Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: änkikanki - 05.03.12 - klo:18:52

Otsikko: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: änkikanki - 05.03.12 - klo:18:52
Kertokaapas mulle,miks pohjanmaalaisissa vaihtotraktoreissa on järjestään vaihdettu oikeenpuoleinen nostovarren säätö hydrauliseksi,samalla on sitten yksi ulkopuolinen aina pois "oikeista töistä"?
Eikö siellä oo koneita jossa on hydrauliikkaa,kun yks joutaa oleen tarpeettomissa hommissa.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: masahiiri - 05.03.12 - klo:19:11
mulla on yhessä lohkossa hydraulinen vetokoukku ja loput 3lohkoa riittää vallan mainiosti.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: Wejjo - 05.03.12 - klo:19:13
Kertokaapas mulle,miks pohjanmaalaisissa vaihtotraktoreissa on järjestään vaihdettu oikeenpuoleinen nostovarren säätö hydrauliseksi,samalla on sitten yksi ulkopuolinen aina pois "oikeista töistä"?
Eikö siellä oo koneita jossa on hydrauliikkaa,kun yks joutaa oleen tarpeettomissa hommissa.

Voisko olla niin että sää oot väärässä, ja tuo onkin oikeasti todella tarpeellinen ominaisuus?
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: kyntaja - 05.03.12 - klo:19:16
Kertokaapas mulle,miks pohjanmaalaisissa vaihtotraktoreissa on järjestään vaihdettu oikeenpuoleinen nostovarren säätö hydrauliseksi,samalla on sitten yksi ulkopuolinen aina pois "oikeista töistä"?
Eikö siellä oo koneita jossa on hydrauliikkaa,kun yks joutaa oleen tarpeettomissa hommissa.

Mitäs *****a tekee traktorilla jossa ei ole hydraulista nostovartta/työntövartta.
Samaa kuin traktorilla jossa ei ole EK tai EN eli ei yhtään mitään.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: Kohta-Sippoolan Kaappoo - 05.03.12 - klo:19:21
Meillon riittävästi hydraulilohkoja!
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: Pro - 05.03.12 - klo:19:30
Seittemän paria ja silti ei oo yhtään liikaa.  ;D Ja kaikki sähkösenä.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: änkikanki - 05.03.12 - klo:19:31
No en oo kumpaakaan tarvinnu,hydraulinen työntövarsi on ollut käyttämättömänä kohta kymmenen vuotta,mutta mulla ei ookaan tapana ajella traktorilla muuten vaan.
Ja etukuormaajaa tarvin n.6 kertaa vuodessa,muun ajan sekin on turhan panttina,eli ei sekään mikään jokapäivän kone ole.
Muutoin minä ainakin tarvin useammassa koneessa 3 lohkoa käyttöön yhtä aikaa,joten kaikkiin traktoreihin on hommattu riittävästi lohkoja.
Eli tämmöinen tyypillinen pohjalaiskone,3 lohkoo,yks tai kaks jo varattuina ja sitten yks vapaana,näitä näkee paljon myynnissä,ei sopisi mulle.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: Cynic - 05.03.12 - klo:19:34
Lainaus
on järjestään vaihdettu oikeenpuoleinen nostovarren säätö hydrauliseksi,samalla on sitten yksi ulkopuolinen aina pois "oikeista töistä"?

En tiedä pohjanmaasta, mutta maailmanmerkeissä on sekä hydr vetokoukku että nostovarsi ja kaikki väh. 4 ulosotot vapaasti käytettävissä.

Kysymys taitaa olla hypoteettinen tai viitata hyvin vanhanaikaisiin koneisiin.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: Ala-Pertti - 05.03.12 - klo:19:38
Onhan se LS keksitty, siis kun tarvitaan hydrauliikkaa.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: änkikanki - 05.03.12 - klo:19:44
Ei ole hypoteettinen,vaan ihan vaihtokoneita katsellessa huomattu tosiasia.Ilmiö esiintyy pohjalaiskoneissa,mutta esim.varsinais-suomalaisissa koneissa ei juuri lainkaan.Onko sidoksissa maalajeihin tms.
Ihan tosissani kysyin,ilman kettuilua.
Luonnollisesti jos on varaa ostaa uusinta uutta traktoreissa,riittänee ylimääräistä hydrauliikkaa myös vetokoukulle ja nostovarrelle.
Enkä minä väittäisi esim vm.2005 vaihtokonetta vanhanaikaiseksi.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: jupe - 05.03.12 - klo:19:49
n ihme koneita teillä jos tarvii yli 3 hydrauliikkaa. normaalisti tuossa vaiheessa koneessa alkaa olla jo oma hydraulipöytä jos yli 3 lohkoa tarvii. Eikä noita nyt niin vaikea ole muutella että sen kannata paljoa antaa vaikuttaa koneen ostossa.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: sorkkis - 05.03.12 - klo:19:55
Onhan se LS keksitty, siis kun tarvitaan hydrauliikkaa.

