vahvasti sitä mieltä et sen alennusvaihteen hinnaneron saa naftalaskussa takaisin. Ja nopeudessa. Sataheppanen vetää jo aika kyytiä paksussakin
hangessa. Tää Varilan linko on kyllä vahvempi. Millainen se KUNTO 250 mahtais olla. Hyvin ainakin läpäisee. :-\
-
Samaa mieltä, lisäksi alennusvaihde säästää ulosoton kytkintä ja nivelakselia kun käyntiinlähtömomentti on huomattavasti pienempi. Itellä vertailukohteena Eskon 252 jossa oli toki moni muukin asia pielessä jos ajatellaan lumen läpäisyä lingon läpi.
Itsekkään en oikein ymmärrä tuota irtosiipisten "meluongelmaa", pihoissa kun sammuttaa puhalluksen niin linko yleensä puolillaan lunta jolloin kolinaa ei kuulu. Ja edelleen se traktori pitää myös ääntä kuin myös lingon laskeminen maahan. Kyllä niihin jo herkkäunisimmat herää aivan varmasti.
-
Samaa mieltä, lisäksi alennusvaihde säästää ulosoton kytkintä ja nivelakselia kun käyntiinlähtömomentti on huomattavasti pienempi. Itellä vertailukohteena Eskon 252 jossa oli toki moni muukin asia pielessä jos ajatellaan lumen läpäisyä lingon läpi.
Tuo on hyvä linko, säästämään traktoria :D Ei tarvitse levykytkintä. Itse vaihdoin murtopultinkin kiinteään asennukseen, koskapa syöttökierukka kuitenkin antaa myöten. Kaikenlaia rojusia teitä tuolla hyvä rytyyttää menemään. Voimaahan se kyllä ottaa, kun aina mataluutensa ansiosta tukossa.
-
Huh huh, ekana talvena meni nyrkinkokoisesta kivestä Esko jumiin ja kun sattui paikallaan olemaan normaali 6 akseli siinä silloin "väliaikaisesti" niin väänti alkuperäisen paskarautaisen voa tapin mutkalle ja rikkoi nivelakselin ristikon. Eli suosittelen jonkinlaista varojärjestelmää ;D
-
Joo. Ja kun voimaa ottaa reilusti pienten paikkojensa takia,niin nivelakselin ristikot on kulutustavaraa rasvaamisesta
huolimatta. :'(
-
Huh huh, ekana talvena meni nyrkinkokoisesta kivestä Esko jumiin ja kun sattui paikallaan olemaan normaali 6 akseli siinä silloin "väliaikaisesti" niin väänti alkuperäisen paskarautaisen voa tapin mutkalle ja rikkoi nivelakselin ristikon. Eli suosittelen jonkinlaista varojärjestelmää ;D
Itsellä se on niin monella mutkalla, ja kivillä pehmitetty, ettei mitään pelkoa :D Polina kuuluu, sillon linkoa vaan nostaa ylös, niin vääntyneen ruuviin välistä tippuu kannot, ja kivet.
-
hukia kattelin mutta sitten kun kyselin niin sen melu ei paljoa kiinnostanut mutta toi näppä on kivan hiljainen, jopa vaiteliaanpi kuin leppä! mikä on onneksi talojen pihassa yöllä!
Mikä helvetin melu ja kolina? Laita joku linkoomaan hukilla ja mene kuuntelemaan talon sisälle. Ei kuulu kuin traktorin ääni ja jos kolinoita kuuluu niin miksi pitää laskea ulosoton käyntinopeutta alas? Eihän ne pihat sentään umpihankeen avata ja sen parikymmentä metriä pystyy sillä lingolla vetämään molemmat luukut kiinni huoletta jos lunta on alle kymmenen senttiä.
Ainut miinus hukissa on nuo jalasten säätö ja painavassa lingossa painopistekin taka osassa niin ohjaus kärsii nollakelissä linko ilmassa ajellessa eli puskee rajusti mutkassa. Etupainot auttaisivat.
Olen myös ihmetellyt että hukia pidetään kova äänisenä. Minä olen ennemmin huolissani
jontikkani pakoputken suojapellistä joka rämisee mielestäni enemmän.
Kyllä Huki on hyvä linko. Yhdeksättä talvea sillä aurataan neljän tunnin lenkkiämme. Suojalumikin menee yllättävän hyvin läpi. Ja saa ajaa lujaa, normaali reilu 5cm pakkaslunta ei tunnu missään parhaissa paikoissa (F3vaihteella), tuisku paikoissa täytyy hidastaa.
