Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Dr.Who - 02.10.15 - klo:13:26
-
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/ovi-lensi-kuin-paperilappunen-traktorin-irronnut-ovi-saikaytti-kunnolla-aanekoskelaisen-mtk-pomon/2141020?pwbi=5dfdc97202c40728f9a6a92c16aa15e8
Vai onko oven säppi valtrassa sakemannin SAS tietänee.
Toisekseen onko traktorin ohjaamo joku päivähoitopaikka >:(
-
Muovisaranat jo herättää hieman ihmetystä kun vertaa vanhempien mallien tukeviin terässaranoihin.
-
No, oven lukko on saksalaista laatua....sama löytyy niin Jontikasta kuin Fendtistäkin. Tässä tapauksessahan siis ovi aukesi täydessä vauhdissa ja sen tietää miten käy...
Maajussit-ryhmässä oli tietoa että sama juttu on käynyt Jontikassakin
-
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/ovi-lensi-kuin-paperilappunen-traktorin-irronnut-ovi-saikaytti-kunnolla-aanekoskelaisen-mtk-pomon/2141020?pwbi=5dfdc97202c40728f9a6a92c16aa15e8
Vai onko oven säppi valtrassa sakemannin SAS tietänee.
Toisekseen onko traktorin ohjaamo joku päivähoitopaikka >:(
kyllä ennen oli vaan hyvin kun tenaven penkit oli merkstä riippumatta siellä hytin takaosissa ja ovikin sen verta pieni ettei ihan helpolla pudonnu :o :o :o :o
-
Uusi T-sarja - susi jo syntyessään 8)
Varmaan voidaan tuon Teen tilalle vaihtaa ännäkin :P
-
Miksi traktoreissa nykyään on tollaset "kaappariovet", jotka aukee vastavirtaan? :o
-
Miksi traktoreissa nykyään on tollaset "kaappariovet", jotka aukee vastavirtaan? :o
jotta köntykset pääsee sisälle :-\ :-\ :-\ :-\
-
Miksi traktoreissa nykyään on tollaset "kaappariovet", jotka aukee vastavirtaan? :o
jotta köntykset pääsee sisälle :-\ :-\ :-\ :-\
Kyllä kaappariovesta on sujuvampi kulkea.Kunhan ne tehdään kunnolla ettei tuulenvire vie mennessään.
-
Miksi traktoreissa nykyään on tollaset "kaappariovet", jotka aukee vastavirtaan? :o
jotta köntykset pääsee sisälle :-\ :-\ :-\ :-\
Kyllä kaappariovesta on sujuvampi kulkea.Kunhan ne tehdään kunnolla ettei tuulenvire vie mennessään.
No miksi autonvalmistajat on luopuneet noin hyvästä ideasta ::)
-
Ne menee useemmin rikki niin saa lisää varaosamyyntiä :'(
-
Meillä oli isompi Neckar kaappariovilla, muutaman kerran reuhahti 80-kympin vauhdissa ovi selälleen,,ei kestäneet rajoittimet.
-
Miksi traktoreissa nykyään on tollaset "kaappariovet", jotka aukee vastavirtaan? :o
jotta köntykset pääsee sisälle :-\ :-\ :-\ :-\
Kyllä kaappariovesta on sujuvampi kulkea.Kunhan ne tehdään kunnolla ettei tuulenvire vie mennessään.
No miksi autonvalmistajat on luopuneet noin hyvästä ideasta ::)
Ois kyllä *****maista lähtee nykyajan isosta kopista kiskomaan sellasta väärinpäin aukeavaa ovee.
-
ohan tässä uoppel "marevanissaki" kuapparit takana. ;D
(https://search.disconnect.me/image?l=aHR0cHM6Ly9lbmNyeXB0ZWQtdGJuMi5nc3RhdGljLmNvbS9pbWFnZXM/cT10Ym46QU5kOUdjU0cyMUxiRXdsbWl4QmRESW5adWR6c2tWZGV1WmJ4QUFkXzdZb0FhWEtndFNIazlYYUo0Zw==)
-
Miksi traktoreissa nykyään on tollaset "kaappariovet", jotka aukee vastavirtaan? :o
Nykyään?
