Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe sorkkatulehdus  (Luettu 14858 kertaa)

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: sorkkatulehdus

Varmaan tuo tärkkelystason raju vaihtelu päivän mittaan tekee myös huonoa? Itellä just se ongelma että väkirehun jakokertoja on aivan liian vähän..  :-[
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: sorkkatulehdus

Onko tuolle kuidulle jotain "hälyrajaa"  vai onko suhde indf:ään tärkeämpi?
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: sorkkatulehdus
Kaikki muutokset huonompaan suuntaan altistavat  :D

Mikä tahansa ruokinnallinen sairaus vie vastustuskykyä. Lehmä on todella itsetuhoinen elukka.
Hyvä yhdistelmä on hiukan mätä säilis, jossa ei ole kuitua ja ylärimaa paukuttava tärkkelystaso....
:D

Joo... onneksi pilaantuneen rehun syöttäminen eläimille on kielletty laissa, joten tuo ei voi selittää taudin leviämistä  :D

Mut myrkyllinen rehu on myrkyllistä  :D Jos se ei saisi elukkaa kuolemaan, niin eihän sitä sanottaisi myrkylliseksi  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: sorkkatulehdus

Onko tuolle kuidulle jotain "hälyrajaa"  vai onko suhde indf:ään tärkeämpi?
On sille raja ja sitten vielä optimi..
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: sorkkatulehdus

Onko tuolle kuidulle jotain "hälyrajaa"  vai onko suhde indf:ään tärkeämpi?
On sille raja ja sitten vielä optimi..
Alaraja 260?
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: sorkkatulehdus

Matalimmillaan jossain 450 paikkeilla ollut kuitu, olen pitänyt sitä huonona.. apilaa enemmän tai vähemmän ja -pakko kai tunnustaa- juolavehnää joillakin lohkoilla, joten ei siitä kuitu varmaan nousekaan. Uusimmilla nurmilla olen saanut kasvustoja puhtaammaksi ja kuidut päälle 500 kaikissa näytteissä.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: sorkkatulehdus

Matalimmillaan jossain 450 paikkeilla ollut kuitu, olen pitänyt sitä huonona.. apilaa enemmän tai vähemmän ja -pakko kai tunnustaa- juolavehnää joillakin lohkoilla, joten ei siitä kuitu varmaan nousekaan. Uusimmilla nurmilla olen saanut kasvustoja puhtaammaksi ja kuidut päälle 500 kaikissa näytteissä.
Karkearehussa kuitu jakaa ainakin mun ajatuksia. En jaksa ymmärtää, miksi meillä tavoite on yli 500 ja monessa muussa maassa alle 500. Syy saattaa tietysti olla kasvilajeissa. Timoteilla on ykkösniitolla ylivoimainen ominaisuus tuottaa sekä ndfää että energiaa. Tätä ei saada muihin satoihin enää niin hienosti.... mutta samalla kasvuasteella niitetty englanninraiheinä-apila on vähintään 100 g matalammalla ndf:tasolla. Käytännössä alle 500 ndf mahdollistaa hyvin karkearehuvaltaisen ruokinnan energiatason kärsimättä.

Backspace vois ny korjata tän ja kertoo miten se on oikeasti. Taidettiin viime talvena tästä jotain jutella......
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: sorkkatulehdus

Matalimmillaan jossain 450 paikkeilla ollut kuitu, olen pitänyt sitä huonona.. apilaa enemmän tai vähemmän ja -pakko kai tunnustaa- juolavehnää joillakin lohkoilla, joten ei siitä kuitu varmaan nousekaan. Uusimmilla nurmilla olen saanut kasvustoja puhtaammaksi ja kuidut päälle 500 kaikissa näytteissä.
Karkearehussa kuitu jakaa ainakin mun ajatuksia. En jaksa ymmärtää, miksi meillä tavoite on yli 500 ja monessa muussa maassa alle 500. Syy saattaa tietysti olla kasvilajeissa. Timoteilla on ykkösniitolla ylivoimainen ominaisuus tuottaa sekä ndfää että energiaa. Tätä ei saada muihin satoihin enää niin hienosti.... mutta samalla kasvuasteella niitetty englanninraiheinä-apila on vähintään 100 g matalammalla ndf:tasolla. Käytännössä alle 500 ndf mahdollistaa hyvin karkearehuvaltaisen ruokinnan energiatason kärsimättä.

