Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suomalaisen ruoan testi  (Luettu 4381 kertaa)

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Suomalaisen ruoan testi
   Meneppä johonkin ravintolaan ja tarjoilijan kysyessä mitäs juotavaa sais olla, vastaat kylmää maitoa :o

Niin, ruokajuomaksi maitoa, mitäs ihmeellistä siinä on??

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Suomalaisen ruoan testi
   Meneppä johonkin ravintolaan ja tarjoilijan kysyessä mitäs juotavaa sais olla, vastaat kylmää maitoa :o

Niin, ruokajuomaksi maitoa, mitäs ihmeellistä siinä on??

    Maito pilaa hyvän ruuan. :D

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: Suomalaisen ruoan testi
   Meneppä johonkin ravintolaan ja tarjoilijan kysyessä mitäs juotavaa sais olla, vastaat kylmää maitoa :o

Niin, ruokajuomaksi maitoa, mitäs ihmeellistä siinä on??

    Maito pilaa hyvän ruuan. :D

Sepe pilaa Suomalaisen ruuan , on se pönttö .

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Suomalaisen ruoan testi
   Meneppä johonkin ravintolaan ja tarjoilijan kysyessä mitäs juotavaa sais olla, vastaat kylmää maitoa :o

Niin, ruokajuomaksi maitoa, mitäs ihmeellistä siinä on??

    Maito pilaa hyvän ruuan. :D

Sepe pilaa Suomalaisen ruuan , on se pönttö .

  Itse se pilaa itsensä. Minulla ei ole sellaista valtaa eikä vaikutusta.

Jätkä

  • Vieras
Vs: Suomalaisen ruoan testi
   Meneppä johonkin ravintolaan ja tarjoilijan kysyessä mitäs juotavaa sais olla, vastaat kylmää maitoa :o

Niin, ruokajuomaksi maitoa, mitäs ihmeellistä siinä on??

    Maito pilaa hyvän ruuan. :D

Sepe pilaa Suomalaisen ruuan , on se pönttö .

  Itse se pilaa itsensä. Minulla ei ole sellaista valtaa eikä vaikutusta.


 Suomalaisessa ruuassa ei ole yhtään sen enenmpää vikaa kuin muittenkaan ruuassa vaan jos ruoka ei maistu hyvältä niin se on elintarvike. Mutta miksi elintarvike maistuu siltä miltä maistuu? Mielestäni syy ei ole se että teollisuus pilaa hyvät raaka-aineet vaan se että teollisuus säästää käyttämällä entistä enemmän esim. lihankaltaisia aineita, kasvikset ja yrtit korvataan aromivahventella. Loput ruuan aineosat korvataan jollain selluloosalla tai jollain halvemmalla jäteraaka aineella jos sellaista saa vaan ruuan sekaan sotkea ja värjätään hyvän näköiseksi. Kaippa nuo valmisruuat kiireisille maistuu kun nälkä on paras mauste mutta meidän keittiössä on harvemmin valmisruokia.

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Suomalaisen ruoan testi
Suomalaisessa ruuassa ei ole yhtään sen enenmpää vikaa kuin muittenkaan ruuassa vaan jos ruoka ei maistu hyvältä niin se on elintarvike. Mutta miksi elintarvike maistuu siltä miltä maistuu? Mielestäni syy ei ole se että teollisuus pilaa hyvät raaka-aineet vaan se että teollisuus säästää käyttämällä entistä enemmän esim. lihankaltaisia aineita, kasvikset ja yrtit korvataan aromivahventella. Loput ruuan aineosat korvataan jollain selluloosalla tai jollain halvemmalla jäteraaka aineella jos sellaista saa vaan ruuan sekaan sotkea ja värjätään hyvän näköiseksi. Kaippa nuo valmisruuat kiireisille maistuu kun nälkä on paras mauste mutta meidän keittiössä on harvemmin valmisruokia.

Juuri noin. Teollinen prosessointi ei ainakaan paranna elintarvikkeiden makua. Makkaroissa maku saadaan mausteilla jokseenkin kohdalleen. Tuoreen maku katoaa teollisessa käsittelyssä. Jopa pakastaminen vaikuttaa lihan makuun, esim. hirven jauheliha on tuoreena selvästi parempaa kuin pakastettuna. Jos hyvän päälle ymmärtää niin kannattaa suosia tuoreita raaka-aineita ruoanlaitossa.

Viimeksi muokattu: 21.03.09 - klo:08:59 kirjoittanut Luomujussi

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Suomalaisen ruoan testi





Minä en kokkaa, siivoa ja hoida lapsia. Akkojen hommaa. :-\

Siirtyisit  sinäkin jo 2000-luvulle.  :D ;D

Ja ruuasta puhuen...räiskäleet, mansikkahillo ja kylmä maito, todella maittavaa...ja kylmä maito on kesähelteellä ylivoimaisesti paras janojuoma, kyllä siinä oluet ja virvoitusjuomat jää kauas taakse.