70-luvulla massikoissa, 500-sarjassa
80-luvulla mm. Natikoissa XL-ohjaamot...
-
mutta kun esim samessa on uhan oikeet ovet niin siitäkin mashtuu kulkemaan kun net aukee enemmän kuin joku valtun ovi nykysissä.
-
Miksi traktoreissa nykyään on tollaset "kaappariovet", jotka aukee vastavirtaan? :o
Nykyään?
70-luvulla massikoissa, 500-sarjassa
80-luvulla mm. Natikoissa XL-ohjaamot...
Natikan XL ohjaamot ranskalaisia? ei ole vielä saranat repeilleet ja ovetkin kiinni on pysynyt silloin kun on kiinni.Ja kaikesta huolimatta tuo kaappariovimalli on toimiva,sehän ei aukea "selälleen" niinkuin etureunasta saranoitu,eikä tarvitsekaan ohjaamoon noustessa.Mutta jälkijunassahan tuo valtu on tässäkin asiassa ollut.
-
Miksi traktoreissa nykyään on tollaset "kaappariovet", jotka aukee vastavirtaan? :o
Nykyään?
70-luvulla massikoissa, 500-sarjassa
80-luvulla mm. Natikoissa XL-ohjaamot...
Natikan XL ohjaamot ranskalaisia? ei ole vielä saranat repeilleet ja ovetkin kiinni on pysynyt silloin kun on kiinni.Ja kaikesta huolimatta tuo kaappariovimalli on toimiva,sehän ei aukea "selälleen" niinkuin etureunasta saranoitu,eikä tarvitsekaan ohjaamoon noustessa.Mutta jälkijunassahan tuo valtu on tässäkin asiassa ollut.
No poitsu, jo -60 luvulla kaappariovet, eli sillä aloitettiin!!
-
Miksi traktoreissa nykyään on tollaset "kaappariovet", jotka aukee vastavirtaan? :o
Nykyään?
70-luvulla massikoissa, 500-sarjassa
80-luvulla mm. Natikoissa XL-ohjaamot...
Natikan XL ohjaamot ranskalaisia? ei ole vielä saranat repeilleet ja ovetkin kiinni on pysynyt silloin kun on kiinni.Ja kaikesta huolimatta tuo kaappariovimalli on toimiva,sehän ei aukea "selälleen" niinkuin etureunasta saranoitu,eikä tarvitsekaan ohjaamoon noustessa.Mutta jälkijunassahan tuo valtu on tässäkin asiassa ollut.
No poitsu, jo -60 luvulla kaappariovet, eli sillä aloitettiin!!
Onko junissakin ollu kaappariovia?
-
Miksi traktoreissa nykyään on tollaset "kaappariovet", jotka aukee vastavirtaan? :o
Nykyään?
70-luvulla massikoissa, 500-sarjassa
80-luvulla mm. Natikoissa XL-ohjaamot...
Natikan XL ohjaamot ranskalaisia? ei ole vielä saranat repeilleet ja ovetkin kiinni on pysynyt silloin kun on kiinni.Ja kaikesta huolimatta tuo kaappariovimalli on toimiva,sehän ei aukea "selälleen" niinkuin etureunasta saranoitu,eikä tarvitsekaan ohjaamoon noustessa.Mutta jälkijunassahan tuo valtu on tässäkin asiassa ollut.
No poitsu, jo -60 luvulla kaappariovet, eli sillä aloitettiin!!
Onko junissakin ollu kaappariovia?