Lahti-Saloranta . Älä hyvämies ampuu rupeen .  :'( :'(
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: SKN - 05.03.12 - klo:20:01
Moommalaisille ku laitetaan tehtaalla rattori työn alle, siinä pitää olla vähintään 600:set takaset ja etuset sekä vanteessa valmiina tarvikkeet tuplaparisille. Hydrauliikan ulostuloja nin monta kun persaukseen mahtuu. Virtalähtöjä tarvitaan 1voltista 400volttiin. Työvaloja pitää sen verran olla että ei tiedetä onko päivä vai yö, aina nottä näköö. Turboja pitää olla 3 ja common raili kutiteltu ainaski kolmella lastulla. Grammerin ilmapenkki ei enää riitä, tarvitaan hammaslääkärin ortopedijakkara hieronnalla ja munien jäähdytyksellä. Jääkaappi on hyvä olla ja 36 tuuman ledinäyttö jos vaikka rasvausasennossa olevan rattorin hinausapua joutuu oottelemaan pidemän aikaa. Sitten tuleekin se loppu exodus, perään piisaa wärtsilän 90 heittotähtikarhi.

Ai nii, se iso veturi olikin urakooooontia varten, ei omia hommia............
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: Lemmu - 05.03.12 - klo:20:14
No en oo kumpaakaan tarvinnu,hydraulinen työntövarsi on ollut käyttämättömänä kohta kymmenen vuotta,mutta mulla ei ookaan tapana ajella traktorilla muuten vaan.


Mitenkä hyd.varsi ja muuten vain ajelu liittyy toisiinsa????
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: SKN - 05.03.12 - klo:20:19
Nythän mää hokasin. Pohojanmaalla on menny sekasin Nisulan ja Valtran tuotteet. On tilattu uutta ännäläistä ja teeläistä kaatopäällä...............
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: hvinnamo - 05.03.12 - klo:20:21
 Mul ei ole ikinä tullut tarvetta hydrauliselle nostovarrelle..valaiskaa mua ja kertokaa missä hommissa sitä tarvii? Koneethan menevät vinossa jos vetovarret ovat eri tasossa.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: koivumaki - 05.03.12 - klo:20:25
Mul ei ole ikinä tullut tarvetta hydrauliselle nostovarrelle..valaiskaa mua ja kertokaa missä hommissa sitä tarvii? Koneethan menevät vinossa jos vetovarret ovat eri tasossa.

--joskus tarpeellinen esim.perälevyn kanssa tien muotoilussa.Ennenhän mm. kynnön aloitukset ja lopetukset oli paikkoja joissa kallistustakin käytettiin.
--muut keksikööt lisää...
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: SKN - 05.03.12 - klo:20:26
Juontokoura?
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: JoHaRa - 05.03.12 - klo:20:28
Mulla on Deeressä yksi lohko eikä sekään ole toiminut ainakaan neljään vuoteen  ;D

Hydraulinen työntövarsi on siitä hyvä, että kun se on käytössä niin traktorilla ei saa ajaa yli 30 km/h  ;) Liikenne on turvallisempaa.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: CARINA2 - 05.03.12 - klo:20:29
Sarka-auran kans sitä hytrayli kallistusta joskus tarttis, ja perälevyhommisa.. Nyt ei oo kummassakkaa rattorisa :-\ Mutta monikos muistaa käyttää nostotankojen pitkiä reikiä? Meikä aina ku se vaan on mahollista.
Hytraulinen työntövarsi on toki molemmisa rattoreisa ja etukuormain.. Jotka on karijatilala tosi tarpeeseen. Toisesa rattorisa 4. lohko on vetokoukun eestaas sylinterisä, mutta tarvittaisa sen saa muuhunki käyttöön.
 
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: Cynic - 05.03.12 - klo:20:35
Lainaus
Kertokaapas mulle,miks pohjanmaalaisissa vaihtotraktoreissa on järjestään vaihdettu oikeenpuoleinen nostovarren säätö hydrauliseksi,samalla on sitten yksi ulkopuolinen aina pois "oikeista töistä"?

Onhan niitä yksinkertaisiakin koneita joiden käyttö helpottuu monella ulosotolla. Esim takalana jossa hydraulinen ottavuuden säätö tai tukipyörä, puomi, kääntö ja hydraulinen työntövarsi käyttää jo neljää, lisäksi kaltevuuden säädin tulee sivulohkosta. Sarka-aura ja jotkut tielanat kuluttavat neljää lohkoa.

