Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Weasel - 22.05.22 - klo:08:06
-
Onkos kellään pidemmän ajan kokemuksia Valtra G-sarjasta? Kestääkö kasassa?
-
Tai onko kellään porsinut Claas Hexashift tai MF Dyna-6 nopeasti vastaavan 105-135hv teholuokan koneessa?
-
Eikös tämä malli ole ns. Kansainvälinen versio nykytyyliin,
Moottori ja voimansiirto Kiinasta , hytti ja maski suomesta
Ja alunperin voimansiirto mitoitettu 90 hv.
Ehkä etukuormainkoneeksi, muttei raakaan vetotyöhön laittaisi.
-
Moottori ja voimansiirto Kiinasta , hytti ja maski suomesta
Tiedossa oli että on kansainvälisempi kuin muut Valtrat mutta moottorin valmistusmaa pitänee selvittää. Ei tosin suomikaan ole loistanut laadussa viime vuosina hankkimissani työkaluissa, juuri onnistuin ostamaan siirtoruuvin jossa 2 metrin ruuvinpätkät melko banaaneja, no meni ne sentään heittämällä putkeen.
Ja alunperin voimansiirto mitoitettu 90 hv.
Alimittainen voimansiirto kyllä saattaisi selittää muita vastaavia sopivamman painon vaikka voimansiirron valmistaja on sama.
Ehkä etukuormainkoneeksi, muttei raakaan vetotyöhön laittaisi.
Etukuormainta en meinannut edes tarvita, tarve pelkkää vetoa tai työntöä.
-
Tai onko kellään porsinut Claas Hexashift tai MF Dyna-6 nopeasti vastaavan 105-135hv teholuokan koneessa?
Mitenköhän paljon Dyna-6 laatikot eroavat eri teholuokkien koneissa?
Olen pitänyt tuota kuitenkin suhteellisen ongelmattomana laatikkona... omani porsi ihan alkumetreillä valmistusvirheen vuoksi mutta seuraviin 5000 tuntiin ei laatikkoa ole tarvinnut huomioida. Moottorin kyljessä olevassa lapussa lukee 127 kW mutta lienee tehtaalla alitehoiseksi viritetty. Käyttöhän mulla on ihan laidasta laitaan, hyvin kevyestä aina sinne missä mopo on tosiaan mopo..
-
Mitenköhän paljon Dyna-6 laatikot eroavat eri teholuokkien koneissa?
Sen kun tietäisi mutta traktorivalmistajien verkkosivustoilta tietoja pantataan eikä voimansiirron valmistajakaan kovin avoin ole.
MF on vielä kokeilematta mutta ei näytä ainakaan muissa robolaatikoiden ohjelmistoissa olevan oikein älyä, en käsitä noiden automaattimoodeja että miksi ne ei lähes kuormatta ajellessa voi hypätä pikavaihteita yli vaikka kaikki sensorit moisen toteuttamiseen on jo jouduttu traktoriin laittamaan. En nykyisessä kepillä hämmennettävässäkään jaksa tyhjänä ajellessa käydä kaikkia pykäliä käydä läpi ja noista vaihteistoista niitä vaihteita kuitenkin löytyy reilusti joten nylkytystä riittää.
-
Istuo läsötin esittelyssä olleen keen kopissa viitisen minnuuttie, eikä se siinä ajassa tiettävästi hajonnu, tosin kone ei ollu käynnissä
-
Varmasti myös vaikuttaa mallisarjan nimi g. Sillä on aivan varmasti jotain merkitystä. :o
-
Varmasti myös vaikuttaa mallisarjan nimi g. Sillä on aivan varmasti jotain merkitystä. :o
Tähän tapaan? ;)
Avuton
Gay
Nihkeä
Tehoton
Suuruudenhullu
-
😅😅
Helppo naureskella kun itsellä on punatulkku ja peltikeuloja. En ole vielä päässyt Muumimamma vaiheeseen. Mutta keltasirkkuja ei ole enään
-
Voisko joku suomentaa ihan uteliaisuudesta kysyn että mitä nämä Paalimiehen koneet on.