Ddr on ruvennu jo ottaan desifiointia, sisäisesti ;D
-
mutta kun esim samessa on uhan oikeet ovet niin siitäkin mashtuu kulkemaan kun net aukee enemmän kuin joku valtun ovi nykysissä.
Oksako tökkii ovenpieleen?
-
Valmet 700-900:ssa kävi kipeää, jos tuuli tms. löi oven kiinni, kun ukko oli välissä.
-
en tiä. 05 oli viimeinen sarja kotimaisia, joissa tuulilasikin pysyi paikoillaan. nämä nykyiset sellaisia harakanpesiä, jotta jos tuuliruutu ei irtoa itsekseen kopin huojuessa, niin se kerpele hajoaa tuhannenruumeniksi. tai sitten toisinpäin. viime talvena asensivat hajonneen tilalle uuden ja eiköhän tuo jo kesän aikana irronnut liimauksistaan. se liimamassa valui räkänä pitkin lasia lattialle.
-
en tiä. 05 oli viimeinen sarja kotimaisia, joissa tuulilasikin pysyi paikoillaan. nämä nykyiset sellaisia harakanpesiä, jotta jos tuuliruutu ei irtoa itsekseen kopin huojuessa, niin se kerpele hajoaa tuhannenruumeniksi. tai sitten toisinpäin. viime talvena asensivat hajonneen tilalle uuden ja eiköhän tuo jo kesän aikana irronnut liimauksistaan. se liimamassa valui räkänä pitkin lasia lattialle.
eiköön ne jonnikan tynnyrikopin tekeleet olleet jäykkyydeltänsä jokseenkin saman aikakauden citröeenin kolariturvallisuuteen verrattavia kehityskaaria, sitte ottivat lusikan kauniiseen käteen ja alkoivat matkimaan parempia kanttisempia merkkejä :-\ :-\ :-\ :-\
kukkaan ikinä muuten koettanu kylkys-sarjan foortilla peruutusta parpyörät päällä ovi auki :'( :'( :'( :'(
-
eiköön ne jonnikan tynnyrikopin tekeleet olleet jäykkyydeltänsä jokseenkin saman aikakauden citröeenin kolariturvallisuuteen verrattavia kehityskaaria,...
Sg2 hyttiä mainostettiin iskulauseella "Hiljainen vallankumous." Kotimaisen lainsäädännön vuoksi asennettiin toinen ovi ja menetettiin paras jäykkyys.
-
eiköön ne jonnikan tynnyrikopin tekeleet olleet jäykkyydeltänsä jokseenkin saman aikakauden citröeenin kolariturvallisuuteen verrattavia kehityskaaria,...
Sg2 hyttiä mainostettiin iskulauseella "Hiljainen vallankumous." Kotimaisen lainsäädännön vuoksi asennettiin toinen ovi ja menetettiin paras jäykkyys.
Vieläkin yks parhaimmista ohjaamoista..
-
en tiä. 05 oli viimeinen sarja kotimaisia, joissa tuulilasikin pysyi paikoillaan. nämä nykyiset sellaisia harakanpesiä, jotta jos tuuliruutu ei irtoa itsekseen kopin huojuessa, niin se kerpele hajoaa tuhannenruumeniksi. tai sitten toisinpäin. viime talvena asensivat hajonneen tilalle uuden ja eiköhän tuo jo kesän aikana irronnut liimauksistaan. se liimamassa valui räkänä pitkin lasia lattialle.
05 vanhemmat notkeampia ja sitä uudemmat niin jäykkiä että ei koritunkilla taho oieta millään (tullut muutama kolari hytti oiottua)saa painaa monta senttiä yli vanhemmat oikesivat tosi helposti että ei ne tuulilasi ongelmat kyllä notkeudesta johdu ,noista oiotuistakaan ei ole mennyt yhtään lasia eikä kyllä omistakaan.se edellinesen lasivalmistajan lasi ei tahtonut kestää transpointin kyydissä edes valtran toimipisteisiin.