Itsellä on kyllä hydr kaltevuuden säädin, mutta ei sillä ole mulle käyttöä kuin aurauksessa ja lanahommissa. Yksi hyöty on ollut pukilta kaatuneen jalattoman kärryn nostaminen pellolla, esim paaleja noutessa. Haittaakin voi olla, vesakkomurskain rasittaa letkuja aika kovasti.

Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: brotofobia - 05.03.12 - klo:20:39
Mul ei ole ikinä tullut tarvetta hydrauliselle nostovarrelle..valaiskaa mua ja kertokaa missä hommissa sitä tarvii? Koneethan menevät vinossa jos vetovarret ovat eri tasossa.

Ja mää olen ymmärtänyt että ei ne vanhemmiten pysy säädössään...valskaako mäntä vai lukkoventtiili, vai molemmat  ::)
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: hvinnamo - 05.03.12 - klo:20:39
 Juu, kiitos. Perälevyhomma onkin tosiaan sellainen, jos omistaa perälevyn. Paluuauroilla ei tarvi, mutta hydraulinen työntövarsi on siinä(kin) hyvä.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: mikasep - 05.03.12 - klo:20:39
Mul ei ole ikinä tullut tarvetta hydrauliselle nostovarrelle..valaiskaa mua ja kertokaa missä hommissa sitä tarvii? Koneethan menevät vinossa jos vetovarret ovat eri tasossa.

En ole pohjanmaalta, mutta olen hyvinkin usein moista tarvinnut. Yhdessä traktorissa kun semmoinen oli, en olisi osannut olla ilman kahdessa seuraavassakaan koneessa. Onneksi oli koneissa valmiina, niin ei tarvinnut erikseen hommata.

- Niittäessä nostolaitesovitteisella murskaimella/niittokoneella lähes välttämätön
- Takalevyhommissa hyvä säätää kallistusta
- Koneita perään kytkettäessä kätevä kun toisen pikakouran saa osumaan palloon ensiksi, sitten jos tarttee vähän siirtää ja koppaa toisen kiinni
- lumilingolla tulee joskus otettua toisella syrjällä lunta esim. jostakin montusta oven edestä
- Kyntäessä saa tehtyä siistit aloitukset auraa kallistamalla

Mulla on kytkettynä tuo kallistus ja hydraulinen työntövarsi jatkuvasti sähkölohkoihin niin, että käsinojan tikulle voi valita toiminnoksi joko etukuormaajan tai nostolaitteen kallistelut.


Mika
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: Valtramies - 05.03.12 - klo:20:44
Moommalaisille ku laitetaan tehtaalla rattori työn alle, siinä pitää olla vähintään 600:set takaset ja etuset sekä vanteessa valmiina tarvikkeet tuplaparisille. Hydrauliikan ulostuloja nin monta kun persaukseen mahtuu. Virtalähtöjä tarvitaan 1voltista 400volttiin. Työvaloja pitää sen verran olla että ei tiedetä onko päivä vai yö, aina nottä näköö. Turboja pitää olla 3 ja common raili kutiteltu ainaski kolmella lastulla. Grammerin ilmapenkki ei enää riitä, tarvitaan hammaslääkärin ortopedijakkara hieronnalla ja munien jäähdytyksellä. Jääkaappi on hyvä olla ja 36 tuuman ledinäyttö jos vaikka rasvausasennossa olevan rattorin hinausapua joutuu oottelemaan pidemän aikaa. Sitten tuleekin se loppu exodus, perään piisaa wärtsilän 90 heittotähtikarhi.

Ai nii, se iso veturi olikin urakooooontia varten, ei omia hommia............

Lisäpitkät unohtu katolta! Niitä pitää olla vähintään 4!
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: Klapikauppias - 05.03.12 - klo:21:13
Joku tuos jo mainitsikin, että pikakytkentäkourien kanssa, mun mielestä ne kuuluu ehdottomasti pariksi, jos koneita otetaan/laitetaan perään muuallakin, kuin hallin lattialla, helpottaa elämää suunnattomasti.  Naapuri tilas valluunsa tavallisen nostovarren viissiipisien paluuaurojen takia, kun venttiili päästää ja säätö tahtoi muuttua, mutta kyllä sekin muuksi aikaa vaihtaa sen hydrauli varren takaisin.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: ijasja2 - 05.03.12 - klo:21:18
Juu, kiitos. Perälevyhomma onkin tosiaan sellainen, jos omistaa perälevyn. Paluuauroilla ei tarvi, mutta hydraulinen työntövarsi on siinä(kin) hyvä.

Näissä tosiaan tarttee hydr. työntövartta, teeseitse salaojittamisessa välttämätön kapine.

Enpä ole minäkään kaivannut kaltevuuden säätöä, johtuupi suurelta osin siitä ettei ole perälevyssäkään hydraulisäätöjä ::) Peltolanassa hydrauliikalla kaikki säädöt.