-
Keltasirkku -02 ja-03 keltaisia
Punatulkku -05
Peltikeulat Mezzo ja Mega
Muumimamma vanhat T-sarjalaiset
-
Kannattaneeko Kiinan protoa hirveästi tukea, kun pienellä lisäpanostuksella Ännäläinen on testattua laatua. Gee kun alkaa menemään hyvin kaupaksi, niin aletaan häävimpienkin mallien tuotantoa siirtää Kiinaan. Valitettavan paljon noita G-sarjalaisia jo näkyy. :-\
-
Hemmetin kinukit pilaa kaiken nykytouhuillaan. Blaupunktikin näköjään pilattiin kiinaan sekoamisella.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Blaupunkt
Tehdäänkö tuosta geestä mitään Suomessa?
-
Syksyllä oli koeajossa. Ihan näppärä peli, kun vähän laittoi asetuksia kohdalleen. Jos vähänkin enemmän kuormattavaa ottaisin N-läisen.
-
Hemmetin kinukit pilaa kaiken nykytouhuillaan. Blaupunktikin näköjään pilattiin kiinaan sekoamisella.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Blaupunkt
Tehdäänkö tuosta geestä mitään Suomessa?
Hyttihän on (käsittääkseni???) härmäläistä tuotantoa. Moottori tulee kiinasta ja laatikko massikasta joten sen alkuperä on ranskassa. Jotain teräsosia, kuten hytin kiinnityksiä ja terästankkeja tehdään suomessa. Kokoonpano sentään tapahtuu vielä suolahdessa.
Tuo kiinassa tehdystä moottorista, niin sehän on ihan virallisestikkin Agcon "medium duty" sarjaa. Eli eivät ole tehtaankaan mukaan yhtä lujia kuin ännäläisessä oleva "heavy duty" motti, eli linnavuorelainen. Aloittajalle kyllä suosittelisin ännäläistä, on kuitenkin vetotöissä paljon kovempi rauta, järeämpi kone ja laatikko kuitenkin huomattavasti järeämpi. Ännäläisen arvokin pysyy varmasti geetä parempana. Vetotöihin joutuu konetta kumminkin painottamaan jos ei kuormaajaa ole joten lsäpainokaan ei minusta haittaa.
-
Hyttihän on (käsittääkseni???) härmäläistä tuotantoa. Moottori tulee kiinasta ja laatikko massikasta joten sen alkuperä on ranskassa. Jotain teräsosia, kuten hytin kiinnityksiä ja terästankkeja tehdään suomessa. Kokoonpano sentään tapahtuu vielä suolahdessa.
Tuo kiinassa tehdystä moottorista, niin sehän on ihan virallisestikkin Agcon "medium duty" sarjaa. Eli eivät ole tehtaankaan mukaan yhtä lujia kuin ännäläisessä oleva "heavy duty" motti, eli linnavuorelainen. Aloittajalle kyllä suosittelisin ännäläistä, on kuitenkin vetotöissä paljon kovempi rauta, järeämpi kone ja laatikko kuitenkin huomattavasti järeämpi. Ännäläisen arvokin pysyy varmasti geetä parempana. Vetotöihin joutuu konetta kumminkin painottamaan jos ei kuormaajaa ole joten lsäpainokaan ei minusta haittaa.
Mulla on semmoinen käsitys että Claas Quadrishift , MF Dyna-4, Valtra 4-portaiset pikavaihteet sekä Claas Hexashift, MF Dyna-6, Valtra 6-portaiset pikavaihteet on kaikki saman valmistajan vaihteistoja minkä webbisivua en nyt tähän hätään löytänyt. Joskus tutkiessani muistaakseni tehtaat oli kiinassa.
Voihan ne olla ranskalaisiakin, onhan MF ja Claas (Renault) traktorit siellä ainakin koottu.
Oikeastaan suuri A-sarja vastaisi painoltaan nykyistä vetokonettani johon on kyllä keulapainoja laitettu suurempia nostolaitekuormia käytettäessä, siinåkin kyllä sama moottorikoodi kuin Geessä eli ilmeisesti kiinalainen. G-sarja tuo lisää painoa noin 600kg kun N-sarja toisi lisää noin 2000kg. En ole ihan varma haluanko näille savipelloille tarpeettomasti lisäpainoa vaikka muut kyllä näyttävät selviävän painavemmillakin koneilla. Tosin heillä on usein suurempi työleveyskin niin ei tule niin tiheästi tallontaakaan.
Saattaa olla että vetotyöni sitten ovat kevyitä, raskaimmat kylvölannoitin tyhjäpaino 5,5 tonnia ja perävaunuja 13 tonnin kuormapainon luokassa.
-
Varmasti myös vaikuttaa mallisarjan nimi g. Sillä on aivan varmasti jotain merkitystä. :o
Myydäänkö sitä sateenkaaren väreissä?