-
ohan tässä uoppel "marevanissaki" kuapparit takana. ;D
(https://search.disconnect.me/image?l=aHR0cHM6Ly9lbmNyeXB0ZWQtdGJuMi5nc3RhdGljLmNvbS9pbWFnZXM/cT10Ym46QU5kOUdjU0cyMUxiRXdsbWl4QmRESW5adWR6c2tWZGV1WmJ4QUFkXzdZb0FhWEtndFNIazlYYUo0Zw==)
Uoppel Marevan ;D
-
ohan tässä uoppel "marevanissaki" kuapparit takana. ;D
(https://search.disconnect.me/image?l=aHR0cHM6Ly9lbmNyeXB0ZWQtdGJuMi5nc3RhdGljLmNvbS9pbWFnZXM/cT10Ym46QU5kOUdjU0cyMUxiRXdsbWl4QmRESW5adWR6c2tWZGV1WmJ4QUFkXzdZb0FhWEtndFNIazlYYUo0Zw==)
Uoppel Marevan ;D
Ei mikään veret seisauttava ooppeli ;D
-
missä valtussa on teräksiset oven saranat? ite katellu jo vuosikymmeniä että varmaan olen yhen tai kaksi nähny joissa EI OLIS hitsattu sitä lehteä siellä oven laidalla. nety piiitkät, kuin ladon ovensaranat on niii heppoista tavaraa ja kun vielä isäntien ajettava ovet auki pelloilla niin mitään ne kestä! yhessäkään omista traktoreista ei ole tarvinnu hitsata saranoita... paitti se 604ssa oli jo aeimpi omistaja tinannu.
-
missä valtussa on teräksiset oven saranat? ite katellu jo vuosikymmeniä että varmaan olen yhen tai kaksi nähny joissa EI OLIS hitsattu sitä lehteä siellä oven laidalla. nety piiitkät, kuin ladon ovensaranat on niii heppoista tavaraa ja kun vielä isäntien ajettava ovet auki pelloilla niin mitään ne kestä! yhessäkään omista traktoreista ei ole tarvinnu hitsata saranoita... paitti se 604ssa oli jo aeimpi omistaja tinannu.
Tuu meille kattomaan.
-
missä valtussa on teräksiset oven saranat? ite katellu jo vuosikymmeniä että varmaan olen yhen tai kaksi nähny joissa EI OLIS hitsattu sitä lehteä siellä oven laidalla. nety piiitkät, kuin ladon ovensaranat on niii heppoista tavaraa ja kun vielä isäntien ajettava ovet auki pelloilla niin mitään ne kestä! yhessäkään omista traktoreista ei ole tarvinnu hitsata saranoita... paitti se 604ssa oli jo aeimpi omistaja tinannu.
Tuu meille kattomaan.
tuossahan noita on 3eri ikäistä ja yhtään ei oo hitsattu enkä oo nähny muidenkaan valtroissa hitsatun.
-
Vain todella hölmö ajaa ovet aukinaisina.
Olisko tuossa käynyt niin että lapsi ruuhkaa oli ovella ja ovea ei laitettu kunnolla kiinni.
-
mutta mistä tietää että ovi ei ole kiinni? ite josku ajannu ja sitten ihmettelly miks kolisee.... on se vaan ihmoa kuin on hepposasti tehty tuokin. mutta kuiteski eiks noissa ole edes ovivaloa kertomassa että ovi kiinni? omassa nyyssä on sellanen ja välkkyy jos ovi huolimattomasti kiinni...
-
Miksi traktoreissa nykyään on tollaset "kaappariovet", jotka aukee vastavirtaan? :o
Nykyään?
70-luvulla massikoissa, 500-sarjassa
80-luvulla mm. Natikoissa XL-ohjaamot...