Vieskan metallin kylvökone haukkaa 4 hydrauliikkalohkoa, kun niitä koneita kaipailtiin missä hydrauliikkaa paljon tarvitaan...

Aikoinaan oli ajatuksissa tuo hydr.kallistus mutta koneiden muututtua pikkuhiljaa hinattavaksi se on jäänyt ajatuksen asteelle. Tosin yllä on mainittu hyviä syitä kallistukselle, kuitenkin halpa lisävaruste ja silloin tällöin olisi tarpeeseenkin.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: JarJar - 05.03.12 - klo:21:34
Klapikoneen pyörittäjässä on vain hydr.tönäri. Muuten kaikissa muissa kolmessa koneessa sekä hydr.kallistin että työntövarsi. Aivan ehdottomia varusteita. Nämähän voi laittaa vaikka yhteen traktorin lohkoon kytkemällä väliin sähköisen vaihtoventtiilin jos lohkoista on pulaa.

Paluuaurat vaatii meillä kolme lohkoa jos näitä useampaa lohkoa vaativia listataan.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: zetor8045 - 05.03.12 - klo:21:36
Hydraulinen työntövarsi on ihan jees perälevyn kanssa ja hoitaa levyn käännön ja päätylevyn kanssa myös kallistuksen...  Yhdellä koneella tulee ajeltua missä hydraulinenkallistaja on ja sitäkään ei tule käytettyä kuin silloin kun se on jostain syystä muuttanut pituuttaan  ;D  Mutta ehkä sillä jossain hommassa jotain tekee... Varret on kelluvassa asennossa useimmiten..
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: SKN - 05.03.12 - klo:21:43
Juu, kiitos. Perälevyhomma onkin tosiaan sellainen, jos omistaa perälevyn. Paluuauroilla ei tarvi, mutta hydraulinen työntövarsi on siinä(kin) hyvä.

Näissä tosiaan tarttee hydr. työntövartta, teeseitse salaojittamisessa välttämätön kapine.

Enpä ole minäkään kaivannut kaltevuuden säätöä, johtuupi suurelta osin siitä ettei ole perälevyssäkään hydraulisäätöjä ::) Peltolanassa hydrauliikalla kaikki säädöt.

Vieskan metallin kylvökone haukkaa 4 hydrauliikkalohkoa, kun niitä koneita kaipailtiin missä hydrauliikkaa paljon tarvitaan...

Aikoinaan oli ajatuksissa tuo hydr.kallistus mutta koneiden muututtua pikkuhiljaa hinattavaksi se on jäänyt ajatuksen asteelle. Tosin yllä on mainittu hyviä syitä kallistukselle, kuitenkin halpa lisävaruste ja silloin tällöin olisi tarpeeseenkin.
Paikalliseen tyyliin kuuluen ajetaan hiekkamyrskyaakeetlaakeet vanhalla Vammas-höylällä. ;D
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: SAS - 05.03.12 - klo:21:49
Miksi yksi isäntä haluaa aina traktoriinsa molemmat nostovarret hydraulisena,ja tämä on tosi juttu ,huoltomies kertoi .
Nostovarsien pitkät reijät ovat tosi hyvät lingon kanssa käyttää.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: ijasja2 - 05.03.12 - klo:21:49
Juu, kiitos. Perälevyhomma onkin tosiaan sellainen, jos omistaa perälevyn. Paluuauroilla ei tarvi, mutta hydraulinen työntövarsi on siinä(kin) hyvä.

Näissä tosiaan tarttee hydr. työntövartta, teeseitse salaojittamisessa välttämätön kapine.

Enpä ole minäkään kaivannut kaltevuuden säätöä, johtuupi suurelta osin siitä ettei ole perälevyssäkään hydraulisäätöjä ::) Peltolanassa hydrauliikalla kaikki säädöt.

Vieskan metallin kylvökone haukkaa 4 hydrauliikkalohkoa, kun niitä koneita kaipailtiin missä hydrauliikkaa paljon tarvitaan...

Aikoinaan oli ajatuksissa tuo hydr.kallistus mutta koneiden muututtua pikkuhiljaa hinattavaksi se on jäänyt ajatuksen asteelle. Tosin yllä on mainittu hyviä syitä kallistukselle, kuitenkin halpa lisävaruste ja silloin tällöin olisi tarpeeseenkin.
Paikalliseen tyyliin kuuluen ajetaan hiekkamyrskyaakeetlaakeet vanhalla Vammas-höylällä. ;D

Ku oiskin, toki traktorilla hinattavana kuten vanhat kuorma-autotkin :P
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 05.03.12 - klo:21:53
Venäläisen lietevaunun hydrauliikka on todellinen taidonnäyte. Kahdella kaksitoimisella operoidaan viisi eri toimintoa. Kunnon pohjat votkaa pitää traktoristin kiskaista, selvinpäin ei oikein operointi tahdo onnistua?
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: SKN - 05.03.12 - klo:21:54
Juu, kiitos. Perälevyhomma onkin tosiaan sellainen, jos omistaa perälevyn. Paluuauroilla ei tarvi, mutta hydraulinen työntövarsi on siinä(kin) hyvä.