Sopisi nimenomaan paskanajoon.
-
Hyttihän on (käsittääkseni???) härmäläistä tuotantoa. Moottori tulee kiinasta ja laatikko massikasta joten sen alkuperä on ranskassa. Jotain teräsosia, kuten hytin kiinnityksiä ja terästankkeja tehdään suomessa. Kokoonpano sentään tapahtuu vielä suolahdessa.
Tuo kiinassa tehdystä moottorista, niin sehän on ihan virallisestikkin Agcon "medium duty" sarjaa. Eli eivät ole tehtaankaan mukaan yhtä lujia kuin ännäläisessä oleva "heavy duty" motti, eli linnavuorelainen. Aloittajalle kyllä suosittelisin ännäläistä, on kuitenkin vetotöissä paljon kovempi rauta, järeämpi kone ja laatikko kuitenkin huomattavasti järeämpi. Ännäläisen arvokin pysyy varmasti geetä parempana. Vetotöihin joutuu konetta kumminkin painottamaan jos ei kuormaajaa ole joten lsäpainokaan ei minusta haittaa.
Mulla on semmoinen käsitys että Claas Quadrishift , MF Dyna-4, Valtra 4-portaiset pikavaihteet sekä Claas Hexashift, MF Dyna-6, Valtra 6-portaiset pikavaihteet on kaikki saman valmistajan vaihteistoja minkä webbisivua en nyt tähän hätään löytänyt. Joskus tutkiessani muistaakseni tehtaat oli kiinassa.
Voihan ne olla ranskalaisiakin, onhan MF ja Claas (Renault) traktorit siellä ainakin koottu.
Oikeastaan suuri A-sarja vastaisi painoltaan nykyistä vetokonettani johon on kyllä keulapainoja laitettu suurempia nostolaitekuormia käytettäessä, siinåkin kyllä sama moottorikoodi kuin Geessä eli ilmeisesti kiinalainen. G-sarja tuo lisää painoa noin 600kg kun N-sarja toisi lisää noin 2000kg. En ole ihan varma haluanko näille savipelloille tarpeettomasti lisäpainoa vaikka muut kyllä näyttävät selviävän painavemmillakin koneilla. Tosin heillä on usein suurempi työleveyskin niin ei tule niin tiheästi tallontaakaan.
Saattaa olla että vetotyöni sitten ovat kevyitä, raskaimmat kylvölannoitin tyhjäpaino 5,5 tonnia ja perävaunuja 13 tonnin kuormapainon luokassa.
Claas ja MF omistavat yhdessä Giman, joka valmistaa vaihteistot mm. Claasiin ja MF:n (pl. Cmatic ja DynaVt).
-
Tehtiinkö turkissa jotain pienemmän pään aggo koneita? Jotenkin muistelisin että ainakin laatikot tehtäisiin siellä. En muista kunnolla mutta katsoin jonkun brittiläisen youtube pätkän ja ei siinä G:n osalta juuri suomea mainittu.
Vaikuttaisi mielestäni ominaisuuksiltaan sopivalta värkiltä monen tilan yleiskoneeksi. On tehoa vetämiseen ja näppäryyttä kääntymään omalla pihalla. Alta 120Hp yli 10m kääntöympyrä on täysin käsittämätön. Vanha Magnumi jossa yli 250Hp kääntyy 9,8m. Tai sitten tehdään muuten näppärä kone mutta hydrauliikan tuotto 60l. Hyväksyn että haetaan akselivälin suurentamisella vakaampia maantie ominaisuuksia mutta jos ajatellaan esim auraamista niin pitäisi sen pystyä pihalla auran kanssa kääntymäänkin.
-
Minä veikkaan, että jos g-mallit kestävät, niin pitävät hintansa paremmin kuin ännäläiset, koska järkevänkokoisia on yhä vähemmän tarjolla käytettynä. Ja kestävyydestä; kyllä kotimaassa tehdyissä on ollut ongelmia aivan riittävästi, että olisko nuo geet sen heikompia?
-
En vissin nähnyt ikinä omin silmin gee valtun, mutta eikö se ole europalle suunattu just alppi maihin ja kilpailla nh t5, vastaava case jd fentin 300, just ne n. sata hv luksus mallit jotka täällä ei vaan käy kaupaksi kuin yksitäisiä.
Ja eikö haulla löydy täältä topikki jossa haukautaan kuika vanhahtava se on kun se oli uusi.
