Paljonko akun kapasiteetista on jäljellä 5:n vuoden kuluttua.
Omassa patteririisikupissa on LeafSpyn mukaan akun kapasiteetti tippunut noin 2 % vuodessa. Ikää nelisen vuotta ja ajettu jotain vajaa 90 000. En huomaa käytännön ajossa mitään merkittävää eroa alkuperäiseen - kai se range on tippunut mutta tällä hetkellä vielä merkityksettömän vähän.
Kennojen tasapaino näyttää käppyränä aika terveeltä, noitahan tasataan aktiivisesti koko ajan hitaasti mutta varmasti.
Auton oma akunkuntomittari nyt ei ole hövelisti vielä ole halunut noteerata minkäänlaista muutosta... mikä nyt ei yllätä.
Seisomaanhan akkuautoa ei kannata hankkia, akku vanhenee vaikka ei ajaisi metriäkään.
Tuossa akku on luultavasti päässyt aika vähällä; latauksista 90% on ollut hitaita Type-2 latauksia, ei rajuja ja toistuvia 'ajetaan helteellä kuumaksi - pikaladataan' syklejä. Tuossahan akun lämmönhallinta on kovin primitiivinen verrattuna uudempaan tekniikkaan.
Siitä ei muutenkaan ole suunnittelupöydällä revitty maksimaalisia lataustehoja ym.
Akun ilmeisesti saa pilattua mm. sillä että käyttää täyteen ladatusta akusta vain muutaman prosentin ja heti perään lataa taas piripintaan, ja toistaa tätä muutamia kymmeniä kertoja.
Samoin usein aivan viimeisille virran hitusille ajaminen ei ole hyvä juttu. Parasta lienee pitää varaustaso siellä 30-85% jos haluaa hifistellä, käytännössä pieniakkuisen auton joutuu lataamaan aina täyteen saakka jos meinaa perille päästä.