Näissä tosiaan tarttee hydr. työntövartta, teeseitse salaojittamisessa välttämätön kapine.

Enpä ole minäkään kaivannut kaltevuuden säätöä, johtuupi suurelta osin siitä ettei ole perälevyssäkään hydraulisäätöjä ::) Peltolanassa hydrauliikalla kaikki säädöt.

Vieskan metallin kylvökone haukkaa 4 hydrauliikkalohkoa, kun niitä koneita kaipailtiin missä hydrauliikkaa paljon tarvitaan...

Aikoinaan oli ajatuksissa tuo hydr.kallistus mutta koneiden muututtua pikkuhiljaa hinattavaksi se on jäänyt ajatuksen asteelle. Tosin yllä on mainittu hyviä syitä kallistukselle, kuitenkin halpa lisävaruste ja silloin tällöin olisi tarpeeseenkin.
Paikalliseen tyyliin kuuluen ajetaan hiekkamyrskyaakeetlaakeet vanhalla Vammas-höylällä. ;D

Ku oiskin, toki traktorilla hinattavana kuten vanhat kuorma-autotkin :P
Nyt sitte vaan investoit. Laitat Nivan nettiautosta ja eiköhän sellasen itsekulkevan vammaksenkin löydä jostain. Sitte klikkailee kuvia pottariin, Off-roadia nivalla ja hiekkamyrskyä siivoomassa karhulla. Olis siinä taas katsomista muulla maailmalla.......... ;D
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: SKN - 05.03.12 - klo:21:56
Venäläisen lietevaunun hydrauliikka on todellinen taidonnäyte. Kahdella kaksitoimisella operoidaan viisi eri toimintoa. Kunnon pohjat votkaa pitää traktoristin kiskaista, selvinpäin ei oikein operointi tahdo onnistua?
Venäläisen kusitiinun käyttöhydrauliikka vaatii murikkaopiston kurssin, sen verran kiskoo torven ohjaus vasemalle...........
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: BigPack - 05.03.12 - klo:21:59
Minulla on hydraulisessa kallistuksessa sellainen hienous, kuin pikaliittimet. Jos kerran vuodessa tarvitsee kaikkia neljää lohkoa, niin saa ne sitten vapaaksi... Ja sen vieskalainen kannattaa vaihtaa Rapidiin, ei tarvitse neljää lohkoa, kun on vähän kehittyneempi kone. Sama pätee moneen muuhunkin koneeseen, alkaa olemaan hydr. kierto ja toimitoja ohjataan sähköllä.  ;)
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: mää vai - 05.03.12 - klo:22:01
Varroohan vaan SKN:nnä rupiavat notta kurmoottamahan no pohojalaaset!
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: bouli - 05.03.12 - klo:22:01
Miksi yksi isäntä haluaa aina traktoriinsa molemmat nostovarret hydraulisena,ja tämä on tosi juttu ,huoltomies kertoi .
Mäkin olen tehnyt tuttavuutta sellaisen traktorin kanssa jonka nostolaite geometriasta johtuen tuollaiset pitäisi olla tehdas asenteisena.
Eli veikkaan 6000-sarjan Jontikkaa.

Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: ijasja2 - 05.03.12 - klo:22:02
Juu, kiitos. Perälevyhomma onkin tosiaan sellainen, jos omistaa perälevyn. Paluuauroilla ei tarvi, mutta hydraulinen työntövarsi on siinä(kin) hyvä.

Näissä tosiaan tarttee hydr. työntövartta, teeseitse salaojittamisessa välttämätön kapine.

Enpä ole minäkään kaivannut kaltevuuden säätöä, johtuupi suurelta osin siitä ettei ole perälevyssäkään hydraulisäätöjä ::) Peltolanassa hydrauliikalla kaikki säädöt.

Vieskan metallin kylvökone haukkaa 4 hydrauliikkalohkoa, kun niitä koneita kaipailtiin missä hydrauliikkaa paljon tarvitaan...