Tossun alla mutta en sentään akkojen hommia rupea tekemään. Maito räiskäleiden kanssa? Yäk.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Maalaityttö

  • Vieras
Vs: Suomalaisen ruoan testi
Kertokaapa lyhyesti miksi Suomalainen ruoka on meille parasta.
Oikeaa ja väärää vastausta ei ole, eikä ketään palkita/saati tuomita.
Eli mistä se minusta tuntuu.
Uunilohi, sekä  broilerikeitto kermalla ja sulatejuustolla höystettynä.

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: Suomalaisen ruoan testi
Pizzaaa nam . Söin justiinsa ja hyvää , päälle olvin olutta ja röyyyh .

mah

  • Vieras
Vs: Suomalaisen ruoan testi
Moni ylipainoinen suomalainen on niin kiireinen, ettei ehdi ruokaa laittaa. Syö sitten kuppilassa mitä sattuu tai ostaa teollista valmismuusia. Voi olla että ahneudella on paskainen loppu, ellemme opi elämään hitaammin.

Hyvistä tarpeita itse tehty kotiruoka on parasta, jos on taitoa ja halua sellaista laittaa :-*


Täyttä asiaa!! Miestenkin kannattaa opetella laittaan itse ruokaa, jos kunnon sapuskaa haluaa. Itse syön paraikaa hirvenliha-aurajuustokermaperunoita. Valmistus tosi helppoa ja nopeaa. Ruskistin raakoja perunapalasia pannulla, 5 minuutiksi mikroon, sillä aikaa nopea käristyksen ruskistus, kerma ja aurajuusto joukkoon ja lopuksi perunat mikrosta, mausteet ja suolat sekaan. Jälkiruuaksi vohveleita kermavaahdolla.

Minä en kokkaa, siivoa ja hoida lapsia. Akkojen hommaa. :-\

Äitiskö kanssa asustelet, poikamiähenä? Oot nii kova jätkä... ::)

poronpurija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 959
Vs: Suomalaisen ruoan testi
Nyt nyt rauhoitusta.
Kiitoksia hienoista variaatioista. Näitä kannattaa aina kokeilla vaikka kuinka yksinkertaisilla ruoilla-keleen vaikeaa taivuttaa RUOKAA!
Sen olen kuullut MTK:n ruoka mestari Nuu5ttilalta, että perinteiset mutta ei vähiten yksinkertaiset maut ovat ne, joihin ihmiset tykästyy.
Hänen listaltaan, oliko se jaakko. nuuttila@mtk.fi löytyy Suomen parhaimpia reseptejä, joita porokin uskaltaa käyttää.

KT

  • Vieras
Vs: Suomalaisen ruoan testi
Just otin uunista ternimaidosta tehtyä uunijuustoa. Eipä montaa parempaa ruokaa ole.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Suomalaisen ruoan testi
Meidän emäntä kun ottaa uunipadan (se on siis savipata) esiin ja laittaa siihen noin tuuma kanttiinsa olevia hirven- ja sikavainaan lihasta leikattuja lihapaloja paistinpannulla ruskistettuina, sekaan sipulit ja hyväkokoiset perunat kokonaisina , sis myös ne sipulit.Sekaan jotiakin mausteita maun mukaan ja kait jotakin nestettä, ja tietysti porkkanoita.
Koko komeus moneksi tunniksi mietoon lämpöön uuniin.
Voi uskoa joka haluaa, mutta on muuten hyvää
Ruokajuomansa osaa varmaan jokainen valita itse. :)
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Jätkä

  • Vieras
Vs: Suomalaisen ruoan testi
Meidän emäntä kun ottaa uunipadan (se on siis savipata) esiin ja laittaa siihen noin tuuma kanttiinsa olevia hirven- ja sikavainaan lihasta leikattuja lihapaloja paistinpannulla ruskistettuina, sekaan sipulit ja hyväkokoiset perunat kokonaisina , sis myös ne sipulit.Sekaan jotiakin mausteita maun mukaan ja kait jotakin nestettä, ja tietysti porkkanoita.
Koko komeus moneksi tunniksi mietoon lämpöön uuniin.
Voi uskoa joka haluaa, mutta on muuten hyvää
Ruokajuomansa osaa varmaan jokainen valita itse. :)

Pyydä laittamaan puolilitraa kermaa ja neljännes paprikaa sekaan niin saa hyvänmakuisen ruuan, tai ainakin minun mielestäni kun pystyn kuvittelemaan minkä makuista tulee kun eri aineosia yhdistelee.

Aulis Anttila

  • Vieras
Usko...
Meidän emäntä kun ottaa uunipadan (se on siis savipata) esiin ja laittaa siihen noin tuuma kanttiinsa olevia hirven- ja sikavainaan lihasta leikattuja lihapaloja paistinpannulla ruskistettuina, sekaan sipulit ja hyväkokoiset perunat kokonaisina , sis myös ne sipulit.Sekaan jotiakin mausteita maun mukaan ja kait jotakin nestettä, ja tietysti porkkanoita. Koko komeus moneksi tunniksi mietoon lämpöön uuniin.
Voi uskoa joka haluaa, mutta on muuten hyvää Ruokajuomansa osaa varmaan jokainen valita itse. :)

Mä uskon... ku oon tehny ite liki samalla reseptillä... ja valinnu ruokajuomanki... ite  ;D  :D  :)