Lingolla saa siistin jäljen pihassa, tuulisilla peltoaukeilla taas on tärkeää että auravalli ei jää metrin päähän tiestä kuten auralla helposti käy.
Luulen että linkokauppa käy tänä talvena hyvin, maaliskuussa lunta voi olla jo paljon!
-
.
Suojalumikin menee yllättävän hyvin läpi. Ja saa ajaa lujaa, normaali reilu 5cm pakkaslunta ei tunnu missään parhaissa paikoissa (F3vaihteella), tuisku paikoissa täytyy hidastaa.
Aika paljon havainnollistaisi puhumalla ihan nopeudesta, kuin "F3"-vaihteesta. Varmaankin tarkoittaa tosi kovaa vauhtia? ;) :)
-
.
Suojalumikin menee yllättävän hyvin läpi. Ja saa ajaa lujaa, normaali reilu 5cm pakkaslunta ei tunnu missään parhaissa paikoissa (F3vaihteella), tuisku paikoissa täytyy hidastaa.
Aika paljon havainnollistaisi puhumalla ihan nopeudesta, kuin "F3"-vaihteesta. Varmaankin tarkoittaa tosi kovaa vauhtia? ;) :)
Eikös F1:t mee lujempaa? :D
-
.
Suojalumikin menee yllättävän hyvin läpi. Ja saa ajaa lujaa, normaali reilu 5cm pakkaslunta ei tunnu missään parhaissa paikoissa (F3vaihteella), tuisku paikoissa täytyy hidastaa.
Aika paljon havainnollistaisi puhumalla ihan nopeudesta, kuin "F3"-vaihteesta. Varmaankin tarkoittaa tosi kovaa vauhtia? ;) :)
Ihan totta. Toiseksi isoin vaihde, täysillä kierroksilla luokkaa 35 km/h
-
Kyllä se on ihan muiden keskustelijoiden yleissivistyksen heikkoutta, kun ei olla selvillä valtakunnan ykkösmerkin vaihteistosta ja nopeusalueista. :D
-
huh, ja meikä vain opettelee vasta näitä h-kaavan ja kahden lisän käyttöä!
saattaaapi olla huki hyväkin mutta jotenkin olen vain epäileväinen ostaan pelkän kuulon perusteella kun en yhtään uutta nähny edes, vain vaaanhoja aika paljon rääkättyjä väljähköjä värkkejä sivunnu!
-
Kyllähän tuo näppä on varilan linkoon verratuna ohan erilailla tehty linko, paljon tanakammista aineista ja paksummalla akselilla, jos alennusvaihdetta haluaa kysy toki näpän alennusvaihteellista mallia, Huki varmasti ihan hyvä johonkin paikkaan mutta vaatii kierroksia lingotessa keskipakorakenteensa ansiosta ja on vähän sellaisen kyläsepän tekemän oloinen, nokka koneen lingot on nykyään taas niin pehmosia kun olla ja voi
-
Kyllähän tuo näppä on varilan linkoon verratuna ohan erilailla tehty linko, paljon tanakammista aineista ja paksummalla akselilla, jos alennusvaihdetta haluaa kysy toki näpän alennusvaihteellista mallia, Huki varmasti ihan hyvä johonkin paikkaan mutta vaatii kierroksia lingotessa keskipakorakenteensa ansiosta ja on vähän sellaisen kyläsepän tekemän oloinen, nokka koneen lingot on nykyään taas niin pehmosia kun olla ja voi
Hukissa on se hyvä puoli että se on kyläsepän tekemän oloinen valmiiksi mutta muut lingot ovat vasa ensimmäisen talven jälkeen.
-
älä, miun näppä on jo toisen talven värkki ja ihan uuten karheelta tuo näyttää!
vähän kyllä hatuttaa kun ei tunnu missään olevan kuin vain perusvärkistä jotain tietoa kun kukaan ei hd mallista ole kuullukkaan ja valmistaja nin kiireinen että ei ehi kuvia laittaa ja tietoa!
-
älä, miun näppä on jo toisen talven värkki ja ihan uuten karheelta tuo näyttää!
vähän kyllä hatuttaa kun ei tunnu missään olevan kuin vain perusvärkistä jotain tietoa kun kukaan ei hd mallista ole kuullukkaan ja valmistaja nin kiireinen että ei ehi kuvia laittaa ja tietoa!