Aikoinaan oli ajatuksissa tuo hydr.kallistus mutta koneiden muututtua pikkuhiljaa hinattavaksi se on jäänyt ajatuksen asteelle. Tosin yllä on mainittu hyviä syitä kallistukselle, kuitenkin halpa lisävaruste ja silloin tällöin olisi tarpeeseenkin.
Paikalliseen tyyliin kuuluen ajetaan hiekkamyrskyaakeetlaakeet vanhalla Vammas-höylällä. ;D

Ku oiskin, toki traktorilla hinattavana kuten vanhat kuorma-autotkin :P
Nyt sitte vaan investoit. Laitat Nivan nettiautosta ja eiköhän sellasen itsekulkevan vammaksenkin löydä jostain. Sitte klikkailee kuvia pottariin, Off-roadia nivalla ja hiekkamyrskyä siivoomassa karhulla. Olis siinä taas katsomista muulla maailmalla.......... ;D

Jos kuitenkin rotke rami ja laaseri mara, niitähän saa riittävän isojakin kun tilaa juuropasta catepillarin kera :P
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: maraani - 05.03.12 - klo:22:03
Venäläisen lietevaunun hydrauliikka on todellinen taidonnäyte. Kahdella kaksitoimisella operoidaan viisi eri toimintoa. Kunnon pohjat votkaa pitää traktoristin kiskaista, selvinpäin ei oikein operointi tahdo onnistua?
En oo itse joutunu käyttämään ja on purettu pois kaikki mitä ei tarvita, joten ei enää pääsekään opettelemaan. Olen vaan muutaman kerran vaunun vieressä seistessä tuumannut, että mitenkähän ne on tarkoitettu käytettäväksi, kun ohjekirjaakaan en ole nähnyt.

Sen verran täsmennystä, että vapaa paluu tuohon sentään tarvitaan, mutta en ymmärrä sitä sittenkään. Ilmeisesti joku homma pitää tehdä traktori pysäytettynä?
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: SKN - 05.03.12 - klo:22:07
Varroohan vaan SKN:nnä rupiavat notta kurmoottamahan no pohojalaaset!
Oliks tää nyt se ns. uhkaus vai jopa lupaus? :o

Sanovat notta se mikä voimas voitetahan, se verbaliikas hävitähän............
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: mää vai - 05.03.12 - klo:22:09
Venäläisen lietevaunun hydrauliikka on todellinen taidonnäyte. Kahdella kaksitoimisella operoidaan viisi eri toimintoa. Kunnon pohjat votkaa pitää traktoristin kiskaista, selvinpäin ei oikein operointi tahdo onnistua?
En oo itse joutunu käyttämään ja on purettu pois kaikki mitä ei tarvita, joten ei enää pääsekään opettelemaan. Olen vaan muutaman kerran vaunun vieressä seistessä tuumannut, että mitenkähän ne on tarkoitettu käytettäväksi, kun ohjekirjaakaan en ole nähnyt.

Sen verran täsmennystä, että vapaa paluu tuohon sentään tarvitaan, mutta en ymmärrä sitä sittenkään. Ilmeisesti joku homma pitää tehdä traktori pysäytettynä?

Moro Maraani!

Tuttu mies SLCK palstoilta. Jos pyörä ei vedä se jarruttaa, siksi Landcruiser ;D
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: hvinnamo - 05.03.12 - klo:22:21


Paluuaurat vaatii meillä kolme lohkoa jos näitä useampaa lohkoa vaativia listataan.

 Meillä riittäis yksikin, jos oli tarpeeksi iso ja suorakaiteen muotoinen.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: SKN - 05.03.12 - klo:22:29


Paluuaurat vaatii meillä kolme lohkoa jos näitä useampaa lohkoa vaativia listataan.

 Meillä riittäis yksikin, jos oli tarpeeksi iso ja suorakaiteen muotoinen.
Äikkä-Maikka on asian ytimessä. No, vaatimattomuus on varmaan se ainoa pahe................ ;D
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 05.03.12 - klo:22:40
Venäläisen lietevaunun hydrauliikka on todellinen taidonnäyte. Kahdella kaksitoimisella operoidaan viisi eri toimintoa. Kunnon pohjat votkaa pitää traktoristin kiskaista, selvinpäin ei oikein operointi tahdo onnistua?
En oo itse joutunu käyttämään ja on purettu pois kaikki mitä ei tarvita, joten ei enää pääsekään opettelemaan. Olen vaan muutaman kerran vaunun vieressä seistessä tuumannut, että mitenkähän ne on tarkoitettu käytettäväksi, kun ohjekirjaakaan en ole nähnyt.

Sen verran täsmennystä, että vapaa paluu tuohon sentään tarvitaan, mutta en ymmärrä sitä sittenkään. Ilmeisesti joku homma pitää tehdä traktori pysäytettynä?

