Voiteluöljyt ja suodattimet jo maksaa melkoisesti, kun kertavaihdolla menee lähes sata litraa, ja jos kolmeenkin koneeseen vaihtaa, menee nyt ainakin tynnörillinen. Mitähän siitäkin tulisi, jos pitäisi rautaakin noihin vaihtaa....
Jotenkin tuntuu siltä, että noissa vain viisi - kymmenen vuotta ajetuissa voi tulla suurimmat pettymykset, maksavat vielä paljon, korjaukset kalliita, paljon sähköosia ja hienoa "hytraaliikkaa". Eli uuteen pitäisi alkaa säästämään, jotta saisi takuun...eipä ehkä...
-SS-
Itte ajelin alkuaikoina ns. halvalla kalustolla eli reilun 10v vanhoilla traktoreilla. Sitten noista pari nuorinta vaihtelin uusiin ja meinasin jotta näitä nyt sitten vaihtelen sopivan usein, että saa uusilla ajella. sitten kun noita "uusia" alkoi huollattelemaan ja katseli laskusta hintaa, niin sai mietiskellä koska olisi mennyt vanhoihin noin paljon, vaikka olis ollut hajallakin. Sillä pelkkä huolto voi olla tonnin meno, vanhoissa tuolla tehdään jo remonttia. Niin ja siihen kunnianhimoiseen tavoitteeseen ... eipä ole tullut vaihdettua ... "nuorimmaiselle" tuli 5v täyteen ja tilasin 1200h huollon ja "katkaisuhoidon"
Toki vieläkin ehtis vaihtaa, koska vika vielä lähes "kosmeettinen", mutta ...
niin ja traktorin huolloissa oli viimevuonna "välivuosi" , joten sinne ei montaa satasta mennyt. Muuten kaluston korjausmenot n. 7Keur. (Katin moottori, raapan poistomäntä+ sylinteri, paalaajan laakerin vaihtoa jne muuta kunnossapito kulua)