Natikan XL ohjaamot ranskalaisia? ei ole vielä saranat repeilleet ja ovetkin kiinni on pysynyt silloin kun on kiinni.Ja kaikesta huolimatta tuo kaappariovimalli on toimiva,sehän ei aukea "selälleen" niinkuin etureunasta saranoitu,eikä tarvitsekaan ohjaamoon noustessa.Mutta jälkijunassahan tuo valtu on tässäkin asiassa ollut.
No poitsu, jo -60 luvulla kaappariovet, eli sillä aloitettiin!!
Mutta sitten taannuttiin ja asennettiin saranat väärään paikkaan pitkälle 90-luvulle saakka.
-
Kyllä hiivattia voi ajaa ovi auki. Siinähän on oikein säädettävä haka sitävarten. Saranat kyllä kestää.
-
Kyllä sitä voi ajaa ovet auki ja jopa ottaa ovet pois kokonaan jos siltä tuntuu.No tuo pätee noihin vanhempiin,ja nimenomaan valmeteissa ajavat ovet auki,tiedä sitten onko ne niin tukalia koppeja.
-
Kyllä sitä voi ajaa ovet auki ja jopa ottaa ovet pois kokonaan jos siltä tuntuu.No tuo pätee noihin vanhempiin,ja nimenomaan valmeteissa ajavat ovet auki,tiedä sitten onko ne niin tukalia koppeja.
Olisit heti sanonut ,viime kesänä ajettiin läheltä rehua ilman ovia kovalla helteellä 665 : a.
-
mutta mistä tietää että ovi ei ole kiinni? ite josku ajannu ja sitten ihmettelly miks kolisee.... on se vaan ihmoa kuin on hepposasti tehty tuokin. mutta kuiteski eiks noissa ole edes ovivaloa kertomassa että ovi kiinni? omassa nyyssä on sellanen ja välkkyy jos ovi huolimattomasti kiinni...
Ferkutsoonissa ja jontikassa kuulee sulkiessa meneekö ovi kunnolla kiinni jos korva on harjaantunut. ;)
-
ohan tässä uoppel "marevanissaki" kuapparit takana. ;D
(https://search.disconnect.me/image?l=aHR0cHM6Ly9lbmNyeXB0ZWQtdGJuMi5nc3RhdGljLmNvbS9pbWFnZXM/cT10Ym46QU5kOUdjU0cyMUxiRXdsbWl4QmRESW5adWR6c2tWZGV1WmJ4QUFkXzdZb0FhWEtndFNIazlYYUo0Zw==)
Uoppel Marevan ;D
no mitä mie oon nähnynnä noita niin kuskit järestään "marevanikäsiä". ;)
-
mutta toverit! kattokaas noita vanhoja ... 05 sarjan mainoksia niin niissä ajetaan ovi auki melkein jokaisessa... ja sitten kun kattoo mitä toi 40mm X6 milliä lattarauta kestää tollasta ovee niin jo on aika vakiiri et ei joutu hitsaan jos ovet auki ajaa... ite minenomaan kattonnu ainakin valtun pihassa noita että jokainen hitsattu tehtaalta lähtiessä... siis myöhemmin.
-
mutta mistä tietää että ovi ei ole kiinni? ite josku ajannu ja sitten ihmettelly miks kolisee.... on se vaan ihmoa kuin on hepposasti tehty tuokin. mutta kuiteski eiks noissa ole edes ovivaloa kertomassa että ovi kiinni? omassa nyyssä on sellanen ja välkkyy jos ovi huolimattomasti kiinni...
Lukko on kaksi toiminen. Ykkös-asento on ns. tuulihaka ja kakkosasento sitten kunnolla kiinni. Jos ovi on tuossa ykkös-asennossa kuuluu kaikki melu pihalta todella selvästi koppiin. Ei tarvitse olla edes harjaantunut korva kun tuon kuulee.