Vaikka niin, että vaikka ykkösvipua taaksepäin vetämällä voi tapahtua joko temppu 1, jos samalla mahdollistat öljyn paluuvirtauksen kakkosvivulla tai, sitten toteutuu temppu 2. Käytännössä jos imuletkun kannatuskoukku takertuu kaivon reunaan, saattaa sulkijalihas höltyä. "Kiva" ominaisuus talojen likakaivoja hienoissa pihoissa tyhjennellessä. Paluuletku kuuluu laittaa täyttökorkin lävestä. Siitä on myös kätevä ammentaa omaan astiaan oman Zigulin liukasteeksi.

Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: - 05.03.12 - klo:23:05
Hydraulista kallistusta en oo osannu ikinä kaivata. Johtuu varmaan siitä ettei oo ikinä ollu. Lingon/perälevyn kans lumitöis vetovarret pitkiin reikiin.
Pari hydraulista työntövartta on nojannu hallin seinää muutaman vuoden. En oo kokenu kovin tarpeelliseksi omis hommis. Mekaaninen versio vaan kevyempi käsitellä. Jontikas sitä joskus kaipais kun nostolaitteen liikevarat rajalliset, mutta valtras en oo tarvetta nähnyt...
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: tr - 05.03.12 - klo:23:12
mulla ei ole aktiivikäytössä kuin lumilinko nostolaitevermeistä. noihin viissiipisiin paluuauroihinkin riittää se satakuusvitosen kiinnihitsattu työntövarsi!..niissä kun on se takapyörä!
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: kylmis - 06.03.12 - klo:07:59
Ei yhdessäkään traktorissa hydraulista kallistusta. Hydraulinen työntövarsi oli kätevä silloin, kun pyöröpaalien kanssa pelattiin. Sen jälkeen ei ole ollut juuri käyttöä. Kyl noi varmaan hyödyllisiä lisävarusteita on, mutta ilmankin pärjää.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: realisti - 06.03.12 - klo:08:18
yhdessä koneessa kolmesta on kallistin, sillä muotoillaan teitä lanan kanssa. Kyllä tuolla kallistimella on käyttöä, mutta eipä ole tullut muihin hankittua koska niissä on lohkoja rajallinen määrä. Hydrauliset työntövarret taas on kaikissa koneissa, helpottaa kyllä elämää hyvin paljon.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: koivumaki - 06.03.12 - klo:08:30
Mulla on toisessa kallistin.Letkut niputettuna koska tartten 4 lohkoa usein muihin hommiin.Kun keväällä aloitan tienlanauksen niin siinä kallistin tarpeen.Ilman hydraulista työntövartta en kyllä juurikaan tee mitään nostolaitetyökonehommia.Molempiin löytyy moinen,toisessa koko ajan paikallaan.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: JarJar - 06.03.12 - klo:08:35


Paluuaurat vaatii meillä kolme lohkoa jos näitä useampaa lohkoa vaativia listataan.

 Meillä riittäis yksikin, jos oli tarpeeksi iso ja suorakaiteen muotoinen.
Selkeesti uusjaon kannattaja...
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: vms1 - 06.03.12 - klo:09:05
Mulla on sekä hydraulinen kaltevuudensäädin että työntövarsi ja varsin kätevät käyttää. Viellä kun sais erillisillä lohkoilla jossa virtauksen ei tarttis olla kovin kummonen koska liikenopeuden ei tartte olla kovin valtava. ainut oikeastaan missä ovat turhia on kyntö ja varsinkin pimeessä. Niillä on erittäin helppoa saada aikaan huonoa kyntöjälkeä. koneiden kytkennässä olisi kätevät ulkopuolisella käytöllä joka onnistuis sähkölohkolla.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: raipe - 06.03.12 - klo:18:09
Mul ei ole ikinä tullut tarvetta hydrauliselle nostovarrelle..valaiskaa mua ja kertokaa missä hommissa sitä tarvii? Koneethan menevät vinossa jos vetovarret ovat eri tasossa.

--joskus tarpeellinen esim.perälevyn kanssa tien muotoilussa.Ennenhän mm. kynnön aloitukset ja lopetukset oli paikkoja joissa kallistustakin käytettiin.
--muut keksikööt lisää...

Helpottaa koneiden kiinnittämistä perään paljon.
Kynnössä ei tahdo pysyä paikallaan,muutaman kerran päivässä pitää säätää.
Mutta oikein kun saa säädön,on mahdotonta sanoa monikoteräisellä auralla on pelto kynnetty.
Kierrettävillä varsilla ei oikein tahdo viitsiä säätää,pyöriihän se ajon aikana aika helposti mutta tulee huono työasento ja ajo suoraan vaikeutuu.
Jos olisi uusi ja välyksetön takalevy ja raktori,voisi pihoja muotoilla tuon avulla.Melkein saa paremmin tuolla kun kauhalla kaatoja muotoiltua.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: heinämies - 06.03.12 - klo:18:42
Pohjanmaallako vain   ???
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: bouli - 06.03.12 - klo:19:08
Jos olisi uusi ja välyksetön takalevy ja raktori,voisi pihoja muotoilla tuon avulla.Melkein saa paremmin tuolla kun kauhalla kaatoja muotoiltua.

