Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Austraalian Paimenkoira  (Luettu 39346 kertaa)

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Austraalian Paimenkoira
Pitänee vielä jatkaa tätä... (vaikkei kyllä kannattas).

Tuolla aiemmin kyseltiin, että miksi täällä puolustetaan Jeeppiä. En kyllä kenenkään ole varsinaisesti kokenut puolustavan tuota provo maasturia, mutta jotkut provosoitui kuitenkin niin paljon, että alkoi se perinteinen Filan mollaaminen. Filan kohdalla erityistä on sekin, että kun on vauhtiin päästy, niin samoilla tulilla tehdään psykoanalyysit myös niiden omistajista. Mulle on ihan sama mitä paskaa väännette tuon Jeepin kanssa.

Silloin kun ruvetaan julistamaan rotuanalyysiä sillä asiantuntemuksella, minkä vain täydellinen tietämättömyys asiasta suo, niin siinä kohtaa mene yli...

Okei, Fila on aika uusi rotu ja monennäköistä harjoituskappaletta varmasti maakunnassa tallustaa, en kiellä. Toisaalta olen myös tavannut "pirttiborderin" joka pelkäsi kaikkea kissaa isompaa, enkä silti ole vaatimassa holokaustia koko rodulle (omistajatkinhan menis samoilla kaasuilla).
Tietty porukka näkee Filassa edelleen sen kouluttamattoman Portugalista tuodun Molossin. Kannattaisi varmaankin tutustua myös ihan koulutettuihin Suomi-linjan Sotkamolaisiin, voi tulla melkoisena yllätyksenä Filan koko, liikkuvuus ja ketteryys.
Aina säännöllisin väliajoin saa vastata puhelimeen, että kun siitä koirasta on kerrottu sitä ja tätä ja tuota... Yleensä on soittajan kanssa kartoitettu koiran käyttötarve ja omistajan kokemukset koirista yleensäkin. Jos vielä rotu kiinnostaa, niin tarvittaessa on annettu työnäytös. Yhtä lukuunottamatta kaikki Filan töissä nähneet on myös Filan hankkineet (se yksi hankki Belgianpaimenkoiran). Yksikään paikalla käynyt ei ole ollut lypsykarjatilallinen, enkä itse ole yhtään koiraa myynyt (pojat ei peno).

Summa summarum, vaikka noista Filoista puhutaan mitä, niin rotu on tullut jäädäkseen, koettakaa vain kestää.
Jos jollain on erinomainen Borderi, niin ei se multa ole pois, mutta viimeisintä Filaa en vaihtaisi mistään hinnasta minkäänlaiseen Borderiin.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Austraalian Paimenkoira
http://koti.phnet.fi/juhmoi/tila.htm   Ks sivun viimeinen kuva.

Tämä kaveri on täydellinen.  Sillä on autonakin Jeeppi! 

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Austraalian Paimenkoira
Jps: Sori jos saat sen kuvan, mutta mä en ainakaan väitä että fila oisi huono (vaikka oon kyllä nöhny nautatilalla semmosen jolla ei kukaan tehny yhtään mitään, mutta tuskinpa tuo koko populaatiota kuvaa), vaan että se ei ole paimen, joten sitä on turha esitellä paimenkoirien kovana korvikkeena. Se ei edes liity paimeniin mitenkään, koska se ei paimenna.
Miksi filanomistajien pitää siten tulla väittämään paimenia ylipehmeiksi arkajaloiksi. Rodut ei kilpaile keskenään koskeivat kuulu samaan käyttötarkoitukseen.