Backspace vois ny korjata tän ja kertoo miten se on oikeasti. Taidettiin viime talvena tästä jotain jutella......
Muistais vaan jotain...

Ongelma tässä siis on se, että riittävää kuitumäärää ja riittävää energiaa on vaikea saada yht'aikaa. Siksi Suomessa rehuihin haetaan korkeampaa ndf-pitoisuutta, jotta väkirehuprosenttia voosi nostaa, koska on pakko..

Pahin kaikista on apilarehu. Siinä ei ole energiaa eikä kuitua. Eikä yleensä edes valkuaista kovin paljoa  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: sorkkatulehdus

Pahin kaikista on apilarehu. Siinä ei ole energiaa eikä kuitua. Eikä yleensä edes valkuaista kovin paljoa  ;D

Pers-empiria tukee tätä havaintoa..  :-\ valkuaiset luokkaa 145 kun saman lohkon timppa/nurminadalla 170 ja häviää myös energiassa. Oon ruvennut eriyttämään apilaa erillisille vln- lohkoille, maanparannusta kuitenkin tarvitaan.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: sorkkatulehdus


Pahin kaikista on apilarehu. Siinä ei ole energiaa eikä kuitua. Eikä yleensä edes valkuaista kovin paljoa  ;D

On siinä!!  >:(

iNDF:ää   :-[

 :D ;D

Ongelma tässä siis on se, että riittävää kuitumäärää ja riittävää energiaa on vaikea saada yht'aikaa. Siksi Suomessa rehuihin haetaan korkeampaa ndf-pitoisuutta, jotta väkirehuprosenttia voosi nostaa, koska on pakko..
Toisin sanoen nurmisäilörehun pitoisuussuositukset johtuvat edelleen erillisruokinnan tarpeista? Kuituahan voi aina lisätä tarpeen mukaan, mutta karkeaa ja energiaköyhää nurmirehua on täydennettävä 60% väkirehua....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: sorkkatulehdus
Pers-empiria tukee tätä havaintoa..  :-\ valkuaiset luokkaa 145 kun saman lohkon timppa/nurminadalla 170 ja häviää myös energiassa. Oon ruvennut eriyttämään apilaa erillisille vln- lohkoille, maanparannusta kuitenkin tarvitaan.
Aluksi kannattaa vaihtaa lajikkeita...ja unohtaa apilan varovainen lannoitus. Siitä se matala valkuainen yleensä tulee.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: sorkkatulehdus
Menee taas yksinkertainen asia liian vaikeaksi.

Jos vertymiä anturassa niin ruokinta pielessä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: sorkkatulehdus
Pers-empiria tukee tätä havaintoa..  :-\ valkuaiset luokkaa 145 kun saman lohkon timppa/nurminadalla 170 ja häviää myös energiassa. Oon ruvennut eriyttämään apilaa erillisille vln- lohkoille, maanparannusta kuitenkin tarvitaan.
Aluksi kannattaa vaihtaa lajikkeita...ja unohtaa apilan varovainen lannoitus. Siitä se matala valkuainen yleensä tulee.

Aika lailla samat lannoitusmäärät olen pitänyt apilalla ja ilman. Nyt kokeilussa englanninraiheinä ja mailaset, mailanen ainakin osittain talvehti täällä perähikiällä..  :o
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: sorkkatulehdus
Menee taas yksinkertainen asia liian vaikeaksi.

Jos vertymiä anturassa niin ruokinta pielessä .

Jos paska on housussa niin ryppynaru on pettänyt..?  ???

Minusta tässä aiheessa on paljon muutakin kuin yksinkertaista. Kuten se että miten pielessä olevat asiat on järkevintä korjata..  :P
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: sorkkatulehdus
Menee taas yksinkertainen asia liian vaikeaksi.

Jos vertymiä anturassa niin ruokinta pielessä .
Jo sä syö väärin, niin lähtevätkö varpaat mätimään  ???

On paljon nautoja  joita ruokitaan todella riskialttiisti, mutta jaloissa ei ole mitään vikaa. Eli ruokinta ei selitä kaikkea, on tietysti suurin yksittäinen tekijä.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.