Mä olen noi omat pihanurmikot tehnyt takalanan kanssa. Kaikki vanhat puskat pois ja pikkukorminkilla kaksi siipisellä auralla kyntö, vanhalla pikkukeellä äestys ja sitten takalanalla kallistimen kanssa muotoilu uuteen uskoon. Tarvittaessa pellolta sopivasta kohdasta muutama kauhallinen ruokamultaa lisäksi.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: Urakoottija - 06.03.12 - klo:19:41
Multainvaunuista toinen vaati 4 ja toinen 5 hydr.lohkoa käyttöönsä, että sai kaikkia toimintoja käytettyä.
Hydr.kallistimen ja hydr.työntövarren olen havainnut käteviksi varusteiksi mm. työkoneiden kytkennässä, teiden ja peltojen lanauksessa sekä kyntäessä. Saahan noi molemmat pikaliittimistä irti jos tarvitsee lohkoja muuhun käyttöön ja alkaa näissä uusimmissa koneissa olla kaikki (kallistin, työntövarsi ja vetokoukku) kiinteesti omilla lohkoillaan ja silti koneesta löytyy vielä 5 hydr.lohkoa muuhun käyttöön.  8)
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: Oksa - 06.03.12 - klo:20:07
aikoinani meinasin ostaa varmarimallisen foortin mutta jätin ostamatta kun siinä ei ollu kuin ykstoiminen ja kakstoiminen lohko ja järkevästi ei muuta!        nykyään on neljä lohkoa ja tarvittaessa vielä jakovärkki hätänä!        ei ole pahemmin veivattavia työntövarsia käytettyä ja nuot nostosylinterikin on ihan kiva joissan töissä,    liitimet irti vaan silloiin kun ei tartte ja tulpat päässä niin toimiii!
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: Husokki - 06.03.12 - klo:23:41
Ei yhdessäkään traktorissa hydraulista kallistusta. Hydraulinen työntövarsi oli kätevä silloin, kun pyöröpaalien kanssa pelattiin. Sen jälkeen ei ole ollut juuri käyttöä. Kyl noi varmaan hyödyllisiä lisävarusteita on, mutta ilmankin pärjää.

Juuri näin
Ja jos aletaan oikeen ajattelemaan niin hinattavat työvälineet alkaa olla nykypäivää.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: hvinnamo - 06.03.12 - klo:23:59
Ei yhdessäkään traktorissa hydraulista kallistusta. Hydraulinen työntövarsi oli kätevä silloin, kun pyöröpaalien kanssa pelattiin. Sen jälkeen ei ole ollut juuri käyttöä. Kyl noi varmaan hyödyllisiä lisävarusteita on, mutta ilmankin pärjää.

Juuri näin
Ja jos aletaan oikeen ajattelemaan niin hinattavat työvälineet alkaa olla nykypäivää.

 Hinattava perälevy, lumilinko, paalipihti/piikki, polanneterä... tottahan se on että moni laite on kätevämpi hinattavana, mutteivat kaikki kuitenkaan.  :)
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: massikka_mies - 07.03.12 - klo:09:58
Kolmessa konessa hydraulinen kallistus ja neljässä hydraulinen työntövarsi ja pois en antaisi 8)
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: maraani - 07.03.12 - klo:11:16
Kallistajaa ei missään koneessa, kahdessa koneessa nyt hydraulinen työntövarsi. Ja kolmanteen tarvis surkeesti, kun rankakourahommaa pitäis tehdä. Mutta on traktorit sen verran eri kokoisia, et ei oo käytännössä vaihtokelpoisia noi olemassaolevat hydrauliset työntövarret.

Lohkoja ei oo koneissa ku 1-2 kpl 2-toimisia, mut vaihtoventtiilillä saa toimittua välttävästi.

Niittosilppurin vetolaitteessa olen käyttäny ex-ruuvattavaa nyk. kiinteää työntövartta, muuten hydraulista. Ilmankin toki pärjäis, mutta on se hintansa väärti mun mielestä näissä meidän puuhasteluissa.
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: heinämies - 09.03.12 - klo:23:49
Kolmessa konessa hydraulinen kallistus ja neljässä hydraulinen työntövarsi ja pois en antaisi 8)
kova äijä
Otsikko: Vs: Minkä takia pohjanmaalla?
Kirjoitti: bdr-529 - 10.03.12 - klo:06:42
Joskus vetovarren koura irronnu takalan pallosta. H.työntövarrella ja kallistimella saa takaisin hytistä nousematta muuten tekemätön paikka irrottamata koko keksintöä perästä.