Tarkoitin näitä eskoja ja muita sen laatuisia tekeleitä joissa on automaattinen lingon levennys. Suorita maakunta matkailua leppävirralle niin saat sieltä pajalta Näpän "kuvat" kameraasi ja samalla ymmärrät miksi seppä ei ole kuvia lähettänyt.
-
Etsippäs koneviestin arkistoista muistaakseni juttua näpä power mallin lingosta oli sielläkin....
Tästä power mallista on kyllä vuosien saatossa tehty mielestäni pariakin eri versiota....
-
Ei vaadi Huki kierroksia paljon,ei todellakaan. Noin 1500-1600 koneeseen,lumi lentää vähintään tarpeeksi kauas.Pienemmilläkin kierroksilla voi ajaa. Tiltti pohjassa lentää naapurilääniin.
-
Ei vaadi Huki kierroksia paljon,ei todellakaan. Noin 1500-1600 koneeseen,lumi lentää vähintään tarpeeksi kauas.Pienemmilläkin kierroksilla voi ajaa. Tiltti pohjassa lentää naapurilääniin.
Siihenkin vaikuttaa onko 540,750 vai 1000:n ulosotto päällä, tai joku muu. Olisiko helpompi ymmärtää kun puhuttaisiin ulosoton kierroksista eikä moottorin? Mulla on 1600 moottorin kierroksella tietyllä pto-vaihteella nivelakselissa jo 1000 rpm ja toisella vain 350. Sama kun joku puhu et ajeli sillä ja sillä vaihteella. Mistä muut voi tietää minkälaiset välityssuhteet kenenkin koneessa on?
-
Tässä taas viesti ketju kotimaisten Pajatuotteiden vaivoista ,,,,,,,,,,,,,,,,HUH HUH
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;Å
-
Melkein uskaltais sanoa, että Huki on jopa maailman paras linko kivisten ja kantoisten metsäteiden auraukseen.
-
Runni tais olla niitä kotimaisista parhaita,,,,,,
Ellei Sitten Hokan konepajan tuotteita lasketa
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,å
-
Tässä taas viesti ketju kotimaisten Pajatuotteiden vaivoista
Mutta ne saksalaiset lingot ne vasta.... Vähän laajemmin ottaen traktorin lumilinko on tosi marginaalituote, tuskinpa muuallakaan kovin paljoa suurempia sarjoja poljetaan.
Keväällä kävin tuossa Väylän länsipuolella yhtä traktoria katsomassa. Olisi pitänyt osta ruotsalaisen konepajateollisuuden tekemä linko siinä mukana. Oli halvassa traktorissa jo silmävaralta katsoen sellainen jarru, että jätin lingon synnyinmaan murheeksi, traktori jäi myös.
Juuri tulin sisään, sellainen virkamiehen työpäivä lumilinkoa pyörittäen. Vakiokierros, yksi extrakohde ja sitten viimeisille paaleille umpihankeen jotain uraa. AT 220, halvin mahdollinen reuhka. Viime talven rungon vahvistuksen jälkeen tämä arviolta parikymmenvuotias ja ehkä tuhannen tuntia traktorin perässä ollut soi taas mainiosti. Voishan noista muistakin haaveilla, mutta tämä vaan soi ja soi. Hinta-laatusuhde on ainakin tässä kohdillaan.
Petri
-
Ei vaadi Huki kierroksia paljon,ei todellakaan. Noin 1500-1600 koneeseen,lumi lentää vähintään tarpeeksi kauas.Pienemmilläkin kierroksilla voi ajaa. Tiltti pohjassa lentää naapurilääniin.
Siihenkin vaikuttaa onko 540,750 vai 1000:n ulosotto päällä, tai joku muu. Olisiko helpompi ymmärtää kun puhuttaisiin ulosoton kierroksista eikä moottorin? Mulla on 1600 moottorin kierroksella tietyllä pto-vaihteella nivelakselissa jo 1000 rpm ja toisella vain 350. Sama kun joku puhu et ajeli sillä ja sillä vaihteella. Mistä muut voi tietää minkälaiset välityssuhteet kenenkin koneessa on?
Ei oo Setoria eli vain 2 nopeutta tuossa vanhemmassa,tonnin perällä pyöritän kuten valmistaja on suunnitellut tehtävän.
Nuoremassa on se 750 nopeus,pitänee testata.