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
Jps: Sori jos saat sen kuvan, mutta mä en ainakaan väitä että fila oisi huono (vaikka oon kyllä nöhny nautatilalla semmosen jolla ei kukaan tehny yhtään mitään, mutta tuskinpa tuo koko populaatiota kuvaa), vaan että se ei ole paimen, joten sitä on turha esitellä paimenkoirien kovana korvikkeena. Se ei edes liity paimeniin mitenkään, koska se ei paimenna.
Miksi filanomistajien pitää siten tulla väittämään paimenia ylipehmeiksi arkajaloiksi. Rodut ei kilpaile keskenään koskeivat kuulu samaan käyttötarkoitukseen.
No azorin ja paimenkoirien (bortsu, kelpie, auspai) vertailu on ihan sama kun vertailtaisiin polkupyörää ja kaasuhellaa. Niillä ei ole kertakaikkiaan mitään yhteistä, aivan eri asioita.
Siksi on vähän naurettavaa tämä filaomistajien tarve väittää että paimenkoirat ovat liian pehmeitä nautatiloille.
Jos pitää liikutella eläimiä ja työtä on paljon, sopiva on paimenkoira.
Jos on joku sonnitila missä eläimet on karsinoissa ja ainoa liikehdintä on teurasautoon niin azori on varmasti todella hyvä.
Se mikä koira uskaltaa mennä mihinkin on aivan toisarvosta ja sitäpaitsi kasvatus ja yksilökysymys.  
En ymmärrä tuota ideologiaasi, onko se toisarvosta ?

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Jos sä tarvitset liettä, onko sen hankkimisessa olennaista tietää kuinka monta vaihdetta on polkupyörässä?

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Jos sä tarvitset liettä, onko sen hankkimisessa olennaista tietää kuinka monta vaihdetta on polkupyörässä?
"Kun dominantti ideologia ei tunnista omaa ideologisuuttaan, siitä käsin saatetaan pitää kaikkia poikkeavia ideologioita liioiteltuna ja ohittaa ne "ideologisina" riippumatta siitä, miten niiden näkemykset täsmällisemmin ottaen on perusteltu."  ;)

Viimeksi muokattu: 04.02.10 - klo:15:25 kirjoittanut jeep

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Austraalian Paimenkoira
Sanaan paimen, paimenkoira ei ole yksinoikeutta yhdellä eikä kahdella rodulla, selvyydeksi http://fi.wikipedia.org/wiki/Paimenkoira

Paimentaa voi vaikka kissalla, mutta sehän ei olekaan paimenkoira ;D

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Austraalian Paimenkoira
^paimentaminen eli herding
"Herding is the act of bringing individual animals together into a group (herd), maintaining the group and moving the group from place to place—or any combination of those."

Jos kissa pystyy kokoamaan ja kuljettamaan lauman hiiriä niin se on paimenkissa. Voishan sitä alkaa jalostaa sellasia kisuja.

Heta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Austraalian Paimenkoira
Ihan asian vierestä, mutta en malta Jeep olla kysymättä. Mikä sulla on tarkotuksena viesteissäsi. Tässä ja näemmä monessa muussakin ketjussa monta kommenttia, mutta ei juurikaan mitään asiaan liittyvää. Erilaisia linkkejä ja sitaatteja.

Ilmeisesti halusi keskustella on kova, mutta ulosantiasi on hankala (jos ei mahdoton) ymmärtää. Miten oikeastaan mikään tähän ketjuun laittamistasi kommenteista liittyy alottajan kysymykseen? Mä kuulun ilmeisesti vähän vanhanaikaiseen ihmisryhmään koska mun mielestä keskustelu on yleensä puolin ja toisin mielipiteenvaihtoa ja argumentointia  ;)