-
Yksi G-sarjan kiinnostavuutta vähentävä tekijä on 50 nopeuden puuttuminen.
-
Minä veikkaan, että jos g-mallit kestävät, niin pitävät hintansa paremmin kuin ännäläiset, koska järkevänkokoisia on yhä vähemmän tarjolla käytettynä. Ja kestävyydestä; kyllä kotimaassa tehdyissä on ollut ongelmia aivan riittävästi, että olisko nuo geet sen heikompia?
Kysehän ei ole ongelmista, vaan siitä, että jos/kun tuotantoa aletaan siirtämään Kiinaan, niin alkaa Suomessa työpaikat vähenemään. Ja jokainen euro joka jää Kiinalle antamatta on hyvä euro.
-
Eikös tämä malli ole ns. Kansainvälinen versio nykytyyliin,
Moottori ja voimansiirto Kiinasta , hytti ja maski suomesta
Ja alunperin voimansiirto mitoitettu 90 hv.
Ehkä etukuormainkoneeksi, muttei raakaan vetotyöhön laittaisi.
Ettei sentään G-Valtran vaihdelaatikko olisikin peräisin Giman tehtailta Ranskasta (Beauvais), siellä tehdään Massikoiden dynashiftit. Lienee joku tulkinnut UK Farmingforumin ulkomaankieltä inhossaan vähän äkkiväärästi. Uusimman sukupolven A-Valtran mekaaninen vaihdelaatikko on kiinalainen tiettävästi, ja koko perusmalli taitaa olla Kiinassa kokoonpantu. Mutta Hitech voimansiirrot kasataan Suomessa tiettävästi edelleen.
Moottori G-sarjaankin voi tulla Kiinan tehtaalta, vaikka Kiinassa valmistetaan toistaiseksi vähemmän moottoreita kuin Suomessa tai Brasiliassa.
-SS-
-
Juu minun tietäkseeni Dyna-laatikoita ei tee kuin Gima.
-
Juu minun tietäkseeni Dyna-laatikoita ei tee kuin Gima.
Kahden vuoden takainen Farmers Weekly (https://www.fwi.co.uk/machinery/tractors/tractors-where-are-they-made) artikkeli.
As part of the Agco “global platform” family, the Valtra A series tractors use 12×12 mechanical transaxles from the Changzhou factory in China and HiTech 4 powershift transmissions from Gima in Beauvais.
-
ite en niiin hirmusti tuossa kattois sitä 50 laatikkoa hyäksi. aika kiikku on noin lyhkäsellä akselivälillä ja alkaa ponppiin herkästi noissa vauhtissa. ainakii mitä nuita lyhkäsiä pikkukoneita ajellu piristettynä.
-
ite en niiin hirmusti tuossa kattois sitä 50 laatikkoa hyäksi. aika kiikku on noin lyhkäsellä akselivälillä ja alkaa ponppiin herkästi noissa vauhtissa. ainakii mitä nuita lyhkäsiä pikkukoneita ajellu piristettynä.
Eihän tuo akseliväli kovin lyhkänen edes ole, saman verran mitä 1- ja 2 sarjan ännäläisissä. Tuommoinen 1- sarjan ännä menee ihan ok nätisti 50kmh ilman etuaksilajousiakin tiellä joka näyttää lähes yhtä reikäiseltä kuin ukrainan tiet.
-
kuvissa vaan näyttää niin pikkuselta isojen pyörien kans, kait. en tuollasta ole luonnossa päässy näkemään.. mut kiva kun kerroit.
-
Onko nämä G-Sarjalaiset toimineet?
N-sarjassa hinta karkaa niin kovaksi, niin tämä mallisarja kiinnostaisi, etenkin G125 se eco ominaisuuksien vuoksi.
-
hiljaista on valturiveissä..
-
Noin 500h ajettu G115 Versulla. Mitään vikoja ei oo ollut. 50km/h laatikko toki saisi olla, mutta kulkee eco Speed koneena 46-47km/h jollain 1600rpm. Ketterä kone kylvökoneen edessä. Mulla tuossa myös automaattiohjaus joten sillä myös hoidetaan lannoitukset ja ruiskutukset. Mutta se on sanottava, että Valtran "oma" Versun laatikko vaihtaa vaihteita automatiikalla paremmin / fiksummin kuin tämä massikan dyna 6 Valtran ohjelmistolla, mutta sen kanssa pärjää kyllä.