-
Vihdoin se saapui Näppä 2600:
LINKKI KUVIIN (http://www.kuuksenvaarankonepalvelu.fi/index.php?option=com_joomgallery&func=viewcategory&catid=4&Itemid=18)
Alennusvaihteellisena tilasin.
Vaikuttaa hyvältä 8)
-
Näppä -linkojen valmistus oli katkoksissa muutaman vuotta pajan omistajan jäätyä eläkkeelle.
Nyt Ny-tek oy on ottanut Näpät Wieska tuoteperheeseen, ja pääsin itse tänne itäpiirille myyjäksi!
https://www.facebook.com/nytekoy/photos/pcb.677302175974778/677298032641859/?type=3&theater
-
Vihdoin se saapui Näppä 2600:
LINKKI KUVIIN (http://www.kuuksenvaarankonepalvelu.fi/index.php?option=com_joomgallery&func=viewcategory&catid=4&Itemid=18)
Salaista tietoa näköjään : -(
Noin sivuhuomautuksena, jos naamakirja on ainoa tiedonsaantikanava firmasta, minua ei isommin kiinnosta.
-
Vihdoin se saapui Näppä 2600:
LINKKI KUVIIN (http://www.kuuksenvaarankonepalvelu.fi/index.php?option=com_joomgallery&func=viewcategory&catid=4&Itemid=18)
Salaista tietoa näköjään : -(
Noin sivuhuomautuksena, jos naamakirja on ainoa tiedonsaantikanava firmasta, minua ei isommin kiinnosta.
No ei sille lingolle mahdottamasti täällä etelässä käyttöä olekaan, mutta oikeassa olet noiden nettisivujen tärkeydestä. Naamakirjat ovat teinejä varten, eivät meille, en ole liittynyt enkä liity.
Aika uskaliasta lähteä johonkin linkobusinekseen nykyaikana. Ei kovin tuottoista taida olla, mitä näillä markkinoilla olleita tekeleitä katsellut, ja kuolinkamppailujakin alalla ollut?
Itselle vanha 240 Esko riittäköön, jos yleensä tarvinneekaan.
Nettisivut löytyi, mutta linkoa ei näy. Itse firmahan näkyy olevan Turun Konekeskukselle laitteita toimittava.
-
mutta kyllä se etes kerran talvessa on tarve LINGOLLE. ja kun on kunnon kones niii; kyl lähtee! näpällä juu mut esim. starkin moisessa katellu et miks pitää olla 10 sentin porras heittosiivikolle??
-
Tossa laitan Jenkki / Kanadan diilerin lingon hintojaja/malleja ihan vain vertailun vuoksi
5000 Kanadan taalaa on 3300€
https://www.agdealer.com/listings?q=Snow+Blower (https://www.agdealer.com/listings?q=Snow+Blower)
-
ite ihmettelen kuin heikkoja nuo oxsa lingot onkaan. kuin paljon niitä onkaan säretty ihan kevyillä koneilla..
-
mutta kyllä se etes kerran talvessa on tarve LINGOLLE. ja kun on kunnon kones niii; kyl lähtee! näpällä juu mut esim. starkin moisessa katellu et miks pitää olla 10 sentin porras heittosiivikolle??
Meillä alueaura tai siipilumikauha yms. on tarvittavimpia. Hiekoittimelle on käyttöä.
-
mutta kun nuita pihoja joutuu kelaamaan lumia hitonmoisia matkoja. pihat nättejä kesälä mut persiistä talvella. just, miäki ostin "uuten " hiekoittimen .. jos tarvetta vaikka olis..
-
No lingolla nyt ei kummoista matkaa lunta kelata.
Viime talvi kun oli luminen ja varastot myytiin tyhjiksi, niin valmistajat varmaan tarttuivat nyt kultakaivokseen.
(hyvä) Linko on tosi hyvä jos siivoaa tuvan edustan ja omat metsä/peltotiet talvella.
-
Harva ottaa pihalle kaikenlaista kesäkivaa kyhätessään huomioon lumenkaatopaikat. Kukkamaata, grilliä, patiota, koristemyllyä, leikkimökkiä... Kauhalla laahaten yksi-kaksi kasaa kaikesta valkeasta ongelmajätteestä, lingolla ehkä jotenkin paremmalti levitellen. Yleensäottaen kuitenkin aina huonosti. Se lumikaan ole sitä tasalaatuista, tarttumatonta, ihanaa postikorttitavaraa.