-
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/ovi-lensi-kuin-paperilappunen-traktorin-irronnut-ovi-saikaytti-kunnolla-aanekoskelaisen-mtk-pomon/2141020?pwbi=5dfdc97202c40728f9a6a92c16aa15e8
Vai onko oven säppi valtrassa sakemannin SAS tietänee.
Toisekseen onko traktorin ohjaamo joku päivähoitopaikka >:(
Koska traktorinohjaamosta on tullut tieliikenteeseen hyväksytty lastenhoitopaikka.
MTK:lla on vissihi oma lakikirja.
-
mutta kuin monessa taloudessa yleensä nuo kersat saa pysymään traktorin kopista erossa? en ite tiiä mutta monessa paikassa on noi lapset yleensä mukana noissa koneissa jos ei äitee ihan ite niitä vahi sitten pirtissä. sehän on tervettä ulkoilua kun saa olla traktorin kyydissä.
-
Mitä järkeä on maksaa kalliista hiljaisesta pölyttömästä ilmastoidusta ohjaamosta, kun ajellaan ovet ja ikkunat auki. :o
-
Järkyttävää kooheltamista, taas kerran
-
mutta toverit! kattokaas noita vanhoja ... 05 sarjan mainoksia niin niissä ajetaan ovi auki melkein jokaisessa... ja sitten kun kattoo mitä toi 40mm X6 milliä lattarauta kestää tollasta ovee niin jo on aika vakiiri et ei joutu hitsaan jos ovet auki ajaa... ite minenomaan kattonnu ainakin valtun pihassa noita että jokainen hitsattu tehtaalta lähtiessä... siis myöhemmin.
Älä jauha pashaa, ei ole -05 sarjan ovensaranat alimitoitettu. Mitä sä Valmetin mainoksia kuolaat, jos kerran se Samee on sun märkä päiväunes.
-
mutta toverit! kattokaas noita vanhoja ... 05 sarjan mainoksia niin niissä ajetaan ovi auki melkein jokaisessa... ja sitten kun kattoo mitä toi 40mm X6 milliä lattarauta kestää tollasta ovee niin jo on aika vakiiri et ei joutu hitsaan jos ovet auki ajaa... ite minenomaan kattonnu ainakin valtun pihassa noita että jokainen hitsattu tehtaalta lähtiessä... siis myöhemmin.
Älä jauha pashaa, ei ole -05 sarjan ovensaranat alimitoitettu. Mitä sä Valmetin mainoksia kuolaat, jos kerran se Samee on sun märkä päiväunes.
valametn saranoos rasvanippaki, onko fiudessa tai nyyssä :-\ :-\ :-\ :-\
-
mutta toverit! kattokaas noita vanhoja ... 05 sarjan mainoksia niin niissä ajetaan ovi auki melkein jokaisessa... ja sitten kun kattoo mitä toi 40mm X6 milliä lattarauta kestää tollasta ovee niin jo on aika vakiiri et ei joutu hitsaan jos ovet auki ajaa... ite minenomaan kattonnu ainakin valtun pihassa noita että jokainen hitsattu tehtaalta lähtiessä... siis myöhemmin.
Älä jauha pashaa, ei ole -05 sarjan ovensaranat alimitoitettu. Mitä sä Valmetin mainoksia kuolaat, jos kerran se Samee on sun märkä päiväunes.
valametn saranoos rasvanippaki, onko fiudessa tai nyyssä :-\ :-\ :-\ :-\
Ei ole. Niissä on saranat suunniteltu sille mallille ettei tarvi jatkuvasti olla öljyämässä.
-
mutta kuin monessa taloudessa yleensä nuo kersat saa pysymään traktorin kopista erossa? en ite tiiä mutta monessa paikassa on noi lapset yleensä mukana noissa koneissa jos ei äitee ihan ite niitä vahi sitten pirtissä. sehän on tervettä ulkoilua kun saa olla traktorin kyydissä.
Siinä onkin oikea mies maajussien etuja valvomassa, jos ei edes omia kersojaan saa pidettyä ojennuksessa.