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
Jps: Sori jos saat sen kuvan, mutta mä en ainakaan väitä että fila oisi huono (vaikka oon kyllä nöhny nautatilalla semmosen jolla ei kukaan tehny yhtään mitään, mutta tuskinpa tuo koko populaatiota kuvaa), vaan että se ei ole paimen, joten sitä on turha esitellä paimenkoirien kovana korvikkeena. Se ei edes liity paimeniin mitenkään, koska se ei paimenna.
Miksi filanomistajien pitää siten tulla väittämään paimenia ylipehmeiksi arkajaloiksi. Rodut ei kilpaile keskenään koskeivat kuulu samaan käyttötarkoitukseen.
No azorin ja paimenkoirien (bortsu, kelpie, auspai) vertailu on ihan sama kun vertailtaisiin polkupyörää ja kaasuhellaa. Niillä ei ole kertakaikkiaan mitään yhteistä, aivan eri asioita.
Siksi on vähän naurettavaa tämä filaomistajien tarve väittää että paimenkoirat ovat liian pehmeitä nautatiloille.
Jos pitää liikutella eläimiä ja työtä on paljon, sopiva on paimenkoira.
Jos on joku sonnitila missä eläimet on karsinoissa ja ainoa liikehdintä on teurasautoon niin azori on varmasti todella hyvä.
Se mikä koira uskaltaa mennä mihinkin on aivan toisarvosta ja sitäpaitsi kasvatus ja yksilökysymys.  
En ymmärrä tuota ideologiaasi, onko se toisarvosta ?
^Jos sä tarvitset liettä, onko sen hankkimisessa olennaista tietää kuinka monta vaihdetta on polkupyörässä?
"Kun dominantti ideologia ei tunnista omaa ideologisuuttaan, siitä käsin saatetaan pitää kaikkia poikkeavia ideologioita liioiteltuna ja ohittaa ne "ideologisina" riippumatta siitä, miten niiden näkemykset täsmällisemmin ottaen on perusteltu."  ;)


Ihan asian vierestä, mutta en malta Jeep olla kysymättä. Mikä sulla on tarkotuksena viesteissäsi. Tässä ja näemmä monessa muussakin ketjussa monta kommenttia, mutta ei juurikaan mitään asiaan liittyvää. Erilaisia linkkejä ja sitaatteja.

Ilmeisesti halusi keskustella on kova, mutta ulosantiasi on hankala (jos ei mahdoton) ymmärtää. Miten oikeastaan mikään tähän ketjuun laittamistasi kommenteista liittyy alottajan kysymykseen? Mä kuulun ilmeisesti vähän vanhanaikaiseen ihmisryhmään koska mun mielestä keskustelu on yleensä puolin ja toisin mielipiteenvaihtoa ja argumentointia  ;)

Saitko selvää ?

Heta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Austraalian Paimenkoira
Jeep, sainko selvää mistä? Taas siteerasit pitkän listan jotain mitä muut ovat kirjottaneet, itse et edelleenkään kommentoi asiaan mitään. Eli ei, en edelleenkään ymmärrä tarkotustasi.

Muut keskustelevat, mitä sinä teet mielestäsi?

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
Jeep, sainko selvää mistä? Taas siteerasit pitkän listan jotain mitä muut ovat kirjottaneet, itse et edelleenkään kommentoi asiaan mitään. Eli ei, en edelleenkään ymmärrä tarkotustasi.

Muut keskustelevat, mitä sinä teet mielestäsi?
En ymmärrä tuota ideologiaasi, onko se sinusta toisarvosta ?

Heta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Austraalian Paimenkoira
Aha. Eli valittu linja pitää. Valitettavaa, tuolla tyylillä moni hyvä keskustelu valuu viemäriin....  ;)

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
Aha. Eli valittu linja pitää. Valitettavaa, tuolla tyylillä moni hyvä keskustelu valuu viemäriin....  ;)
"Kun dominantti ideologia ei tunnista omaa ideologisuuttaan, siitä käsin saatetaan pitää kaikkia poikkeavia ideologioita liioiteltuna ja ohittaa ne "ideologisina" riippumatta siitä, miten niiden näkemykset täsmällisemmin ottaen on perusteltu."   :-* :)

Viimeksi muokattu: 04.02.10 - klo:19:46 kirjoittanut jeep

jeep

  • Vieras