-
niin, parempihan net on istuttaa tuvan penkille ja pelaamaan jotain farminjotain... siinähän net oppivat oikein tekemisen meininkiä ja tukia huutamaan.... kyllä noissa kopeissa näkyy usein kersat olevan mukana kun töitä tekevät... ja ainakin noissa 1980-luvun valtuissa ollu mitään nippoja rasvaa varten muutta aika monta saranalehteä tinattua vahvistaen.
-
niin, parempihan net on istuttaa tuvan penkille ja pelaamaan jotain farminjotain... siinähän net oppivat oikein tekemisen meininkiä ja tukia huutamaan.... kyllä noissa kopeissa näkyy usein kersat olevan mukana kun töitä tekevät... ja ainakin noissa 1980-luvun valtuissa ollu mitään nippoja rasvaa varten muutta aika monta saranalehteä tinattua vahvistaen.
Älä jauha pashaa.
-
niin, parempihan net on istuttaa tuvan penkille ja pelaamaan jotain farminjotain... siinähän net oppivat oikein tekemisen meininkiä ja tukia huutamaan.... kyllä noissa kopeissa näkyy usein kersat olevan mukana kun töitä tekevät... ja ainakin noissa 1980-luvun valtuissa ollu mitään nippoja rasvaa varten muutta aika monta saranalehteä tinattua vahvistaen.
no mites net voortien takalasit kehyksineen tuolta ajalta, lähes kaikki x600 sarjan voortit yleensä vaihtokonerivissä ilman takalasia ja hytti sisältä sen mukanen kun ne verholut on mitä on ;D 8) ::)
-
en tiä. 05 oli viimeinen sarja kotimaisia, joissa tuulilasikin pysyi paikoillaan. nämä nykyiset sellaisia harakanpesiä, jotta jos tuuliruutu ei irtoa itsekseen kopin huojuessa, niin se kerpele hajoaa tuhannenruumeniksi. tai sitten toisinpäin. viime talvena asensivat hajonneen tilalle uuden ja eiköhän tuo jo kesän aikana irronnut liimauksistaan. se liimamassa valui räkänä pitkin lasia lattialle.
eiköön ne jonnikan tynnyrikopin tekeleet olleet jäykkyydeltänsä jokseenkin saman aikakauden citröeenin kolariturvallisuuteen verrattavia kehityskaaria, sitte ottivat lusikan kauniiseen käteen ja alkoivat matkimaan parempia kanttisempia merkkejä :-\ :-\ :-\ :-\
SG II oli kyllä ihan jäykkä ohjaamo siihen asti, kunnes joku Suomessa keksi, että siihen pitää tehdä oikealle puolelle ovi. Mallista ja vuosimallista riippuen niitä on saanut alkuperäisillä kulkureiteillä ja Suomessa lisätyillä aukoilla. Jonkin verran niitä täällä pilattuja on sitten hitsailtu takaisin yksiovisiksi.
Ja mitä tulee vanhan Citikan kolariturvallisuuteen, siitäkin täytyy olla eri mieltä. Muuan tuttavani nimittäin törmäsi joskus viitisen vuotta sitten 80-luvun Citroen BX:llä rajavartioston koiraan. Tömäys oli tuhoisa. Auto meni säpäleiksi melkein tuulilasia myöten. Lujitemuovia ja pyöränripustuksia lensi puolen kinkerpiirin alueelle. Kuskin mennessä katsomaan, jäikö koira kitumaan, hurtta puri tätä käteen ja poistui mielenosoituksellisesti paikalta. Koiran ohjaaja pahoitteli tapahtunutta ja neuvoi hakemaan korvauksia valtiokonttorista. No, eihän 500 000 km. ajetusta Bexistä montaa satasta saanut, mutta turvallinen auto se oli kaikille osapuolille. Koirakaan ei ollut kuin kaksi viikkoa sairauslomalla.